USB wifi adapter geeft problemen, PCI adapter de oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvem
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-03 23:48
Hi all,

Ik heb een zelf samengestelde gaming pc, die met de wifi verbonden is via een D-Link USB wifi adapter. Dit is al de 2de usb wifi adapter die ik heb, maar die geven steeds problemen: regelmatig valt mijn wifi weg of lag ik enorm ingame, terwijl mijn vriend zijn laptop, mijn macbook en onze telefoons ondertussen wél goed wifi ontvangen. De wifi even op- en afzetten op mijn pc werkt meestal, en anders helpt een reset van de router meestal wel, maar dat zou niet nodig moeten zijn natuurlijk.
Het probleem moet dus ergens bij mijn pc of bij mijn wifi adapter liggen. Nu vraag ik mij af of dit probleem opgelost zou zijn met een PCI wifi adapter? En zo ja, welke kunnen jullie eventueel aanraden? Moet op dit moederbord passen: https://tweakers.net/pric...-b85m-pro4/specificaties/.

Een ethernet kabel aansluiten zou het probleem waarschijnlijk oplossen maar dat is helaas uit den boze aangezien de router in een andere kamer staat.

Alvast bedankt.

[ Voor 12% gewijzigd door Harvem op 06-09-2016 15:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik weet niet of een pci(-e) adapter de oplossing is. De antennes zitten vaak achter je kast weggestopt, waardoor je kast in het slechte geval veel signaal tegenhoudt. Bij USB-adapters ben je wat flexibeler qua positionering van de adapter voor de ontvangst.

Heb zelf in mijn desktop een simpel tp-link usb ontvangertje en als ik die aan de voorkant van mijn kast inplug werkt dat heel stabiel. Plug ik hem in een usb-aansluiting aan de achterkant dan valt bijna alle signaal weg. Waarschijnlijk omdat mijn pc-kast dan in de 'line of sight' zit.

Je zou dus nog eens kunnen kijken of je je usb-adapter ergens anders kunt positioneren. Bijv. aan de voorkant van je kast inpluggen of met een verlengkabel ergens neerleggen waar beter bereik is.

Andere optie is dat je usb-ontvanger gewoon brak is, maar daar kom je pas achter door hem te verwisselen met een andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dancing Lobster schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 15:03:
Een ethernet kabel aansluiten zou het probleem waarschijnlijk oplossen maar dat is helaas uit den boze aangezien de router in een andere kamer staat.
Kabels werken gewoon door muren hoor, en ze mogen 100 meter lang zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvem
Palomar schreef op woensdag 07 september 2016 @ 10:33:
Ik weet niet of een pci(-e) adapter de oplossing is. De antennes zitten vaak achter je kast weggestopt, waardoor je kast in het slechte geval veel signaal tegenhoudt. Bij USB-adapters ben je wat flexibeler qua positionering van de adapter voor de ontvangst.

Heb zelf in mijn desktop een simpel tp-link usb ontvangertje en als ik die aan de voorkant van mijn kast inplug werkt dat heel stabiel. Plug ik hem in een usb-aansluiting aan de achterkant dan valt bijna alle signaal weg. Waarschijnlijk omdat mijn pc-kast dan in de 'line of sight' zit.

Je zou dus nog eens kunnen kijken of je je usb-adapter ergens anders kunt positioneren. Bijv. aan de voorkant van je kast inpluggen of met een verlengkabel ergens neerleggen waar beter bereik is.

Andere optie is dat je usb-ontvanger gewoon brak is, maar daar kom je pas achter door hem te verwisselen met een andere.
Dit is al de 2de usb adapter die ik heb en beiden geven problemen, eender waar ze staan :/. Ben ondertussen verhuisd, en zoal op mijn oude woonplaats als waar ik nu woon heb ik problemen.
CyBeR schreef op woensdag 07 september 2016 @ 10:36:
[...]

Kabels werken gewoon door muren hoor, en ze mogen 100 meter lang zijn.
Ik woon op een appartement dat we huren, dus ik kan niet zomaar gaten boren om een kabel te trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Dancing Lobster schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:28:
[...]

