Twee ps4 op 1 router = trouble

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-04 08:32
Beste tweakers,

Sinds kort heeft een huisgenoot een ps4 aangeschaft. Verder had alleen ik een ps4 en de verbinding daarmee was uitstekend. Sinds die tweede ps4 er is zijn er netwerkproblemen. Ik krijg last van lag bij online games, en als de tweede ps4 mij in de online match wilt joinen dan word ik zelf uit de match geknikkerd.

Via Google vind ik alleen maar vage halve oplossingen zoals de ps4 in een dmz van de router zetten. Of een heleboel verschillende ports forwarden. Ik dacht misschien hebben jullie hier ervaring mee en kunnen mij op weg helpen.

Verdere informatie:
Router: netgear nighthawk r7000
Ps4 verbinding: beide draadloos, moeilijk bedraad toegankelijk
Static ip en normale dns
NAT type ps4: moet ik vanmiddag nog even nakijken

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-03 10:02
headphoneguy schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 09:39:
Beste tweakers,

Sinds kort heeft een huisgenoot een ps4 aangeschaft. Verder had alleen ik een ps4 en de verbinding daarmee was uitstekend. Sinds die tweede ps4 er is zijn er netwerkproblemen. Ik krijg last van lag bij online games, en als de tweede ps4 mij in de online match wilt joinen dan word ik zelf uit de match geknikkerd.

Via Google vind ik alleen maar vage halve oplossingen zoals de ps4 in een dmz van de router zetten. Of een heleboel verschillende ports forwarden. Ik dacht misschien hebben jullie hier ervaring mee en kunnen mij op weg helpen.

Verdere informatie:
Router: netgear nighthawk r7000
Ps4 verbinding: beide draadloos, moeilijk bedraad toegankelijk
Static ip en normale dns
NAT type ps4: moet ik vanmiddag nog even nakijken

Alvast bedankt voor de hulp!
Je geeft aan dat de PS4's een statisch IP hebben en "normale" DNS.
1. Controleer even of je niet per ongeluk allebei de PS4's hetzelfde statisch IP adres hebt gegeven.
2. Wat bedoel je met "normale" DNS? Je router? DNS van je ISP? DNS verkregen via DHCP?

Je kan natuurlijk ook gewoon even heel simpel beiden PS4's op DHCP zetten. Als je dan ook nog problemen hebt is de kans groot dat je router daadwerkelijk het probleem is.

Indien niet OK, kan de volgende info ons erg helpen om jou weer te helpen:
1. Kun je in je router niets vinden in een log?
2. Is er een firmware update beschikbaar voor je router?
3. Zitten er echt geen andere apparaten tussen?
4. Niet goed --> reboot?
5. Staat UPNP aan of uit op je router?
6. Niet stiekem met MTU's zitten klooien omdat je ergens ooit eens hebt gelezen dat dit de download snelheid van de PS4 "fixed"?

Staar jezelf daarnaast niet blind op het NAT Type. Natuurlijk, het is belangrijk, maar NAT Type 2 is prima. Open (NAT Type 1 dacht ik) is nergens voor nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door EricNL op 06-09-2016 10:54 ]

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v8power67
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:37

v8power67

Psn: Mausosaurus

Altijd zelfde gezeik gehad. Met 2x Xbox 360 tegelijk nu met ps4 hadden we het ook weer.
Officieel zou upnp het moeten regelen als 2 apparaten dezelfde poorten willen gebruiken.
Alleen in de realiteit werkt het vaak niet of niet goed.
Het is ons nooit gelukt een oplossing te vinden.
Heb het nu opgelost doordat ik ontdekt heb dat mijn ziggo verbinding 2 publieke ips verschaft. Dus modem in bridged modus en gewoon 2 kabels op de modem aansluiten. 1x voor router en hele netwerk. En andere zit mijn ps4. Heb nat 1 en nooit meer gezeik. Broertje zit op de router met ps4 en gaat prima nu. Zijn gescheiden nu dus qua netwerk en hebben geen poortgezeik meer.

Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCARfaceE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-05 16:22
Staat je modem in bridge mode? De nighthawk lijkt me een router die het aan zou moeten kunnen.

PSN ID: Beest41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Een ps4 in DMZ zetten (in router) met bijbehorend statisch IP (ps4) en die zou nat type 1 moeten krijgen, de 2e ps4 gewoon dhcp en die zou dan nat2 moeten krijgen. Op de huidige manier krijgt 1 ps4 (wisselt waaarschijnlijk per keer welke het eerst is qua aanmelden) nat3 en dat is indedaad een probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door ToFast op 06-09-2016 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
EricNL schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 10:46:
[...]

Je geeft aan dat de PS4's een statisch IP hebben en "normale" DNS.
1. Controleer even of je niet per ongeluk allebei de PS4's hetzelfde statisch IP adres hebt gegeven.
2. Wat bedoel je met "normale" DNS? Je router? DNS van je ISP? DNS verkregen via DHCP?

