Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
Allen,

De software van mijn moederbord heeft een ingebouwde functie die (wanneer ik bijv een nieuw OC schema instel) alle fans gaat testen en vervolgens afstelt. Nou merk ik bij een 1 case fan dat bij het draaien van deze afstellingstool het minimum aantal RPM dat volgens die tool gestuurd kan worden steeds hoger wordt, inmiddels zit dat op 600 RPM (max is 1100 RPM), vroeger zat dit nog op 250 RPM.

Voor de duidelijkheid, de tool heeft dan vastgesteld dat wanneer het mb minder volt naar de fan zal sturen dan nodig is voor 600 RPM, de fan uitvalt i.p.v. minder hard zal draaien.

Is dit een signaal dat de fan zijn einde aan het naderen is? Ding is pas 2 jaar oud dus zou me verbazen maar ik sluit het niet uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Kun je de casefan niet omwisselen met een andere en zo kijken of de fout mee gaat?

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

• Oscar Whiskey
Heb er geen voorradig.. Heb ze wel omgeprikt om het moederbord maar het probleem bleef voorkomen bij dezelfde fan.

Het is niet super erg, maar vroeg me gewoon af wat het is. Als ik ooit een nieuwe fan moet, heb ik er snel een besteld en vastgeklikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
[/quote]Ding is pas 2 jaar oud dus zou me verbazen maar ik sluit het niet uit.
[quote]
2 Jaar? Zo'n ding kan op elk moment defect raken. Evenals je hd, mobo enz. Ik had binnen twee maanden een defect ASUS mobo.
Is het een fan met een digitale regeling (PWM 4 draden) of een lineaire regeling (3 draden). In geval van een 3 draads lineaire zou de tacho voor de terugkoppeling van het toerental het aan het begeven kunnen zijn. Als die te weinig spanning af geeft denkt de regeling immers dat het toerental te laag is en stuurt dit bij.

[ Voor 3% gewijzigd door Veng7 op 16-09-2016 12:47 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Het is een lineaire fan.

Ik ga er van uit dat het de fan zelf is. Wanneer hij er mee stopt dan wordt ie gewoon vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Dat bedoel ik. De tacho in de fan. Idd vervangen wanneer je dat wilt. Hij blaast nu alleen harder dan geplanned. Daar ligt niemand wakker van. Bekort alleen de levensduur van de fan (die toch al tegen zijn einde loopt)

Pagina: 1