Half flesje bier in computer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:43
Hallo medetweakers,

Gisteren heeft tijdens het voetbal kijken iemand een half flesje bier in mijn aanstaande PC laten vallen. (Door de luchtgaten van de kast heen). Deze is gelijk uitgevallen en heb het een beetje droog gemaakt met een handdoek. Nu is de vraag wat ik hier nog aan kan doen? Dat ding stinkt nu erg naar bier natuurlijk en alles plakt. Durf hem niet zomaar aan te zetten. Gisteravond kon ik voelen dat de hardeschijf/ moederboord/ videokaart en sowieso ook de CPU koeler eronder zaten. Dat is dus eigenlijk alles, want onderin gaat het ook naar de voeding natuurlijk.. Ben een beetje bang dat het einde verhaal is voor dit ding, dus dat die gozer een nieuwe pc kan gaan aanschaffen.

PS: Weet niet of dit het juiste forum is , kon het niet echt vinden waar te plaatsen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:18
De ander gebruik laten maken van zijn aansprakelijkheidsverzekering.

Je kan zelf wel kloten, maar op termijn kan je nog steeds problemen krijgen met de onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleautviool
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:05
Ik heb een keer een hele pul bier over het toetsenbord van mijn laptop gegooid en dat ding heeft het nog drie jaar prima gedaan, maar laatst een half kopje koffie over een andere laptopgegooid en daarvan moest meteen de trackpad, batterij en het toetsenbord vervangen worden.

Ik zou dus inderdaad niet zelf gaan kloten en hopen op het beste, maar nu het probleem nog actueel is de schade laten vergoeden door (de aansprakelijkheidsverzekering) van die ander. Dan weet je zeker dat je niet over drie maanden alsnog ineens problemen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksnes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-10 18:03
Niks meer aan doen en door de verzekering / Persoon is kwestie op laten lossen. De PC stond aan op het moment dat het gebeurde. Hij heeft dus al ergens kortsluiting gemaakt. Daarnaast zal het zeker niet goed zijn voor de levensduur van de componenten die misschien nog wel werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Aksnes op 07-09-2016 09:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Jup verzekering. Wel even kijken of de schijf nog gered kan worden als je verder geen backups hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:28
Beavbusi schreef op woensdag 07 september 2016 @ 08:52:
Nu is de vraag wat ik hier nog aan kan doen?
-Moderbord/onderdelen demonteren. (zo ver mogelijk)
-Inspecteren op oxidatie.
-Goed reinigeren met water, eventueel een paar minuten ultrasoon als je daar toegang tot hebt.
-Afspoelen met demiwater.
-Een uurtje in de oven op 60-70C.
-Nieuwe koelpasta en heatsinks weer monteren.
-Weer aansluiten.
-Bidden. :P

Het is mij de moeite niet waard in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:42
Eerst verzekering, mocht die niks doen dan moet je alles afspoelen met demi-water, dat spoelt iig het bier weg. Demi-water geleid geen stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10 13:26
jeroen3 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 09:06:
[...]

Dat dus. :Y

[ Voor 7% gewijzigd door Jolke op 07-09-2016 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
Ik ga er iig van uit dat als de verzekering niks uitkeert, hij alles uitkeert. Ben benieuwd wat voor waarde ik nog terug ga krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:14

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Beavbusi schreef op woensdag 07 september 2016 @ 09:25:
Ik ga er iig van uit dat als de verzekering niks uitkeert, hij alles uitkeert. Ben benieuwd wat voor waarde ik nog terug ga krijgen...
Dat hangt er vanaf hoe oud de hardware is, in principe geld hierbij de dagwaarde. Dus stel je zet het hele zwikkie te koop wat vang je er nog voor, dat krijg je.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 12:54
Voor de non-tech onderwerpen die niet in andere forums thuis horen.
Wat is je insteek van dit topic? Als het om hardware fixen gaat, is dit forum totaal verkeerd. Gaat het om aansprakelijkheid e.d. dan kan hij blijven staan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
Het gaat om dit systeem:

# Product Prijs Subtotaal
1 Intel Core i5-4460 Boxed € 164,- € 164,-
1 Gigabyte G1.Sniper B5 € 66,- € 66,-
1 Sapphire R9 290 4GB GDDR5 € 0,- € 0,-
1 Cooler Master N300 (KKN1, closed) € 30,50 € 30,50
1 Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart € 162,- € 162,-
1 CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo € 29,90 € 29,90
1 Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU € 66,95 € 66,95
1 XFX TS Series 550W PSU 80+ Bronze € 54,50 € 54,50
1 Crucial MX100 256GB € 93,60 € 93,60
Bekijk collectie
Importeer producten Totaal € 667,45

Ben benieuwd wat hier nu van dagwaarde aan hangt. Is nu 1.5 jaar oud. Wel echt zonde.
Señor Sjon schreef op woensdag 07 september 2016 @ 09:30:
[...]

