[LBBG] high-end ultrabook oktober 2016

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter

Het is weer tijd om een laptop selecteren voor de lbbg, en in dit topic willen we graag input verzamelen voor de best buy in de categorie van High-end ultrabook.

We hebben de werkwijze voor deze lbbg iets aangepast; Naar aanleiding van reacties op de recente Laptop Best Buy-guides hebben we nog eens kritisch gekeken naar de artikelvorm en besloten om deze enigszins aan te passen. Dat doen we met het doel om de lezer beter te kunnen adviseren en duidelijker een oordeel te geven over wat op het moment van publicatie de beste koop is binnen een bepaalde categorie.

Sinds april 2015 zijn we als onderdeel van de Laptop Best Buy Guide ook laptops gaan testen. Voor die tijd bestonden de lbbg's uit een verzameling van laptops die we beschreven aan de hand van informatie van derden, gebruikerservaringen, of eigen reviews als we de laptop al eens hadden getest. Door zelf ook laptops te testen kunnen we ze beter beoordelen. Het feit is wel dat de geteste laptop niet altijd ook daadwerkelijk de beste koop blijkt te zijn. De huidige artikelopzet doet echter voorkomen alsof de geteste laptop de Best Buy is.

In de nieuwe opzet presenteren we de laptop die we testen los van een lijst met de 'Best Buys'. Het is mogelijk dat de geteste laptop een plekje op deze lijst weet te bemachtigen, maar dat hoeft niet het geval te zijn. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat een bepaalde laptop lange tijd de 'Best Buy' blijft. Het zou saai zijn om iedere keer hetzelfde verhaal te herhalen en daarom willen we laptops blijven reviewen binnen het Best Buy-concept.

Blijkt de getest laptop inderdaad het beste te zijn, dan kan deze ook voorkomen in de Best Buy-lijst, maar dat hoeft dus niet het geval het zijn. Ook met deze aanpassingen blijft een Best Buy Buide een richtlijn en geen exacte wetenschap. We hebben niet de mogelijkheid om alle beschikbare laptops te reviewen en iedere gebruiker heeft – ook binnen de afgebakende categorieën – specifieke wensen en voorkeuren. Desalniettemin is en blijft het doel om als community en redactie samen tot een nuttig advies te komen.
Tl;dr:

· Voortaan maken we een lijst waarin we benoemen wat de 'Best Buy' is, gevolgd door een aantal alternatieven. De lijst wordt in overleg samengesteld door de redactie en community.

· Daarnaast testen we een laptop die we zien als potentiele Best Buy. Afhankelijk van het oordeel krijgt deze laptop wel of geen plek in de BBG-lijst. De keuze voor de testlaptop wordt in overleg gemaakt door de redactie en de community.
Voor de high-end ultrabook-categorie gaan we op zoek naar de beste high-end ultrabook tot 1500 euro. De prijzen van ultrabooks zijn de afgelopen jaren flink gezakt, en voor een euro of duizend heb je al een hele leuke thin&light, maar voor deze best buy guide gaan we op zoek naar een echte toplaptop.

De richtlijn: een laptop met schermdiagonaal van 12,5” tot 14,1”, met een goed scherm en een resolutie van 2560x1440 of hoger. Verder een Core i7-processor, een flinke hoeveelheid geheugen (op z’n minst 8GB) en een nvme-ssd. Hij hoeft natuurlijk niet per se aan al die eisen te voldoen, maar het moet niet de richting van de thin&light-categorie (tot 900e) op gaan, want die hadden we twee maanden geleden al :)

De dealine is 23 september, 08:00. Tegen die tijd moeten we een winnaar hebben, waarvan we dan een reviewsample gaan proberen te regelen.
Kandidaten
Goed, de kandidaten:
http://www.dell.com/nl/p/...del_id=xps-13-9350-laptop De XPS 13 is een bekende laptop, we reviewden 'm al eens en toen waren we er behoorlijk over te spreken. Die versie had een Broadwell-processor en het huidige model heeft een Skylake-i5-6200U, 8GB geheugen en een 256GB ssd. Verder een 3200x1800-scherm met touchscreen. Past met 1450 euro mooi binnen het budget.

