Wat is efficienter: 650W 80+ Gold of 550W 80 + Bronze ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jemoeder
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-04-2018
Wat is nu meer efficient in het algemeen voor een gemiddelde gebruiker qua energierekening? een 550W 80+ Bronze of een 650W 80+ Gold voeding?

Gr, Thijs

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 11:01
Dat hangt van de load af, een voeding presteert het meest efficient bij ongeveer 80% load (dacht ik). Er zijn heel veel reviews over te vinden waarbij voedingen met verschillende loads wordt getest.

Volgens mij is dat ook in de 80+ standaard vastgelegd (welke efficiency bij welke load).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-05 13:13
Zie onderstaande gekopieerd uit het volgende topic.
Voeding advies en informatie topic - Deel 33

"Een voeding is het meest efficiënt bij 50% belasting"

"Een 500W voeding met een rendement van 80% kan maar 400W leveren
Nee het werkt juist net andersom. Een 500W voeding kan gewoon 500W leveren, mits de 500W niet uit de grote duim is gezogen natuurlijk, dit gebeurt helaas ook vaak genoeg. Zijn namelijk genoeg zogenaamde voedingen welke niet eens de helft van het beloofde vermogen stabiel kunnen leveren, dat is ook één van de redenen dat je een voeding moet nemen van goede kwaliteit.

Maar als je dan zo'n voeding hebt van fatsoenlijke kwaliteit dan kan die gewoon het volledige vermogen leveren, ongeacht het rendement. Als je dus 500W uit een voeding trekt van 500W en de voeding heeft een rendement van 80% bij 500W, dan trek je 625W uit het stopcontact. Heeft de voeding echter een rendement van 90% bij 500W belasting dan trek je maar 555,55W uit het stopcontact bij 500W belasting."

Wat ik hieruit concludeer is dat bij eenzelfde energieverbruik (b.v. 400wat) de Gold voeding beter is.
Waarom: die is efficienter en zal minder Wattage uit je stopcontact trekken dan een Bronze.

550w geeft in dit geval aan wat je PSU maximaal kan leveren aan je componenten, Bronze of Gold geeft aan hoe efficient hij is. Platinum > Gold > silver > Bronze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Wat vind je belangrijk bij een voeding? Efficiëntie boeit mij niet heel veel, modulaire kabels ook niet. Kwaliteit en geluidsniveau wel. Het is dan ook zo dat als die twee zaken voor elkaar zijn de efficiëntie ook goed is. Er zijn goede bronze voedingen die bijna net zo efficiënt zijn als een mindere gold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jemoeder
Zoals ik aangaf, belangrijkste is de energierekening. Wat is het beste voor de energierekening voor de gemiddelde gebruiker: 550W bronze of 650W Gold ?
650W is wel Gold, maar trekt ook meer uit het stopcontact dan de 550W en verliest energie of werkt dat niet zo?

[ Voor 27% gewijzigd door jemoeder op 07-09-2016 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16

heuveltje

KoelkastFilosoof

jemoeder schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:05:
Zoals ik aangaf, belangrijkste is de energierekening. Wat is het beste voor de energierekening voor de gemiddelde gebruiker: 550W bronze of 650 Gold ?
Jij bent niet de gemiddelde gebruiker, want dan had je geen 550w voeding nodig,

Dan zul je eerst moeten kijken hoeveel stroom je daadwerkelijk gebruikt .
(en dan niet allene als je gamed, want meestal staat een pc te idlen)
en dat vergelijken met de efficiencie curve van die 2 voedingen.

Overigens scheelt dat meestal maar een paaw wat, wat het economisch niet de moeite waard is.