[mbr]Wat is je insteek van dit topic? Als het om hardware fixen gaat, is dit forum totaal verkeerd. Gaat het om aansprakelijkheid e.d. dan kan hij blijven staan.[/]
Het is een beetje allebei, zolang het tech deel niet te moeilijk is. Wat dat betreft ben ik geen tweaker, want ik kan niks met computers. Dus het is meer het andere gedeelte. Ik wist niet goed waar te plaatsen, dus maar hier gezet.

[ Voor 29% gewijzigd door Beavbusi op 07-09-2016 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
Edit: Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Beavbusi op 07-09-2016 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 12:54
Aangezien het nu vooral om de techniek gaat, een move naar CSL.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Tja
Lijkt mij dat diegene gewoon nieuwe onderdelen mag gaan halen als zijn verzekering niks betaald. Heb ongeveer hetzelfde systeem.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik zag ergens een voorbeeld van een inboedelverzekering, die 5 jaar voor een computer hanteerde, ofwel 20% afschrijving per jaar.
Met 1,5 jaar oud zou je dan op c.a. 70% van aanschafwaarde zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Beavbusi schreef op woensdag 07 september 2016 @ 09:25:
Of de verzekering wel of niet uitkeert is natuurlijk voor het probleem van de " dader." Jij stelt hem aansprakelijk en hij regelt dat met zijn WA verzekering, die meestal wel uitkeert. Jij moet schadeloos worden gesteld door een vervanging van gelijke waarde wat zou moeten inhouden: zelfde performance etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:11
M a r c o schreef op woensdag 07 september 2016 @ 09:50:
Ik zag ergens een voorbeeld van een inboedelverzekering, die 5 jaar voor een computer hanteerde, ofwel 20% afschrijving per jaar.
Maar dan is het je eigen (en niet de aansprakelijkheidsverzekering van de ander) die betaald. Geldt dit ook voor aansprakelijkheidsverzekering?

TS zou dan de bon nog moeten hebben van de computer, zodat dit percentage bepaald kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
En ik heb bijvoorbeeld de videokaart overgenomen van een mede-tweaker. Daar heb ik dus geen bon van. Wel een berichtwisseling. Ik weet niet of dat ook telt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M a r c o schreef op woensdag 07 september 2016 @ 09:50:
dit verschilt per verzekering, het heeft met afschrijvingstabellen te maken. Die geeft momenteel bijna geen maatschappij vrij. Na actie van Tros Radar gaan twee maatschappijen dat nu vrijgeven. Het kan goed dat de ene verzekering na 1, 5 ouderdom nog 100% vergoed en de andere niets en er kan ook nog een drempel zijn.

Maar dit gaat naar de aansprakelijkheidsverzekering. Als het een student is zou ik wel even navragen of hij/zij die heeft. Anders heb je wel een probleem als hij/zij niet gaat betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 09:59:
[...]

dit verschilt per verzekering, het heeft met afschrijvingstabellen te maken. Die geeft momenteel bijna geen maatschappij vrij. Na actie van Tros Radar gaan twee maatschappijen dat nu vrijgeven. Het kan goed dat de ene verzekering na 1, 5 ouderdom nog 100% vergoed en de andere niets en er kan ook nog een drempel zijn.

Maar dit gaat naar de aansprakelijkheidsverzekering. Als het een student is zou ik wel even navragen of hij/zij die heeft. Anders heb je wel een probleem als hij/zij niet gaat betalen.
Je bent niet erg slim als je geen WA verzekering hebt, ongeacht of je student bent. Je neemt wel een groot risico voor iets wat je af kunt kopen voor 3 a 4 euro per maand. " Minder dan 2 biertjes of 1 speciaalbiertje per maand" <- om het maar even te vertalen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Laatst online: 13:53

LankHoar

Langharig tuig

Hann1BaL schreef op woensdag 07 september 2016 @ 10:25:
[...]