De pricewatch: Asus Zenbook UX305UA-FB004T-BE is vreemd genoeg alleen nog in de belgische versie te krijgen. (Wellicht komt er binnenkort een Kaby Lake-versie?) Verder is de UX305UA het snelle broertje van de UX305CA, dus niet met een Core m3-, maar met een i7-processor. Daarnaast net als de Dell een 3200x1800-scherm, 8GB ram, maar wel een grotere 512GB ssd. Vanwege de leverbaarheid kunnen we eigenlijk niet voor de ux305ua gaan, maar mocht er veel animo voor de ux305ua zijn, dan kan ik Asus eens bellen hoe de vork in de steel zit, want ik kan me niet voorstellen dat er geen nieuwe versie van komt.

En van de 'zakelijke' serie van HP: pricewatch: HP Spectre Pro x360 G2 V1B04EA Voorzien van een i7-6600U, 2560x1440-scherm, 8GB geheugen en een 512GB ssd. Ook die hebben we in een oudere versie al eens in een review gehad: reviews: HP Spectre 13 x360: convertible die vrijwel alles goed doet

Wie van de drie? Of heb je een andere suggestie? Laat het weten!

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom hebben die ultrabooks maar 8 gb geheugen en zijn ze zo duur in vergelijking met hun 15.6 counterparts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thundy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 17:17
Het zal wel aan mij liggen maar 1500 voor een laptop zonder discrete videokaart vind ik echt zonde van het geld.

Deze zit al een tijdje in de pijnleiding en is wellicht binnenkort te koop:
pricewatch: Xiaomi Mi Notebook Air 13,3"

Verder zullen er binnenkort steeds dunnere en kleinere GTX 1060/1050 gebaseerde laptops uitkomen dus de vraag is of je die niet ook moet meenemen.

Dit is de eerste 14 incher in ieder geval:
https://nl.hardware.info/...-laptop-van-gtx-1060-6-gb

Thundy#2181

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Die Xiaomi Mi Notebook Air gaat hier binnenkort niet te koop zijn, Xiaomi heeft nog geen plannen om in Europa te verkopen. Het ding is in China al amper verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 10:34

nXXt

Carpe omnia

Dit is eerder al eens besproken, maar zou je in dit geval de XPS 15 – en vergelijkbare modellen met zeer dunne bezels – als een 14"-model beschouwen of een 15"-model?

Ik denk dat schermgrootte een redelijk richtsnoer is, tenzij je te maken hebt met zeer dunne bezels. Uiteindelijk gaat het om de fysieke afmetingen van de totale laptop en niet zozeer om welk scherm ze erin hebben weten te stoppen: als men een 13"-scherm in een 15"-enclosure zou stoppen met enorm dikke bezels zou je 'm immers ook niet als 13"-model meenemen. :P

[ Voor 6% gewijzigd door nXXt op 09-09-2016 11:13 ]

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 23:13
Ik zou de Zenbook 3 meenemen. Net uitgebracht en idd 7e generatie Intel processor.
Ook de nieuwe Acer Swift 7 past in dezelfde categorie. Echter ik zou van beide graag lezen hoe de toetsenborden zich gedragen gezien de geringe keytravel. Ze zijn beiden echter nog niet te koop maar worden wel snel verwacht.

• wuswug
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-09 09:18
Denk idd dat de Dell XPS13 wel eens de winnaar zou kunnen worden.

(╯°□°)╯ ︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 00:34
Yoga 900 zou goed passen!