Afbeeldingslocatie: http://www.athenapower.us/products/power_supply/Images/80plus-chart.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door heuveltje op 07-09-2016 13:13 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jemoeder
450W verbruik zeg ik dan maar.
Wat is hier voordeliger voor de energierekening: 550W Bronze of 650W Gold?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Er bestaat niet zoiets als "een 550W Bronze voeding" of "'een 650W Gold" voeding.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jemoeder
550W (80+ Bronze) en een 650W (80+ Gold), je snapt me wel toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als ik de quote in diefightdie in "Wat is efficienter: 650W 80+ Gold of 550W 80 + Bronze ?" goed begrijp, is een hogere rating beter voor je rekening. Dus de 650W 80+ Gold is een betere keus. Echter gaat het dan om een bepaalde belasting die je erop hebt. Zit je eronder, dan zal je moeten gaan rekenen voor hoe en wat. Er zijn vast wel iets van grafieken te vinden hiervoor.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
jemoeder schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:18:
550W (80+ Bronze) en een 650W (80+ Gold), je snapt me wel toch.
Ik snap wel wat je bedoeld maar er is niet iets als "een 550W 80PLUS Bronze voeding" of "een 650W 80PLUS Gold voeding". Dan ga je er namelijk vanuit dat alle 550W 80PLUS Bronze voedingen en alle 650W 80PLUS Gold voedingen identiek zijn, maar dat zijn ze niet. Je kunt hier dus geen eenduidig antwoord opgeven. De beste keuze ligt volledig aan je eisen, wensen en de rest van de onderdelen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jemoeder
Ik dacht dat de efficiency percentages bij 80+ gold en bronze allemaal hetzelfde waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat wil niet zeggen dat een 80PLUS Bronze voeding ook werkelijk precies een rendement heeft van 82% bij 20% belasting, 85% bij 50% belasting en 82% bij 100% belasting gemeten bij 115V. Dit verschilt, de ene kan misschien wel een rendement van 90% halen bij 20% en 50% belasting, maar als die jan bij 100% belasting op 83% uitkomt is het nog maar een 80PLUS Bronze voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jemoeder
Okay duidelijk, thanks. Dacht dat die 80+ overal hetzelfde efficiency % was. Denk dat ik toch de 650W 80+ Gold ipv 550 80+ bronze neem.
Als ik nu heel weinig verbruik, is dan de 550W 80+ Bronze beter? Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Ligt er aan over welke voedingen je het hebt en hoe de rest van je systeem er uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
jemoeder schreef op woensdag 07 september 2016 @ 19:22:
Okay duidelijk, thanks. Dacht dat die 80+ overal hetzelfde efficiency % was. Denk dat ik toch de 650W 80+ Gold ipv 550 80+ bronze neem.
Als ik nu heel weinig verbruik, is dan de 550W 80+ Bronze beter? Thanks.
Zoals gezegd; we kunnen je geen goed advies geven omdat voor goed advies alle PC specificaties weten moeten en wat je belangrijk vindt aan een voeding en wat niet.

En wat we ook al gezegd hebben is dat er niet iets bestaat als "een 80PLUS Gold voeding van 650W". Je kan een hele goede 650W voeding met 80PLUS certificaat hebben zoals bijvoorbeeld de pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 10 650W maar ook een zeer matige zoals de pricewatch: FSP Aurum CM 650W of zelfs een slechte als je goed zoekt.

AMD Nieuwsdiscussie

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Wat mss ook nog een rol mee speelt bij de keuze is de verdeling van de stromen over de verschillende spanningsbronnen. Een voeding heeft immers meerdere uitgangen. Elke uitgang heeft zijn eigen specificatie. De ene voeding levert soms meer op een bepaalde spanning dan de andere. Dat kan weer van invloed zijn op het type voeding dat je kiest.
Hier kun je alles invullen en een goede indruk krijgen van de stroomverdeling over de drie belangrijke spanningen (+3.3V, +5V en +12 V): http://outervision.com/power-supply-calculator

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

• -The_Mask-
  • Niet online
Veng7 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 13:30:
Hier kun je alles invullen en een goede indruk krijgen van de stroomverdeling over de drie belangrijke spanningen (+3.3V, +5V en +12 V): http://outervision.com/power-supply-calculator
http://www.mathgoodies.com/calculators/random_number.html werkt even goed, vul 10 in en klik op "enter" en je zit even dicht bij de waarheid wat betreft de stroom op de 3,3V en 5V. :D

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 08-09-2016 14:37 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-04 19:22
Misschien dat dit je hier wat mee kan: https://nl.hardware.info/.../voedingen/testresultaten.