Je kan natuurlijk ook gewoon even heel simpel beiden PS4's op DHCP zetten. Als je dan ook nog problemen hebt is de kans groot dat je router daadwerkelijk het probleem is.

Indien niet OK, kan de volgende info ons erg helpen om jou weer te helpen:
1. Kun je in je router niets vinden in een log?
2. Is er een firmware update beschikbaar voor je router?
3. Zitten er echt geen andere apparaten tussen?
4. Niet goed --> reboot?
5. Staat UPNP aan of uit op je router?
6. Niet stiekem met MTU's zitten klooien omdat je ergens ooit eens hebt gelezen dat dit de download snelheid van de PS4 "fixed"?

Staar jezelf daarnaast niet blind op het NAT Type. Natuurlijk, het is belangrijk, maar NAT Type 2 is prima. Open (NAT Type 1 dacht ik) is nergens voor nodig.
1. Beide ps4 hebben andere ip adressen
2. Met normale dns bedoel ik dat deze niet aangepast is. Dus waarschijnlijk van mn isp?

Deel 2.
1. Zal straks even kijken of ik een log kan inzien.
2. Laatste firmware update is geïnstalleerd op de router
3. Er zitten geen andere apparaten tussen zoals repeaters etc. De router staat in bridge modus vanaf een ziggo box.
4. Reboot zal ik straks proberen
5. Upnp staat ingeschakeld
6. Geen idee wat dat is, maar nooit gedaan dus.

Ik zal zo proberen dhcp te gebruiken op beide ps4 + router reboot. Daarna even een log zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
headphoneguy schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 13:17:
[...]

1. Beide ps4 hebben andere ip adressen
2. Met normale dns bedoel ik dat deze niet aangepast is. Dus waarschijnlijk van mn isp?

Deel 2.
1. Zal straks even kijken of ik een log kan inzien.
2. Laatste firmware update is geïnstalleerd op de router
3. Er zitten geen andere apparaten tussen zoals repeaters etc. De router staat in bridge modus vanaf een ziggo box.
4. Reboot zal ik straks proberen
5. Upnp staat ingeschakeld
6. Geen idee wat dat is, maar nooit gedaan dus.

Ik zal zo proberen dhcp te gebruiken op beide ps4 + router reboot. Daarna even een log zoeken.
Wat hierboven ook al gezegd is zou in een ideale situatie UPNP alle je portforwards netjes automatisch moeten regelen. Mijn ervaring is ook dat UPNP dit vaak toch niet zo netjes kan, al had ik verwacht dat van een dergelijke router als de Nighthawk het wel goed zou komen.

Tuurlijk, het makkelijkste zou zijn als je 2 publieke IP's had maar die kans schat ik vrij klein. Wat ToFast zegt is ook zeker het proberen waard:
1. Één van de PS4's een statisch IP geven
2. Dat statische IP/die PS4 in DMZ zetten
3. De andere PS4 gewoon alles via DHCP
4. Reboot voor de zekerheid even zowel je PS4 als je Router nadat je DMZ hebt ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v8power67
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:37

v8power67

Psn: Mausosaurus

ToFast schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 12:22:
Een ps4 in DMZ zetten (in router) met bijbehorend statisch IP (ps4) en die zou nat type 1 moeten krijgen, de 2e ps4 gewoon dhcp en die zou dan nat2 moeten krijgen. Op de huidige manier krijgt 1 ps4 (wisselt waaarschijnlijk per keer welke het eerst is qua aanmelden) nat3 en dat is indedaad een probleem.
Nat 1 is alleen mogelijk als je direct op een modem aangesloten staat zover ik weet.
Even gegoogeld en inderdaad direct op een modem is enigste manier voor een nat1 te realiseren.

En voor topicstarter :

Heb je de modem van ziggo zelf in bridge modus of je router ?
Is nogal een verschil ertussen.
Ook raad ik aan zowel je modem en router volledig te ressetten, dus een hard reset geven, bij mijn modem kwamen er toen ineens allerlei updates door die niet werkte ervoor(heb ook upc/ziggo).
Als dit allemaal gedaan is gewoon beide met dhcp proberen te laten werken icm UPNP.
Dit is je beste kans om het te laten werken ivm dat je dus beide zelfde poorten wilt gebruiken en upnp dit kan realiseren.

[ Voor 30% gewijzigd door v8power67 op 06-09-2016 14:46 ]

Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
v8power67 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 14:42:
[...]

Nat 1 is alleen mogelijk als je direct op een modem aangesloten staat zover ik weet.
Even gegoogeld en inderdaad direct op een modem is enigste manier voor een nat1 te realiseren.

