Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Bij inzomen op bv insecten of bloemen werkt de autofocus niet. Het object blijft onscherp. Ook ij de stand DMF lukt het niet om het object scherp te krijgen.
De camera staat ingesteld op i+

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Verwijderd op 07-09-2016 14:31)

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 14:47

Rannasha

Does not compute.

Sta je te dicht bij het onderwerp? Lensen hebben een minimale afstand waarop ze nog scherp kunnen stellen. Is het onderwerp dichter bij dan dat, dan zul je niet scherp kunnen stellen.

Even googlen naar dit model levert de specificatie-pagina van Sony op:
http://www.sony.com/elect...400-hx400v/specifications

Daar staat een minimale scherpstelafstand van 7,87 voet (zo'n 2,4 meter) in de uiterste telestand ("ingezoomed") van de lens.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Vermeld even welke camera je gebruikt (een gekoppeld product werkt niet handig) en welk objectief. Kortom, vul gewoon het 'formulier' in zoals het er staat.

i+ zegt mij niks, want ik gebruik geen Sony, maar hij moet op spot meting staan. Je kunt eens proberen je hand ter hoogte van het object te houden om een groter oppervlakte te vormen voor de autofocus.

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 07-09-2016 10:55 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:58

DarkSide

theres no place like ::1

Ken deze Sony ook niet. En weet ook niet hoe goed de AF is.
En hoe goed hij in Macro is of focussen als het object dicht bij is.

Wat gebeurt er als je inzoomt op een auto die verweg staat?
Hoe ver zoom je in op de insecten en wat is je afstand tot het object?
Sommige lenzen/camera's hebben een minimale focus afstand nodig om te kunnen scherpstellen.
Misschien zit je wel te dicht bij?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Sta je te dicht bij het onderwerp? Lensen hebben een minimale afstand waarop ze nog scherp kunnen stellen. Is het onderwerp dichter bij dan dat, dan zul je niet scherp kunnen stellen.

Even googlen naar dit model levert de specificatie-pagina van Sony op:
http://www.sony.com/elect...400-hx400v/specifications

Daar staat een minimale scherpstelafstand van 7,87 voet (zo'n 2,4 meter) in de uiterste telestand ("ingezoomed") van de lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 10:49:
Mijn vraag
Bij inzomen op bv insecten of bloemen werkt de autofocus niet. Het object blijft onscherp. Ook ij de stand DMF lukt het niet om het object scherp te krijgen.
De camera staat ingesteld op i+
En daarom hebben ze nou macro lenzen uitgevonden. Die zijn speciaal gemaakt om scherp te kunnen stellen op (zeer) korte afstand vanaf de frontlens. Een normale lens lukt dat niet.

Nu heb jij geen mogelijkheid om lenzen te wisselen, dus een echte macro lens gaat niet lukken.
Heb je wel schroefdraad op de frontlens zitten toevallig? Dan kun je wellicht nog iets met voorzetlenzen (kwalitatief niet zo goed als een echte macrolens, maar wel leuk om mee te spelen).

Dit idee: http://www.degreef-partne.../macro-voorzetlenzen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Evanescent. Sorry dat het cameratype er niet bij stond, maar dit is mijn eerste keer op dit forum en ik dacht in mijn onschuld dat de vermelding van het cameratype bovenaan de pagina genoeg zou zijn. Beloof beterschap.
En de i+ instelling is de meest luie stand van de camera, die doet dan bijna alles voor je. Zelfs een aantal foto's van het onderwerp maken en daar dan de beste uithalen.
Bedankt voor de moeite om te reageren.

@DarkSide en Rannasha. Dit was inderdaad het geval, Volgende keer toch beter de handleiding lezen. Bedankt voor jullie moeite om mee te denken.

@dragon2 Klopt dat macrolenzen zijn uitgevonden om van dichtbij te fotograferen, maar levende insecten hebben nog wel eens de onhebbelijke eigenschap om weg te vliegen wanneer je te dchtbj komt. Deze camera heeft een 1200mm lens ingebouwd, zodat je op afstand kunt blijven en niet zo dicht bij hoeft te komen "zoals sommigen doen". Voorzetlenzen heb je bij dit toestel niet nodig. Ook bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:31:
@dragon2 Klopt dat macrolenzen zijn uitgevonden om van dichtbij te fotograferen, maar levende insecten hebben nog wel eens de onhebbelijke eigenschap om weg te vliegen wanneer je te dchtbj komt. Deze camera heeft een 1200mm lens ingebouwd, zodat je op afstand kunt blijven en niet zo dicht bij hoeft te komen "zoals sommigen doen". Voorzetlenzen heb je bij dit toestel niet nodig. Ook bedankt voor het meedenken.
offtopic:
Dat in een Toyota Aygo op de teller tot 200 gaat, is geen garantie voor de praktijk. Om over comfortabel rijden nog maar niet te spreken. Een Bugatti Veyron daarentegen, is gemaakt om zowel hard als comfortabel te rijden.....

Get my point? :P

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:31:
De brandpuntsafstand beinvloedt meer dan alleen de afstand die je tot je onderwerp moet hebben.

Als je een telelens vergelijkt met een groothoeklens (of zelfs een standaardlens die rond de 50mm equivalent zit) en op zo'n manier de compositie maakt dat het onderwerp (bijvoorbeeld het insect) in alle gevallen op gelijke grootte wordt afgebeeld, dan zal met de telelens een veel smaller stuk van de achtergrond achter het insect in beeld zijn dan met een lens met korte brandpuntsafstand.

Het perspectief verandert mee met de brandpuntsafstand, waardoor er prima redenen zijn om met een kortere brandpuntsafstand dichter op je onderwerp te zitten (eventueel met macro-opzet-lens) in plaats van op grotere afstand de telelens te gebruiken.

Pagina: 1