Hier zie je de echte gemeten efficienties van verschillende voedingen bij een bepaald vermogen.

Meten is weten

• jemoeder
Bedankt voor de informatie. Zoals ik op verschillende fora lees is het verschil idd niet te zeggen.
Wat wel gezegd kan worden is:
- Een bronzen PSU zal over het algemeen meer energie uit het stopcontact vragen dan een Gouden.
- Een meer stabielere voeding is in het algemeen duurder
- Veel zaken beinvloeden een PSU
- Hanteerregel: Hoe duurder de PSU, hoe beter de PSU,

Vandaar dat ik de 650W Gold RM650 (nieuw 134,-) boven de Cooler Master G550M Bronze (nieuw 60,-) kies.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als het energieverbruik belangrijk is kan je meer halen bij andere hardware dan bij een andere voeding. Tuurlijk speelt de voeding ook mee, maar een dikke 6 core AMD CPU gebruiken of een i3 maakt veel meer verschil. Zelfde verhaal bij de videokaart of andere onderdelen zoals beeldscherm.

• jemoeder
-The_Mask- schreef op donderdag 08 september 2016 @ 20:34:
De RM650 is geen goede voeding en is veel te duur.
Had je Voeding advies en informatie topic - Deel 33 al gelezen?
Nog niet helemaal, maar kan nergens de RM650 in dat topic terugzien. Vanwaar is het geen goede voeding? Ik lees alleen dat het een dure voeding is maar is niet erg gezien ik hem al in bezit heb. Ook de 550W van Cooler Master.
In dat Topic is men over de RMx 550 bijv juist heel erg enthousiast en op hardware heeft de RM 650 een gouden award ontvangen: https://nl.hardware.info/...271/corsair-rm650/reviews

@ Pilatu, ja je hebt gelijk, alleen ik ga geen grote uitgaven doen aan nieuwe hardware. Hardware ben ik tevreden over, probeer me nu op de voeding te focussen
Tnx

[ Voor 43% gewijzigd door jemoeder op 08-09-2016 22:10 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
jemoeder schreef op donderdag 08 september 2016 @ 21:46:
[...]

@ Pilatu, ja je hebt gelijk, alleen ik ga geen grote uitgaven doen aan nieuwe hardware. Hardware ben ik tevreden over, probeer me nu op de voeding te focussen
Tnx
Je kan ook kijken of de CPU met iets minder voltage kan draaien of je kan deze iets onderklokken aan de hand van wat je er mee doet. De brightness op het scherm lager zetten kan ook een boel schelen. Even los van andere hardware kopen zijn er genoeg andere manieren om veel meer resultaat te halen dan dat kleine beetje verschil tussen A-merk voedingen. Ik denk dat als je een lagere energierekening wil je kijkt naar iets wat zeer weinig resultaat gaat geven.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat voor systeem moet de voeding voorzien van spanning? Waarvoor gebruik je die PC? Wil je die PC bijvoorbeeld ook overclocken? Pas als we weten wat voor PC het is en wat je ermee doet kunnen we je pas goed adviseren in een keuze voor de voeding. Al kan je met de RM550x bijna nooit fout zitten overigens.

En neem, zoals eerder aangegeven, het Voeding advies en informatie topic - Deel 33 eens door, duurder is verre van altijd beter, juist bij voedingen gaat dat op!