Kan deze nog niet in de pricewatch vinden. Zal wel te nieuw zijn:
http://www.laptopshop.nl/...00-13isk2-80ue0084mh.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Anders deze HP Elitebook Folio G1: pricewatch: HP EliteBook Folio G1 X2F46EA

Deze heeft alleen dan geen i7 maar een Core M5-6Y54. Verder 8GB DDR4, een 3840x2160 scherm plus een 512GB SSD. Gezien dat de laptop uit de zakelijk lijn komt van HP heb je ook Windows 10 Pro erop.

Die ULV Core i7 CPU's zijn ook niet alles. Ze vallen in het niet bij hun volwaardige mobiele broertjes. Het voordeel van zo'n Core M CPU is dat je de hele dag kan werken op je accu. Ultrabooks zijn toch niet gemaakt voor hele zware werkzaamheden.

En mocht je wat meer te spenderen hebben is er ook nog deze versie: pricewatch: HP EliteBook Folio 1020 G1 V1C36E
Zelfde specs, alleen deze wordt geleverd met een Core M7-6Y75.

[ Voor 3% gewijzigd door CMD-Snake op 11-09-2016 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:28
Ipv de Asus 305 is er nu de 310, ook al leverbaar. De 306 (opvolger van de 305) komt niet naar de benelux.
Momenteel zie ik echter alleen de 310 met FHD scherm in de shops, het QHD model staat enkel nog op de site van Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:46

MBV

Ik zou in die best-buy-guide graag een vergelijking zien met de macbook pro, wat volgens mij nog steeds een goede kandidaat is (en zo ongeveer de eerste laptop in deze categorie).

En ik zoek eigenlijk een 15" laptop in deze categorie, en ben daar kennelijk niet de enige in (zie nXXt). Het simpelste is vermelden wat voor grotere alternatieven de fabrikant heeft voor welke prijs, de hele categorie ombouwen naar 15" is misschien wat lastig ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MBV op 16-09-2016 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Zo en wat is nu weer het verschil tussen de Asus 306 en de Asus 310. Even de specs van de Asus site naast elkaar leggend:De 310 heeft ook een i3, ik weet het, geen high end vlagje. De 306 heeft alleen IGP. De 310 heeft ook een Geforce 940MX, met 2G VRAM. als ik het goed lees heeft de 310 naast een SSD ook een optie voor een HD, met meer keuze voor de opslag groottes in beiden (HD 500GB/1TB, SSD (128GB/256GB/512GB).

Merk op dat voor het toetsenbord beiden nu een optie met verlichting hebben (was bij de UX305 nog niet het geval).

Wat mij negatief opvalt aan de UX310 is dat ze een 3 Cells accu van 48 Wh heeft, tegenover een 57 Wh accu in de UX306 die geen discrete graphics en een extra HD heeft. En dit terwijl de UX 310 dikker is (18.35 mm) dan de UX306 (13.9 mm). Ik twijfel hierin aan de bronnen, zie ik een tweede accu bij de 310 over het hoofd? De UX310 is ook wat zwaarder dan de UX306 (1.45 kg ipv. 1.19 kg)

Wat offtopic: nog geen Core M voor de UX306? Wordt er gewacht op een volgende Core M generatie? Of moeten die mensen die Core-m willen gebruiken maar een convertible als de UX360 kopen. Ik vermoed het laatste. In dat geval jammer. Niet interessant voor geïnteresseerden in een high end Ultrabook, begrijp ik hoor. Misschien heeft de populariteit van de UX305 een ongewenst effect gekregen op de verkoop van de duurdere Asus Ultrabooks.

Voor een i5 versie wordt rond de 1000 Euro gevraagd. Wat op zich een scherpe prijs is. Asus moet nog wel met wat meer (en zwaardere) configuraties op de proppen komen om geloofwaardig mee te kunnen doen, en de accu zit mij dwars.

[ Voor 10% gewijzigd door teacup op 18-09-2016 17:06 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Cinemaskoop
Die Asus ux305/310 valt niet echt binnen de categorie lijkt me.

