Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozie
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-10-2022
Hallo allemaal,

Ik zal even de situatie schetsen.

Momenteel ben ik 5 jaar aan het werk bij een auto-importeur (afdeling marketing/sales), maar de kansen zijn nihil.
Ik ben nu alle (3) sollicitatiegesprekken door bij een andere firma en ze willen mij in hun team. Hun HR-afdeling (het gaat niet via een bureau) vraagt nu mijn loonbrieven van de afgelopen 3 maanden om mij zo een voorstel te kunnen doen.

Enkele feiten:
Tijdens de voorgaande gesprekken was er sprake dat het geen probleem is voor ongeveer 10% bij mijn huidige loon. Toch wordt er nu gevraagd naar de loonbrieven. Dit gaat mij vermoedelijk in een nadeligere positie brengen qua onderhandeling.. iemand advies?
De functie waarvoor ik solliciteer is richting de uiteindelijke droombaan die ik wil bereiken, maar wil natuurlijk mezelf ook verbeteren op financieel vlak.

Denken jullie dat het puur is voor secundaire voorwaarden te vergelijken of echt om mij zo goedkoop mogelijk aan te werven?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-09 13:54
Wozie schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:15:
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik 5 jaar aan het werk bij een auto-importeur (afdeling marketing/sales), maar de kansen zijn nihil.
Ik ben nu alle (3) sollicitatiegesprekken door bij een andere firma en ze willen mij in hun team. Hun HR-afdeling (het gaat niet via een bureau) vraagt nu mijn loonbrieven van de afgelopen 3 maanden om mij zo een voorstel te kunnen doen.

Enkele feiten:
Tijdens de voorgaande gesprekken was er sprake dat het geen probleem is voor ongeveer 10% bij mijn huidige loon. Toch wordt er nu gevraagd naar de loonbrieven. Dit gaat mij vermoedelijk in een nadeligere positie brengen qua onderhandeling.. iemand advies?
De functie waarvoor ik solliciteer is richting de uiteindelijke droombaan die ik wil bereiken, maar wil natuurlijk mezelf ook verbeteren op financieel vlak.

Denken jullie dat het puur is voor secundaire voorwaarden te vergelijken of echt om mij zo goedkoop mogelijk aan te werven?

Bedankt!
Waarom gaat het je nadelig zijn? Jullie hebben al afgesproken dat je 10% meer dan je huidige loon krijgt. Nu willen ze alleen zekerheid wat je huidige loon dan is. Of was je van plan te liegen over je huidige loon zodat je uiteindelijk nog meer loon krijgt?

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Tja, ik vind het altijd wat raar. Wat heeft je huidige loon nu te maken met je toekomstige loon.

Ze moeten je gewoon een aanbieding doen (of jij doet een voorstel) en op basis daarvan doe je de onderhandelingen. Je huidige situatie is niet heel erg van belang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

emnich schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:19:
Tja, ik vind het altijd wat raar. Wat heeft je huidige loon nu te maken met je toekomstige loon.

Ze moeten je gewoon een aanbieding doen (of jij doet een voorstel) en op basis daarvan doe je de onderhandelingen. Je huidige situatie is niet heel erg van belang...
Je hoeft het niet te doen, maar dan zal dan wel de nodige consequenties hebben voor je potentiele baan.

Loonbesprekingen kan je op verschillende manieren doen, dit is er eentje van. En wat standaard is in de ene branche, hoeft lang niet zo ook te zijn in een andere branche.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:49

Rannasha

Does not compute.

Enkele feiten:
Het kan ook prima zijn dat ze enkel willen checken wat jouw daadwerkelijke salaris nu is.

Als je al hebt afgesproken dat je +10% krijgt, dan zou ik dat nogmaals laten bevestigen (eventueel een daadwerkelijk bedrag noemen) en daarna lijkt mij dat loonbrieven laten zien niet een groot probleem moet zijn. Zorg gewoon dat je vantevoren duidelijk hebt afgesproken wat de arbeidsvoorwaarden gaan worden en laat de loonbrief geen onderdeel zijn van het onderhandelingsproces.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozie
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-10-2022
Morax schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:19:
[...]

