Hoe blij ik ben met mijn nieuwe build hoe frustrerend het nu is dat ik nu een probleem heb waarvoor ik even advies nodig heb.
Mijn build:
Het probleem begon eigenlijk al na het assembleren. Na het aanzetten gebeurde er weinig (powerknop reageerde niet) dus ik baalde al maar na een tiental seconden spong het systeem aan en kreeg ik de "New CPU detected" melding. BIOS aangepast en hij startte op. Gelijk maar de BIOS geupdate naar 1807 (even uit mijn hoofd) en het systeem startte.
Na 1 of 2 maanden de BIOS geupdate naar 1901. Daarna kreeg ik ineens problemen dat het systeem uitviel en ook niet goed op wilde starten. Powerknop reageerde niet of hij spong zelf ineens aan met de Asus Power surge melding (zie : foto van de melding (uit ander topic))
Na een aantal weken vakantie zag ik een nieuwe BIOS update 1904 welke ik gelijk erop heb gezet, maar helaas de melding en de opstartproblemen bleven. Later las ik dat het geheugen niet in A1 B1 maar in A2 B2 gestopt moet worden anders krijg je problemen. Dat heb ik gelijk aangepast.
Na het halve internet te hebben afgezocht kom ik tot de conclusie dat mijn voeding mogelijk defect kan zijn of dat ik de kabels moet controleren. Verder las ik nog dat het ook te maken kon hebben met het stopcontact zelf. Mijn voedingsblok heb ik omgewisseld voor een nieuwe Brennenstuhl voedingsblok. Maar na een paar dagen goed opstarten eergisteren weer uitval tijdens het kijken van een film in VLC.
Gisteren heb ik alle voedingskabels losgemaakt en alles opnieuw aangesloten. Tevens de PC wat hoger gezet (hij staat op vloerbedekking) dmv rubberen voeten. Na het inschakelen van het schakelblok zie ik wel dat er stroom opstaat. Het lampje van de headset brand en op het moederbord branden dus ook alle leds.
(
)
Maar het systeem start niet op. Na het indrukken de powerknop gebeurt er niets. Waar hij voorheen dus nog wel opstartte nu niets... Na het verwijderen van de 2 x 4 Powerkabels van de videokaart start hij ook niet op. Ik heb de BIOS batterij verwijderd en na een minuut teruggeplaatst maar ook daarna start hij niet op.
Ik kom dus zelf tot de conclusie dat het óf mijn moederbord óf de voeding is. Hebben jullie nog ideeën? Kan ik beter een 750W voeding bestellen en/of mijn voeding/moederbord aanmelden als defect?
Mijn build:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6600K Boxed | € 245,50 | € 245,50 |
| 1 | Asus Z170 PRO GAMING | € 148,95 | € 148,95 |
| 1 | Zotac GeForce GTX 1080 AMP Edition | € 736,22 | € 736,22 |
| 1 | Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723020BLA642, 2TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Fractal Design Define S | € 79,90 | € 79,90 |
| 1 | Dell S2716DG Zwart | € 599,- | € 599,- |
| 1 | Logitech X-540 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Noctua NH-D15S | € 76,80 | € 76,80 |
| 1 | CM Storm QuickFire Pro (Black Switches) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair Vengeance M60 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Razer Goliathus Control Omega | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 84,90 | € 84,90 |
| 1 | Sennheiser PC 363D Surround Sound Gaming Headset | € 171,84 | € 171,84 |
| 1 | Corsair RM550x | € 94,55 | € 94,55 |
| 1 | LCT-256M3S 256GB | -- | -- |
| 1 | Samsung 840 EVO 120GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.460,42 | |
Het probleem begon eigenlijk al na het assembleren. Na het aanzetten gebeurde er weinig (powerknop reageerde niet) dus ik baalde al maar na een tiental seconden spong het systeem aan en kreeg ik de "New CPU detected" melding. BIOS aangepast en hij startte op. Gelijk maar de BIOS geupdate naar 1807 (even uit mijn hoofd) en het systeem startte.
Na 1 of 2 maanden de BIOS geupdate naar 1901. Daarna kreeg ik ineens problemen dat het systeem uitviel en ook niet goed op wilde starten. Powerknop reageerde niet of hij spong zelf ineens aan met de Asus Power surge melding (zie : foto van de melding (uit ander topic))
Na een aantal weken vakantie zag ik een nieuwe BIOS update 1904 welke ik gelijk erop heb gezet, maar helaas de melding en de opstartproblemen bleven. Later las ik dat het geheugen niet in A1 B1 maar in A2 B2 gestopt moet worden anders krijg je problemen. Dat heb ik gelijk aangepast.
Na het halve internet te hebben afgezocht kom ik tot de conclusie dat mijn voeding mogelijk defect kan zijn of dat ik de kabels moet controleren. Verder las ik nog dat het ook te maken kon hebben met het stopcontact zelf. Mijn voedingsblok heb ik omgewisseld voor een nieuwe Brennenstuhl voedingsblok. Maar na een paar dagen goed opstarten eergisteren weer uitval tijdens het kijken van een film in VLC.
Gisteren heb ik alle voedingskabels losgemaakt en alles opnieuw aangesloten. Tevens de PC wat hoger gezet (hij staat op vloerbedekking) dmv rubberen voeten. Na het inschakelen van het schakelblok zie ik wel dat er stroom opstaat. Het lampje van de headset brand en op het moederbord branden dus ook alle leds.
(
) Maar het systeem start niet op. Na het indrukken de powerknop gebeurt er niets. Waar hij voorheen dus nog wel opstartte nu niets... Na het verwijderen van de 2 x 4 Powerkabels van de videokaart start hij ook niet op. Ik heb de BIOS batterij verwijderd en na een minuut teruggeplaatst maar ook daarna start hij niet op.
Ik kom dus zelf tot de conclusie dat het óf mijn moederbord óf de voeding is. Hebben jullie nog ideeën? Kan ik beter een 750W voeding bestellen en/of mijn voeding/moederbord aanmelden als defect?
🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+