Dit is al de 2de usb adapter die ik heb en beiden geven problemen, eender waar ze staan :/. Ben ondertussen verhuisd, en zoal op mijn oude woonplaats als waar ik nu woon heb ik problemen.
als het bij 2 adapters optreedt denk ik niet dat een derde het oplost. Tenzij:
- Je usb-poorten/controller brak zijn. Je zou dan idd een pci(-e) kaart kunnen proberen.
- Er softwarematig iets aan de hand. Probeer dan eens of het met bijv. Ubuntu beter gaat. Kun je gewoon vanaf usb-stick draaien zonder te installeren (zie tutorial op de site).
- Er iets stoort in/op/bij je pc. Bijv. een draadloze muis of een halogeenlampje? Kwestie van proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 08-05 00:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dancing Lobster schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:28:
[...]

[...]

Ik woon op een appartement dat we huren, dus ik kan niet zomaar gaten boren om een kabel te trekken...
Dan vul je dat gat gewoon weer met plamuur als je weggaat :)
Je hangt toch ook gewoon je schilderij op ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvem
heuveltje schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:43:
[...]

Dan vul je dat gat gewoon weer met plamuur als je weggaat :)
Je hangt toch ook gewoon je schilderij op ?
Ik heb al gezegd dat een kabel trekken niet gaat, graag een deftige oplossing bieden in plaats van daarop te blijven hameren... kabel trekken gaat gewoon niet lukken, ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Dancing Lobster schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:46:
[...]

Ik heb al gezegd dat een kabel trekken niet gaat, graag een deftige oplossing bieden in plaats van daarop te blijven hameren... kabel trekken gaat gewoon niet lukken, ok?
Je zal toch een kabel moeten trekken, WiFi werkt bij jou blijkbaar niet. Je zou in theorie PowerLine adapters of MOCA converters kunnen proberen als je stroom of coax hebt liggen.

Probleem is dat de meeste USB adapters slechte antennes hebben en dus nooit zo goed als een MacBook kunnen werken die vrij 'grote' antennes heeft.

Een PCIe adapter met losse antenne zou in theorie kunnen werken, maar gamen met WiFi lijkt me sowieso geen goed plan.

Totdat je een kabel trekt ga je altijd problemen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvem
Palomar schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:39:
[...]

als het bij 2 adapters optreedt denk ik niet dat een derde het oplost. Tenzij:
- Je usb-poorten/controller brak zijn. Je zou dan idd een pci(-e) kaart kunnen proberen.
- Er softwarematig iets aan de hand. Probeer dan eens of het met bijv. Ubuntu beter gaat. Kun je gewoon vanaf usb-stick draaien zonder te installeren (zie tutorial op de site).
- Er iets stoort in/op/bij je pc. Bijv. een draadloze muis of een halogeenlampje? Kwestie van proberen.
Hmm bedankt. Ik heb een PCI adapter besteld in de hoop dat het idd aan mijn usb controller ligt. Moest dat geen oplossing bieden dan kan ik hem nog altijd retourneren en dan probeer ik misschien eens met Ubuntu.
johnkeates schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:49:
[...]

Je zal toch een kabel moeten trekken, WiFi werkt bij jou blijkbaar niet. Je zou in theorie PowerLine adapters of MOCA converters kunnen proberen als je stroom of coax hebt liggen.

Probleem is dat de meeste USB adapters slechte antennes hebben en dus nooit zo goed als een MacBook kunnen werken die vrij 'grote' antennes heeft.

Een PCIe adapter met losse antenne zou in theorie kunnen werken, maar gamen met WiFi lijkt me sowieso geen goed plan.

Totdat je een kabel trekt ga je altijd problemen houden.
Als ik een eigen huis heb kan ik dat allemaal doen, maar hier op een appartement waar ik toch niet zo lang zal wonen is dat allemaal niet zo makkelijk :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dancing Lobster schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:56:
[...]

