Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

To upgrade or not to upgrade (Budget voor upgrades d€1000,-)

Pagina: 1
Acties:

• Mushiced
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-04 16:06
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Gamen, gamen en nog eens gamen. Films kijken e.d. doe ik ook maar dit is niet de core. 1080p is wat ik momenteel heb en een eventuele sprong naar 1440p is wellicht een optie. 4K hoeft voor mijn niet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

€ 1000,- hele euro's. Afwijken mag, mits nodig.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Yes, onderstaand lijstje is wat ik momenteel heb. Overal verneem ik dat mijn processor in principe niet eens 'bad' is. De huidige setup kan vrij warm worden. Heb al extra fans in de case gestouwd, dit werkt helaas niet. Op de CPU zit nu een stock fan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-3570K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8Z77-M€ 0,-€ 0,-
1Sapphire Radeon HD 7850 2GB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Caviar Black WD1002FAEX, 1TB€ 189,95€ 189,95
1Antec Three Hundred€ 59,90€ 59,90
1Asus VX248H Zwart€ 149,-€ 149,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 74,40€ 74,40
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 39,80€ 39,80
1Samsung SH-222BB Zwart€ 0,-€ 0,-
1OCZ ModXStream Pro 600W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 513,05

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Het systeem moet games kunnen draaien op ultra settings. Om een recent voorbeeld te noemen, denk aan BF1. Battlefront en Project Cars. Dat soort meuk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Mijn voorliefde voor AMD is in de afgelopen jaren stukje bij beetje afgestorven, hier zijn ellenlange discussies over te voeren maar INTEL is ze altijd voor. Coolermaster cases vind ik afschuwelijk, dat is persoonlijk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Mijn huidige systeem blaast als een geit, dit geluidsniveau wil ik wel redelijk drukken. Deze kast gaat ook zeker niet mee. Suggesties op dit gebied zijn welkom. Let wel, prestatie heeft de boventoon. Zaken als coil-whine en mistral winden heb ik echter geen zin in. Energie technisch mag het best zuinig zijn. Waar ik bijvoorbeeld niet over uit ben, is een 450w voeding nou echt zuiniger als een 600w voeding? Of schakelt deze?

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Ja, overklokken is wel de optie die ik graag wil openhouden voor de komende jaren. Hier wil ik best advies over ontvangen. Overklokken is super, mits het de levensduur niet drastisch inperkt.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Het allerbelangrijkste is, ik wil geen onnodige uitgaven doen. Voldoet iets uit mijn oude systeem en is dit in principe super dan wil ik het best meenemen naar een nieuwe set-up. Is het 'ok' dan wil ik het graag vervangen door iets wat meer van deze tijd is en een flinke tijd mee kan.

De kast komt eventueel op mijn bureau te staan. 'Bling-bling' - is niet nodig. Het mag best een mooie kast zijn, maar hij hoeft niet in aanmerking te komen voor Hollands next PC - model. Prestatie is de kern van deze PC.

Onderstaand lijstje is waar ik zelf mee op de proppen ben gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 245,50€ 245,50
1ASRock Z170M Extreme4€ 126,75€ 126,75
1Palit GeForce GTX 1070 Super JetStream 8GB€ 474,50€ 474,50
1Corsair Carbide 200R Windowed€ 63,50€ 63,50
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,99€ 29,99
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2133C13€ 44,46€ 44,46
1Corsair CX450M€ 52,-€ 52,-
1Kingston SSDNow V300 480GB€ 127,-€ 127,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.163,70

Ik hou van sparren, dus eventuele verbeterpuntjes e.d. hoor ik met smart tegemoet. Zolang dit maar wel een bijdrage levert aan de PC en geen afbreuk doet aan de fun van het bouwen van deze.

