[LBBG] Budgetlaptop oktober 2016

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Het is weer tijd om een laptop selecteren voor de lbbg, en in dit topic willen we graag input verzamelen voor de best buy in de categorie van de bugetlaptop.

We hebben de werkwijze voor deze lbbg iets aangepast; Naar aanleiding van reacties op de recente Laptop Best Buy-guides hebben we nog eens kritisch gekeken naar de artikelvorm en besloten om deze enigszins aan te passen. Dat doen we met het doel om de lezer beter te kunnen adviseren en duidelijker een oordeel te geven over wat op het moment van publicatie de beste koop is binnen een bepaalde categorie.

Sinds april 2015 zijn we als onderdeel van de Laptop Best Buy Guide ook laptops gaan testen. Voor die tijd bestonden de lbbg's uit een verzameling van laptops die we beschreven aan de hand van informatie van derden, gebruikerservaringen, of eigen reviews als we de laptop al eens hadden getest. Door zelf ook laptops te testen kunnen we ze beter beoordelen. Het feit is wel dat de geteste laptop niet altijd ook daadwerkelijk de beste koop blijkt te zijn. De huidige artikelopzet doet echter voorkomen alsof de geteste laptop de Best Buy is.

In de nieuwe opzet presenteren we de laptop die we testen los van een lijst met de 'Best Buys'. Het is mogelijk dat de geteste laptop een plekje op deze lijst weet te bemachtigen, maar dat hoeft niet het geval te zijn. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat een bepaalde laptop lange tijd de 'Best Buy' blijft. Het zou saai zijn om iedere keer hetzelfde verhaal te herhalen en daarom willen we laptops blijven reviewen binnen het Best Buy-concept.

Blijkt de getest laptop inderdaad het beste te zijn, dan kan deze ook voorkomen in de Best Buy-lijst, maar dat hoeft dus niet het geval het zijn. Ook met deze aanpassingen blijft een Best Buy Buide een richtlijn en geen exacte wetenschap. We hebben niet de mogelijkheid om alle beschikbare laptops te reviewen en iedere gebruiker heeft – ook binnen de afgebakende categorieën – specifieke wensen en voorkeuren. Desalniettemin is en blijft het doel om als community en redactie samen tot een nuttig advies te komen.
Tl;dr:

· Voortaan maken we een lijst waarin we benoemen wat de 'Best Buy' is, gevolgd door een aantal alternatieven. De lijst wordt in overleg samengesteld door de redactie en community.

· Daarnaast testen we een laptop die we zien als potentiele Best Buy. Afhankelijk van het oordeel krijgt deze laptop wel of geen plek in de BBG-lijst. De keuze voor de testlaptop wordt in overleg gemaakt door de redactie en de community.

Budgetlaptop oktober 2016

De budgetlaptop is onze categorie tot 400 euro, waarin we met jullie input op op zoek gaan naar een laptop die geschikt is voor basale dingen zoals webbrowsen, mailen en het draaien van kantoorsoftware. Het moet een laptop zijn met een schermdiagonaal van 14 - 15,6" en verder zal het een beetje zoeken zijn naar de meest interessante configuratie. In de meeste gevallen kun je wel een fhd-scherm krijgen, maar dan zit je meteen Atom-achtige cpu, terwijl je met een snelle cpu weer met een 1366x768-scherm zit.
Kandidaten
pricewatch: Acer Aspire E5-573-C45A Hele aardige kandidaat met Celeron 2957U-processor, da's een dualcore van de Haswell-generatie, dus een stuk vlotter dan de Cherry Trail socs. Verder 4GB geheugen, een 1TB harde schijf en een full hd-scherm, al is dat helaas wel een tn-paneel. Ander voordeel: hdd en mem kun je waarschijnlijk uitbreiden/vervangen.

pricewatch: Medion Akoya S6219 heeft het beste scherm; 1920x1080 en ips, maar heeft een Pentium N3060-processor, oftewel dualcore cherry trail, en dus niet de snelste. Verder wel 4GB geheugen (ongetwijfeld vastgesoldeerd) en een 500GB hdd. Als ik de foto's goed bekijk zit die schijf in een soort tray aan de rechterkant waardoor je 'm makkelijk kunt vervangen.

De pricewatch: Lenovo Essential E50-80 80J201X4MH heeft de snelste cpu van dit lijstje; de Core i3-5005U. Verder 4GB mem en een 500GB harde schijf. Het grootste nadeel is het scherm; 1366x768 pixels en een tn-paneel, dus slechte kijkhoeken.