Als ik een eigen huis heb kan ik dat allemaal doen, maar hier op een appartement waar ik toch niet zo lang zal wonen is dat allemaal niet zo makkelijk :/
Ja dat is het wel. Hoe denk je dat mensen een netwerkverbinding regelden voordat WiFi gangbaar was :?

Een huurwoning is ook gewoon jouw woning, je bent verplicht het bij oplevering (tenzij anders overeengekomen) in oorspronkelijke staat op te leveren, maar dat betekent met vlakke muur zonder open gaten. Een gat dat je nu boort plamuur je voor vertrek en klaar. Vijf minuten werk nu, vijf minuten werk bij vertrek, in de tussentijd nul problemen door brakke WiFi.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Heb je een router die 5GHz (Wifi AC) ondersteunt? Dat wegvallen komt waarschijnlijk omdat het gewoon te druk is en teveel interferentie is op de 2.4GHz band. Ondanks dat het bereik van 5GHz veel slechter is, werkt het in een klein appartement vaak wel veel beter omdat er (nog) veel minder 5GHz dan 2.4GHz WIFI netwerken zijn.

Een optie zou een WIFI extender zijn. Het liefst een met ethernet, zodat je die bedraad kunt verbinden met een router (tot het stuk waar het wel kan dus).
Ik zou bijvoorbeeld een Netgear AC750 (EX3700) kopen. Hiermee kun je of het wifi extenden, of uitbreiden met 5GHz etc. Je kunt hem ook andersom gebruiken, als bridge van wireless naar wired ethernet, en dus in dezelfde kamer als je PC ophangen, en dan een stukje bedraad ethernet naar je PC. Dan hangt hij op een betere plek dan de Wifi kaart achter in je PC. Je kunt hem ook gebruiken als bridge van 2.4GHz naar 5GHz of andersom, etc.etc. Een hoop verschillende configuratie opties, waarvan er een vast al je problemen oplost.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 07-09-2016 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvem
Anoniem: 147126 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 17:33:
Heb je een router die 5GHz (Wifi AC) ondersteunt? Dat wegvallen komt waarschijnlijk omdat het gewoon te druk is en teveel interferentie is op de 2.4GHz band. Ondanks dat het bereik van 5GHz veel slechter is, werkt het in een klein appartement vaak wel veel beter omdat er (nog) veel minder 5GHz dan 2.4GHz WIFI netwerken zijn.

Een optie zou een WIFI extender zijn. Het liefst een met ethernet, zodat je die bedraad kunt verbinden met een router (tot het stuk waar het wel kan dus).
Ik zou bijvoorbeeld een Netgear AC750 kopen. Hiermee kun je of het wifi extenden, of uitbreiden met 5GHz etc. Je kunt hem ook andersom gebruiken, als bridge van wireless naar wired ethernet, en dus in dezelfde kamer als je PC ophangen, en dan een stukje bedraad ethernet naar je PC. Dan hangt hij op een betere plek dan de Wifi kaart achter in je PC. Je kunt hem ook gebruiken als bridge van 2.4GHz naar 5GHz of andersom, etc.etc. Een hoop verschillende configuratie opties, waarvan er een vast al je problemen oplost.
Ja, mijn router ondersteunt 5ghz. Dank voor de tip, ik zal de wifi extender proberen moest de nieuwe netwerkkaart nog steeds problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dancing Lobster schreef op woensdag 07 september 2016 @ 17:40:
[...]

Ja, mijn router ondersteunt 5ghz. Dank voor de tip, ik zal de wifi extender proberen moest de nieuwe netwerkkaart nog steeds problemen geven.
Je kunt ook proberen of je vriend en de telefoons op 2.4GHz te zetten, zodat je de 5GHz voor jezelf hebt. Of andersom. Voor een telefoon is het niet erg als het wifi even wegvalt. Tijdens gamen wel.

Je kunt ook deze app proberen: Google Play: NETGEAR WiFi Analytics
(weet niet of die alleen met die extender van hierboven werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvem
Anoniem: 147126 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 17:44:
[...]

