Extra voeding voor peltiers, waar laten???

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Even een vraagje voor mensen die een extra voeding kopen voor hun stroomvretende peltiers. Waar laten jullie die? Kun je die op een creatieve manier kwijt in je kast? (lees: compu-kast natuurlijk), leggen jullie hem er bovenop of onderin??? Waar laat je zoiets?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Gewoon bovenop je kast leggen, en via een gaatje de kabels naar binnen voeren. Als je hem binnen in legt wordt het alleen maar heel erg heet.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:32
bij een flinke bigtower kun je hem boven je voeding zagen

Verwijderd

maar hoe sluit je die voeding aan zodat ie
gelijk met de computer aan gaat?

• Grrrrrene
  • Niet online
Mijn idee is om hem op een stekkerblok met schakelaar aan te sluiten: spanning op blok: koeling aan, en dan de PC aanzetten. nadeel is wel dat je meteen na de PC uitgezet te hebben ook de koeling uit moet zetten, want anders wordt de koude kant te koud (???)

• Unico
  • Laatst online: 30-07-2025
Of koop een 400w voeding
da's het makkelijkste

• Grrrrrene
  • Niet online
Enne, waar komt die vandaan. Trouwens voor een dual peltier (2x80W) is dat niet genoeg denk ik, hoewel, misschien net... :)

Verwijderd

Neem een trafo voor halogeen verlichting, bv 250 VA 12Vac en zet daar een brugcel + elco van 10000 uF 40V achter, kost +/- 100,- piek.
Die halogeentrafo pas nog makelijk in je kast. Schakel die trafo met een 12V relais met 220Vac contacten en klaar ben je.

suc6

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-06 22:25

tazitiz

dbprutser

Neem een trafo voor halogeen verlichting, bv 250 VA 12Vac en zet daar een brugcel + elco van 10000 uF 40V achter, kost +/- 100,- piek.
even een paar puntjes:
250 VA, bij 12 V geeft ie max 20 A af.
dat is dan wel wisselspanning, en om dat met een 10000 uF elko strak te trekken heb je in ieder geval een brugcel van 20 A voor nodig.
die zijn niet zo goedkoop hoor (prijzen weet ik niet...)

na die elko en brugcel kan je er niet 20 A vanaf trekken, dat houdt die brugcel en die
trafo niet, vanwege het verlies, en de karakteristieken van deze gelijkrichting.
Ook houdt je hier geen 12 V maar effectief 9 a 10 V aan over als je er een zeer zware load op zet. Bij een zware load op deze contructie houdt je ondanks de wat zwaardere elco's een enorme ripple aan over -

peltier elementen werken een heel stuk slechter met ripple, en zeker met een lagere spanning..

het is niet mijn idee, ik heb er al eens over na lopen denken, maar dit is volgens mij niet de beste oplossing.

wil je weten hoe ik het heb gedaan.... http://titanicmetme.jero.cc

die voeding was iets van 200 piek...

en nee, die zit (nog) buiten mijn pc. maar vooral omdat dit projectgedoe nooit af is...

Verwijderd

Tazitiz:

Ik heb 2 peltiers er aan hangen, stroom is ongeveer 16A spanning DC is 12,4 V . Wat betreft de rimpel heb je waarschijnlijk wel gelijk, ik ga van het weekend met een scoop 's kijken. Vuistregel is 2200uF per Ampere, ik zou dus 44000 uf moeten gebruiken. Brugcel zijn 4 losse dioden
met Imax 30A uit een Conrad Restmaterialen Catalogus, kosten totaal iets van Hfl 20,-
Elco was 22,- piek en de Trafo 69,-

Verwijderd

je kunt zo'n 2e voeding toch gewoon met zo'n doorluskabel uh.. doorlussen toch ?? of denk ik nu te simpel ... (moet je misschien iets inkorten, maar tja..) dan gaan ze samen uit en thuis / aan en uit / komen en gaan ...

.. toch ?

• Grrrrrene
  • Niet online
Als je het nog even iets preciezer zou willen omschrijven, dan zal ik het eens proberen...

Pagina: 1