Goede 2.4 Ghz maar slechte 5Ghz?

Pagina: 1
Acties:

• asd156
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-01-2024
Hallo,

Na aanleiding van mijn vorige post: Verwijderd in "Wi-fi kaart te slecht?"

Heb ik besloten om de Archer T8E te kopen: pricewatch: TP-Link Archer T8E

Op dit moment doet hij het fantastisch, ik haal nu wel gewoon volle balkjes etc.
Maar het vreemde is dat nu 5Ghz helemaal slecht is nu (1 balkje en bij mijn vorige adapter 2/3)

Weet iemand waar dit aan kan liggen?

PS: Weet iemand wat 'low profile' betekend? Had een klein stukje onderdeel meegekregen, wat low profile was, maar ik heb het niet gebruikt.

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02 20:55
5GHz heeft heel veel slechtere penetratie van muren en andere objecten.
Daarin tegen bied 5 Ghz wel een veel hogere snelheid dan 2.4 Ghz.

Ieder heeft dus zijn voor en nadelen.

Low-profile is voor hele smalle kasten, dan past de 'high'-profile bracket niet.
en dan moet je dus even het huidige plaatje omwisselen met het extra exemplaar dat je nu hebt gekregen.

• asd156
demonic schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:31:

Ieder heeft dus zijn voor en nadelen.

Low-profile is voor hele smalle kasten, dan past de 'high'-profile bracket niet.
en dan moet je dus even het huidige plaatje omwisselen met het extra exemplaar dat je nu hebt gekregen.
Ah oke bedankt, was vergeten te vermelden dat bij mijn vorige netwerk adapter hij dus wel hogere balkjes haalden, dus ik denk dat het misschien aan iets anders ligt, want ik zit heel vlak bij mijn router

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:33

MsG

Forumzwerver

Vorige videokaart? Waar hebben we het over?

Welke instellingen hanteer je op 5Ghz? probeer eens 1 van de DFS-kanalen? Bijvoorbeeld kanaal 100 op 5Ghz.

Toon eens wat screenshots van je instellingen bijv. En zit je dicht bij de router of zit er een muur tussen?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• asd156
MsG schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:36:
Vorige videokaart? Waar hebben we het over?

Welke instellingen hanteer je op 5Ghz? probeer eens 1 van de DFS-kanalen? Bijvoorbeeld kanaal 100 op 5Ghz.

Toon eens wat screenshots van je instellingen bijv. En zit je dicht bij de router of zit er een muur tussen?
Excuses, ik bedoelde netwerk adapter.

Ik heb heb alleen de kanalen 36,40,44 en 48.

Afbeeldingslocatie: https://s11.postimg.org/781qt3prz/Knipsel.png

Afbeeldingslocatie: https://s22.postimg.org/oiaf7x3jh/Knipsel2.png

• MsG

MsG

Forumzwerver

Je kan nog spelen met de richting van de antennes, van zowel je adapter in de PC als de router zelf. Hoe ver zit je van de router af?

En is de snelheid op 5Ghz ook slecht, of dat hij time-outs geeft? Of is puur de signaalsterkte laag?

Welke router heb je überhaupt?

[ Voor 6% gewijzigd door MsG op 07-09-2016 13:44 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• asd156
MsG schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:43:
Je kan nog spelen met de richting van de antennes, van zowel je adapter in de PC als de router zelf. Hoe ver zit je van de router af?

En is de snelheid op 5Ghz ook slecht, of dat hij time-outs geeft? Of is puur de signaalsterkte laag?

Welke router heb je überhaupt?
De router zit letterlijk onder me, met dus het plafond ertussen. Ik heb daarom de antennas van mijn adapter dus naar beneden gericht. Maar ik zit er dus ongeveer 4-5 meter van af.

De snelheid op 5Ghz is erg snel vergeleken met de 2,4 ghz, maar erg onstabiel door de signaalsterkte. Dus bij het downloaden dropt hij soms (constant).