Voor dit budget lijkt de keuze dus te gaan tussen een goed scherm + trage cpu of een snelle cpu, maar een brak scherm. De Acer is een aardig compromis met zijn 1920x1080 tn-scherm, al zijn er genoeg mensen die liever een lagere resolutie hebben zo lang het maar een ips-paneel is. Ik ben benieuwd wat jullie de beste lijkt, of als je een beter kandidaat hebt. De deadline is 23/09 om 08:00. Daarna willen we een reviewsample gaan regelen en de laptop reviewen voor de bbg.

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-05 11:23
Het blijft altijd de vraag idd wat je het belangrijkst vindt in deze prijsklasse. Ikzelf zou idd eerder voor een rappe machine gaan met betere cpu en meer geheugen en een ssd. Deze lijkt me wel een goede optie:

AMD A8, 8GB, 128GB SSD voor 399

pricewatch: HP 15-BA071ND

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:50

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Of pricewatch: Asus VivoBook A540SA-DM538T N3050 (Braswell, 14 nm), 1920-1080, 4GB ,128 GB ssd. Aan het aantal aanbieder te zien mischien wel al weer uitloop.

De ssd maakt het bovendien meer een systeem voor erbij, dan een basis systeem waarmee alles moet kunnen gebeuren. Kan wel alles wat binnen de budgetlaptop spec. valt.
Deze Asus: pricewatch: Asus P2428SA-WO0084D is eigenlijk gelijk aan de voor gestelde Acer behalve dan dat er een SSD in zit, al is ook deze maar 128GB. Ook een N3050 (Braswell, 14 nm), 4GB RAM en 1366x768. Heeft een vingerafdrukscanner!

Voor wie het scherm belangrijk vindt en de HD zelf wel uitwisselt: pricewatch: Medion Akoya S6219, ook een beetje uitloop vrees ik, wel N3060 + 1920x1080 IPS!

[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 19-09-2016 12:40 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
@Cinemaskoop de HP die je linkt heeft volgens de pw een a6-6310, wat eigenlijk best een traag ding is, met Puma-cores (en geen excavator zoals de A10/FX-cpu's van AMD) Benchmarks: http://www.notebookcheck....k-Processor.115403.0.html Samen met de lage resolutie en het tn-paneel maakt wat mij betreft alleen de ssd de laptop interessant.

@teacup de Asus P2428SA komt ondertussen alweer boven het budget uit, maar de A540SA is wel een leuke, al verwacht ik dat je dan wel een tn-scherm zit. De Medion vind ik persoonlijk het leukste voor dat geld, want een ssd kun je achteraf nog inbouwen, maar een scherm verwisselen is wat lastiger, en die Medion heeft standaard in ieder geval ips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
pricewatch: Acer Aspire E5-573-C6BU
Zelfde als in de openingspost, maar dan met SSD ipv HDD. Voor wie weining opslag nodig heeft lijkt deze me fijner werken. Helaas is deze wel bij maar 1 winkel leverbaar.

pricewatch: Acer Aspire ES1-571-P3TZ
Deze is op papier redelijk vergelijkbaar, maar is bij wat meer winkels leverbaar. Hij heeft ook een marginaal betere processor, maar is iets duurder en lijkt qua aansluitingen minder bedeeld (geen gigabit ethernet, geen vga, geen dvd drive).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Asus P2428SA komt ondertussen alweer boven het budget
Je zegt het heel netjes, maar mijn filter heeft vanmorgen op ongeveer 440 Euro gestaan, ik hou van een brede scoop O-), dus ga er maar vanuit dat ze vanmorgen ook al boven budget was, en dat ik de prijs over het hoofd had gezien. Dat je de Medion zelf ook al had opgemerkt had ik trouwens nog niet gezien. Het was dus helemaal mijn autonome keuze.

Een SSD is natuurlijk mooi, zou zelfs wel een laptop met AMD+SSD naast een Intel met HD willen zien. De A6 die is voorgesteld is hiervoor inderdaad wel wat licht. Dan nog, het blijft een momentopname. Een snellere processor biedt meer toekomstzekerheid. In dit segment laptops kopen mensen met een klein budget wat ze kunnen krijgen. Deze doelgroep moet niet na twee jaar al iets anders moeten kopen. Of een Celeron dan toekomstzeker is of dat toch net liever voor een i3 moet worden gekozen is dan nog wel een punt.

