Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Coax splitsen of wifi extenden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ik ben sinds kort trotse eigenaar van een nieuwe woning. Ik ben (zo goed als verplicht) om internet via "de kabel" te nemen.
Ik wil heel graag in heel het huis een goede internetverbinding. Zowel bedraad als draadloos. Nu ligt mijn groene kabel direct in de woonkamer, waardoor ik genoodzaakt ben om hem in de woonkamer op een router aan te sluiten. Ik wilde weten wat de mogelijkheden zijn om die kabel naar mijn meterkast te sturen. En daarvan uit door te sturen naar de woonkamer media box(1e verdieping) en de slaapkamers (2e verdieping).
Ik heb namelijk nare ervaringen met wifi extenders die heel traag zijn.

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb op dit moment een draadloze router van Asus RT-N66U en van Netgear een wifi extender.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Weinig. Het gaat om een neuwe woning waar im geen idee van heb wat de beste oplossing kan zijn.
...

Mocht ik onduidelijk zijn, laat het me aub even weten. Dan doe ik mijn best om het wat beter uit te leggen. Bij voorbaat dank.

Hierbij de plattegronden van de woning. Wellicht dat dat voor een beter beeldvorming zorgt.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/331d4mc53pzhi.jpegAfbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kymc1gov8p97e.jpeg

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je kunt prima je aansluiting verleggen, wordt vanuit de kabelboer alleen niet ondersteund. Als jij een monteur over de vloer krijgt en de oorzaak van je probleem is het verleggen van je aansluitpunt, krijg jij de rekening en gaat de monteur gewoon naar de volgende.

Ik heb hier de kabel vanaf woonkamer naar de meterkast gelegd, daar AOP erop, modem aangesloten en een kabel terug naar de woonkamer in de gewenste hoek gelegd. Iets meer demping door 6 meter extra kabel, maar voor televisie en internet geen probleem.

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-10 15:25

casemodder

--->

Gewoon groene kabel verlengen en naar het gewenste punt brengen. Als je dit met kwaliteitskabel doet zoals Hirschmann koka 9 en goede koppelstukken merk je er niets van. Vaak genoeg gedaan om mensen te helpen ;-)

Je kunt dan je coaxaansluiting zoals die nu in je woonkamer binnenkomt naar je meterkast verplaatsen en vanuit daar verder werken.

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Verwijderd

Topicstarter
Weten jullie tevens of ik voor deze werkzaamheden een elektricien moet inhuren of iemand anders?

Bedankt voor de tips voorlopig

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:19

Nox

Noxiuz

Zet je modem in de woonkamer en ga verder met utp, heb je dat gedoe met de kabel verleggen en supportissues ook niet.

Ik snap echt niet waarom je hem in je meterkast wil hebben.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

_JGC_ schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 18:54:
Je kunt prima je aansluiting verleggen, wordt vanuit de kabelboer alleen niet ondersteund. Als jij een monteur over de vloer krijgt en de oorzaak van je probleem is het verleggen van je aansluitpunt, krijg jij de rekening en gaat de monteur gewoon naar de volgende.
Als je het zelf doet ja. Je kunt ook je kabelaar vragen het voor je te doen. Kost wat, maar dan wordt het wel volledig ondersteund.

Alleen...
Nu ligt mijn groene kabel direct in de woonkamer

[...]

Het gaat om een neuwe woning waar im geen idee van heb wat de beste oplossing kan zijn.
Does not compute.

Weet je echt zeker dat je eerste aansluitpunt in de woonkamer ligt?

Installatie in woonkamer zie je bijna uitsluitend bij woningen waar coax achteraf aangelegd is, dus voor +-1980 gebouwd. Bij aanleg tegelijk met bouw woning wordt het nagenoeg altijd in meterkast opgeleverd (of in andere technische ruimte). Als dit echt een nieuwe woning is verwacht ik dat je daar alsnog iets hebt.

En los daarvan, als dit een nieuw op te leveren woning is en de aannemer wil het echt in de woonkamer plaatsen: ga dringend eens met die aannemer praten :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 07 september 2016 @ 09:21:
[...]

Als je het zelf doet ja. Je kunt ook je kabelaar vragen het voor je te doen. Kost wat, maar dan wordt het wel volledig ondersteund.

Alleen...