Je kunt ook proberen of je vriend en de telefoons op 2.4GHz te zetten, zodat je de 5GHz voor jezelf hebt. Of andersom. Voor een telefoon is het niet erg als het wifi even wegvalt. Tijdens gamen wel.

Je kunt ook deze app proberen: Google Play: NETGEAR WiFi Analytics
(weet niet of die alleen met die extender van hierboven werkt)
Heb je toevallig enig idee van hoe ik mijn telefoon op 2.4ghz moet zetten? Gaat om een iPhone SE, Google helpt me niet echt verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dancing Lobster schreef op woensdag 07 september 2016 @ 17:50:
[...]

Heb je toevallig enig idee van hoe ik mijn telefoon op 2.4ghz moet zetten? Gaat om een iPhone SE, Google helpt me niet echt verder.
Volgens mij kun je in je router er voor kiezen om op 5GHz en op 2.4GHz accesspoints met een andere SSID te maken. Als je die dan een andere naam geeft, dan kun je op die manier dus makkelijk kiezen waarmee je verbinding maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvem
Anoniem: 147126 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 17:52:
[...]

Volgens mij kun je in je router er voor kiezen om op 5GHz en op 2.4GHz accesspoints met een andere SSID te maken. Als je die dan een andere naam geeft, dan kun je op die manier dus makkelijk kiezen waarmee je verbinding maakt.
Ik kan het zo meteen niet vinden, maar ik ga morgen eens naar mijn provider bellen en kijken of zij kunnen helpen. Alleszins erg bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dancing Lobster schreef op woensdag 07 september 2016 @ 17:57:
[...]

Ik kan het zo meteen niet vinden, maar ik ga morgen eens naar mijn provider bellen en kijken of zij kunnen helpen. Alleszins erg bedankt _/-\o_
Zijn maar weinig providers die routers geven die 5GHz WIFI-AC ondersteunen hoor. Weet je zeker dat dat zo is? Het zou volgens mij zeker makkelijk moeten zijn om opties voor het 5GHz WIFI in het configuratiescherm van de router te vinden...
(Welke modem/router heb je precies?)

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 07-09-2016 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-05 19:18

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Modbreak:Ik heb even wat nodeloze posts verwijderd. Probeer de wensen van de TS te respecteren.
@Topicstarter: Aan jou de opdracht om te accepteren dat sommige oplossingen echte het beste zijn, ook al wilde je ze niet horen.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Evt. zijn powerline adapters ook nog een optie. Niet iedereen is daar enthousiast over, maar in mijn ervaring is het wel stabiel en sneller dan wifi bij grotere afstanden.

• Harvem
Anoniem: 147126 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 17:58:
[...]

Zijn maar weinig providers die routers geven die 5GHz WIFI-AC ondersteunen hoor. Weet je zeker dat dat zo is? Het zou volgens mij zeker makkelijk moeten zijn om opties voor het 5GHz WIFI in het configuratiescherm van de router te vinden...
(Welke modem/router heb je precies?)
Ja daar ben ik zeker van, ik zit bij Telenet:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Al2xCAR.png

Ik kan bij mijn geavanceerde instellingen wel zien welk toestel welke frequentie gebruikt, maar ik kan niets aanpassen daar:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/60gBehR.png

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Telenet's nieuwste modems ondersteunen band steering. Ze zenden een enkele SSID uit en bepalen of apparaten die proberen te verbinden 5GHz aankunnen. Zo ja worden ze naar 5GHz gestuurd, zo nee verbinden ze met 2.4GHz. Daarom zie je geen aparte instellingen.

Dat gezegd, ik verwacht dat als je bij SSID-settings gaat kijken er ergens (mogelijk online, ik begreep dat bij Telenet management van dat soort zooi in de cloud via Mijn Telenet gebeurt) de optie is om band steering uit te zetten en aparte SSID's te gebruiken. Exact hoe die optie gaat heten is een tweede :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1