Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Access point van TP-link powerline blokkeert verkeer

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb onlangs een TPlink WPA4220 powerline setje gehaald met een zender bij mijn modem en ontvanger met ingebouwde wifi AP op de bovenverdieping. Alhoewel ik veel problemen lees over powerline werkt dat gedeelte van de oplossing prima. Waar ik problemen mee heb is het ingebouwde wifi AP in de powerline adapter. Na verloop van tijd (meestal binnen een dag na rebooten van het AP) laat ie sommig verkeer niet meer door.

Voorbeeld: als ik beneden zit en dus verbonden ben met de wifi van mijn Ziggo router en vervolgens met mijn telefoon iets probeer te printen naar mijn draadloze printer die boven staat (verbonden via wifi met het TPlink powerline AP) dan kan de printer niet gevonden worden. Loop ik dan naar boven, zodat mijn telefoon verbinding maakt met het TPlink AP dan kan de printer wel gevonden worden.
Reboot ik vervolgens deTPlink powerline AP dan werkt het wel weer een tijdje als ik vanaf beneden probeer te printen. Totdat ong. na een dag de boel weer 'vastloopt'. Rebooten van het AP lost het dan weer tijdelijk op.
Bij Chromecast dit zelfde verschijnsel. Allebei verbonden via de TPlink gaat prima, maar verbonden vanaf een andere wifi werkt het soms niet.

'Gewoon' internetten op de devices die via het TPlink AP verbonden zijn wil wel altijd prima. Het treedt vnl. op bij verbindingen van buitenaf naar een apparaat binnen het draadloze netwerk van de TPlink.
Ook als de boel is vastgelopen kan ik nog wel mijn raspberry pi bereiken via SSH of http, die boven via een LAN-kabel is aangesloten op de powerline adapter. Dit duidt er volgen smij op dat het probleem zit in het wireless gedeelte van het TPlink-kastje,

Een zo te lezen vergelijkbaar probleem is hier ook beschreven: http://www.vexperienced.c...line-starter-kit-wpa4220/ . Helaas geen concrete oplossingen hierin.

Verder qua configuratie heb ik zowel mijn ziggo router als tplink AP hetzelfde SSID gegeven. Al had ik eerst verschillende SSID's en toen trad het probleem ook al op. Mijn pc boven krijgt verder een IP-adres van mijn ziggo-router, wat voor mij inhoudt dat het TPlink-kastje ook ehct als accesspoint werkt en niet als router.

Ik overweeg nu om een los access point aan te sluiten via een ethernet-kabel aan de powerline adapter, maar ik ben toch nog even benieuwd of iemand nog een tip heeft betreft dit probleem?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik mis hier twee letters: IP

Hoe zit het met de IP-addressering van je netwerk?

Specifieker:
- wat is je default gateway (LAN-IP van je modem)?
- wat is het management-IP van de TP-Link AP?

In oud-UPC gebied is de default gw nogal eens 192.168.0.1, en laat dat nou net ook de default van de WPA4220 zijn. In dat geval krijg je dit soort gedoe. Oplossing is om in te loggen in de WPA4220 en ander IP te geven (binnen subnet van je modem/router, maar buiten de DHCP-pool).

Als de IP's anders zijn is dat alvast niet het probleem, maar geef dan aan wat ze wel zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• Palomar
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 07 september 2016 @ 09:10:
Ik mis hier twee letters: IP

Hoe zit het met de IP-addressering van je netwerk?

Specifieker:
- wat is je default gateway (LAN-IP van je modem)?
- wat is het management-IP van de TP-Link AP?

In oud-UPC gebied is de default gw nogal eens 192.168.0.1, en laat dat nou net ook de default van de WPA4220 zijn. In dat geval krijg je dit soort gedoe. Oplossing is om in te loggen in de WPA4220 en ander IP te geven (binnen subnet van je modem/router, maar buiten de DHCP-pool).

Als de IP's anders zijn is dat alvast niet het probleem, maar geef dan aan wat ze wel zijn.
Ik weet ze niet exact uit mn hoofd (ben niet thuis nu), maar alle apparaten krijgen een IP in de 192.168.178.xxx range. Gateway had ik idd ook al gecheckt, maar dat conflicteert niet met het management IP van de TPlink (is ook 192.168.178.xxx).

Het is overigens wel gek dat de TPlink elke keer een ander IP-adres krijgt na herstarten wlke in de juiste range zit, echter dat IP-adres is niet zichtbaar in het lijstje met uitgegeven IP-adressen in de Ziggo router. Alsof ie kijkt in welke range de DHCP-server adressen uitgeeft, maar dan zelf alsnog bepaalt welk adres hij neemt. Al is dit volgens mij niet de oorzaak van het probleem, omdat het IP-adres van de TPlink nooit conflicteert met een ander uitgegeven adres(is altijd vrij hoog nummer, terwijl de DHCP-server laag begint).

Ik heb het idee dat dat TPlink access point gewoon brak is en dat er iets volloopt oid. Na een reboot is het altijd weer verholpen. Als het aan configuratie lag dan zou het toch ook soms vanaf het begin al moeten optreden?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Juist bij DHCP issues kunnen problemen sporadisch en na enige tijd (bij DHCP lease renews) optreden.

Maar goed, wijst er sterk op dat de 4220 (overigens een verouderd stuk schroot om nu nieuw te verkopen...) problemen geeft. Is er een nieuwere firmware voor beschikbaar? Kijk op de TP-Link site, aangezien de auto-update functie zelden werkt.

Oslik blyat! Oslik!

• Palomar
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 07 september 2016 @ 10:58:
Juist bij DHCP issues kunnen problemen sporadisch en na enige tijd (bij DHCP lease renews) optreden.

Maar goed, wijst er sterk op dat de 4220 (overigens een verouderd stuk schroot om nu nieuw te verkopen...) problemen geeft. Is er een nieuwere firmware voor beschikbaar? Kijk op de TP-Link site, aangezien de auto-update functie zelden werkt.
Er is nog wel een nieuwere firmware waarvan de reacties in bovenstaand topic aangeven dat die het probleem niet oplost. Wil het nog wel ff proberen, maar updaten moest via een speciaal tooltje en in dat tooltje kon ik nog niet direct achterhalen welke van de 2 adapters ik nou ga updaten.... Moet ik nog ff induiken dus...

Heb het eerst even over een andere boeg gegooid. Ik heb de wifi-functie in de TPlink PLC-ontvanger uitgezet en een router die ik nog had liggen ingezet als access point (met draadje aangesloten op de PLC-ontvanger). Ga het eerst even een paar dagen aankijken, maar tot nu toe is dit gekke verbindingsprobleem niet meer opgetreden.