[...]

Does not compute.

Weet je echt zeker dat je eerste aansluitpunt in de woonkamer ligt?

Installatie in woonkamer zie je bijna uitsluitend bij woningen waar coax achteraf aangelegd is, dus voor +-1980 gebouwd. Bij aanleg tegelijk met bouw woning wordt het nagenoeg altijd in meterkast opgeleverd (of in andere technische ruimte). Als dit echt een nieuwe woning is verwacht ik dat je daar alsnog iets hebt.

En los daarvan, als dit een nieuw op te leveren woning is en de aannemer wil het echt in de woonkamer plaatsen: ga dringend eens met die aannemer praten :o
Je hebt gelijk ik heb het verkeerd verwoord. Het is een "nieuw" huis voor mij. Maar deze is gebouwd in 1964. Vandaar dat de groene kabel via de woonkamer binnenkomt.

Ik wil het liefst zo min mogelijk kabels zien. Dus een utp doortrekken naar andere kamers kan, mits ze niet te zien zijn. En natuurlijk moet er ook een coax kabe komen zodat ik het wel kan aansluiten op de tv. Maar nogmaals wat voor soort werknemer moet ik naar gaan zoeken? Of zijn er hier mensen die in de buurt van Haarlem wonen die dit kunnen in overleg van prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2016 11:37 ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Neem contact op met Ziggo voor verplaatsen van je AOP naar meterkast. Ik zou sowieso een offerte opvragen van ze. Als je weet wat dat kost kun je kijken of alternatieven zinnig zijn.

Als je UTP moet trekken en daar zelf geen zin in hebt is klusje op werkspot.nl uitzetten allicht handigste.

Oslik blyat! Oslik!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:40
Ik zou denk ik ook kiezen om de aansluiting in de woonkamer te houden. Moet je anders niet ook nog weer een kabel terug naar de woonkamer trekken voor de TV? Bovendien heb je met een router in de woonkamer meteen ethernetaansluitingen voor bijvoorbeeld een Xbox of een mediaspeler in de woonkamer.
Als je niet UTP wil doortrekken, kun je eens kijken naar ethernet via de stroomkabel. Hier en bij Hardware.info kun je daar genoeg reviews over vinden. Een starterset met twee adapters hoeft niet veel te kosten. Dan kun je boven weer een AP of een switch aansluiten, zodat je internet kunt verdelen over de slaapkamers.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-11 17:47
Ik ben zelf ook bezig met het plannen van kabelstrekken, ik zit er aan te denken coax Hirschmann KOKA 9 TS pricewatch: Hirschmann Coax kabel Koka 9 TS 20M 4G 3D (695020392)
samen door de pvc buis te trekken, met een CAT6-A (denk ik) S-FTP- kabel, maar welke netwerkkabel weet ik nog niet, ivm dikte en flexibiliteit.
Iemand tips? missc heeft de TS er ook wat aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Mel33 op 07-09-2016 13:22 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• _JGC_
  • Nu online
SFTP is voor thuisgebruik onzin, dat gebruik je wanneer je kabels langs stroomkabels trekt waar hoge stromen overheen worden getrokken, bijvoorbeeld in een fabriekshal met zware machines.

• Mel33
_JGC_ schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:38:
SFTP is voor thuisgebruik onzin, dat gebruik je wanneer je kabels langs stroomkabels trekt waar hoge stromen overheen worden getrokken, bijvoorbeeld in een fabriekshal met zware machines.
Ik heb geen idee wat er naast mijn pvc buizen kan lopen,of gaat lopen in de toekomst, ik wil toch liefst S/FTP Cat6A AWG24 ook nog als het lukt.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Altijd handig als je een deeltjesversneller in huis wilt installeren enzo 8)7

Gewoon Cat6 met echte CU aders en stugge kern is prima voor ieder denkbare thuissituatie. Meerwaarde van alles erbovenop ga je met afstanden en (gebrek aan) storingsbronnen in een huis simpelweg niet realiseren.

Oslik blyat! Oslik!

• Mel33
Misschien moet ik overal maar alvast glas gaan trekken, zat ik echt aan te denken.
Kan mij niet nerd genoeg zijn.

