Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game/Ontwikkel PC van 700 euro

Pagina: 1
Acties:

• lfei
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-09-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en hobbymatig software ontwikkelen.

Gaming: Ik hoef niet zo nodig games op ultra settings te kunnen draaien. Wat gangbaar is op dit moment is prima. Ik denk dat de videokaart die ik heb gekozen daar prima voor is.

Software ontwikkeling: Hobbymatig freubel ik regelmatig met Java en aanverwante JVM/Web talen. Dus een IDE (Eclipse/IntelliJ), een applicatieserver en wat andere tools moet de PC prima naast elkaar kunnen draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb ongeveer 800 euro budget, maar dat is inclusief assemblage, Windows 10 licentie en verzendkosten. Dus voor de hardware blijft iets minder over. Ben zelf uitgegaan van ongeveer 700 euro. Daarnaast zal het systeem vast iets duurder uitvallen als je de onderdelen bij 1 leverancier besteld (met assemblage erbij heb ik ook weinig keus, dat besef ik).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb alle randapparatuur e.d. al liggen. Het gaat me alleen om een nieuwe PC.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 181,95€ 181,95
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1XFX Radeon RX 470 RS 4GB with Hard Swap Triple X (RX-470P4LFB6)€ 218,50€ 218,50
1Supermicro GS50-000R€ 39,-€ 39,-
1Crucial CT8G4DFD8213€ 32,95€ 32,95
1Corsair CX450M€ 52,-€ 52,-
1Kingston SSDNow UV400 240GB€ 66,95€ 66,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 678,25

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou prettig zijn als de PC stil is. Mijn huidige PC maakt erg veel lawaai en dat is storend.
Daarnaast staat de PC op zolder waar het 's zomers best heet kan worden. De PC moet daar tegen kunnen.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Een kritische blik op de door mij samengestelde lijst van producten. De PC moet een jaar of 5 mee kunnen.
  • Is alles compatible?
  • Is mijn voeding niet te licht of te zwaar?
  • Is een i5 core echt nodig, of kan ik de komende 5 jaar nog vooruit met een i3 core? Heb de i5 met name gekozen voor software ontwikkeling.
  • Zijn er goedkopere, maar even zo goede, alternatieven voor de producten die ik heb gekozen?
  • Kan ik de komende jaren uit de voeten met 8 Gb? En mocht ik later willen upgraden, is het dan absoluut noodzakelijk dat ik exact dezelfde geheugenmodule koop om naar 16 Gb te gaan?
  • Ik weet echt bijna niks van videokaarten dus ik heb gekozen wat ik hier zoal voorbij zie komen in de verschillende topics. De RX 470 lijkt een prima keuze, maar ik heb geen enkele reden om specifiek voor de XFX kaart te kiezen. Dus mochten er andere alternatieven zijn, of andere merken die kwalitatief beter zijn, dan hou ik me aanbevolen. :?
  • Voor wat betreft de Windows licentie: mag hier een OEM licentie op? Want die zijn toch wel wat goedkoper.

• Slabbysl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:57
Ik denk dat je een hele goede build hebt neergezet. Wellicht dat de i3 ook wel meegaat, maar in dit budget zou ik toch voor de i5-6400 gaan. 8GB moet opzich lukken (tenzij je RAM-vretende programma's gebruikt). Je kant €30 extra neerleggen en pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 nemen.

Ben je trouwens student of ken je er één? Hier (https://www.surfspot.nl/m...-education-studenten.html) kan je gratis een Windows Education-licentie aanvragen (dit is redelijk vergelijkbaar met Windows Pro). :)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het past net niet in het budget, maar overweeg een 480 GB SSD. Maar je kan later natuurlijk gewoon eentje bijprikken.

Ja gaat overigens wel ruim over budget. Als je het bij 1 winkel koopt, is de totaalprijs hoger. Bovendien zullen ze jouw geen grijze licentie verkopen, dus windows zal ruim 100 euro worden plus 60 assemblage. Zit je zoals die nu is tegen de 900 euro.

• lfei
Helaas geen student meer.

Dat is wel een tegenvaller, de Windows licentie. Mijn oude PCtje gaat naar de sloop, maar die heeft een Windows 8 licentie. Is het mogelijk om die te hergebruiken en dan te upgraden naar Windows 10?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nee, de gratis upgrade is voorbij.
Als je een retail versie van win8 hebt, kan je deze wel gebruiken op je nieuwe systeem.

• lfei
Jammer, maar ik heb weinig keus dan voor wat betreft de Windows licentie. En geen Windows is niet echt een optie ivm andere gebruikers thuis.

Maar de build zelf is dus wel goed zo? 16 Gb is vooralsnog niet nodig lijkt me, maar dat was 1 van de vragen die ik heb. Als ik later er toch geheugen bij wil prikken, moet ik dan exact dezelfde geheugenmodule kopen? Want die is dan wellicht niet meer verkrijgbaar...

• lfei
Vandaag contact gezocht met diverse leveranciers. Maar geen van deze partijen heeft er moeite mee mij een OEM licentie te verkopen. Volgens hen mag dit ook gewoon.

Er is groot verschil tussen prijzen voor een OEM. Er zijn er al vanaf 30,75 euro, maar verschillende leveranciers rekenen hogere prijzen en geven aan dat deze goedkope licenties vaak hergebruikte licenties zijn en dat daar andere voorwaarden bij horen.

Weet iemand hoe het nu echt zit?
Pagina: 1