Brand los! <3

• makaa
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:38
Ik zou alleen een gtx1070 kopen, evt nog 8 gig ram erbij + een aftermarket cooler. Het overgebleven geld besparen voor volgende upgrade, je kan iig 2 jaar hiermee wel vooruit

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
[b]Mushiced schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 00:43: De huidige setup kan vrij warm worden. Heb al extra fans in de case gestouwd, dit werkt helaas niet. Op de CPU zit nu een stock fan.
Een krachtige grafische kaart en een SSD. Neem niet die oude kingston, maar een meer recent model zoals bijv de pricewatch: Kingston SSDNow UV400 480GB

Maar ik zou wel zorgen dat het niet te warm wordt in de kast. Extra fans plaatsen help daarbij niet (altijd). Het gaat namelijk niet zo direct om het aantal fans (eentje voor, eentje achter moet genoeg zijn), maar om de plaatsing, de luchtstroom in de kast, en ook de vrije uitstroom van warme lucht.

• Mushiced
makaa schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 01:50:
Ik zou alleen een gtx1070 kopen, evt nog 8 gig ram erbij + een aftermarket cooler. Het overgebleven geld besparen voor volgende upgrade, je kan iig 2 jaar hiermee wel vooruit
Hier zat ik zelf ook aan te denken, de onderdelen die in het 2e lijstje aan bod komen zijn puur als vervanging, mits nodig.

De prijs-kwaliteitverhouding van de GTX 1080 is een stuk minder, toch?

Is het in het geval van de reepjes verstandig om er 8 gig bij te doen of om 16 gig te halen?

Welke cooler raad jij aan?

Bedankt!

• Mushiced
Reepje schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 07:34:
[...]

Een krachtige grafische kaart en een SSD. Neem niet die oude kingston, maar een meer recent model zoals bijv de pricewatch: Kingston SSDNow UV400 480GB

Maar ik zou wel zorgen dat het niet te warm wordt in de kast. Extra fans plaatsen help daarbij niet (altijd). Het gaat namelijk niet zo direct om het aantal fans (eentje voor, eentje achter moet genoeg zijn), maar om de plaatsing, de luchtstroom in de kast, en ook de vrije uitstroom van warme lucht.
Daarvan ben ik op de hoogte, vandaar dat ik ook een aftermarket cooler wil aanschaffen. De fans staan overigens wel goed gepositioneerd, heb allerlei fora afgestruind voor advies.

Het liefst wil ik een andere kast, deze ratelt aan alle kanten. Het board wat ik heb is micro atx. Budget hiervoor is om en nabij € 100,-

SSD gaat me niet om het merk, meer een sterke prijs-kwaliteitverhouding. Heb je nog een suggestie met dat in het achterhoofd?

Voeding is ook nog prima? Of is een upgrade wenselijk qua verbruik en geluidshinder?

Bedankt!

• Reepje
  • Niet online
De nieuwe SSD van Kingston is prima, en de prijs kwaliteit is uitstekend.

Kast is persoonlijke keuze, ik vind de Fractal design mooi, en dan eentje die dicht is. Ze zijn stevig, geluidsarm en met de 2 ingebouwde fans blijft je kast koel, maar er zijn meer mogelijkheden natuurlijk.

Voeding weet ik niet, dat is een ingewikkelde materie. Maar als je er al een graka van 500 euro in stopt, zou ik wel voor een nieuwe en goede voeding kiezen, de corsair uit je lijstje is goed.

• Slabbysl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:57
Wat vind je van de maat van je huidige kast? Je moederbord heeft namelijk een kleinere formfactor: je kan dus ook een kleinere kast nemen. Dit is dan bijvoorbeeld een goede: pricewatch: Cooler Master Silencio 352

SSD is dit een goede qua prijs/kwaliteit pricewatch: Kingston SSDNow UV400 480GB. Je huidige i5 kan je goed overclocken: zou alleen wel de stockcooler wegdoen en deze gebruiken: pricewatch: Scythe Fuma. Doordat deze twee fans heeft, is deze fan erg stil en kan bovendien goed coolen. In deze prijsklasse ga je geen betere vinden imo.