En voor topicstarter :

Heb je de modem van ziggo zelf in bridge modus of je router ?
Is nogal een verschil ertussen.
Ook raad ik aan zowel je modem en router volledig te ressetten, dus een hard reset geven, bij mijn modem kwamen er toen ineens allerlei updates door die niet werkte ervoor(heb ook upc/ziggo).
Als dit allemaal gedaan is gewoon beide met dhcp proberen te laten werken icm UPNP.
Dit is je beste kans om het te laten werken ivm dat je dus beide zelfde poorten wilt gebruiken en upnp dit kan realiseren.
En zoals ik ook al eerder zei moeten mensen eens stoppen met blindstaren naar NAT Type op gaming devices. NAT Type 1 (open) is helemaal niet nodig om alles perfect en goed te kunnen spelen. NAT Type 1 zou eerder een risico zijn dan een voordeel. NAT Type 2 (moderate) is prima. Natuurlijk, je hebt kans dat je soms zelf een poortje hier en daar moet forwarden als UPNP z'n werk niet wilt doen, of gooi je PS4 in een DMZ (waarin je min of meer NAT Type 1 "simuleert").

Al m'n devices draaien al jaren achter: modem (in bridge) --> router --> PC/PS4/overige devices en nog nooit problemen gehad, terwijl alles "NAT Type 2" rapporteert. 2 PS4's achter dezelfde switch en in dezelfde lobby: geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
EricNL schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 13:24:
[...]

Wat hierboven ook al gezegd is zou in een ideale situatie UPNP alle je portforwards netjes automatisch moeten regelen. Mijn ervaring is ook dat UPNP dit vaak toch niet zo netjes kan, al had ik verwacht dat van een dergelijke router als de Nighthawk het wel goed zou komen.

Tuurlijk, het makkelijkste zou zijn als je 2 publieke IP's had maar die kans schat ik vrij klein. Wat ToFast zegt is ook zeker het proberen waard:
1. Één van de PS4's een statisch IP geven
2. Dat statische IP/die PS4 in DMZ zetten
3. De andere PS4 gewoon alles via DHCP
4. Reboot voor de zekerheid even zowel je PS4 als je Router nadat je DMZ hebt ingesteld.
Ik heb het volgende gedaan. Mijn ps4 een static ip adress gegeven en deze als default dmz server ingevuld. Router reboot en allebei de ps4 ook. Opnieuw connectie gemaakt met de WiFi. Party chat geeft nog steeds een error vanwege de nat type issue. Nat type is bij beide ps4 type 2. Hoe ga ik hiermee verder?
Update : dacht dat online matches doen wel goed ging maar zojuist er weer uit geknikkerd met zn 2en. :?

[ Voor 4% gewijzigd door headphoneguy op 06-09-2016 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCARfaceE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-05 16:22
Heb je een mogelijkheid om het bekabeld te testen? Misschien stoort wifi elkaar te veel.

Ik heb ook 2 ps4's op hetzelfde netwerk en sinds ik een degelijke router heb gehaald heb ik geen problemen meer. Geen geklooi met poorten of iets dergelijks gewoon upnp zijn werk laten doen. Wel allebei met kabel aangesloten.

PSN ID: Beest41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Staat je modem in bridge?

[ Voor 4% gewijzigd door New Yorker op 06-09-2016 22:33 ]

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Nu online
Je geeft aan dat je de PS4's allebei statische IP adressen hebt gegeven, maar heb je deze ook gereserveerd in je router (DHCP).
Kans dat er dan dubbele IP adressen worden uitgedeeld.

Verder is nog steeds onduidelijk over je netwerk. Ik neem aan dat je modem (Ziggo) in Bridge Modus staat en dat je Router (Netgear) zaken als DHCP doet.

Kijk eens in je router of er een aparte reservering is voor de IP adressen voor je PS4's.
Zo niet, maak die dan aan. (Let op hier heb je de MAC adressen nodig).

Als die is aangemaakt, herstart beide PS4's en kijk of zij het juiste IP adres hebben en dat zij als DNS server het IP adres van je Router (Netgear) hebben.

Als ze dit hebben, dan zouden ze moeten werken.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
Wylana schreef op woensdag 07 september 2016 @ 10:26:
Je geeft aan dat je de PS4's allebei statische IP adressen hebt gegeven, maar heb je deze ook gereserveerd in je router (DHCP).
Kans dat er dan dubbele IP adressen worden uitgedeeld.

Verder is nog steeds onduidelijk over je netwerk. Ik neem aan dat je modem (Ziggo) in Bridge Modus staat en dat je Router (Netgear) zaken als DHCP doet.

Kijk eens in je router of er een aparte reservering is voor de IP adressen voor je PS4's.
Zo niet, maak die dan aan. (Let op hier heb je de MAC adressen nodig).

Als die is aangemaakt, herstart beide PS4's en kijk of zij het juiste IP adres hebben en dat zij als DNS server het IP adres van je Router (Netgear) hebben.

Als ze dit hebben, dan zouden ze moeten werken.
Had de ip adressen al gereserveerd in de router. Nu 1 ps4 in een dmz gezet en tot zover gaat het goed. Het lijkt fout te gaan als ik party host ben. Alleen dan geeft de chat een NAT Error aan. So far so good dus.
Allen bedankt voor de reacties.

Edit: ziggo modem stond inderdaad in bridge modus.
Pagina: 1