Ahja sorry ik gebruik deze router: productreview: TP-Link TL-WDR4300 review door 3DDude

[ Voor 10% gewijzigd door asd156 op 07-09-2016 13:57 ]

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:26

OgWok

U.N.C.L.E.

Toevallig een plafond van beton met ijzer erin?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• asd156
OgWok schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:58:
Toevallig een plafond van beton met ijzer erin?
Wel met beton ja, maar ijzer zou ik zo niet weten.

Overigens vind ik het vreemd doordat mijn vorige netwerk kaart dus wel 2/3 kon halen.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Zit er juist niet een "gat" boven een antenne? Volgens mij moet je ze juist niet naar elkaar laten kijken. Zet anders 1 antenne horizontaal, eentje naar links of rechts en eentje omhoog. En bij de router ook. Ik denk dat er namelijk best wat winst in positionering zit.

Probeer anders ook even nieuwste firmware van de wifi-adapter en bijv. ook even van de router.

Wat ook een optie is, maar dat moet je maar net willen, is dat je je WDR4300 voorziet van alternatieve software. Als je bijvoorbeeld DD-WRT of OpenWRT er op zet heb je wèl toegang tot de DFS-kanalen. Op deze kanalen is het zendvermogen hoger.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
demonic schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:31:
Een kleine nuance is hier denk ik wel gepast want 5Ghz kan hogere snelheden aan maar dan ben je uiteraard nog geheel afhankelijk van welke hardware je daarbij gebruikt. 802.11n is op 2,4 en 5Ghz net zo snel... uiteraard theoretisch omdat het ook afhankelijk is van omgevingsfactoren en in bepaalde situaties kan het verschil in penetratie er voor zorgen dat 2,4ghz juist weer sneller is vanwege het bereik.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:13

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

MicGlou schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:15:
[...]

Een kleine nuance is hier denk ik wel gepast want 5Ghz kan hogere snelheden aan maar dan ben je uiteraard nog geheel afhankelijk van welke hardware je daarbij gebruikt. 802.11n is op 2,4 en 5Ghz net zo snel... uiteraard theoretisch omdat het ook afhankelijk is van omgevingsfactoren en in bepaalde situaties kan het verschil in penetratie er voor zorgen dat 2,4ghz juist weer sneller is vanwege het bereik.
Niet helemaal waar. Via mijn iPhone krijg ik op 2,4 GHz een doorvoersnelheid van ong. 30 Mb/s, op 5 GHz zit ik op ong. 70 Mb/s. Allebei 802.11 b/g/n, op dezelfde locatie in huis, op hetzelfde moment.

• MicGlou
Icephase schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:18:
[...]

Niet helemaal waar. Via mijn iPhone krijg ik op 2,4 GHz een doorvoersnelheid van ong. 30 Mb/s, op 5 GHz zit ik op ong. 70 Mb/s. Allebei 802.11 b/g/n, op dezelfde locatie in huis, op hetzelfde moment.
Ik zeg ook 'kan'... maar de maximale snelheid in het 802.11n protocol is vastgelegd op maximaal 600mbps en dat heeft niets te maken met 2,4 of 5GHz.

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02 20:55
MsG schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:06:
Zit er juist niet een "gat" boven een antenne? Volgens mij moet je ze juist niet naar elkaar laten kijken. Zet anders 1 antenne horizontaal, eentje naar links of rechts en eentje omhoog. En bij de router ook. Ik denk dat er namelijk best wat winst in positionering zit.
klopt, als je de antenne horizontaal legt, zal het signaal verticaal/omhoog gaan.
dus dat kan helpen.

• Icephase

Icephase

MicGlou schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:31:
[...]

Ik zeg ook 'kan'... maar de maximale snelheid in het 802.11n protocol is vastgelegd op maximaal 600mbps en dat heeft niets te maken met 2,4 of 5GHz.
Tja theoretische snelheid heb je natuurlijk geen zak aan. Het gaat om praktisch nut en daarbij is dus wel degelijk verschil te merken wanneer je overschakelt van 2,4 naar 5 GHz.
Dus die 'kleine nuance' is juist níet op z'n plaats hier.