Kijkend naar waar je op uit komt wanneer een i3 gewenst wordt. Dan komt naast je genoemde Lenovo de zoveelste Asus op de proppen: pricewatch: Asus VivoBook R540LA-XX087T. Ook, zucht, maar in een winkel te krijgen. Dit is wel een Haswell, terwijl die van Lenovo een Broadwell exemplaar is. Notebookcheck geeft trouwens aan dat de Lenovo een accu van maar 31Wh heeft, de Asus niet veel meer 33Wh. Door het verschil in processoren zal de accuduur elkaar niet veel ontlopen. Wil je wat meer looks, dan kies je de Asus, anders de Lenovo voor de meer moderne processor.

Ik kan de keuze voor de 1920x1080 IPS heel goed begrijpen, we definiëren ook geen doelgroep voor de budget laptop. Voor mensen met weinig geld die voor lange tijd onder de pannen willen zijn zou toch een i3 processor de voorkeur moeten zijn.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:27
In de tabel hieronder moet je niet teveel vasthouden aan de absolute cijfers, maar meer kijken naar de verhoudingen tussen de cijfers.

Als je de desktopprestaties van een AMD A6-6310 gelijkstelt aan 100%, scoren de anderen als volgt:

Codenaam
Typenummer
% A6-6310
Skylake
i3-6100U
188%
Broadwell
i3-5005U
152%
Haswell
i3-4005U
120%
Braswell
Celeron N3060
76%
Braswell
Celeron N3050
64%

Grofweg is een Skylake i3 dus driemaal zo snel als een Celeron N3050. De A6-6310 houdt het midden tussen de Celeron N3050 en de Broadwell i3. De Broadwell i3 is ongeveer anderhalve maal sneller dan de A6, die op zijn beurt ruim anderhalve maal sneller is dan de Celeron N3050.

Conclusie: De Celeron N3050 is te mijden als het vooruit moet gaan, de Puma is niet ideaal, maar het verschil met de Haswell i3 is beperkt. Ideaal zou Broadwell of Skylake zijn, maar dan wordt de kans groot dat je het met 400 euro niet gaat redden.

@ teacup: Sowieso moet je niet gaan twijfelen of de AMD A6 met SSD sneller is dan een Intel i3 met HDD.
De AMD + SSD combinatie is zeker sneller, omdat een SSD drie- tot vijfmaal sneller is dan een HDD, terwijl de i3 nog geen tweemaal sneller is dan de A6.

Edit: Deze cijfers komen van cpu.userbenchmark.com. Ik heb de cijfers op het onderdeel Desktop gebruikt. De scores daar zijn als volgt:

Codenaam
Typenummer
Score
Skylake
i3-6100U
47%
Broadwell
i3-5005U
38%
Haswell
i3-4005U
30%
Puma
A6-6310
25%
Braswell
Celeron N3060
19%
Braswell
Celeron N3050
16%

Door deze scores met 4 te vermenigvuldigen staat de A6-6310 gelijk aan 100% en krijg je mijn oorspronkelijke tabel, waaraan ik op vraag van teacup de Celeron N3060 heb toegevoegd.

[ Voor 28% gewijzigd door LievenD op 20-09-2016 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

@LievenD Dat verschil is inderdaad minder groot dan ik had verwacht, misschien moet je nog even de benchmark, of de vergelijkingssite, erbij noemen. Anders stroomt de topic vol met processorpolitie ;). Relatieve performance tussen AMD en Intel leidt op tweakers vaak tot verhitte discussies. Is een N3060 Pentium nog aan het rijtje toe te voegen? Dan hebben we het beeld compleet. Voor basisdesktops heb ik nog steeds een bias voor AMD, omdat hun APU's grafisch heel goed presteren, daarom ben ik ook niet echt verbaast over je cijfers, en twijfelde niet over die snelheid, al heb ik onwillekeurig die A6 wel wat onderschat.

Nu denk ik vaak in grijstinten, en zoekt dit topic naar een eenduidige "winnaar". Ondanks dit zie ik een tweeledige boodschap. Bespaar geld met AMD en plaats een SSD zou een advies kunnen zijn voor de kopers die zelf de moed niet hebben een HD-SSD swap uit te voeren. Mensen de zoveel mogelijk processorvermogen voor hun budget hebben, en de SSD zelf plaatsen moeten dan maar een Skylake i3 nemen.

Je lijstje zet bovendien de Celerons duidelijk op hun plek. Ook hogere UHD resolutie gaat bij mij naar de achtergrond. Of dit voor de kopers van deze laptops zo belangrijk is vraag ik mij echt af. Ik ben van mening dat toekomstzekerheid leidend zou moeten zijn, daar zou het scherm aan opgeofferd moeten worden, wat mij betreft. Hoe jammer het ook is dat die resolutie niet wat meer gemeengoed is geworden.

