Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Langzaam wifi pc met Realtek Wireless LAN 802.11n PCI-E NIC

Pagina: 1
Acties:

• Dinant
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-09 10:19
Hoi,

Ik heb een win7 machine met een Asrock H81M-ITX/WiFi mobo met daarin een Realtek
RTL8188EE Wireless LAN 802.11n PCI-E NIC. Ik heb ziggo 150/15Mbit/s. Met mijn telefoon/laptop/tablet haal ik in de buurt van de ziggo box een mooie >100Mbit/s.

De kamer boven de router heeft de pc met de NIC. De verbindingssterkte is altijd 4 of 5 streepjes en mijn wifi analyzer geeft -38dBm aan; prima dus. De download snelheid van de pc is rond de 1Mbit/s :(. Als ik mijn laptop of telefoon naast de antenne van de kaart leg, haal ik met die apparaten >70Mbit/s.

settings NIC (mee gespeeld, maar levert niets op):
802.11d - disabled
bandwidth 20_40MHz
Wifi Config Perfomance
Wireless mode IEEE 802.11b/g

groet,

Dinant

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Zet die Wirelessmode eens op 802.11bgn of 802.11n

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De RTL8188EE is de ultieme low-end WiFi-adapter - het ondersteunt alleen 2.4GHz en slechts een enkele fysieke datastroom. Dat is beroerd. Vervolgens zit het op een moederbord dat geheid ongelofelijk veel verstoring genereert. Helpt ook niet mee... Absolute max IRL throughput zit rond de 100Mbps, maar dat is met 40MHz-kanaal in de 2.4GHz, wat in de bewoonde wereld geen zinnig optie is. Met zinnige 20MHz-kanaal kom je niet boven de 50Mbps uit met deze adapter al zou het perfect werken.

Om volledige uitsluitsel te geven zouden we moeten weten exact welke AP je gebruikt (allicht de Ziggo modem/router, maar die hebben letterlijk tientallen verschillende gehad - welke exact?), maar het verhaal met je laptop of telefoon spreekt boekdelen. Het ligt aan die NIC + antenne.

Wat eraan te doen...

1) Vaste apparaten verdienen vaste verbindingen. Netwerkkabel erin dus.
2) Geen zin in? Regel dan een fatsoenlijke WiFi-NIC.

Dat gaat nog een uitdaging worden. Voorzover ik kan zien heeft het apparaat maar een enkele antenne, dus andere, beter gespecte, mPCIe NIC schiet niet zoveel op. USB NICs zijn ook niet zo denderend, hou je PCIe over, maar die PCIe slot gebruik je geheid voor een GPU. Komen we alsnog terug op een draadje. Als je echt geen zin hebt om te trekken kun je evt een (oude) router/AP gebruiken als wireless bridge om draadloos verbinding te maken met je modem/router/AP en dan die verbinding bedraad richting PC door te zetten.

Of...

Je meet -38dBm. Dat is prima signaal. Maar meet je dat met de PC zelf of op een van de telefoons/laptops? In dat laatste geval, meet eens op de PC. Als daar veel minder signaal binnen komt kun je kijken of de antenne goed bevestigd is achterop de PC, of - nog relevanter - of de antennekabel goed verbinding maakt met de WiFi NIC.

Oslik blyat! Oslik!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-11 23:30
Niet te lang achter zoeken. voor minder dan 20 € heb je deze :

pricewatch: TP-Link Archer T2U

Desnoods via USB kabel aansluiten om een stukje verder van de pc te leggen waar de ontvangst misschien beter is.

• Dinant
@RobinF Geen optie voor bgn of n

@dion_b Dank voor je uitgebreide hulp. Op 20MHz is het ook triest. Ja, idd i) snelheid telefoon, ii) snelheid laptop, iii) 4-5streepjes voor wifi en iv) -38dBm signaal lijken er allemaal op te duiden dat het de NIC zelf is (of interverentie op mobo). Daarmee lijkt het dus wmb ook uitgesloten dat de antenne van de NIC niet goed is aangesloten. Lijkt me duidelijk: de realtek NIC is bagger. Een kabel trekken is erg onhandig, maar oude router lijkt me prima of betere NIC.

@floorclearner Ja, had die idd al gezien als NIC, maar heb wel reviews gezien met matige consistentheid. Zat nu ook te kijken naar netgear A6210.

• Dinant
OK, tot slot.

Ik heb de Netgear WIFI usb adapter A6210 gekocht. Voor installatie, nog even de Realtek
RTL8188EE Wireless LAN 802.11n PCI-E NIC getest op speedtest.net:
10ms 7Mbit/s 4.3Mbit/s

Na installatie Netgear WIFI usb adapter A6210, met standaard instellingen:
7ms 138Mbit/s 13.4 Mbit/s

Hoewel er dus een plafond en een muur tussen de wifi adapter en de ziggo router zit, haal ik nu dus nagenoeg de hele bandbreedte! :)
Pagina: 1