Waarom gaat het je nadelig zijn? Jullie hebben al afgesproken dat je 10% meer dan je huidige loon krijgt. Nu willen ze alleen zekerheid wat je huidige loon dan is. Of was je van plan te liegen over je huidige loon zodat je uiteindelijk nog meer loon krijgt?
Neen, helemaal niet.. maar als ze het exacte bedrag weten pin je je eigen misschien vast op een bepaald bedrag. Terwijl ze misschien een hoger bedrag voor ogen hadden, dat je dan mis loopt. :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Hallo allemaal,

Ik vind het een schandalige praktijk. Je loon in je nieuwe functie staat los van je loon in je vorige functie, dus de loonstroken zijn niet relevant. Verder is het een praktijk die niet symmetrisch is (ik neem aan dat jij geen inzicht krijgt in wat je collega's verdienen, maar zij kennelijk wel in wat jij elders verdient). En tot slot is het een praktijk die achterstandsgroepen op achterstand houdt.

Helaas ben je deze straat al ingeslagen door het gewenste loon te bespreken in relatie tot je huidige loon. het is misschien wat laat om er over te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000

Basszje

Reisvaap!]

+10% vragen is ook een beetje duf eerlijk gezegd. De werkgever kan een aanbieding doen waar je al dan niet mee accoord gaat. Ik zou het zelf in elk geval niet zo aanpakken.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
Wozie schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:29:
[...]

Neen, helemaal niet.. maar als ze het exacte bedrag weten pin je je eigen misschien vast op een bepaald bedrag. Terwijl ze misschien een hoger bedrag voor ogen hadden, dat je dan mis loopt. :-(
Ik reageerde natuurlijk puur op wat je zegt. Jij zegt dat er al een afspraak ligt dat jij +10% op je huidige salaris zou krijgen.

Als je echter nog in de onderhandelingen zit (en het huidige bod is kennelijk ongeveer +10%) vind ik vragen om salarisstroken "not-done". Je huidige salaris is niet relevant en de enige reden die ik me kan bedenken waarom ze die willen zien is omdat ze bang zijn dat ze je voor minder hadden kunnen binnenhalen. Maar daar blijkt uit dat ze je al lang wilden hebben voor dat eventuele hogere salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 11:50
Het is me opgevallen dat je sowieso in onderhandelingen niet moet spreken van een procentuele stijging van je loon, maar gewoon over vaste bedragen. Dit voorkomt altijd dit soort 'problemen'. Ten eerste heeft je (eventuele) toekomstige werkgever niets te maken met je huidige salaris, maar ook de definitie van loon is verschillend.

Voorop gesteld dat je niet je huidige salaris hebt aangedikt natuurlijk. In dit soort gesprekken wil ik graag de netto berekening van het toekomstige salaris zien, voordat er allerlei zaken bij worden getrokken en je alsnog achteruit gaat. 10% loon extra, is voor hun misschien wel 10% van het jaarsalaris, inc eventuele bonussen, pensioen, etc.

Specifiek zijn is in dit geval gewoon beter. Maar voordat ik mijn loonstroken inlever, moet ik er wel erg zeker van zijn dat ik de baan heb (lees: de handtekeningen zijn gezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
sorted.bits schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:47:
Het is me opgevallen dat je sowieso in onderhandelingen niet moet spreken van een procentuele stijging van je loon, maar gewoon over vaste bedragen. Dit voorkomt altijd dit soort 'problemen'. Ten eerste heeft je (eventuele) toekomstige werkgever niets te maken met je huidige salaris, maar ook de definitie van loon is verschillend.

Voorop gesteld dat je niet je huidige salaris hebt aangedikt natuurlijk. In dit soort gesprekken wil ik graag de netto berekening van het toekomstige salaris zien, voordat er allerlei zaken bij worden getrokken en je alsnog achteruit gaat. 10% loon extra, is voor hun misschien wel 10% van het jaarsalaris, inc eventuele bonussen, pensioen, etc.

Specifiek zijn is in dit geval gewoon beter. Maar voordat ik mijn loonstroken inlever, moet ik er wel erg zeker van zijn dat ik de baan heb (lees: de handtekeningen zijn gezet).
Wat ik vermoed na het nogmaals lezen van de startpost is dat de topicstarter momenteel in de onderhandelingen zit en het huidige bod op ongeveer +10% van zijn huidige salaris zit en ze nu om zijn huidige salarisstroken vragen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:51

LankHoar

Langharig tuig

Uit principe geef ik nooit door wat mijn huidige salaris is. Het is simpelweg niet relevant vanuit mijn perspectief. Je kunt de vraag afketsen met iets als "Wat ik momenteel verdien is niet relevant, ik ben veel meer nieuwsgierig naar wat jullie mij te bieden hebben.". Ook zou ik niet doorgeven wat je salariswens is. Er is geen reden die ik kan bedenken dat eender voordelig gaat uitpakken voor de sollicitant. Sommigen zullen zeggen "je moet jezelf goed kunnen inschatten, dat laat professionaliteit zien". Ik kan mezelf prima inschatten zonder het bedrag wat daarbij hoort te delen met een potentiële werkgever. Vanuit HR perspectief zullen ze je alleen een lager salaris aanbieden dan ze in gedachten hadden (indien je minder verdient dan ze schatten). Ze hebben heus een max. salaris in gedachten, en daar gaan ze echt niets (veel) bij doen indien je meer verdient dan ze dachten.

