Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 813613

Topicstarter
Hallo,

Ik ben dit jaar na 2 jaar ziekte ontslagen en heb nu een WGA uitkering.
Het probleem is ik heb van mijn ex-werkgever een transitievergoeding en een suppletie vergoeding mogen ontvangen, daar ben ik natuurlijk heel erg blij mee.

Alleen de belasting, ik kom er niet aan uit. Ik kom nu in een andere belastingschijf, schijf 3, van de vergoedingen die ik heb ontvangen zijn wel al 40,4 % afgetrokken.
Maar ik kan nergens vinden hoe dat nu werkt met een wia uitkering, want daar gaat niet zo heel veel belasting vanaf.

Ik ontvang nu een uitkering van 1511, 84 euro per maand en daar gaat vanaf 363,87 euro aan belasting.

Heeft er iemand verstand van uitkeringen en belasting? Ik ben echt bang dat ik volgend jaar vet moet gaan bij betalen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:01
Heb je de belastingdienst en/of UWV al gebeld?

Meestal hele aardige mensen die je graag van informatie voorzien. Ik weet zeker dat zij je verder kunnen helpen!

[ Voor 3% gewijzigd door Mauritio op 07-09-2016 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:11

Speedmaster

Make my day...

En vergeet je toeslagen niet (als je die hebt) die ben je vaak als eerste kwijt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-04 17:00
een extra vergoeding valt in de categorie BT = Bijzonder tarief. Dit is dus extra belast tov je "normale" inkomsten om een bijbetaling aan het eind van het jaar te voorkomen. Op je normale inkomen blijft dus je normale tarief van toepassing.

Zoals Speedmaster al opmerkte, moet je inderdaad even opletten of je toeslagen niet komen te vervallen dit jaar omdat je inkomen (salaris, eenmalige uitkering, wga) boven een bepaalde grens komen. als je het geld dit jaar niet direct nodig heb (van je toeslagen) kan je dit wellicht apart zetten zodat je hier volgend jaar alvast rekening mee kan houden om terug te betalen.

maar zoals Mauritio ook zei, bellen met belastingdienst/UWV help ook. zorg wel dat je alle papieren en gegeven bij de hand hebt. Dat je weet waar je het over hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

En als je inkomsten vreselijk schommelen, kun je ook belastingmiddeling aanvragen. Dan wordt je inkomen over 3 jaar gemiddeld, en moet je daarover belasting betalen. Dat kan je veel geld schelen (ook voor schoolverlaters bijvoorbeeld) en is niet moeilijk.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Dat er bijbetaald moet worden is zeer waarschijnlijk.
Wat hierboven nog niet ter sprake is gekomen is dat de looonheffingskorting slechts 1 keer mag worden toegepast (gelijktijdig) Ga dus na of dit het geval is.

Te lezen op de salarisafschriften als: loonheffingskorting ja/nee.
Ook: loonheffingskorting 1 - de heffingskorting is wel toegepast.
Loonheffingskorting 0: de heffingskorting is niet toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04 19:38
Ardana schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:13:
En als je inkomsten vreselijk schommelen, kun je ook belastingmiddeling aanvragen. Dan wordt je inkomen over 3 jaar gemiddeld, en moet je daarover belasting betalen. Dat kan je veel geld schelen (ook voor schoolverlaters bijvoorbeeld) en is niet moeilijk.
Hou wel rekening met het volgende :
Je kan pas het jaar 2016 middelen na je definitieve aanslag die je in oktober 2017 ontvangt.
Middelen kan gevolgen hebben voor je toeslagen. Leuk dat je belasting terugkrijgt, maar vervelend als je zorg of huurtoeslag moet terugbetalen.

Eigenlijk is deze voorlichting enorm slecht vanuit de overheid. Hoeveel starters wel niet hun toeslagen moeten terugbetalen omdat ze niet weten dat ze hun toetsingsinkomen moeten aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
StecaGrid schreef op maandag 12 september 2016 @ 20:35:
[...]
Eigenlijk is deze voorlichting enorm slecht vanuit de overheid. Hoeveel starters wel niet hun toeslagen moeten terugbetalen omdat ze niet weten dat ze hun toetsingsinkomen moeten aanpassen
Kan niet voor de grote groep spreken, maar hier lag laatst een brief in de bus van de Belastingdienst onder het mom van: "Fijn dat je na je studie aan het werk bent, let wel op wat je inkomen doet met je toeslagen".

Of dit nieuw is, geen idee, maar vond het wel netjes van ze :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
StecaGrid schreef op maandag 12 september 2016 @ 20:35:
[...]

Hou wel rekening met het volgende :
Je kan pas het jaar 2016 middelen na je definitieve aanslag die je in oktober 2017 ontvangt.
Middelen kan gevolgen hebben voor je toeslagen. Leuk dat je belasting terugkrijgt, maar vervelend als je zorg of huurtoeslag moet terugbetalen.

Soms ontkom je er gewoon niet aan om je toeslagen terug te betalen. Persoonlijk voorbeeld:
Vanaf 1-1 jaar x toeslagpartner, paar maand later getrouwd. Op dat moment 1 inkomen van plm. 20k p.j. dus in aanmerking komende voor huurtoeslag. In oktober van datzelfde jaar kreeg ik een baan waardoor ons inkomen steeg naar (totaal) 27k dat jaar.
Natuurlijk heb ik zodra ik het contract tekende mijn toetsingsinkomen aangepast. Maar ergens vlak boven de 20k ligt nu eenmaal de magische grens waar toeslagen ophouden dus werd ik per brief vriendelijk verzocht of ik even 1,2k wou aftikken.
Pagina: 1