Maar wel kleine gezondsheidsklachten?
Buiten flauwe grapjes om:
buzz schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 17:53:Toch ben ik benieuwd naar het resultaat van mijn eet en drinkpatroon. Ik zou daarom graag eens alle waarden eens goed op een rijtje hebben. Ik denk dan aan bijv. vitamines, metalen, chloresterol, cortisol etc. etc.
Een momentopname hoeft geen goede indicator te zijn van de gemeten waarden.
Zo kan je vitamine D spiegel net na de piek van de zomer binnen de normaalwaarden vallen, maar ligt het mogelijk eronder gedurende de winter.
Diverse leverenzymen kunnen tijdelijk gestoord zijn door recente inname van alcohol of medicatie. Binnen enkele dagen kan dit zich echter weer volledig genormaliseerd hebben.
De serum glucose spiegel kan bij een enkele meting perfect op orde zijn, terwijl het Hb1Ac (een marker voor suikerziekte over langer tijdsbestek) mogelijk wel verhoogd is maar wordt minder frequent bepaald
Bovendien is de kans op een deficiëntie bij een diversiteit aan vitaminen en mineralen ook zeer nihil bij een gebalanceerd voedingspatroon. Vaak kun je er al zelf achter komen hoe dit in de eigen situatie zit door het bijhouden van een gestructureerd voedingsdagboek.
Tevens is het belangrijk om je te realiseren dat het lichaam redelijk tolerant is. Het kan soms maanden tot jaren duren alvorens een veranderd voedingspatroon tot afwijkende labwaarden lijdt. Ook daarin kan een voedingsdagboek je reeds eerder wijzen op mogelijke tekorten of overschotten op termijn.
Als laatste is de vraag altijd, wat ga je met dit soort gegevens doen? Voedingspatroon aanpassen en hermeten? Bij nog altijd onvoldoende effect supplementen slikken? Medicatie gebruiken?
En hoe sta je er tegenover om toch mogelijk grote gezondheidsklachten naar boven te halen. Zeker in het geval van breed testen bestaat er altijd het risico dat er toch naar voren komt dat je iets onder de leden hebt. Niet iedereen beseft dat altijd even goed. En niet iedereen weet het goed te verwerken een serieuze aandoening te hebben terwijl ze zich nog altijd zo goed voelen.
buzz schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 17:53:Nu kan ik naar de huisarts gaan en dit uit proberen te leggen maar ik dacht: wellicht is er gewoon een lab of bedrijf dat een dergelijk onderzoek aanbiedt?
Uitgebreid Google'en levert vooral de wat 'zweverige' zoekresultaten op waar ik mij niet helemaal bij thuisvoel.
Iemand die een idee heeft of een instelling/bedrijf kent?
Ik zou zeggen bespreek het met je huisarts. Niet alleen omdat dat de stap naar een lab eventueel makkelijker maakt. Maar ook omdat je dan makkelijker een aanspreekpunt hebt voor vragen bij afwijkende bloeduitslagen. Daarnaast zie je een piepende ademhaling niet terug in bloedwaarden, kent een hartgeruis geen afwijking in het lab en hoeft een onregelmatige polsfrequentie of hoge bloeddruk niet gepaard te gaan met afwijkingen in het bloed. Dat terwijl het voor een huisarts vaak een standaard is om dit mee te nemen bij een intake met hun patiënten.