Wat Grafische kaart betreft, zou ik, rekening houdend met 1440p, voor de GTX1070 gaan (past ook binnen het budget). Wat voeding betreft kan je kiezen tussen bijv. pricewatch: Corsair CX450M of pricewatch: Corsair RM550x. CX450m is prima en goedkoop. RM550X is heel goed (incl. 10 jaar garantie) en ook wel een stukje duurder.

Ik ben van mening dat deze upgrade de meeste bang for your bucks oplevert.

• makaa
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:38
Wat Mark1707 zegt kom ik op het volgende lijstje (met daarbij nog 8 gig ram erbij geprikt, dezelfde die je al hebt, zou eventueel goedkoper kunnen door een andere te kiezen):

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Silencio 352€ 58,95€ 58,95
1Scythe Fuma€ 42,50€ 42,50
1Kingston SSDNow UV400 480GB€ 116,75€ 116,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 784,50

• Mushiced
Slabbysl schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 12:22:
Wat vind je van de maat van je huidige kast? Je moederbord heeft namelijk een kleinere formfactor: je kan dus ook een kleinere kast nemen. Dit is dan bijvoorbeeld een goede: pricewatch: Cooler Master Silencio 352

SSD is dit een goede qua prijs/kwaliteit pricewatch: Kingston SSDNow UV400 480GB. Je huidige i5 kan je goed overclocken: zou alleen wel de stockcooler wegdoen en deze gebruiken: pricewatch: Scythe Fuma. Doordat deze twee fans heeft, is deze fan erg stil en kan bovendien goed coolen. In deze prijsklasse ga je geen betere vinden imo.

Wat Grafische kaart betreft, zou ik, rekening houdend met 1440p, voor de GTX1070 gaan (past ook binnen het budget). Wat voeding betreft kan je kiezen tussen bijv. pricewatch: Corsair CX450M of pricewatch: Corsair RM550x. CX450m is prima en goedkoop. RM550X is heel goed (incl. 10 jaar garantie) en ook wel een stukje duurder.

Ik ben van mening dat deze upgrade de meeste bang for your bucks oplevert.
Fijne feedback! Ik ben mij bewust van het feit dat ik op dit moment een Micro - ATX board in mijn kast heb. Een Micro ATX kast is dus ook een optie, alleen heb ik een 'hekel' aan Cooler Master. Reden daarvoor is niet heel belangrijk. Een andere suggestie is dus welkom, wellicht is de Fuma dan wat groot.

Mijn huidige HDD is 5'5 die is eventueel ook te vervangen, ik ondervind hier namelijk zo nu en dan problemen mee.

De RM550X gaat mijn lijst je in. Bedankt voor die suggestie!

Kom ik uit bij de de nieuwe GPU, welke 1070 is tot nu toe een winnaar?

• Mushiced
makaa schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 12:30:
Wat Mark1707 zegt kom ik op het volgende lijstje (met daarbij nog 8 gig ram erbij geprikt, dezelfde die je al hebt, zou eventueel goedkoper kunnen door een andere te kiezen):

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Silencio 352€ 58,95€ 58,95
1Scythe Fuma€ 42,50€ 42,50
1Kingston SSDNow UV400 480GB€ 116,75€ 116,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 784,50
Aardig lijstje inderdaad! Ik zit wel met een prangende vraag. Is het aan te raden om bij DDR3 te blijven en nog een paar van deze reepjes te halen. Of is upgraden van het mobo + ddr4 beter? Kosten drukken is in deze niet heel belangrijk, zo lang het maar winst oplevert. Daarnaast wil ik graag een optie die USB C support.