Denk dat je echt moet kijken naar Lenovo yoga 900 en hp spectre.

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Cinemaskoop schreef op woensdag 21 september 2016 @ 09:26:
Die Asus ux305/310 valt niet echt binnen de categorie lijkt me.

Denk dat je echt moet kijken naar Lenovo yoga 900 en hp spectre.
Als je qua prijs bedoeld, inderdaad. Ze zijn maar 2/3 van het budget. En dat is geen eerlijk vergelijk met een apparaat dat 500 Euro meer te verspijkeren heeft.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Cinemaskoop
Ja dat bedoel ik inderdaad. Die zijn meer
Iets voor de thin en light categorie maar die Komt in december weer aan de beurt

• vandenhende
  • Laatst online: 07:18
Wat te denken van een Medion Akoya S3409 ?
Kaby lake i7 7500u, 8GB RAM, SSD, ips scherm met hoge resolutie voor 999 euro.
Geen idee nog naar de kwaliteit uiteraard. Niet dat ik bij high end direct aan medion zou denken overigens.

Daarnaast is de xps 13 ook met kaby lake i7 7500u leverbaar. Misschien ook een prima keuze.

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Mijn indruk is hele mooie hardware spec's. voor dat geld. Aan de behuizig zie de prijs wel wat af. Net als die Asus laptops, rond de 1000 euro, dus 500 euro onder het streefbedrag. Dat streefbedrag is best wat lastig. Als ik de specs. combineer met de resolutie dan kom ik alleen op Apples uit. Zou je mij mijn gang laten gaan dan zou ik voor een Thinkpad Carbon X1 kiezen, maar die dingen zijn weer duurder dan 1500 Euro. Wil je high end gaan dan zou die grens beter op 1700-1750 Euro kunnen liggen. Dan is ook de XPS 13 van Dell comfortabel te configureren (huidige vanaf prijs is 1549 Euro) zonder te moeten beknibbelen op specs.

• MBV

MBV

De Dell-site is heerlijk verwarrend. Als je de XPS 13" pakt kom je op die prijzen uit ja, met bovenaan de pagina dat dat de nieuwe XPS is. Als je de nieuwe XPS 13" pakt, krijg je een stuk betere prijzen etc. Core i5+QHD scherm €1500, Core i7+HD scherm €1400.

• Cinemaskoop
Nou er zijn er niet zoveel die mooi binnen t budget passen en ook echt een high end ultrabook zijn.

Ik stel voor om de yoga 900 te pakken.
pricewatch: Lenovo Yoga 900-13ISK2 (80UE0084MH)

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:18

KhaZ

Alfa Romeo

Ik zou de XPS 15 zeker meenemen.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
KhaZ schreef op donderdag 22 september 2016 @ 22:47:
Ik zou de XPS 15 zeker meenemen.
Die valt niet binnen de richtlijnen van de bbg. Moet 12,1-14,1" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Hmmm, ik denk dat we hier moeten kiezen tussen een Dell XPS-laptop of de Yoga 900.

Avallers wmb: de Xiaomi, want die is niet in Europa verkrijgbaar (voor wie benieuwd is ben ik wel bezig met een review van de 12,5"-versie), bij de Elitebook Folio ben ik bang dat die m5-processor echt heel erg traag is (de Core m7 in deze lenovo-tablet bleek bijvoorbeeld ook niet bepaald vlot: reviews: Lenovo IdeaPad Miix 700: niet de beste, wel de compleetste. Zowel de Zenbook 3 als de Acer Swift 7 zijn nog niet verkrijgbaar (maar wel interessant voor een volgende bbg lijkt me).

Blijft over: de Yoga 900, de XPS 13 (en de XPS 15) Die laatste is officieel geen ultrabook, dus mag 'ie eigenlijk ook niet meedoen, hoewel blijkt dat er in ieder geval twee mensen behoefte hebben aan een ultrabook met een 15"-scherm. Maar om nu ineens de regels te veranderen en 15"-laptops ook in deze categorie op te nemen is ook weer zo wat (maar misschien een goed idee voor de volgende keer).