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 08-09-2016 23:33 ]

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

jemoeder schreef op donderdag 08 september 2016 @ 20:23:
Bedankt voor de informatie. Zoals ik op verschillende fora lees is het verschil idd niet te zeggen.
Wat wel gezegd kan worden is:
1 Een bronzen PSU zal over het algemeen meer energie uit het stopcontact vragen dan een Gouden.
2 Een meer stabielere voeding is in het algemeen duurder
3 Veel zaken beinvloeden een PSU
4 Hanteerregel: Hoe duurder de PSU, hoe beter de PSU,

Vandaar dat ik de 650W Gold RM650 (nieuw 134,-) boven de Cooler Master G550M Bronze (nieuw 60,-) kies.
Das toch wel heel kort door de bocht
1 : in de praktijk kan dat verschil marginaal zijn.
2 : vanaf 60E ofzo heb je gewoon een stabiele voeding, er is niets als stabieler dan stabiel.
3 : true
4 : Dat is lang niet altijd gezegd !

Voelt alsof je jezelf naar een conclusie praat dat je wel voor de duurdere moet gaan :P

* heuveltje heeft nog ergens een okkiewakka wat voeding liggen, mag je zo overkopen voor E200 die moet dan wel goed zijn :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• -The_Mask-
  • Niet online
jemoeder schreef op donderdag 08 september 2016 @ 21:46:
[...]

Nog niet helemaal, maar kan nergens de RM650 in dat topic terugzien. Vanwaar is het geen goede voeding?
Probleem is de lage kwaliteit condensators samen met de langzaam draaiende fan en de semi-passieve werking van de voeding. Bij lage kwaliteit condensators in een voeding is het normaal dat de condensators het eerst begeven, die hebben dan de kortste levensduur. Bij condensators is het dus zo dat ze een beperkte levensduur hebben, maar hoe koeler de condensator hoe langer die mee gaat. Elke 10 graden koeler is ongeveer een verdubbeling van de levensduur. De condensators in de RM650 worden echter helemaal niet goed gekoeld doordat de fan het grootst gedeelte van de tijd niet draait en als die draait gaat het maar met een langzame snelheid. Voor de levensduur van de condensators is dit dus erg slecht en de levensduur was al niet heel lang.

Op het moment dat de condensators overigens stuk gaan of zijn, kunnen ze hun werk van ripple weg filteren niet meer goed doen. Als je dan de voeding gebruikt dan zal de voeding een gevaarlijk hoge ripple doorgeven aan de andere onderdelen van de PC. Dit zorgt er weer voor dat die onderdelen heel veel stress te verduren krijgen en ook stuk kunnen gaan hierdoor. Wordt de ripple die de voeding afgeeft echt heel hoog dan kan het ook zorgen voor instabiliteit, maar pas als je dat krijgt merk je pas iets. De voeding kan echter al tijden er voor stuk zijn en een gevaarlijk hoge ripple afgeven zonder dat je daar iets van merkt. Niet handig dus.
Ik lees alleen dat het een dure voeding is maar is niet erg gezien ik hem al in bezit heb.
Waarom kon je dat niet eerder zeggen dat je al een RM650 en G550M had?

Zou je dan ook nog de PC specificaties kunnen plaatsen?
In dat Topic is men over de RMx 550 bijv juist heel erg enthousiast
Klopt maar dat is dan ook een totaal andere voeding en die heeft niks gemeen met de RM650 behalve dan dat de naam er op lijkt.
en op hardware heeft de RM 650 een gouden award ontvangen: https://nl.hardware.info/...271/corsair-rm650/reviews
Dat zegt meer over Hardware.info dan over de voeding. HWI heeft namelijk nog nooit een goede voedingsreview geschreven en geeft random awards weg, dus dat is niet zo bijzonder. Maand geleden deden ze het weer bij een slechte voeding, toen gaven ze de be quiet! Pure Power 9 CM 400W een award en de 600W versie hadden ze ook al een award gegeven maanden daarvoor. Waarom? Geen idee zelf in hun eigen metingen kwam die er slecht uit.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:28
jemoeder schreef op donderdag 08 september 2016 @ 20:23:
Heb je dan al uitgerekend hoelang je PC aan moet staan om dat verschil in prijs goed te maken? En ook tov andere goedkopere 80Plus Gold voedingen?