[ Voor 6% gewijzigd door Icephase op 07-09-2016 14:35 ]

• asd156
MsG schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:06:

Probeer anders ook even nieuwste firmware van de wifi-adapter en bijv. ook even van de router.

Wat ook een optie is, maar dat moet je maar net willen, is dat je je WDR4300 voorziet van alternatieve software. Als je bijvoorbeeld DD-WRT of OpenWRT er op zet heb je wèl toegang tot de DFS-kanalen. Op deze kanalen is het zendvermogen hoger.
Heb hem net ge-update, maar geen verschil. Ik denk dat ik het zo maar laat, 2,4 Ghz werkt prima, jammer van de 5 Ghz, maarja.

Super bedankt voor je hulp en de rest natuurlijk ook!

• MicGlou
Icephase schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:34:
[...]

Tja theoretische snelheid heb je natuurlijk geen zak aan. Het gaat om praktisch nut en daarbij is dus wel degelijk verschil te merken wanneer je overschakelt van 2,4 naar 5 GHz.
Dat ligt geheel aan de situatie/omstandigheden... het is en blijft een 'kan'. Als ik bij mij op het toilet zit heb ik op 5GHz vrijwel geen verbinding en op 2,4GHz prima. Daarnaast haalt mijn tablet op beide frequenties exact dezelfde snelheid... maar mijn telefoon weer niet.

Zeggen dat 5GHz sneller is schept verwachtingen die frustratie kunnen opleveren wanneer dat niet zo is... maar okay, in een onverstoorde situatie en de juiste hardware mag je verwachten dat je betere snelheden op 5GHz hebt.

• Icephase

Icephase

MicGlou schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:38:
[...]

Dat ligt geheel aan de situatie/omstandigheden... het is en blijft een 'kan'. Als ik bij mij op het toilet zit heb ik op 5GHz vrijwel geen verbinding en op 2,4GHz prima. Daarnaast haalt mijn tablet op beide frequenties exact dezelfde snelheid... maar mijn telefoon weer niet.

Zeggen dat 5GHz sneller is schept verwachtingen die frustratie kunnen opleveren wanneer dat niet zo is... maar okay, in een onverstoorde situatie en de juiste hardware mag je verwachten dat je betere snelheden op 5GHz hebt.
We gaan al bijna offtopic, maar jíj bent juist degene die zegt dat je op 2,4 GHz theoretisch eenzelfde snelheid mag verwachten als op 5 GHz. Terwijl dit in de praktijk niet het geval is. En waar heeft TS nou meer aan? Een theoretische waarheid of een praktische?

• ronny1090
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-01 00:09
Ik heb met deze kaart (icm met een Asus router) ook moeite gehad met de 5GHz verbinding. Het aparte was dat mijn laptop wel goede doorvoersnelheden en stabiliteit had terwijl mijn desktop dit niet had (zelfde plek).

Ik heb dit opgelost door in de router de WiFi standaard van "ac" naar "only N" te forceren. Sindsdien geen problemen meer. Het bereik is nog iets minder dan de 2.4GHz verbinding maar de snelheden zijn veel hoger. Ook heb ik amper problemen met de stabiliteit. Wel heb ik even het minst drukke kanaal uitgezocht.

Misschien heb je hier wat aan?

[ Voor 9% gewijzigd door ronny1090 op 08-09-2016 14:11 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:04
Ik heb je er nog niet op zien reageren maar ik zal het ook eens herhalen: je krijgt doorgaans 'geen' signaal in het verlengde van de antenne, staan zender en ontvanger dus boven elkaar (andere verdieping) moeten de antennes horizontaal (niet naar elkaar wijzend).

Afbeeldingslocatie: http://www.vonwentzel.net/ABS/Antenna/Omni/ABSCoverage.gif

[ Voor 60% gewijzigd door mitsumark op 08-09-2016 22:48 ]

Pagina: 1