• Cinemaskoop
Ik denk echt dat die a6 plus ssd combinatie echt de beste bang for your Buck geeft. Sowieso heeft ie ook 8gb. En de a6 is sowieso sneller dan een celeron.

We willen lijkt me wel een compleet systeem adviseren toch?

[ Voor 19% gewijzigd door Cinemaskoop op 21-09-2016 09:33 ]

• LukasW
Cinemaskoop schreef op woensdag 21 september 2016 @ 09:29:
Ik denk echt dat die a6 plus ssd combinatie echt de beste bang for your Buck geeft. Sowieso heeft ie ook 8gb. En de a6 is sowieso sneller dan een celeron.

We willen lijkt me wel een compleet systeem adviseren toch?
De laptop met a6 die je eerder voorstelde is volgens mij niet meer leverbaar, of mis ik dan iets?

Een a6 is zeker sneller dan de braswell celerons die in veel budget laptops zitten. Als ik zou moeten kiezen tussen een haswell/broadwell/skylake celeron met FHD scherm of een a6 met 1366x768 zou ik echter dat eerste kiezen. De eerder aangehaalde 2957u heeft volgens mij ongeveer dezelfde single core prestaties als de a6-6310. Alleen als alle cores belast worden heeft de a6 echt een voordeel, maar ik vraag me af hoe vaak dat voorkomt bij simpele taken als browsen, office, email.

• Cinemaskoop
Jawel komt gewoon weer binnen. Staat op deze week weer verwacht op de site.

Ik denk dat de doorsnee koper van een basislaptop nog steeds meer waarde hecht aan prestaties dan aan FullHD

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:50 ]

• Cinemaskoop
Ja daarom pleit ik ook voor een machine met ssd. Dat scheelt zoveel in snelheid!

En een A6 is toch wel wat rapper dan een celeron. Die a6 icm de 8gb en de ssd zal beter presteren dan een i3 met normale hdd

[ Voor 45% gewijzigd door Cinemaskoop op 21-09-2016 11:15 ]

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:50 ]

• Cinemaskoop
Brazos schreef op woensdag 21 september 2016 @ 11:38:
[...]

Er zat een SSD in, wel zo'n 32GB ding. Een celeron an sich lijkt me niet bezwaarlijk, de 2955U bijvoorbeeld (al een oudje) is flink sneller dan een N3050/60, bijna 2x zo snel per core in Cinebench ondanks een lagere kloksnelheid.

De A6-6310 heb ik verder geen ervaring mee, wel met een A6-3420M en dat werkt, ondanks dat die inmiddels 5 jaar oud is, als een trein met dagelijkse taken. (uiteraard wel met SSD'tje)

Aan de benchmarks te zien (6310 en 3420m) liggen die niet zover uit elkaar.

Dus dat zou prima moeten zijn voor een budgetlaptop.
32gb in zon notebook is geen ssd maar emmc flashgeheugen. Dat is heel wat trager dan een trage SSD.

Die celeron 2955u is zoals je zelf al aangaf oud en word bijna niet meer gebruikt helaas.

Maar als ik het goed begrijp vind jij de combinatie a6 met een ssd dus ook goed ?

Volgens http://m.cpubenchmark.net/laptop.html is de 6310 sneller dan de 3420M sowieso.

[ Voor 3% gewijzigd door Cinemaskoop op 21-09-2016 12:28 ]

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Tot op een zeker niveau, vanaf een i3 o.i.d. zal het voor veel mensen wel best zijn, en waarderen ze een goed scherm meer dan een i5 erbovenop. Die N3050/N3060 (en natuurlijk de lageren, N2800 e.d.) kun je echt helemaal niks mee.
Op zich wil ik deze statement niet ter discussie stellen, maar kunnen er meer oorzaken zijn dat dat test apparaat van jou niet vooruit was te branden (denk even aan krap geheugen, trage/volle hd/ssd cache)?

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 108% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:50 ]

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

De Celeron N3000's zijn geloof ik Atoms met een andere naam.
Dit vermoeden zie ik wel bevestigd in je link. Ze staat daarin tussen wat oudere Atoms Z3735 vermeld, met iets daaronder een AMD E1-6015 APU. Dan is die Medion Akoya S6219 dus beter te mijden. Die merk-branding bij deze Celerons is volledig ruis aan het veroorzaken.