[ Voor 7% gewijzigd door Ramon op 09-09-2016 00:04 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jemoeder
Systeem: i5 4690K + GTX760 + SSD 250 GB Samsung + DVD RW
Browsen, af en toe Games met normale/hoge instellingen, Video (stream + mp4)
Onderklokken kan ik overwegen, en scherm lager is ook een goed idee.
RM650 Gold zal wel efficienter zijn dan Cooler Master G550M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Aangezien je beide voedingen al hebt zou ik de RM650 gebruiken, maar vervang de voeding wel als de garantie is afgelopen, na 5 jaar dus, want dan heeft die zijn goede tijd wel gehad.

Zonder overklokken trekt de PC tijdens een zware game zo'n 200W gemiddeld uit de voeding, met een maximaal verbruik van zo'n 250W tijdens games.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Zo maar om e.e.a. in perspectief te plaatsen:
'n kWh kost op dit moment 20 ct of iets minder. Stel je kunt 10%, wat overeenkomt met ~ 50 Watt verbruik, op je voeding besparen. Dat is dan 0.05 kWh * € 0.02 = € 0.001 per uur. Stel je bent een zware gamer en gamed elke dag van het jaar 12 uur lang op vol vermogen. Je praat dan over extra kosten van € 0.001 * 12 * 365 = € 4.38 per jaar. Als je daarvoor moet investeren moet je je afvragen of je die investering er ooit uit haalt.
(Tenzij ik niet kan rekenen natuurlijk, want dat is 'n zwakke plek van mij, maar dat hoor ik dan wel _/-\o_ )

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De rekensommen die je doet kloppen wel, maar ik heb geen idee wat je nu werkelijk uitrekenend en waar je de waardes weghaalt waarmee je rekent.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Idd 50W klinkt als heel veel, verwacht eerder dat dat rond de 5 a 10 ligt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Natuurlijk zijn de waarden arbitrair. Ik heb met opzet wat hoge waardes gekozen om te laten zien dat het zelfs dan moeilijk is de investering terug te verdienen en idd zal de realiteit waarschijnlijk eerder bij die 5 a 10 liggen. M.a.w. zelf zou ik het vergeten om voor € 0.448 te investeren.
De kWh prijs heb ik bepaald door in mijn eigen excel sheet (daarin staan alle onderdelen van de prijs van mijn eigen provider uitgesplits) het verbruik te verhogen en te kijken wat dan de meerprijs per kWh uur is. Die is natuurlijk ook afhankelijk van je provider en soort contract. Zelf betaal ik nu 16.7 ct/kWh. Dus ook die waarde heb ik wat hoog genomen.
Wat ik uitreken? Wat de (verschil) kosten van een verbruik van 50 Watt kunnen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Veng7 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 14:27:
Wat ik uitreken? Wat de (verschil) kosten van een verbruik van 50 Watt kunnen zijn ;)
Nee dat denk ik niet. ;)

Je had het over 50W en dat 12 uren per dag, 365 dagen per jaar? Dan moet je op zo'n 40 euro uitkomen en dat gok ik, zonder te rekenen. Waarschijnlijk heb je dus ergens 10 maal zo weinig gepakt en mis je een nulletje want 43,80 euro klinkt wel logisch.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apsie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:29
Ik zie idd een rekenfout, 20 cent is geen € 0.02 _/-\o_

Apsie's profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Je hebt gelijk _/-\o_ Zo zie je maar. Altijd goed dat mensen kritisch zijn.
Dat is dan 0.05 kWh * € 0.20 = € 0.01 per uur. Stel je bent een zware gamer en gamed elke dag van het jaar 12 uur lang op vol vermogen. Je praat dan over extra kosten van € 0.01 * 12 * 365 = € 43.8 per jaar.

Pagina: 1