Dus, om het concreet te maken:
Deze XPS 13: http://www.dell.com/nl/p/...del_id=xps-13-9360-laptop (i5-7200U, 8GB, 256GB, 3200x1800)
of
Deze Yoga 900 pricewatch: Lenovo Yoga 900-13ISK2 (80UE0084MH) (i7-6560U, 8GB, 256GB, 3200x1800)

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Xps13 is een heel mooi ding maar de prijs/prestatie verhouding is stuk beter van de yoga. Core i7 ipv core i5, touch en 2-in-1 functionaliteit en ook nog 100€ goedkoper.

[ Voor 19% gewijzigd door Cinemaskoop op 23-09-2016 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Ik ga mee met wat Cinemaskoop zegt. De Yoga biedt meer voor 100 Euro minder geld. Naast de processor een meer flexibele configuratie. Beide apparaten zijn "nieuw" of op zijn minst een nieuwe doorontwikkeling. De Yoga 900 is natuurlijk ook van vanaf Augustus 2015 al in ons midden, maar van dit concrete apparaat is de eerste prijsvermelding pas vanaf .... vandaag, 23 september 2016, Hmm.... toeval?

Een argument om niet voor de Yoga te kiezen zou nog kunnen zijn dat Dell zich vasthoudt aan de enge definitie van een Ultrabook. Zelf heb ik daar helemaal geen probleem mee, en mag een Ultrabook ook een convertible zijn. Een eerdere XPS13 heeft Tweakers al eens getest. Deze Lenovo Yoga-900 niet, als ik het wel heb. Ben heel benieuwd naar haar thermische huishouding om eerlijk te zijn.

Yoga 900 wat mij betreft dus. Volgende keer even opnieuw naar de prijsstelling kijken, de spoeling was dit keer wel erg dun met opties die dicht bij elkaar lagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
teacup schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 12:28:Een argument om niet voor de Yoga te kiezen zou nog kunnen zijn dat Dell zich vasthoudt aan de enge definitie van een Ultrabook. Zelf heb ik daar helemaal geen probleem mee, en mag een Ultrabook ook een convertible zijn. Een eerdere XPS13 heeft Tweakers al eens getest.
(...)
Yoga 900 wat mij betreft dus. Volgende keer even opnieuw naar de prijsstelling kijken, de spoeling was dit keer wel erg dun met opties die dicht bij elkaar lagen.
Sterker nog: intel spreekt op haar eigen site nog alleen maar van "2-in-1 Ultrabook"
pricewatch: Lenovo Yoga 900-13ISK2 (80UE0084MH)

Volgens de laatste ultrabook definitie van intel moet het zelfs een ultrabook zijn. Dat argument kan je dus sowieso laten varen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Cinemaskoop schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 13:18:
[...]
Sterker nog: intel spreekt op haar eigen site nog alleen maar van "2-in-1 Ultrabook"
Mooi dat Intel in staat is om zich aan te passen aan haar markt en het begrip Ultrabook niet uit steen gehouwen blijkt ;). Alleen maar pragmatisch.

[ Voor 15% gewijzigd door teacup op 23-09-2016 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Dus @PiweD: wat is het finale oordeel? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

PiweD schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 10:29:
Maar om nu ineens de regels te veranderen en 15"-laptops ook in deze categorie op te nemen is ook weer zo wat (maar misschien een goed idee voor de volgende keer).
Ik bedoelde niet dat hij mee moet doen voor vergelijking, maar ik zou het als side-note in de conclusie (of op z'n minst in de beschrijvings-pagina van de laptop) erbij zetten: deze is ook als 15" te koop, die maar net buiten de categorie valt. is er geen Yoga-XL? ;)
Pagina: 1