Ik erger me sowieso rot aan werkgevers die moeilijk doen over een salaris indicatie. Ze voelen zich altijd in een machtspositie, en in zeker zin hebben ze die ook bij sommige baantjes. Goede werknemers liggen echter lang niet altijd voor het oprapen (helemaal in IT), en het moet wel van twee kanten komen. Zij mogen zichzelf ook wel een beetje verkopen, in plaats van alleen maar de sollicitant.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Helemaal eens met LankHoar, dat neuzen in je huidige salarisstrookjes heeft alleen als doel om geen cent teveel te betalen.
Je had ook geen vage afspraken als "ongeveer 10% erbij" moeten maken.
Ikzelf geef geen indicatie meer, mijn ervaring en opleidingen liggen op tafel. Dan mag het bedrijf zeggen wat ze er voor over hebben.
.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is toch logisch dat als je +10% afspreekt dat je je huidige loon moet aantonen? Anders had je gewoon een bedrag af moeten spreken.

Helemaal eens met iedereen dat je huidige loon niet ter zake doet hoor, maar dan moet je je nieuwe loon niet relatief maken aan je huidige loon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:14
Heb je dit stukje zelf al eens teruggelezen?
Tijdens de voorgaande gesprekken was er sprake dat het geen probleem is voor ongeveer 10% bij mijn huidige loon. Toch wordt er nu gevraagd naar de loonbrieven.
Wat hier eigenlijk staat is: "ik zou 10% meer krijgen, maar nu willen ze precies weten wat ik op dit moment verdien..."

...wat mij nogal logisch lijkt ;)

The devil is in the details.

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 07:58
Inderdaad, als je afspreekt dat je 10% bovenop je huidige salaris gaat krijgen, dan is het logisch en gebruikelijk dat je moet aantonen wat je huidige salaris is.

Of je uberhaupt zo'n afspraak moet maken is een andere discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Ik ben het met je eens dat "+10%" niet de juiste manier is van een looneis. Je legt daarmee immers je huidige loon neer bij je nieuwe werkgever, waar het eigenlijk niets te zoeken heeft. Ook legt het iets bloot van een "gewoonterecht" manier van denken, terwijl je juist vanuit je marktwaarde zou moeten redeneren.

Waar ik het absoluut niet mee eens ben, is dat het logisch is om je huidige loon te moeten aantonen. Ik vind een dergelijk wantrouwen een slechte basis voor een nieuwe (arbeids)relatie.

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:29 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 07:58
t_captain schreef op donderdag 08 september 2016 @ 08:03:
Waar ik het absoluut niet mee eens ben, is dat het logisch is om je huidige loon te moeten aantonen. Ik vind een dergelijk wantrouwen een slechte basis voor een nieuwe (arbeids)relatie.
De werkgever vraagt ook zo vaak om diploma's, cijferlijsten, referenties, VOG. Is dat dan ook wantrouwen?

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Ze kunnen altijd vragen maar jij hoeft niet te bewijzen al lieg je de wereld bij elkaar wat je verdiende (het is geen goede basis maar goed) Wat ik zelf toen ik ooit nog soliciteerde was aangeven wat ik wilde verdienen meestal huidige + 10% (je moet wel omhoog in de wereld anders wordt het nooit iets) en als ze vroegen wat ik nu verdiende altijd proberen er onderuit te komen en anders tja dan reken ik gewoon mijn jaar salaris + alle extra /12 dat is wat ik gemiddeld per maand verdien. Elke werkgever is anders en heeft andere voorwaarden dus het is nooit 1 op 1 te vergelijken behalve bruto bedrag dat lukt vrij aardig. Maar soms sta je verstelddat als je wilt overstappen dat je gelijk salaris aanbieden. Dan nemen ze je niet serieus lijkt me. Maar 3! loonstroken is wel heel overdreven. Zou gewoon proberen er onder uit te komen.

Laat ze gewoon een voorstel doen en tja loonstroken zijn prive gegevens dus tja niet voor hun.
Koos Werkloos schreef op donderdag 08 september 2016 @ 09:17:
[...]

