Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Topicstarter
Hoe blij ik ben met mijn nieuwe build hoe frustrerend het nu is dat ik nu een probleem heb waarvoor ik even advies nodig heb.

Mijn build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 245,50€ 245,50
1Asus Z170 PRO GAMING€ 148,95€ 148,95
1Zotac GeForce GTX 1080 AMP Edition€ 736,22€ 736,22
1Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723020BLA642, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define S€ 79,90€ 79,90
1Dell S2716DG Zwart€ 599,-€ 599,-
1Logitech X-540€ 0,-€ 0,-
1Noctua NH-D15S€ 76,80€ 76,80
1CM Storm QuickFire Pro (Black Switches)€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance M60€ 0,-€ 0,-
1Razer Goliathus Control Omega€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 84,90€ 84,90
1Sennheiser PC 363D Surround Sound Gaming Headset€ 171,84€ 171,84
1Corsair RM550x€ 94,55€ 94,55
1LCT-256M3S 256GB----
1Samsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.460,42

Het probleem begon eigenlijk al na het assembleren. Na het aanzetten gebeurde er weinig (powerknop reageerde niet) dus ik baalde al maar na een tiental seconden spong het systeem aan en kreeg ik de "New CPU detected" melding. BIOS aangepast en hij startte op. Gelijk maar de BIOS geupdate naar 1807 (even uit mijn hoofd) en het systeem startte.

Na 1 of 2 maanden de BIOS geupdate naar 1901. Daarna kreeg ik ineens problemen dat het systeem uitviel en ook niet goed op wilde starten. Powerknop reageerde niet of hij spong zelf ineens aan met de Asus Power surge melding (zie : foto van de melding (uit ander topic))

Na een aantal weken vakantie zag ik een nieuwe BIOS update 1904 welke ik gelijk erop heb gezet, maar helaas de melding en de opstartproblemen bleven. Later las ik dat het geheugen niet in A1 B1 maar in A2 B2 gestopt moet worden anders krijg je problemen. Dat heb ik gelijk aangepast.

Na het halve internet te hebben afgezocht kom ik tot de conclusie dat mijn voeding mogelijk defect kan zijn of dat ik de kabels moet controleren. Verder las ik nog dat het ook te maken kon hebben met het stopcontact zelf. Mijn voedingsblok heb ik omgewisseld voor een nieuwe Brennenstuhl voedingsblok. Maar na een paar dagen goed opstarten eergisteren weer uitval tijdens het kijken van een film in VLC.

Gisteren heb ik alle voedingskabels losgemaakt en alles opnieuw aangesloten. Tevens de PC wat hoger gezet (hij staat op vloerbedekking) dmv rubberen voeten. Na het inschakelen van het schakelblok zie ik wel dat er stroom opstaat. Het lampje van de headset brand en op het moederbord branden dus ook alle leds.
(Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9dvZR8D8rCH9fLTzcat4M6Nn/medium.jpg)
Maar het systeem start niet op. Na het indrukken de powerknop gebeurt er niets. Waar hij voorheen dus nog wel opstartte nu niets... Na het verwijderen van de 2 x 4 Powerkabels van de videokaart start hij ook niet op. Ik heb de BIOS batterij verwijderd en na een minuut teruggeplaatst maar ook daarna start hij niet op.

Ik kom dus zelf tot de conclusie dat het óf mijn moederbord óf de voeding is. Hebben jullie nog ideeën? Kan ik beter een 750W voeding bestellen en/of mijn voeding/moederbord aanmelden als defect?

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Beste antwoord (via Frostbite op 22-09-2016 08:59)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat draadje is 5 maand oud, kan dus niet om bios 19.04 gaan...
zo algemeen zal het wel niet zijn, de versie is nog downloadbaar en ik draai die zelf ook zonder problemen. Ik vermoed eerder een issue met je psu.

Alle reacties

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Probeer eens met een zo kaal mogelijk systeem op te starten>
cpu + 1x ram + onboard videokaart en de rest er af.

Ik verdenk namelijk het moederbord ;)

[ Voor 14% gewijzigd door keur0000 op 07-09-2016 10:30 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Topicstarter
keur0000 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 10:29:
Probeer eens met een zo kaal mogelijk systeem op te starten>
cpu + 1x ram + onboard videokaart en de rest er af.

Ik verdenk namelijk het moederbord ;)
Ga ik vanavond eens proberen. Blijkbaar geeft het moederbord toch wel redelijk wat problemen als ik even zoek op 'z170 pro gamer + rma'. Misschien de leverancier eens bellen. Desnoods pak ik de kast op en ga ik ermee langs.

Asus support proberen te bellen maar zodra je aangeeft dat je belt voor een moederbord krijg je leuk de melding dat je mag mailen en wordt de lijn verbroken :(
---

Update 20:00
De powerknop gaat nu weer aan en daarna weer uit om weer aan te gaan. Melding op het scherm dat de CMOS gecleard is (logisch omdat ik de batterij eruit had gehaald). Nu kan ik in het Bios scherm komen en de XMP weer aanzetten. Daarna startte de PC weer.

Ik ga nog maar eens een stresstest doen..
--

Update 8-9
Stresstest gisteren ging goed geen problemen. Prime95 en Furmark gedraaid. Verder wat algemene desktopwerk gedaan.

Helaas wilde hij weer niet opstarten. Alles afgekoppeld, losgemaakt tot ik alleen psu, cpu en mb over had. Nog steeds hetzelfde! Indrukken powerknop geeft geen reactie. Fans spinnen niet en alle leds branden op het MB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NLg3PkXnO9q0AuP6SXzSmuSa/medium.jpg
(Alleen PSU, CPU en MB en nog steeds geen actie na indrukken powerbutton)

Ik dacht dat ik een Intel processor test al eens had gedraaid en die was goed. En aangezien ik alles zie branden lijkt me ook niets mis met de voeding. Blijft inderdaad het moederbord over.