Zou je die Akoya resolutie loslaten dan zou ook aan pricewatch: Lenovo IdeaPad 110-15ACL 80TJ004QMH, met A6-7310, 128GB SSD, 4GB RAM en een [...] 1366x768 TN scherm. Het scherm zal geen hoogvlieger zijn, maar dan wel een vlotte laptop. Echter alleen nog aangeboden bij Paradigit. Voor de mensen dan die niet zelf de HD willen wisselen.

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 110% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:50 ]

• Cinemaskoop
Ja alleen moet je dan weer zelf aan t sleutelen gaan en volgens mij is dat niet de bedoeling van de best buy guide.

Anyway. De hp met a6 is inmiddels iig weer leverbaar bij een shop op 399

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Cinemaskoop schreef op donderdag 22 september 2016 @ 22:54:
Ja alleen moet je dan weer zelf aan t sleutelen gaan en volgens mij is dat niet de bedoeling van de best buy guide.

Anyway. De hp met a6 is inmiddels iig weer leverbaar bij een shop op 399

Met 8GB heeft die wel een edge. Strak in het budget en alle features voor een goed werkende laptop voor jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 121% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Ja er zijn steeds meer grote winkels/ ketens die hun eigen notebooks laten samenstellen. Met name de modellen van Paradigit en Coolblue zijn langere tijd verkrijgbaar. Dus denk dat dat wel veilig zit. Bij Mediamarkt is het risico groter omdat zij vaak een actie in de folder doen voor een week en dan vrij snel niet meer leverbaar hebben. Bij vorige bbgs waren er ook modellen van ketens bij. Oa aantal modellen van paradigit/campusshop en die zijn ook nog steeds verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Pfoeh, die Medion verandert de discussie wel helemaal wmb, want dat is is dus gewoon een dualcore Skylake-processor. Plus de ssd van 128GB en het full hd ips-scherm betekent dat je dus helemaal niet meer hoeft te kiezen tussen atom/a6+goed scherm of i3+matig scherm.

In een heel andere configuratie hebben we de E6421 hier al eens gehad en dat bleek toen al best een prima ding te zijn (reviews: Basislaptop Round-up - Zes laptops van zeshonderd euro vergeleken Ik zal eens een belletje naar Medion wagen om te zien of ze dit model ook elders gaan verkopen.

Edit: contact met Medion gehad, hij zal ook nog bij andere shops beschikbaar komen en er is nog voldoende voorraad...en een reviesample is onderweg :)

[ Voor 10% gewijzigd door PiweD op 23-09-2016 14:54 . Reden: kromme zin ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Toch nog maar even wat processoren naast elkaar gezet zoals Passmark ze verhoudt. In navolging van LievenD maar eens een nette tabel ervan gemaakt. @LievenD: Helaas kon ik die 3855U niet op jouw site vinden, daarom maar gebruik gemaakt van de Passmark site. Maar alsnog credits voor de aanvulling en de bronvermelding van je eerste lijst.

Processor
Passmark score
% tov. N3050
Core i3-6100U
3503
388%
AMD A6-6310
2368
262%
Celeron 3855U
1716
190%
Celeron N3060
1018
113%
Celeron N3050
904
100%

De Celeron 3855U bevindt zich qua performance precies in het midden tussen Core i3-6100U en Celeron N3050 in. Dus niet zo slecht als een N3050, maar dat ik nu overtuigd dat dit een toekomst zekere processor is kan ik ook niet zeggen. Ik kan wel begrijpen dat voor die Akoya E6421 wordt gekozen. Wel lijkt hierin de display de drijvende factor te zijn.

Ik zou toch echt graag zien dat tweakers naast de prijs ook van een gebruikersprofiel vertrekt, dan worden de prioriteiten voor de keuze meer helder, en zou de prijs misschien wat meer rekbaar kunnen worden gehanteerd, als daar hele goede redenen voor zijn. In mijn beleving willen kopers met een klein budget vooral een laptop die lang mee zal gaan. Dat betekend SSD en de snelste CPU die in dat budget past. Dat wij (tweakers) een hoge resolutie belangrijk vinden wil niet zeggen dat dit bij die doelgroep een belangrijk criterium is. Als wij koopadviezen willen geven moeten we helder maken voor wie we die bedoelen.

[ Voor 174% gewijzigd door teacup op 24-09-2016 00:41 ]

• Cinemaskoop
@teacup: Mee eens. Ik denk nog steeds dat de gemiddelde gebruiker prestaties en meer geheugen etc belangrijker vinden dan het scherm. Er worden namelijk nog steeds heel veel 1366x768 notebooks verkocht.

