[LBBG] Mainstreamlaptop oktober 2016

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:10
Mede-auteur:
  • PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Aanpassing Laptop Best Buy Guide

Naar aanleiding van reacties op de recente Laptop Best Buy-guides hebben we nog eens kritisch gekeken naar de artikelvorm en besloten om deze enigszins aan te passen. Dat doen we met het doel om beter te kunnen adviseren en duidelijker een oordeel te geven over wat op het moment van publicatie de beste koop is binnen een bepaalde categorie.

Sinds april 2015 zijn we als onderdeel van de Laptop Best Buy Guide ook laptops gaan testen. Voor die tijd bestonden de lbbg's uit een verzameling van laptops die we beschreven aan de hand van informatie van derden, gebruikerservaringen, of eigen reviews als we de laptop al eens hadden getest. Door zelf ook laptops te testen kunnen we ze beter beoordelen. Het feit is wel dat de geteste laptop niet altijd ook daadwerkelijk de beste koop blijkt te zijn. De huidige artikelopzet doet echter voorkomen alsof de geteste laptop de Best Buy is.

In de nieuwe opzet presenteren we de laptop die we testen los van een lijst met de 'Best Buy' en een aantal alternatieven. Het is mogelijk dat de geteste laptop een plekje op deze lijst weet te bemachtigen, maar dat hoeft niet het geval te zijn. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat een bepaalde laptop lange tijd de 'Best Buy' blijft. Het zou saai zijn om iedere keer hetzelfde verhaal te herhalen en daarom willen we laptops blijven reviewen binnen het Best Buy-concept.

Ook met deze aanpassingen blijft een Best Buy Buide een richtlijn en geen exacte wetenschap. We hebben niet de mogelijkheid om alle beschikbare laptops te reviewen en iedere gebruiker heeft – ook binnen de afgebakende categorieën – specifieke wensen en voorkeuren. Desalniettemin is en blijft het doel om als community en redactie samen tot een nuttig advies te komen.

Tl;dr:
  • Voortaan maken we een lijst waarin we benoemen wat de 'Best Buy' is, gevolgd door een aantal alternatieven. De lijst wordt in overleg samengesteld door de redactie en community.
  • Daarnaast testen we een laptop die we zien als potentiele Best Buy. Afhankelijk van het oordeel krijgt deze laptop wel of geen plek in de BBG-lijst. De keuze voor de testlaptop wordt in overleg gemaakt door de redactie en de community.

[LBBG] Mainstreamlaptop oktober 2016

Voor de Laptop Best Buy Guide van oktober zoeken we weer naar een mainstreamlaptop, met een budget van maximaal 900 euro. Voor dat bedrag verwachten we een goede allround-laptop, met een 15,6"-scherm en een ips-paneel met full-hd-resolutie. Ook verwachten we de aanwezigheid van een ssd, een vlotte cpu en voldoende ram. Een discrete gpu is mooi meegenomen, maar niet vereist.

Dit topic is bedoeld om te discussiëren over het opstellen van de lijst Best Buy-lijst en om een keuze te maken voor welk model we gaan opvragen om te testen. Op 23 september 08:00 uur moet die keuze gemaakt zijn, zodat we de tijd hebben om een reviewsample te regelen voor publicatie op 1 oktober.
Best Buy-kandidaten
In de prijsklasse tot 900 euro hebben de meeste laptops een Core U-cpu. Er zijn echter ook een aantal exemplaren die een veel snellere HQ-processor bieden en die hebben wat prijs/prestatieverhouding een duidelijk pluspunt.

Een kandidaat met zo'n cpu is de HP Pavilion 15, om precies te zijn de 15-bc010nd. Deze laptop van 899 euro heeft een Core i5-6300HQ, 8GB ram, GTX 950M en een 256GB ssd. Een duurdere uitvoering hebben we in augustus besproken in de lbbg, dus we hebben al een oordeel kunnen vellen over het apparaat.