Een rma aanvraag is al (snel) geaccepteeerd door de leverancier. Nu toch maar eens een ander Board /merk uitzoeken.

[ Voor 68% gewijzigd door Frostbite op 09-09-2016 10:22 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Topicstarter
Inmiddels gevonden dat het update van de BIOS het moederbord om zeep helpt.
Ik heb ook meerdere updates gedaan (altijd gedacht nieuw=beter).

Zie ook: Reddit draadje

Goed het bord gaat dus RMA.

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Frostbite schreef op maandag 12 september 2016 @ 10:13:
Inmiddels gevonden dat het update van de BIOS het moederbord om zeep helpt.
Ik heb ook meerdere updates gedaan (altijd gedacht nieuw=beter).

Zie ook: Reddit draadje

Goed het bord gaat dus RMA.
Een UEFI/BIOS update hoeft alleen als de changelog een oplossing vermeld waar je daadwerkelijk iets aan hebt. Meestal zijn het wat extra geheugenmodules die ze ondersteunen of een paar nieuwe CPUs. Als het allemaal werkt zoals zou moeten is er geen aanleiding voor een update. Er is altijd risico dat je bord niet meer herstelt van een update, vandaar deze disclaimer :) flashen vanuit Windows is verreweg het gevaarlijkst. Je wil niet dat je OS het flashproces kan beïnvloeden.

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 12-09-2016 10:36 ]

I reject your reality and substitute my own

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-11 15:25
Was in het begin zo met dit bord, heb het ook gehad dat ik niks kon na een BIOS update (ergens in de 1100) Vervolgens Clear CMOS gedaan om in de BIOS te kunnen. terug geflashed naar een oudere versie en dat loste het probleem op. Pasgeleden de laatste 1904 er op gezet.

Heb verder dezelfde voeding en CPU als jij..

Maar dat het updaten van een BIOS een moederbord om zeep helpt daar geloof ik niet zo in..en doe zoiets NOOIT vanuit Windows zoals mijn voorganger "nelizmastr" hierboven ook al aangeeft..

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Topicstarter
Birdy D schreef op maandag 12 september 2016 @ 12:54:
Was in het begin zo met dit bord, heb het ook gehad dat ik niks kon na een BIOS update (ergens in de 1100) Vervolgens Clear CMOS gedaan om in de BIOS te kunnen. terug geflashed naar een oudere versie en dat loste het probleem op. Pasgeleden de laatste 1904 er op gezet.

Heb verder dezelfde voeding en CPU als jij..

Maar dat het updaten van een BIOS een moederbord om zeep helpt daar geloof ik niet zo in..en doe zoiets NOOIT vanuit Windows zoals mijn voorganger "nelizmastr" hierboven ook al aangeeft..
Volgens mij heb ik alle updates nog gedaan via de bios zelf en niet in Windows. Dan startte hij opnieuw op en downloade hij het update bestand direct.

Het rare was dat na 1901 en 1904 de problemen bleven. Zelfs erger werden.

Wat ik al zei paar dagen geleden nog met breadboarding zelf gezien dat hij niet aangaat met alleen de voeding en cpu.

Waarom heb je nadat je dezelfde problemen hebt gehad dan toch nog 1904 erop gezet?

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • Beste antwoord

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

zo algemeen zal het wel niet zijn, de versie is nog downloadbaar en ik draai die zelf ook zonder problemen. Ik vermoed eerder een issue met je psu.

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op maandag 12 september 2016 @ 13:18:
Zou best kunnen. Ik lees meerdere problemen die te maken hebben met het moederbord en lees weer andere die het opgelost hebben met een andere voeding.

Goed het Moederbord is dus nu bij de post en we zullen wel afwachten. Volgens reviews op de shop kan het RMA proces best 2 weken duren...

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-11 15:25
Frostbite schreef op maandag 12 september 2016 @ 13:06:
[...]

Waarom heb je nadat je dezelfde problemen hebt gehad dan toch nog 1904 erop gezet?
Omdat ik er van uit ging/ga, de nieuwere de betere...In al die jaren was dit ook de eerste keer dat het mislukte.. :O

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Topicstarter
Inmiddels moederbord teruggekregen waarbij alleen de socket hersteld is. Vanwege hoge reparatiekosten heb ik een ander gekocht Nu heb ik die van het weekend ingebouwd en nog steeds niets. Geen boot alleen lampjes. Probleem is dus hetzelfde.

Ik vermoed dat de voeding gewoon rot is. Aangezien het 'oude' moederbord ook al 'Power Surges' aangaf.
Ik heb ondertussen ook al een andere outlet geprobeerd maar dat maakt niets uit. Ik heb wel tig keer de connectors nagekeken.

Aan de CPU zag ik ook niet veel (niets verbrand) maar goed ik kijk of ik met een ander schakelaartje nog wat kan testen (als die van de case defect zou zijn) maar op het nieuwe moederbord zit zelf ook een start knop . Die is wel gewoon verlicht maar bij het indrukken gebeurd er niets.

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Topicstarter
Nieuwe Seasonic 750Watt voeding erin en gaaan... :*)

Ik RMA die Corsair wel. Die deed helemaal niets meer.

-Update- in een ander systeem doet hij ook niets. In een Dell Precision ging het oranje powerlampje knipperen wat dus duidt op een kapotte voeding.

[ Voor 40% gewijzigd door Frostbite op 22-09-2016 08:59 ]

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Pagina: 1