Bedankt voor zover!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-11 23:56
Zodra je naar DDR4 wilt moet je ook een nieuwe CPU halen: dat heeft dus weinig zin.
Je zou eventueel een tweedehands i7 op de kop kunnen tikken: hyperthreading begint steeds vaker wel voor een performanceboost te zorgen. Qua ram kan je het beste of 2x8 of 4x4 GB nemen: in beide gevallen maak je gebruik van dual channel.

• Slabbysl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:57
Wil je USB-C en DDR4-ram moet je minimaal deze upgrade erbij doen: pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P, pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 en pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed. Is wel ruim 250€ extra. Ik denk dat het qua prestaties niet heel merkbaar is. Als je besluit dit te doen, heb je dus een hele nieuwe kast. Voordeel daarvan is dat je je huidige kast wel kan verkopen en zo weer wat budget op elkaar kan wegstrepen.

• Reepje
  • Niet online
Als je de hele boel zo ingrijpend gaat veranderen, is de stap naar een nieuw systeem natuurlijk niet meer zo groot. Daarbij verkoop je oude systeem compleet.

En dan een mooie nieuwe in elkaar knutselen. De best-buy-high end pc is dan nog ruim binnen budget.
reviews: Desktop Best Buy Guide - September 2016

• Mushiced
Reepje schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 14:00:
Als je de hele boel zo ingrijpend gaat veranderen, is de stap naar een nieuw systeem natuurlijk niet meer zo groot. Daarbij verkoop je oude systeem compleet.

En dan een mooie nieuwe in elkaar knutselen. De best-buy-high end pc is dan nog ruim binnen budget.
reviews: Desktop Best Buy Guide - September 2016
Op wat voor waarde schat je mijn huidige systeem? Daar ben ik zeer benieuwd naar.

Kanttekening is, is het verstandig om het op dit moment zo ingrijpend te doen? Of komen er grote veranderingen aan omtrent pc builds?

Alvast bedankt

• Reepje
  • Niet online
Waardebepalingen mogen niet, en ik zou het ook niet weten. Het is: wat je ervoor kan krijgen.....

Er is altijd kans dat er een grote technologische doorbraak komt die niemand verwacht, maar het is nu geen verkeerd moment om een nieuw systeem aan te schaffen. Kanttekening is dan, dat de upgrade van cpu/mobo/ram je niet veel extra fps oplevert, en een van de duurdere onderdelen (de GPU) juist wel veel extra fps maar ook snel verouderd..
Wel een iets zuiniger en krachtiger systeem, en nieuw dus garantie, mogelijkheid M2 SSD en USB3.1 C type.

• steff85
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-11 14:28
Bij het lezen van de wens (gamen) en het zien van het huidige systeem, zou ik het volgende voorstellen.

PC geheel ontstoffen, zorgen voor goede airflow. Desnoods met hulp uit kenniskring. Aftermarket CPU koeler aanschaffen. Geheugen uitbreiden naar 16GB totaal. Nu is de processor ook eenvoudig naar 4,2GHz in te stellen zonder te warm te worden. Dit doet niets onder voor de (non-overclocked) 6600k die je op het oog had.

Vervolgens blijft alleen de videokaart over, de GTX1070 is een extreme upgrade vanaf HD7850. Dan kun je weer lange tijd vooruit!

Als luxe upgrades (levert geen betere game performance op) kun je nog een behuizing uitzoeken naar eigen smaak, een nieuwe kwaliteitsvoeding en een SSD.

• Mushiced
steff85 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 15:36:
Bij het lezen van de wens (gamen) en het zien van het huidige systeem, zou ik het volgende voorstellen.

PC geheel ontstoffen, zorgen voor goede airflow. Desnoods met hulp uit kenniskring. Aftermarket CPU koeler aanschaffen. Geheugen uitbreiden naar 16GB totaal. Nu is de processor ook eenvoudig naar 4,2GHz in te stellen zonder te warm te worden. Dit doet niets onder voor de (non-overclocked) 6600k die je op het oog had.

Vervolgens blijft alleen de videokaart over, de GTX1070 is een extreme upgrade vanaf HD7850. Dan kun je weer lange tijd vooruit!

