Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zelfbouw NAS/server/router

Pagina: 1
Acties:

• Jepper1998
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-11 11:23
Hallo tweakers,
ik zou graag zelf een nas willen bouwen en die dan willen gebruiken als opslag maar ik heb ook gelezen dat je het ook kan gebruiken als router of als mini server maar ik zou niet echt weten wat dat inhoud en wat ik daar allemaal nodig voor zou hebben 8)7

mijn vraag is wat heb ik allemaal nodig en wat zullen de kosten ongeveer zijn om mijn eigen nas te bouwen of is het goedkoper om gewoon een kant en klaren te kopen (het lijkt me wel leuk om weer is een soort van computer te bouwen)

alvast bedankt! _/-\o_

met vriendelijke groeten
Jesper

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-11 22:10

DarkSide

theres no place like ::1

voordat je iets gaat bouwen is het verstandig om te achterhalen wat je wilt.

Wil je opslag hebben voor data/foto's etc op het netwerk.
Wil je dat hij ook iets kan downloaden.
Wil je dat hij ook media afspeelt/streamt naar je TV
Wil je dat hij als mail server fungeert.
Wil je dat hij een webpagina host.
Etc etc.

Een NAS is simpel gezegd gewoon storage beschikbaar op het netwerk.
Maar je kan er idd meer mee doen.
Dat kan onder linux, windows, maar ook met een kant en klare NAS van bv Synology of QNAP (en andere merken.

Bepaal dus eerst wat je precies verlangt van je NAS. En kijk dan of het handiger is om deze zelf te bouwen of een kant en klare te kopen.
En denk ook aan budget wat je wilt besteden

[ Voor 3% gewijzigd door DarkSide op 06-09-2016 20:45 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Jepper1998
Ik wil hem gewoon als netwerkopslag gaan gebruiken met dan eest denk ik 2 4tb harde schijven maar voor later zou ik wel graag de upgrade. Ik heb wel enige ervaring met het bouwen van pc's maar voor een nas zou ik het echt niet weten ivm 24/7 server componenten enzo

[ Voor 19% gewijzigd door Jepper1998 op 06-09-2016 20:50 ]

• DarkSide

DarkSide

als het alleen opslag is, Gewoon ruimte bepalen en een NAS kopen.
Waarom een PC bouwen voor iets wat een NAS prima kan.
NAS is ook goedkoper en kost minder energie.

Je gaat hem zelf bouwen als je iets wilt wat niet op een NAS kan.
Of dat je er ook iets anders op wilt instaleren etc.
Zie geen reden om een pc te bouwen in dit geval.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

nas kopen 2 disks .. pc waarom ? koop een synology of qnap .. worden op het moment het best ondersteund.

Tja vanalles

• Jepper1998
Oke bedankt maar ik zat te denken misschien kan ik hem ook nog als een soort van gameserver gebruiken?

• DarkSide

DarkSide

Jepper1998 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 21:51:
Oke bedankt maar ik zat te denken misschien kan ik hem ook nog als een soort van gameserver gebruiken?
Dus terug naar mijn eerste post.
Bedenk wat je nu wilt.
Je gaf later aan alleen storage opslag
Nu komt een game server erbij.
En wat moet die game.server dan gaan doen?
Hoeveel Games wil je gaan hosten?
Of wil je gewoon soms wat online spelen?

Als je zelf niet wat wat je zoekt, ,zul je het ook nooit vinden.
En denk ook aan budget.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:32

Jiffy

God, you're ugly!

Ik zou zeggen: lees je eerst eens in het onderwerp, bedenk dan wat je écht met dat ding wil doen en beslis dan of dat met een kant-en-klaar ding van Synology of Qnap kan (kopen, aansluiten, klaar) of dat een (zelfgebouwde) computer in jouw geval handiger is.

Je hebt nu nog geen flauw idee wat je wilt en je hebt blijkbaar ook nog zelf niet of nauwelijks info opgezocht. Dat schiet niet op, want dan kan ook niemand je een zinnig advies geven...

[ Voor 27% gewijzigd door Jiffy op 06-09-2016 22:03 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Jepper1998
oke ik zal er nog eens goed over nadenken wat ik nou precies wil en dan om advies vragen bedankt voor alle reacties
Pagina: 1