Lenovo heeft voor hetzelfde bedrag een model dezelfde specificaties; de Lenovo IdeaPad 700. Wel is de accu iets kleiner en de laptop iets zwaarder. Een voordeel is dat de laptop makkelijk te openen is volgens laptopmedia. Dat is bij de HP niet het geval.

Het 'budget' van 900 euro hoeft niet op. Er zijn modellen met 'mindere' specificaties, die door hun lagere prijs wel interessant zijn. Een optie is de Lenovo Ideapad 510, die voor 750 euro een 15,6"-ips-fhd-scherm, Core i5-6200U, 8GB ram, GTX 940MX en 256GB ssd biedt.

Voor een paar tientjes meer is er de Asus VivoBook R588UV. Voor 779 euro krijgt met een Core i5-6200U, 8GB ram, GTX 920MX en 256GB-ssd. Ik kan echter niet vinden of het 15,6"-scherm een ips-paneel heeft. Dat zouden we nog uit kunnen zoeken. Als het een ips-paneel is, dan lijkt deze laptop ook interessant.

Op de Pavilion 15 na, hebben we van bovenstaande laptops nog geen exemplaren getest. We kunnen één model opvragen en reviewen. Dat mag natuurlijk ook een andere laptop zijn, naar jullie keuze. Graag horen we wat volgens jouw de Best Buy is in de prijsklasse tot 900 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 22:30

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik volg even mee voor een collega die een nieuwe klapjap zoekt :) .
Xtuv schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 14:34:

Voor een paar tientjes meer is er de Asus VivoBook R588UV. Voor 779 euro krijgt met een Core i5-6200U, 8GB ram, GTX 920MX en 256GB-ssd. Ik kan echter niet vinden of het 15,6"-scherm een ips-paneel heeft. Dat zouden we nog uit kunnen zoeken. Als het een ips-paneel is, dan lijkt deze laptop ook interessant.
nou, ik heb ook even gezocht...ppffffff......alle shops en niet officiële sites zeggen óf niks over het scherm óf vermelden dat er een TN scherm geplaatst is.

Op Asus.com heb ik geprobeerd deze Vivobook serie te vinden maar de R588 is niet te vinden op de site 8)7

Jammer.
Xtuv schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 14:34:
Het 'budget' van 900 euro hoeft niet op. Er zijn modellen met 'mindere' specificaties, die door hun lagere prijs wel interessant zijn. Een optie is de Lenovo Ideapad 510, die voor 750 euro een 15,6"-ips-fhd-scherm, Core i5-6200U, 8GB ram, GTX 940MX en 256GB ssd biedt.
Voorlopig zet ik deze even op nummer 1 uit de genoemde kandidaten. Hoop bang for the bucks.

[ Voor 124% gewijzigd door Fraggert op 20-09-2016 07:35 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01:15

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Die HP is wel een lelijke laptop zeg! Een ontwerp dat je 5 jaar geleden tegenkwam. Dat heeft Asus echt beter voor elkaar tegenwoordig.

Deze kom ik ook nog tegen: Asus VivoBook R558UQ-DM326T

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Chrosser schreef op donderdag 22 september 2016 @ 14:53:
Die HP is wel een lelijke laptop zeg! Een ontwerp dat je 5 jaar geleden tegenkwam. Dat heeft Asus echt beter voor elkaar tegenwoordig.

Deze kom ik ook nog tegen: Asus VivoBook R558UQ-DM326T
Voor die asus gaat hetzelfde op als die vivobook uit de OP, vooralsnog zit daar een TNpaneel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 00:34
Deze lenovo's passen binnen 't budget:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 510-15ISK 80SR0087MH
Deze heeft een i7 en een 940mx en fullhd ips

Die in de op werd genoemd is er in twee varianten blijkbaar.
pricewatch: Lenovo IdeaPad 510-15ISK 80SR00FCMH
Precies dezelfde specs maar dan 729 ipv 749. Lijkt me dus betere keuze

