Oplichter?? geblokkeerd nu geen contact meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 09:09
Goedenavond,

Gister avond en vandaag ben ik met een Tweaker bezig geweest over mijn vraag advertentie voor een upgradeset. Na wat onderhandelen zijn we tot een akkoord gekomen en hebben we gegevens uitgewisseld. Omdat het om een relatief nieuwe Tweaker ging afgesproken dat ik de helft nu overmaak en de andere helft bij ontvangst. So far so good. Daarna nog wat communicatie gehad over geld is ontvangen etc.

Echter, zo'n 15-20 minuten na mijn laatste correspondentie met deze Tweaker, wat tot nu toe prima en zonder enig argwaan is verlopen, krijg ik een PM van Tweakers dat men een vermoeden heeft van oplichting en zijn account is geblokkeerd. Echter, was dit mijn enige communicatiemiddel (achteraf minder slim dat snap ik) en voor mij was er nog geen vuiltje aan de lucht. Nu kan ik dus niet meer met deze persoon communiceren terwijl, nogmaals, tot nu toe alles normaal is verlopen.

Ik heb bijna 3 uur geleden een mail gestuurd naar va@tweakers.net met de vraag waarom men dit vermoeden had en deze persoon is geblokkeerd maar hier helaas nog geen antwoord op gekregen. Nu tast ik dus in het duister wat er daadwerkelijk aan de hand is en zou ik toch graag eerst nog in contact willen proberen te komen met de verkoper voordat de conclusie oplichting wordt getrokken....

Kan iemand van Tweakers mij hier over PMen?

alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Serieus? De V&A-mods gaan niet over een nacht ijs voor iemand een ban krijgt, en je kunt beter blij zijn dat het gestopt is. Met de helft overmaken was je waarschijnlijk die helft gewoon kwijt geweest. Of heb je dat al overgemaakt?

Helaas zul je gewoon heel voorzichtig moeten zijn, er zijn helaas nogal wat figuren die misbruik maken van het vertrouwen van mensen. En ze komen heel eerlijk over, enzovoort.

[ Voor 30% gewijzigd door gambieter op 07-09-2016 03:07 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Dus... Tweakers is zo vriendelijk te voorkomen dat je opgelicht wordt en dan ga je klagen?...
De helft nu betalen truck wordt al vaak zat gebruikt met oplichten, jij hebt een vraag advertentie en de (potentieel) oplichter komt daar op af en het is een nieuwe gebruiker...
Hoeveel signalen moet je hebben?... Misschien dat de Tweakers crew signalen ziet dat het een oplichter is, die zien een hoop meer en hebben daaruit de conclusie getrokken voorlopig het account uit te schakelen...
Maar hopen dat je niet al 50% van je geld weg gegooit hebt, anders wordt het tijd voor aangifte, nadat de V&A admin reageert op je mail, wat nu net een paar uurtjes geleden verzonden is dus even wachten voor die mail uberhaupt op de mailserver staat is wel handig :/

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

In plaats van dat de mensen hierboven nou even gaan lezen...
Daarna nog wat communicatie gehad over geld is ontvangen etc.
Het lijkt er dus op dat TS de helft van het geld overgemaakt heeft, en dat daarna de enige manier van communiceren door tweakers afgesloten is. Dat lijkt me een manier om er voor te zorgen dat TS in ieder geval z'n geld kwijt is...

Een mailtje met uitleg, een contactmogelijkheid, etc. lijkt me toch wel het minimale dat tweakers kan geven aan de mensen waar hij contact mee had, als z'n account gebanned wordt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteraard zorgen we voor een zo goed mogelijke afloop in dingen - en daar gaan we best ver in. Echter is de eerste prioriteit mensen informeren over een mogelijke oplichter, en zo veel mogelijk uit te zoeken kwa communicatie, accounts en andere zaken van de dader. Meestal is het niet een enkel account, en vaak is na blokkade binnen minuten iemand weer op de site om de communicatie te proberen verder op te pakken.

Dus... Ja, het is vervelend dat je dan als mogelijk gedupeerde even in het duister tast - anders dan dat we een bericht hebben gestuurd met het vermoeden. Dat er daarop vragen zijn over contactmogelijkheid, waarom we dat denken en zo verder is begrijpelijk, maar die informatie kunnen we sowieso niet verstrekken.

Contactgegevens uitwisselen mag ook slechts met akkoord. Wij houden ons namelijk wel aan de wet. Een en ander kost dus even. Inmiddels is overigens alles rond deze zaak voor het moment geregeld, en als het allemaal goed gaat, wordt er geleverd.

Het punt is dus niet dat we niet willen communiceren. Het punt is dat we zeker bij het op het spoor zijn van iemand met veel historie, niet altijd binnen 3 uur alle vragen kunnen beantwoorden met alles erop en eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-10 11:30

liberque

Vrijzinnig!

Is het wellicht geen idee om dit soort problematiek in de toekomst te voorkomen? Ik zie het wel vaker voorbij komen dat mensen via PM met elkaar in de weer gaan voor V&A en dan later miepen dat ze geen gegevens hebben als de persoon in kwestie op Tweakers.net is geblokkeerd.

Een suggestie even snel uit the top of my head: Speciale V&A PM's introduceren en deze automatisch implementeren als iemand reageert op V&A. Deze krijgen dan een apart kleurtje en daarbij wordt direct het email adres en andere relevante gegevens van de koper en verkoper meegestuurd. Het is nog niet eens een inbreuk op de privacy als Tweakers.net dit van tevoren aangeeft en besides: dat is toch meestal informatie die uitgewisseld wordt als je iets wilt (ver)kopen.

Op deze manier heeft een potentioneel gedupeerde dezelfde informatie voorhanden die Tweakers.net heeft en hoeven Tweakers.net beheerders niet meer MITM te spelen als er onverhoopt iets misgaat. Voor de koper geeft het ook iets meer vertrouwen als hij openlijk over de gegevens van verkoper kan beschikken. Probeert de verkoper iets te versturen via reguliere PM's dan ziet de koper dit direct en kan deze eieren voor zijn geld kiezen (waarom zou verkoper immers zijn NAWE niet willen laten zien).

Nee, het is geen waterdicht systeem - immers de malafide verkoper kan nog steeds allemaal valse gegevens hebben opgegeven - maar het bespaart Tweakers.net een hoop tijd en een email adres dient sowieso geverifieerd te worden bij het aanmaken van een account.. Dus de gedupeerde koper heeft wel altijd beschikking over het mailadres.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

In 99.99% van de gevallen reageert een oplichting sowieso nergens op. Ik vind het dan een hoop tijd en moeite om een heel systeem op te zetten ten koste van devtijd op andere dingen voor de paar oplichters die tot inkeer gekomen zijn een snellere kans van reageren te geven.

Daar komt nog een aantal bezwaren bij, zoals de mogelijkheid die je daarmee biedt om een database van mailadressen van alle users te harvesten. Je kan dit ook niet zomaar opleggen aan de honderdduizenden die eerdere voorwaarden hebben.

Hmmnee, ik zie liever dat wij zorgvuldig uitzoeken wat er precies gaande is en dan proberen de gedupeerden te helpen. Het enige probleem in dit geval was een lichte mate van ongeduld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-10 11:30

liberque

Vrijzinnig!

Haha ongeduldig zijn wel allemaal - zeker als het om centjes aankomt. Toch dank voor het lezen van mijn suggestie... ooit komt er eentje waar jullie wel wat aan hebben :)

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Pagina: 1