De werkgever vraagt ook zo vaak om diploma's, cijferlijsten, referenties, VOG. Is dat dan ook wantrouwen?
Dat is wel wat anders ik heb 1 keer mijn diploma moeten laten zien wel een shit load aan VOG verklaringen aangevraagd. Als ZZP-er moet je wat als je korte klussen heb bij overheden /banken de laatste klus hebben ze zelf navraag gedaan bij justitie (ipv vog) refenties zijn ook gebeld regelmatig maar dat hoor gewoon bij het process loon stroken zeker niet zijn prive gegevens en niet nodig voor het uitvoeren van je job.

[ Voor 26% gewijzigd door MeZZiN op 08-09-2016 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Koos Werkloos schreef op donderdag 08 september 2016 @ 09:17:
[...]

Totaal ander verhaal aangezien diploma's wel relevant zijn voor de uitvoering van je werk. Daarnaast kunnen bepaalde certificaten, VOG etc. verplicht zijn, dus moet de baas wel zeker weten dat deze aanwezig zijn.

Referenties geven blijft wel een eigen keuze.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-09 07:25

JT

VETAK y0

Ik denk dat je ook moet overwegen hoe graag je weg wil van je huidige baan en als het antwoord is "heel erg graag" hoe graag je hier dan wil werken. Als je dat ook heel graag wil dan moet je misschien water bij de wijn doen. Of je spreekt van een salarisindicatie. En anders wellicht vastleggen, zwart op wit, dat ze je aannamen met +10% op je bruto loon zodra jij je strookjes met daarop je bruto loon hebt overhandigd. Kopieën maken waarop alles behalve het brutoloon niet zichtbaar is.

Anders het lef hebben om te zeggen wat LankHoar zegt en kijken hoe dat uitpakt. Met het risico dat het compleet afketst.

[ Voor 28% gewijzigd door JT op 08-09-2016 10:19 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 17:08
Als je een CAO hebt dan kan je ook een overzicht van de loonschalen sturen, en aangeven in welke schaal je nu ongeveer zit. Ik heb dat ook eens gedaan, de bandbreedte van de schaal was ruim (1500 euro) dus er is genoeg ruimte om te onderhandelen.

Loonstrookjes zou ik idd niet sturen, dan heb je niets meer te onderhandelen.

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
euchromatic schreef op donderdag 08 september 2016 @ 10:06:
Als je een CAO hebt dan kan je ook een overzicht van de loonschalen sturen, en aangeven in welke schaal je nu ongeveer zit. Ik heb dat ook eens gedaan, de bandbreedte van de schaal was ruim (1500 euro) dus er is genoeg ruimte om te onderhandelen.

Loonstrookjes zou ik idd niet sturen, dan heb je niets meer te onderhandelen.
Ligt eraan... als je onderin die schaal zit zou je dat inderdaad kunnen doen. Zit je bovenin die schaal zou ik zelf die tactiek niet gebruiken.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-09 16:45
Bij mijn laatste sollicitatie heb ik dat geweigerd.
Ik heb een indicatie gegeven van het netto salaris dat ik ongeveer wilde hebben, om te voorkomen dat je na het 2e of 3e gesprek pas ontdekt dat ze iemand voor de helft lager zoeken.
Toen expliciet gevraagd werd wat mijn oude salaris was heb ik geantwoord met "te weinig", en aangegeven dat ik daar op gesprek was omdat ik ontevreden was over mijn oude baan en salaris.
Heb ook nooit uitspraken gedaan over mijn oude loon en/of voorwaarden, alleen over mijn wensen aan mijn nieuwe werkgever.

Want ook ik zag geen manier hoe het wel inzage geven een positief gevolg voor mij zou kunnen hebben. In de praktijk heb ik gemerkt dat ze vaak gewoon een paar honderd euro boven je oude loon gaan zitten, en volharden dat hoger echt onmogelijk is.
Soms zijn ze echter ook gewoon nieuwsgierig naar wat concullega's betalen.

[ Voor 45% gewijzigd door frickY op 08-09-2016 11:34 ]

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Het wekt de indruk dat de nieuwe werkgever geen idee heeft wat een marktconformsalaris voor jouw functie is. Dat kan dus ook nadelig zijn, als ze zelf iets gaan gokken kunnen ze veel te laag gaan zitten en dan wordt het wel heel moeilijk om met de onderhandelingen nog in het juiste spoor te komen.
Dus vragen ze 3 stroken (kunnen ze onregelmatige toeslagen er uit filteren). Ik zou die stroken geven, met een begleidend schrijven waarin je meteen je wensenpakket zet. Want een beetje bluffen bij het onderhandelen is hierna natuurlijk niet meer mogelijk. Dus iets als "Ik verwacht een salaris dat op jaarbasis tussen 10 en 20% hoger ligt dan dit, anders is de overstap voor mij niet interessant".
Pagina: 1