Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en hobbymatig software ontwikkelen.
Gaming: Ik hoef niet zo nodig games op ultra settings te kunnen draaien. Wat gangbaar is op dit moment is prima. Ik denk dat de videokaart die ik heb gekozen daar prima voor is.
Software ontwikkeling: Hobbymatig freubel ik regelmatig met Java en aanverwante JVM/Web talen. Dus een IDE (Eclipse/IntelliJ), een applicatieserver en wat andere tools moet de PC prima naast elkaar kunnen draaien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb ongeveer 800 euro budget, maar dat is inclusief assemblage, Windows 10 licentie en verzendkosten. Dus voor de hardware blijft iets minder over. Ben zelf uitgegaan van ongeveer 700 euro. Daarnaast zal het systeem vast iets duurder uitvallen als je de onderdelen bij 1 leverancier besteld (met assemblage erbij heb ik ook weinig keus, dat besef ik).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb alle randapparatuur e.d. al liggen. Het gaat me alleen om een nieuwe PC.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou prettig zijn als de PC stil is. Mijn huidige PC maakt erg veel lawaai en dat is storend.
Daarnaast staat de PC op zolder waar het 's zomers best heet kan worden. De PC moet daar tegen kunnen.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Een kritische blik op de door mij samengestelde lijst van producten. De PC moet een jaar of 5 mee kunnen.
Gamen en hobbymatig software ontwikkelen.
Gaming: Ik hoef niet zo nodig games op ultra settings te kunnen draaien. Wat gangbaar is op dit moment is prima. Ik denk dat de videokaart die ik heb gekozen daar prima voor is.
Software ontwikkeling: Hobbymatig freubel ik regelmatig met Java en aanverwante JVM/Web talen. Dus een IDE (Eclipse/IntelliJ), een applicatieserver en wat andere tools moet de PC prima naast elkaar kunnen draaien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb ongeveer 800 euro budget, maar dat is inclusief assemblage, Windows 10 licentie en verzendkosten. Dus voor de hardware blijft iets minder over. Ben zelf uitgegaan van ongeveer 700 euro. Daarnaast zal het systeem vast iets duurder uitvallen als je de onderdelen bij 1 leverancier besteld (met assemblage erbij heb ik ook weinig keus, dat besef ik).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb alle randapparatuur e.d. al liggen. Het gaat me alleen om een nieuwe PC.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6400 Boxed | € 181,95 | € 181,95 |
| 1 | Gigabyte GA-B150-HD3P | € 86,90 | € 86,90 |
| 1 | XFX Radeon RX 470 RS 4GB with Hard Swap Triple X (RX-470P4LFB6) | € 218,50 | € 218,50 |
| 1 | Supermicro GS50-000R | € 39,- | € 39,- |
| 1 | Crucial CT8G4DFD8213 | € 32,95 | € 32,95 |
| 1 | Corsair CX450M | € 52,- | € 52,- |
| 1 | Kingston SSDNow UV400 240GB | € 66,95 | € 66,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 678,25 | |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou prettig zijn als de PC stil is. Mijn huidige PC maakt erg veel lawaai en dat is storend.
Daarnaast staat de PC op zolder waar het 's zomers best heet kan worden. De PC moet daar tegen kunnen.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Een kritische blik op de door mij samengestelde lijst van producten. De PC moet een jaar of 5 mee kunnen.
- Is alles compatible?
- Is mijn voeding niet te licht of te zwaar?
- Is een i5 core echt nodig, of kan ik de komende 5 jaar nog vooruit met een i3 core? Heb de i5 met name gekozen voor software ontwikkeling.
- Zijn er goedkopere, maar even zo goede, alternatieven voor de producten die ik heb gekozen?
- Kan ik de komende jaren uit de voeten met 8 Gb? En mocht ik later willen upgraden, is het dan absoluut noodzakelijk dat ik exact dezelfde geheugenmodule koop om naar 16 Gb te gaan?
- Ik weet echt bijna niks van videokaarten dus ik heb gekozen wat ik hier zoal voorbij zie komen in de verschillende topics. De RX 470 lijkt een prima keuze, maar ik heb geen enkele reden om specifiek voor de XFX kaart te kiezen. Dus mochten er andere alternatieven zijn, of andere merken die kwalitatief beter zijn, dan hou ik me aanbevolen.
- Voor wat betreft de Windows licentie: mag hier een OEM licentie op? Want die zijn toch wel wat goedkoper.