Als luxe upgrades (levert geen betere game performance op) kun je nog een behuizing uitzoeken naar eigen smaak, een nieuwe kwaliteitsvoeding en een SSD.
Super, dan is de rest later aan de beurt. Heb je een suggestie met betrekking tot deze onderdelen? (: Ik krijg graag nieuwe ideeën!

Thanks!

• Mushiced
Reepje schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 15:27:
Waardebepalingen mogen niet, en ik zou het ook niet weten. Het is: wat je ervoor kan krijgen.....

Er is altijd kans dat er een grote technologische doorbraak komt die niemand verwacht, maar het is nu geen verkeerd moment om een nieuw systeem aan te schaffen. Kanttekening is dan, dat de upgrade van cpu/mobo/ram je niet veel extra fps oplevert, en een van de duurdere onderdelen (de GPU) juist wel veel extra fps maar ook snel verouderd..
Wel een iets zuiniger en krachtiger systeem, en nieuw dus garantie, mogelijkheid M2 SSD en USB3.1 C type.
Bedankt voor je reactie. Dan zie ik op dit moment niet heel veel reden om een nieuw mobo en cpu aan te schaffen. Dit kan wel in een later stadium. Dan gooi ik er nu 16g ddr3 in en ben ik op dat vlak done.

* Ik was niet op de hoogte dat waardebepaling niet toegestaan is ;)

• steff85
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-11 14:28
Mushiced schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 16:21:
[...]

Super, dan is de rest later aan de beurt. Heb je een suggestie met betrekking tot deze onderdelen? (: Ik krijg graag nieuwe ideeën!

Thanks!
Er zijn erg veel onderdelen die de rol kunnen invullen. Gaf alleen een voorzetje qua mogelijkheden als het aan mij zou hebben gelegen.

Als CPU cooler lijkt een all-in-one waterkoeler mij een mooie, die plaats je bij bij de exit van de case en daarmee verlaat de warmte direct de behuizing door de radiator. Let hierbij wel op of het gaat passen in jouw behuizing. Wil je liever luchtkoeling, dan is jouw gekozen Hyper 212 zeker goed geschikt. Past in Antec Three Hundred.

Bij RAM kun je voor dezelfde serie gaan als die je hebt, dus 4x4GB. Die je hebt geselecteerd kun je tweedehands nog prima krijgen. Moet het perse nieuw, kun je ook voor 2x 8GB DDR3L gaan. Dat werkt ook in normale DDR3 sloten. Jouw huidige 2x 4GB kun je dan verkopen.

De videokaart verschilt bar weinig onderling tussen de merken. Neem je de goedkoopste (442) zal die weinig onderdoen voor de meest luxe. Kies dan een model wat jou aanspreekt en controleer door reviews te lezen hoe de betreffende koeler bevalt.

• Mushiced
Dit is het lijstje waar ik mee op de proppen kom voor nieuwe aanschaf.
Iemand die mij iets ten strengste afraadt? Of met een beter voorstel op de proppen komt? (:

#ProductPrijsSubtotaal
1EVGA GeForce GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB€ 459,80€ 459,80
1be quiet! Silent Base 600 Zwart/Oranje€ 94,95€ 94,95
1Cryorig H7€ 43,99€ 43,99
1G.Skill RipjawsX F3-1600C9D-16GXM€ 74,19€ 74,19
1Corsair RM550x€ 94,55€ 94,55
1Samsung 750 EVO (retail) 500GB€ 125,95€ 125,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 893,43

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-11 12:58
Als je low profile geheugen hebt en de cpu wilt overklokken richting de 4.5 ghz dan raad ik de Cryorig R1 Ultimate aan. Deze hield mijn processor (ook een 3570k) op 80 graden bij 1.35v.
Houdt er wel rekening mee dat ie GROOT is.

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Pagina: 1