Als de medion het wordt lijkt me dat de hp a6 iig als alternatief vermeld moet worden omdat ie wel sneller is maar een minder scherm heeft. En evt die Asus i3 als tweede alternatief.

• LukasW
De passmark score is nou niet echt de beste benchmark om op af te gaan. Als we dat dan toch doen, is het misschien nuttig om ook naar de single core score te kijken. Dan zie je dat de 3855u het daar wint van de 6310. Verder vind ik zo snel geen praktijkbenchmarks van de 3855u, maar ik denk dat de celeron niet minder presteert bij de meeste taken die je redelijkerwijs met een laptop van deze prijs uit zal voeren.

Dan de rest van de punten om te overwegen:
+ De medion heeft een FHD IPS scherm, dus meer werkruimte en betere kijkhoeken (ook praktisch nuttig).
+ De medion heeft i.t.t. de HP gigabit ethernet en dual band wifi. Vooral de betere wifi adapter lijkt me nuttig.
+ De medion heeft t.o.v. de HP een extra USB 3.0 poort en een VGA aansluiting.
+ Misschien minder relevant, maar doordat de medion een skylake processor heeft kan hij hardwarematig h265 en VP9 afspelen.
- De medion heeft 4GB ram tegenover 8 bij de HP. Vooralsnog kom ik met basistaken prima toe met 4GB en is het geheugen van de medion simpel uit te breiden (zoals te zien in de review van de eerder geteste uitvoering), maar het is iets om te overwegen.

Ik zou ook een minimum prestatieniveau boven een beter scherm verkiezen, maar ik denk dat de HP bij de meeste toepassingen niet merkbaar sneller gaat zijn. Met de andere punten in ogenschouw genomen, zie ik weinig reden om voor de HP te kiezen.

Als het nou om een model met een echt significant snellere processor (i5-6200u bijvoorbeeld) zou gaan, zou ik daar wellicht ook nog voor kiezen.

Natuurlijk zijn bouwkwaliteit, toetsenbord, trackpad, etc. ook belangrijk. Misschien wint de HP het op die vlakken wel, maar dat is uit de specs uiteraard niet af te lezen.

[ Voor 6% gewijzigd door LukasW op 24-09-2016 10:56 ]

• LukasW
Excuus, dubbele post.

[ Voor 100% gewijzigd door LukasW op 24-09-2016 10:57 ]

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06:26
pricewatch: Peaq PNB S1015-I2N2

Deze vind ik ook wel interessant. Hij heeft een 1920x1080 IPS scherm. Het is echter helaas wel een Pentium processor, maar browsen, video's kijken en tekstverwerking kan daarmee wel.

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:50

zerocool82

Ignorance causes chaos

PiweD schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 09:58:
Pfoeh, die Medion verandert de discussie wel helemaal wmb, want dat is is dus gewoon een dualcore Skylake-processor. Plus de ssd van 128GB en het full hd ips-scherm betekent dat je dus helemaal niet meer hoeft te kiezen tussen atom/a6+goed scherm of i3+matig scherm.
LukasW schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 10:46:
Dan de rest van de punten om te overwegen:
+ De medion heeft een FHD IPS scherm, dus meer werkruimte en betere kijkhoeken (ook praktisch nuttig).
Zouden jullie mogelijk aan kunnen geven waar jullie deze informatie hebben gevonden; dat de Medion Akoya E6421 (30020549) (EAN 4015625999499) een IPS scherm heeft in plaats van een TN?

Ik kan deze informatie nergens terugvinden (niet op de Medion website, bij de Tweakers productspecificaties of bij enige andere website / verkoper)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
zerocool82 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 00:32:
[...]

[...]

Zouden jullie mogelijk aan kunnen geven waar jullie deze informatie hebben gevonden; dat de Medion Akoya E6421 (30020549) (EAN 4015625999499) een IPS scherm heeft in plaats van een TN?

Ik kan deze informatie nergens terugvinden (niet op de Medion website, bij de Tweakers productspecificaties of bij enige andere website / verkoper)?
We hebben 'm getest :) En Medion heeft tn-panelen min of meer afgezworen (maar kan niet garanderen dat je er nog eentje tegenkomt ;)) Het enige nadeel bij deze goedkope versie is dat er geen antireflectiecoating op zit (kost ook weer geld), dus je zit met een glanzend scherm. (geen verkeerd ips-scherm btw, want die van ons deed een contrast van 1130:1) pricewatch: Medion Akoya E6421 (30020549)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

PiweD schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 09:39:
[...]