Je bent niet erg slim als je geen WA verzekering hebt, ongeacht of je student bent. Je neemt wel een groot risico voor iets wat je af kunt kopen voor 3 a 4 euro per maand. " Minder dan 2 biertjes of 1 speciaalbiertje per maand" <- om het maar even te vertalen :+
Om de vergelijking met bier maar even aan te houden: toen ik als student met wat bier op mijn mooi kanarie geel gespoten stationsfiets tegen een heel mooi licht blauwe old timer liet vallen, en er dus een mooie gele streep op die deur zat, was ik er-rug blij dat ik een WA verzekering had :+

Mocht je maat geen WA verzekering hebben, dan zou ik kijken of je iets via de V&A kan samenstellen en op die manier de waarde bepalen van je systeem.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Beavbusi schreef op woensdag 07 september 2016 @ 08:52:
Hallo medetweakers,

Gisteren heeft tijdens het voetbal kijken iemand een half flesje bier in mijn aanstaande PC laten vallen. (Door de luchtgaten van de kast heen). Deze is gelijk uitgevallen en heb het een beetje droog gemaakt met een handdoek. Nu is de vraag wat ik hier nog aan kan doen? Dat ding stinkt nu erg naar bier natuurlijk en alles plakt. Durf hem niet zomaar aan te zetten. Gisteravond kon ik voelen dat de hardeschijf/ moederboord/ videokaart en sowieso ook de CPU koeler eronder zaten. Dat is dus eigenlijk alles, want onderin gaat het ook naar de voeding natuurlijk.. Ben een beetje bang dat het einde verhaal is voor dit ding, dus dat die gozer een nieuwe pc kan gaan aanschaffen.

PS: Weet niet of dit het juiste forum is , kon het niet echt vinden waar te plaatsen.
Laat je PC uit en red je HDD en je bestanden. Aan de rest moet je niet meer denken dat is bijna zeker verloren gegaan. Laat de andere persoon hier voor op draaien. Vaak zijn ze wel verzekerd tegen zulke gevallen. Nooit zelf klooien, want dan zeggen ze dat je het zelf hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:33

MsG

Forumzwerver

Het zou eventueel prima te redden zijn, maar dat risico moet niet bij jou liggen. Handel het af met de verzekering, en mocht je de defecte onderdelen mogen houden kan je altijd nog proberen met demi-water/99% alcohol en goed reinigen. Heb zo weleens dingen gered. Maar ga in de verzekeringsberekening gewoon maar uit van total loss.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 18:51
Ik heb in het verleden wel hardware weer aan de praat gekregen na zo iets.
Ik gebruik in dat geval net als MsG hierboven, gedistilleerd water, aangezien dat de eigenschap heeft mineralen graag op te willen nemen. Ook droogt het op zonder verder iets achter te laten. De boel netjes afspoelen, eventueel met een tandenborstel voorzichtig de plak tussen componenten uitborstelen. Drogen in een heteluchtoven op 60 graden gaat erna prima.
Dat het systeem is uitgevallen en er dus kortsluiting is geweest zegt namelijk niet dat er iets kapot is. Moederborden en geschakelde voedingen zijn erg goed beveiligd tegen vreemde zaken in de stroomhuishouding en zullen vaak genoeg uitschakelen op een resettable fuse voordat de rook uit de componenten komt.
Het is wel zaak er niet te lang mee te wachten, aangezien corrosie gewoon doorgaat ondertussen.
Wordt het dus niets met de verzekering, wat toch moeilijk is in dit geval lijkt me, zou ik er snel mee beginnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mathijs op 07-09-2016 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straaljager27
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-06 19:54
Hoe is je relatie met de persoon die het bier liet vallen? Met een vriend kun je het onderling nog wel regelen. Maar als het een halve kennis van een huisgenootje is bijvoorbeeld is die wat minder happig om [sec] jou geld te geven

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-09 18:08
jeroen3 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 09:06:
[...]

-Moderbord/onderdelen demonteren. (zo ver mogelijk)
-Inspecteren op oxidatie.
-Goed reinigeren met water, eventueel een paar minuten ultrasoon als je daar toegang tot hebt.
-Afspoelen met demiwater.
-Een uurtje in de oven op 60-70C.
-Nieuwe koelpasta en heatsinks weer monteren.
-Weer aansluiten.

Dat in de oven doe je hoop ik niet in je eigen oven waar je ook voedsel in maakt? _/-\o_

Verwijderd

timmert26 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 09:06:
Eerst verzekering, mocht die niks doen dan moet je alles afspoelen met demi-water, dat spoelt iig het bier weg. Demi-water geleid geen stroom.
Als het al droog is/plakt heeft dat een stuk minder zin. Dat moet je gelijk na het incident doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
Hij is nu bij de mycom voor een prijsopgave. Klojo's doen er twee weken over :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beavbusi
Inmiddels is alles gemaakt en vervangen. Mycom heeft een mooie bon gemaakt en is gelijk geaccepteerd door de verzekering. Daarna alles ook gelijk door Mycom erin laten zetten en klaar.
Pagina: 1