Iets verkopen, koper wil uitproberen, hoe dit te regelen?

Pagina: 1
Acties:

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:34
Beste tweakers,

Ik probeer een telescoop te verkopen. Best een flink en delicaat ding. 1150 euro nieuw. Ik probeer er 500 euro voor te krijgen. Ik heb een potentiële koper gevonden alleen stelt hij de vraag of hij de telescoop bij hem thuis mag uitproberen. Tsja. Ik heb i.i.g. de vraag gesteld wat dan precies, waar en voor hoelang. Stel dat ik akkoord ga en het ding uitleen, wat moet ik dan van tevoren regelen om ervoor te zorgen dat ik, indien de koop niet doorgaat, verzekerd ben van het feit dat ik de telescoop in originele staat terugkrijg? Ik heb werkelijk geen idee. Is het handig om (tijdelijk) een rechtsbijstandverzekering af te sluiten? Moet ik een akte laten opstellen bij een notaris? Of ben ik met wat foto's en schuldbekentenis op papier ook klaar?

N.b.
Vaak houdt het uitlenen in dat je een telescoop 1 tot 2 weken kwijt bent, omdat het testen vaak moet gebeuren onder een heldere en donkere hemel.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit heeft niet zoveel met het Shopping Forum te maken, schopje naar Algemene Zaken :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Simpel, de beste man kan hem bij jou uitproberen. Anders niet en moet je gewoon nog even geduld hebben.
Leen hem uit zonder papierwerk en je bent hem zomaar kwijt.
Ook al is het geen heldere nacht, je kunt het glaswerk toch wel inspecteren en er een keer doorkijken of ie wil focussen?
Daar ben je echt geen perfecte sterrenkijknacht voor nodig..

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Freubel
  • Laatst online: 07:14
De € 500,00 laten betalen en als het niet naar zijn verwachtingen is € 450,00 retourneren.

Een quote is een gebrek aan originaliteit

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Joep schreef op maandag 05 september 2016 @ 20:54:
Of ben ik met wat foto's en schuldbekentenis op papier ook klaar?
De makkelijkste manier is dat hij je het geld geeft, of een percentage daarvan, of een ander onderpand. Andere manieren zijn gewoon erg risicovol. Een schuldbekentenis heb je niets aan want moet je gewoon via privaatrecht afdwingen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:06
Tja, eigenlijk is dit een no-brainer.
Waarom moet jij het risico lopen in deze deal?

Verder moet je jezelf afvragen waarom jij bereid bent om dit ook maar te overwegen?
Heb je geld zo dringend nodig? Staat de deurwaarder binnenkort voor de deur?
Zo nee, dan uitsluitend normale deals doen en hem gewoon uittesten bij jou thuis en dan boter bij de vis als de deal rond is.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:02
Freubel schreef op maandag 05 september 2016 @ 21:01:
De € 500,00 laten betalen en als het niet naar zijn verwachtingen is € 450,00 retourneren.
Dat is de enige correcte methode.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Voor TS wel ja. Maar laten we wel wezen, als we nu TS2 krijgen die een topic maakt dat hij een telescoop wil kopen, maar vanwege het hoge bedrag toch wel wat zekerheden wil, dan is de opmerking waarom hij alle risico zou moeten lopen en dat mensen het toch niet zouden vertrouwen als ze hem niet eerst rustig kunnen testen.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
jeroen3 schreef op maandag 05 september 2016 @ 21:11:
[...]

Dat is de enige correcte methode.
Nou nee. Omdat je daarmee dus weer een andere dienst verleent waaraan de koper ook weer rechten kan ontlenen.

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:34
Vertel Trommelrem :)

Edit: En verder begin ik het langzaam aan eens te worden met de algehele richting van de reacties. Had ik helemaal niet aan gedacht. Ben veel te aardig :P

[ Voor 79% gewijzigd door Joep op 05-09-2016 21:41 ]

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Niet doen inderdaad. Komt vanzelf een andere koper. Heb geduld. :)

Het probleem zit hem niet zozeer in *wat* hij vraagt, maar *dat* hij het vraagt. Dit soort klanten blijven vragen stellen enzovoort, terwijl ze een handelsprijs willen betalen. Dat gaat per definitie niet samen.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
LaserJet schreef op maandag 05 september 2016 @ 22:19:
Niet doen inderdaad. Komt vanzelf een andere koper. Heb geduld. :)

Het probleem zit hem niet zozeer in *wat* hij vraagt, maar *dat* hij het vraagt. Dit soort klanten blijven vragen stellen enzovoort, terwijl ze een handelsprijs willen betalen. Dat gaat per definitie niet samen.
Handel is mijn beroep en soms stel ik vragen zonder dat ik het van plan ben te gaan uitvoeren maar gewoon om te kijken met wat van mensen ik te maken heb.

Tegenvoorstel zou zijn van kom het uitproberen bij mij thuis onder het genot van een bak koffie, vertel ik je er alles over en dan komen we er samen altijd uit.

Je weet niet met wie je te maken hebt dus soms vragen stellen om te kijken hoe men reageert is niet heel vreemd. Opsturen zou ik sowieso niet doen.

En dan praat ik in mijn sector ook nog eens over grote bedragen (10k - 100k). Kan soms heel makkelijk iets overnemen voor een groot bedrag en er maar een seconde een blik op te werpen en soms vraag ik wat meer om om een beeld te krijgen wat te verwachten. Ik ga wel altijd op locatie.

[ Voor 13% gewijzigd door RedHat op 05-09-2016 22:40 ]

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
RedHat schreef op maandag 05 september 2016 @ 22:36:
[...]

Handel is mijn beroep en soms stel ik vragen zonder dat ik het van plan ben te gaan uitvoeren maar gewoon om te kijken met wat van mensen ik te maken heb.
Heb je zeker gelijk in. Is ook een prima manier om een verkoper te leren kennen. Maar deze specifieke vraag die de topicstarter voor zijn kiezen heeft gekregen zou jij ook niet stellen. ;)
Pagina: 1