We hebben 'm getest :) En Medion heeft tn-panelen min of meer afgezworen (maar kan niet garanderen dat je er nog eentje tegenkomt ;)) Het enige nadeel bij deze goedkope versie is dat er geen antireflectiecoating op zit (kost ook weer geld), dus je zit met een glanzend scherm. (geen verkeerd ips-scherm btw, want die van ons deed een contrast van 1130:1) pricewatch: Medion Akoya E6421 (30020549)
Dan heeft Medion jullie inderdaad een 'nieuwe' versie van de Medion Akoya E6421 toegestuurd. Op de Medion website staat nergens aangegeven welk type scherm het betreft. Dan kan ook betekenen dat er inderdaad twee versies in omloop zijn (TN scherm en een nieuwe versie met een IPS scherm), waardoor ze deze informatie achterwege laten.

Vraag is dan wel even of een prijs van + 400 euro inderdaad mogelijk is voor een versie met een IPS scherm (met dezelfde configuratie) :) Bij geen van de Medion Akoya E6421 laptops die worden aangeboden (pricewatch: Medion Akoya E6421 (30020549) is aangegeven dat het een IPS scherm betreft (bijv. bij Bol.com staat zelfs expliciet dat het een TN scherm betreft).

[ Voor 0% gewijzigd door zerocool82 op 09-10-2016 10:10 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
zerocool82 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 10:09:
[...]

Vraag is dan wel even of een prijs van + 400 euro inderdaad mogelijk is voor een versie met een IPS scherm (met dezelfde configuratie) :) Bij geen van de Medion Akoya E6421 laptops die worden aangeboden (pricewatch: Medion Akoya E6421 (30020549) is aangegeven dat het een IPS scherm betreft (bijv. bij Bol.com staat zelfs expliciet dat het een TN scherm betreft).
Ik zal er maandag achteraan bellen en zorgen dat de juiste specificatie in de PW gezet wordt. Ik denk eigenlijk dat bol ernaast zit, maar ik zal het maandag laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

PiweD schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 10:44:
[...]

Ik zal er maandag achteraan bellen en zorgen dat de juiste specificatie in de PW gezet wordt. Ik denk eigenlijk dat bol ernaast zit, maar ik zal het maandag laten weten.
Zojuist ook de Medion advieslijn gebeld over het panel, nog niemand gesproken maar ik wordt teruggebeld. Ik vraag mij wel af of de advieslijn deze vraag kan beantwoorden. Evert1963 gaf in een eerdere reactie, in de Laptop Best Buy Guide - Oktober 2016, aan:
De telefonische verkoop helpdesk van Medion kon mij geen helderheid verschaffen of het een IPS scherm is of niet.
Mochten ze mij meer kunnen vertellen, dan laat ik het uiteraard ook even weten. Maar waarschijnlijk kan je / jullie contactpersoon bij Medion hier maandag meer over vertellen.

Naar aanleiding van de review heb ik bij Ibood de Medion Akoya E6421 besteld. Deze wordt (waarschijnlijk) maandag verstuurd. De moderater op het forum van Ibood verwijst hierbij specifiek naar de (geteste) versie op Tweakers (met IPS) maar een (extra) expliciete bevestiging wordt (tevens) op het Ibood forum niet gegeven:
Hoi damluc,

Het is de versie waar ik naar verwijs in mijn vorige post (zie link Tweakers), met de bijbehorende EAN die daar vermeld wordt.

Groeten,
Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

[...]

Heb je mogelijk meer informatie mogen ontvangen van Medion? Pcmixer heeft contact gehad met Medion en die stellen dat jullie een andere configuratie hebben getest en de artikelnummers hebben omgewisseld?:
De informatie op Tweakersnet is onjuist, E6421 is een verzamelnaam voor meerdere types, de enige E6421 die een IPS panel heeft is de MD99714 (30019947).
Hoogstwaarschijnlijk is deze ook getest door Tweakers maar hebben ze per abuis het artikelnummer van een andere E6421 erbij gezet.

Deze E6421 met IPS panel is reeds vanaf maart 2016 te koop bij Alternate, BCC, Bol.com, Coolblue, Wehkamp en de Mediamarkt.
Of desbetreffende winkels deze nog op voorraad hebben kunnen wij helaas niet aangeven u kunt hiervoor het beste bij deze winkels informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
zerocool82 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 15:49:
[...]