Maar even semi realistisch gezien (haha) , het gaat zo verdomde snel die ontwikkeling, this niet raar om daar ook al aan te denken. Missch wil ik zelfs wel CAT7

Ik vind dat poppetje die met de hamer op zijn kop slaat wel tegen het tweaker gevoel in druisen haha.

Ik wil het toch overwegen allemaal.

• _JGC_
  • Nu online
CAT6 is voldoende voor 10Gbit ethernet over ~50 meter. Voor de volle 100 meter 10Gbe pak je CAT6A.

CAT7 wordt pas interessant als je >10Gbe gaat doen, waarvan ik betwijfel of je dat in een thuisopstelling ooit gaat gebruiken.

SFTP wordt pas interessant als je enorme stromen gaat trekken door kabels die parallel lopen aan je netwerkkabels. Net zoals dat ik niet verwacht dat jij een datacenter van je huis gaat maken met in elke ruimte >10Gbe apparatuur verwacht ik ook niet dat je een fabriekshal in een slaapkamer gaat bouwen.

Maargoed, als jij graag CAT7 SFTP door een installatiebuis wilt trekken samen met KOKA9TS mag je dat gaan proberen. Gezien de stugheid van KOKA9TS denk ik dat je er met CAT6A UTP al een aardige kluif aan hebt.

• Mel33
_JGC_ schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:41:

Maargoed, als jij graag CAT7 SFTP door een installatiebuis wilt trekken samen met KOKA9TS mag je dat gaan proberen. Gezien de stugheid van KOKA9TS denk ik dat je er met CAT6A UTP al een aardige kluif aan hebt.
Ja dat denk ik ook, ik ga er toch eens naar kijken, ik neem ook niet gelijk een beslissing, het heeft geen haast.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Verschil Cat6A en Cat6 UTP is volop merkbaar,

Ja, ondanks wat ik hierboven schreef ben ik toch zelf voor 6a gegaan, waar ik me achteraf voor het hoofd voor wil slaan (vandaar zeker hamertje) aangezien ik weliswaar allerminst krap woon, maar inderdaad in ruil voor nul meerwaarde toch echt stuk meer moeite heb gehad met kabels trekken dan nodig was.

Verder mbt 'des Tweakers':
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 07-09-2016 15:21 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 07 september 2016 @ 12:33:
Neem contact op met Ziggo voor verplaatsen van je AOP naar meterkast. Ik zou sowieso een offerte opvragen van ze. Als je weet wat dat kost kun je kijken of alternatieven zinnig zijn.

Als je UTP moet trekken en daar zelf geen zin in hebt is klusje op werkspot.nl uitzetten allicht handigste.
Dit heb ik inderdaad in de tussentijd gedaan. Ze gaan een minteur sturen om het een en ander te checken en daarna een offerte opsturen.

Punt is trouwens dat ik de kamer rechtsonder (zie afbeelding slaapkamer onder de badkamer) wil gebruiken als "media-game kamer". Dus moet daar een kabeltje naar getrokken worden. En een switch is inderdaad ook niet verkeerd. Dan trek ik in feite een netwerkkabel door naar de game kamer. Alleen wil ik daar ook coax hebben om tv te kunnen kijken.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:55
Koka 9 TS ga je niet met een CAT 6A kabel door een buis heen krijgen als er een paar 90 graden bochten in zitten en dan heb ik het over een 19 mm pijp. Gezien de bouwjaar van het huis zal de pijp 16 mm zijn en kan je het al wel helemaal vergeten.

Die Koka kabel heeft een diameter van 6.8 mm en een CAT 6A kabel is 6 tot 7.7 mm. 16 en 19 mm zijn buiten diameter van de PVC pijpen, de binnendiameter is ruim 2 mm minder.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als het een huis uit jaren '60 is kun je doorgaans makkelijk door de vloer als het zelfde verdieping moet blijven. Overweeg om door het kruipruimte een leiding te trekken (in een buis - nooit losse kabels laten slingeren) en daar je UTP doorheen te doen.

Maar goed, indien geen zin om zelf te doen: werkspot.nl

Oslik blyat! Oslik!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:24:
[...]

Dit heb ik inderdaad in de tussentijd gedaan. Ze gaan een minteur sturen om het een en ander te checken en daarna een offerte opsturen.