Deze is ook interessant, alleen geen ips helaas, wel al kaby lake:

http://www.laptopshop.nl/...0618.780582187.1469056322

[ Voor 5% gewijzigd door Cinemaskoop op 23-09-2016 09:07 . Reden: Prijs aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
De IdeaPad 510 is duidelijk eerste keus en lijkt me ook een mooie balans van een goed scherm, vrij vlotte cpu en nog een losse gpu voor niet te zware games. Om het budget mooi vol te krijgen zouden we kunnen kiezen voor de 80SR0087MH (i7, 8GB, 128GB, 1TB), maar ik vind persoonlijk de interessantste de 80SR002XMH, want dan heb je weliswaar een iets langzamere cpu (i5-6200U), maar wel 8GB geheugen en een grotere ssd van 256GB voor 200eu minder.
Eens zien wat Lenovo ons wil opsturen..

en @Cinemaskoop, ik heb een laptop met kaby lake staan en moet zeggen dat ik niet echt onder de indruk ben van het snelheidsverschil tov skylake. Kort benchmarkartikeltje verschijnt binnenkort online!

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 00:34
PiweD schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 09:42:
De IdeaPad 510 is duidelijk eerste keus en lijkt me ook een mooie balans van een goed scherm, vrij vlotte cpu en nog een losse gpu voor niet te zware games. Om het budget mooi vol te krijgen zouden we kunnen kiezen voor de 80SR0087MH (i7, 8GB, 128GB, 1TB), maar ik vind persoonlijk de interessantste de 80SR002XMH, want dan heb je weliswaar een iets langzamere cpu (i5-6200U), maar wel 8GB geheugen en een grotere ssd van 256GB voor 200eu minder.
Eens zien wat Lenovo ons wil opsturen..

en @Cinemaskoop, ik heb een laptop met kaby lake staan en moet zeggen dat ik niet echt onder de indruk ben van het snelheidsverschil tov skylake. Kort benchmarkartikeltje verschijnt binnenkort online!
@PiweD, ben benieuwd naar het artikel!

En over de goedkopere 510. Dan is de 80sr00fcmh ( Coolblue variant) toch interessanter dan de 80SR002XMH (paradigit variant) Die is 729 ipv 749 voor exact dezelfde specs als je doorklikt naar de winkel.
pricewatch: Lenovo IdeaPad 510-15ISK 80SR00FCMH

Of vermeld ze allebei dan kan men kiezen.

[ Voor 24% gewijzigd door Cinemaskoop op 23-09-2016 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

+1 ben benieuwd naar de bevindingen in deze LBBG _/-\o_
Cinemaskoop schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 09:48:
Of vermeld ze allebei dan kan men kiezen.
domme vraag allicht, waarom is er verschil in typenummers bij Coolblue en Paradigit?

als ik een Volvo S60 koop bij een Nissan dealer heeft dat ding toch ook geen ander typenummer ineens |:(

Kijk, ik snap best dat er een paar verschillen kunnen zijn in uitvoering maar dan geeft Lenovo daar toch specifieke nummers aan, waarom gaan electronicazaken dan ook nog eens verschillende typenummers gebruiken voor eenzelfde apparaat?

[ Voor 21% gewijzigd door Fraggert op 28-09-2016 07:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Fraggert schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 09:47:

Kijk, ik snap best dat er een paar verschillen kunnen zijn in uitvoering maar dan geeft Lenovo daar toch specifieke nummers aan, waarom gaan electronicazaken dan ook nog eens verschillende typenummers gebruiken voor eenzelfde apparaat?
Als je er als webshop maar genoeg in 1x bestelt dan wil Lenovo wel een custom batch voor je bouwen, en ik denk dat dat hier is gebeurd, vandaar de verschillende typenummers voor twee laptops met dezelfde specs.

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

PiweD schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 10:59:
[...]

Als je er als webshop maar genoeg in 1x bestelt dan wil Lenovo wel een custom batch voor je bouwen, en ik denk dat dat hier is gebeurd, vandaar de verschillende typenummers voor twee laptops met dezelfde specs.
Kijk eens aan, daar kan ik wat mee :) thanks

Pagina: 1