Heb je mogelijk meer informatie mogen ontvangen van Medion? Pcmixer heeft contact gehad met Medion en die stellen dat jullie een andere configuratie hebben getest en de artikelnummers hebben omgewisseld?:

[...]
Yep, volgens Medion zijn er van de E6421 verschillende versies, waaronder met een 1366-scherm, maar alle uitvoeringen met 1920x1080-resolutie hebben een ips-paneel. De versie die ik getest heb is de MD99949 (dat is het nummer dat niet in de PW vermeld wordt) en daaronder op het stickertje staat MSN30020549 (en dat wordt wel in de PW vermeld).

Edit:

Om de verwarring compleet te maken }) : ik heb net ff met HWiNFO uitgelezen wat voor paneel er in zit, en dat zou deze zijn: http://www.panelook.com/B...5.6_LCM_overview_682.html (inderdaad, tn!). Nu heb ik genoeg tn- en ips-panelen gezien om te weten dat deze toch echt ips is. Bovendien klopt het contrast dat ik heb gemeten (1134:1) niet met de opgave van panelook.com, dus ik ga ervan uit dat hwinfo de boel verkeerd uitleest.

[ Voor 22% gewijzigd door PiweD op 10-10-2016 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

PiweD schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 16:27:
[...]

Yep, volgens Medion zijn er van de E6421 verschillende versies, waaronder met een 1366-scherm, maar alle uitvoeringen met 1920x1080-resolutie hebben een ips-paneel. De versie die ik getest heb is de MD99949 (dat is het nummer dat niet in de PW vermeld wordt) en daaronder op het stickertje staat MSN30020549 (en dat wordt wel in de PW vermeld).

Edit:

Om de verwarring compleet te maken }) : ik heb net ff met HWiNFO uitgelezen wat voor paneel er in zit, en dat zou deze zijn: http://www.panelook.com/B...5.6_LCM_overview_682.html (inderdaad, tn!). Nu heb ik genoeg tn- en ips-panelen gezien om te weten dat deze toch echt ips is. Bovendien klopt het contrast dat ik heb gemeten (1134:1) niet met de opgave van panelook.com, dus ik ga ervan uit dat hwinfo de boel verkeerd uitleest.
Verwarring alom ;) En het helpt ook niet dat Medion verschillende antwoorden geeft. Ze geven of aan dat ze niet weten wat voor panel er in zit, of dat enkel de E6421 met nummer MD99714 een IPS panel heeft of dat alle E6421 uitvoeringen met 1920x1080 resolutie een IPS panel hebben... :(

Kan het niet dat hwinfo de boel goed uitleest, maar het contrast verkeerd is gemeten (om alle opties open te houden :) )?

[ Voor 0% gewijzigd door zerocool82 op 10-10-2016 16:55 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

Ik heb zojuist de bevestiging ontvangen dat mijn E6421 morgen wordt bezorgd. PiweD, had je mogelijk na kunnen gaan hoe het met het panel zit (leest hdwinfo de informatie verkeerd uit en is het wel een IPS)? Heeft Medion bevestigd dat uitvoeringen met een 1920x1080 resolutie een IPS panel hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
zerocool82 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:32:
Ik heb zojuist de bevestiging ontvangen dat mijn E6421 morgen wordt bezorgd. PiweD, had je mogelijk na kunnen gaan hoe het met het panel zit (leest hdwinfo de informatie verkeerd uit en is het wel een IPS)? Heeft Medion bevestigd dat uitvoeringen met een 1920x1080 resolutie een IPS panel hebben?
Ja, zoals ik een paar posts hierboven meldde geeft Medion aan dat alle 1920x1080-schermen gebruikmaken van een ips-paneel. Ik heb het contrast ook nog een keer gemeten, en dat is nog steeds >1100:1, dus ik vermoed dat HWiNFO de boel verkeerd uitleest of dat panelook.com ernaast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

[...]

Het ziet er naar uit dat je gelijk hebt :) Bol.com geeft nu aan dat er een IPS panel in zit (en geen TN).

Zojuist tijd gehad om mijn Medion (MD99714) uit te pakken en te testen, het gaat inderdaad om een glanzend IPS scherm (zoals ook in de review is benoemd). Hdwinfo komt bij mij inderdaad ook een verkeerd (TN) scherm uit.

[ Voor 18% gewijzigd door zerocool82 op 21-10-2016 21:30 . Reden: aanvulling ]

Pagina: 1