Punt is trouwens dat ik de kamer rechtsonder (zie afbeelding slaapkamer onder de badkamer) wil gebruiken als "media-game kamer". Dus moet daar een kabeltje naar getrokken worden. En een switch is inderdaad ook niet verkeerd. Dan trek ik in feite een netwerkkabel door naar de game kamer. Alleen wil ik daar ook coax hebben om tv te kunnen kijken.
Heb je momenteel loze leidingen van/naar de meterkast? Of leidingen met ongebruikte telefoon/coax kabels? Zo ja dan kun je die mooi gebruiken om Coax naar boven te trekken.

Op de benedenverdieping kun je met een beetje geluk gemakkelijk door de kruipruimte je meterkast bereiken (1x door de vloer boren).

Als dit alles geen optie is, wordt het een lastig verhaal. Je zou een elektriciteitsbuis kunnen misbruiken door daar een ethernetkabel bij-in te trekken, maar een elektricien die NEN1010 volgt zou dat afkeuren. Andere opties zijn kabels onder de plinten leggen of kabelgootjes langs de muren. Of van die ethernet-via-stopcontact adapters.

edit: en wbt de kabeldiscussie, gewoon Cat5e, voldoet méér dan prima voor thuisgebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 07-09-2016 16:50 ]

Verwijderd

"ethernet-via-stopcontact adapters."
Dat zat ik ook te denken. Maar de stroomleidingen moeten dan wel ooit vernieuwd zijn na het bouwjaar.
Je hebt power line die de wifi versterken met gelijk 2 aansluitingen om de computer en evt. printer te bedraden. Ik heb dit bij mijn dochter op zolder ook gedaan maar dat huis is nog geen 10 jaar uit.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 21:13:
"ethernet-via-stopcontact adapters."
Dat zat ik ook te denken. Maar de stroomleidingen moeten dan wel ooit vernieuwd zijn na het bouwjaar.
Nee hoor, het verschil tussen koper uit 1960 en koper uit 2016 is minimaal. Veel groter probleem is aarding - of beter gezegd gebrek daaraan. De betere PLC-adapters doen MiMo, maken dus gebruik van de aardedraad voor een tweede signaal. Die mis je als stopcontacten ongeaard zijn. Zonder randaarde zou ik PLC zelden tot nooit aanraden.
Je hebt power line die de wifi versterken met gelijk 2 aansluitingen om de computer en evt. printer te bedraden. Ik heb dit bij mijn dochter op zolder ook gedaan maar dat huis is nog geen 10 jaar uit.
Leeftijd maakt weinig uit. Ik haalde betere prestaties met een PLC-set in m'n oude appartement uit 1929 dan in m'n nieuwe uit 2004 (resp 125Mbps en 75Mbps). We hebben het dan wel over MiMo ("1200Mbps" of hoger) PLC en electra met randaarde.

Los daarvan, ik zou juist afraden zulke geintegreerde zooi te kopen. Je koopt dan op alle vlakken een compromis. Beter zoek je de beste manier om netwerk naar de kamer te krijgen (aflopend Ethernet, MoCA, PLC met MiMo of eh... gewoon een van deze drie, punt) en vervolgens zet je een goede AP/switch neer die voldoet aan de behoeften op dat vlak. Bedenk daarbij ook dat ontwikkelingen in WiFi vaak stukken sneller gaan dan die in Ethernet of trouwens PLC. Alles in een apparaat betekent ws goedwerkende functionaliteit tzt weggooien omdat andere functionaliteit niet meer voldoet.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede forummers.

De meterkast wordt geheel vernieuwd evenals de elektra bedrading. Nu heb ik in mijn huidige woning (waar ik uit ga verhuizen bouwjaar 1958) al een extender van netgear maar of hij echt rendabel is, is een tweede. Soms moet ik opnieuw connecten om internet verbinding te krijgen (met de extender). Wellicht dat dit probleem te verhelpen is door de "nieuwe" elektra kabels??

Ik blijf het een vreemd fenomeen vinden, internet via de stopcontact :?

Ik heb via werkspot een "bon" ingediend en ook krijg ik via Ziggo zelf nog iemand over de vloer. Even kijken wat de beste oplossing is.

Plat gezegd wil ik bij de kamers die tegen de badkamer aan liggen een coax en internet aansluiting.

Verwijderd

Topicstarter
Intussen ben ik ook wezen googelen en ben ik access points tegen gekomen. Is dat eventueel een aan te raden alternatief? En hoe groot is de kans dat ik zowel beneden als boven goed internet heb? Voor zover ik gelezen heb kopieer je eigenlijk je verbinding en maakt je toestel verbinding met diegene die het sterkst is.. (even wat zelf initiatief genomen) :9

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16
Zoals eerder gezegd, inderdaad kabel laten verlengen tot aan de meterkast. Dat kan makkelijk via de kruipruimte, uiteraard in een buis. Vanuit je meterkast utp kabels doortrekken naar de kamers toe, anders 1x een utp kabel naar kamer recht erboven en dan vanaf daar met een switch werken. Kabels netjes in de plinten verwerken.

Ik heb zowel beneden als boven een router, beide zelfde ssid en wachtwoord. Eentje die fungeert echt als router, de ander als acces point met switch functie. Werkt prima, devices pakken gewoon automatisch sterkste signaal op.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:27
Ok, het is mij inmiddels duidelijk dat je er niet heel veel verstand van hebt. Vraag iemand in je omgeving die het wel weet om even duidelijk te verwoorden richting de aannemer wat je wil.

[ Voor 180% gewijzigd door sig69 op 08-09-2016 00:43 ]

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
sig69 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 00:33:
Ok, het is mij inmiddels duidelijk dat je er niet heel veel verstand van hebt. Vraag iemand in je omgeving die het wel weet om even duidelijk te verwoorden richting de aannemer wat je wil.
Dat ik weinig verstand heb van netwerken leggen en kabels verleggen heb je gelijk in. Maar ik heb het gevoel dat ik wel degelijk duidelijk ben. Dan even in Jip en Janneke taal voor je.

- groene kabel komt binnen via woonkamer
- meest verstandige oplossing kiezen qua plaatsing
- ik wil een stabiele internet verbinding in heel het huis
- en in 2 slaapkamers wil ik een coax aansluiting om tv te kunnen kijken

Zo moeilijk te begrijpen is dat toch niet?

• sig69
Ok, dit is wat ik zou doen:
-Router in de woonkamer laten staan, heb je daar meteen Wifi
-Utp van de router naar de meterkast
-Switch in de meterkast, van daar utp naar alle slaapkamers
-Mocht de wifi boven niet afdoende zijn, plak je daar nog een access point tegen een muur of plafond

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
sig69 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 11:15:
Ok, dit is wat ik zou doen:
-Router in de woonkamer laten staan, heb je daar meteen Wifi
-Utp van de router naar de meterkast
-Switch in de meterkast, van daar utp naar alle slaapkamers
-Mocht de wifi boven niet afdoende zijn, plak je daar nog een access point tegen een muur of plafond
En de coaxjes? :9 :9

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16
Daarom terug laten leggen naar meterkast en vanuit daar coax + utp naar alle plekken. Coax + utp naar de woonkamer toe kan via kruipruimte.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• sig69
Overheen gelezen, maar zou ik persoonlijk toch niets mee doen. Maar goed die kan je natuurlijk meetrekken naar de meterkast. Als je dat niet wil kan je als alternatief de groene kabel naar de meterkast trekken, en vanaf daar weer verder.

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
Even een update. Van mijn huidige electricien heb ik een offerte gekregen ( ik zal hem zo goed mogelijk proberen te verwoorden )

- Groene coax van woonkamer naar meterkast
- switch aanleggen voor internet
- coax en utp "splitsen" naar woonkamer en 2 slaapkamers naast de badkamer (zie afbeelding topicstart)
Plat gezegd elk kamer krijgt zijn eigen coax en eigen utp aansluiting voor optimale tv en internet. Netjes ingefreesd in de muur.

Omdat mijn woning uit betonlatei bestaat heeft hij aangegeven dat hij door het beton het een en ander moet doen. Erin zagen zeg maar. Doordat hij niet zomaar kabeltjes gaat trekken over de vloer, maar ze weg gaat werken in de muren, komen daar extra kosten bovenop.

Hij heeft aangegeven dit voor mij te kunnen doen voor 1500€ incl btw.

Graag zou ik van mijn medeforummers willen weten of dat het waard is en of de prijs reëel is.
Pagina: 1