Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
Mijn vraag
Sedert een jaar of twee ben ik eigenaar van een Synology DS215J tot volle tevredenheid, behalve één punt: de bestandsoverdracht via internet / het quickconnect portaal.

Is er ergens een verborgen instelling die de snelheid enorm naar beneden haalt?

Ik haal 500-800K terwijl dat toch wel richting de 5MB moet kunnen qua ons abbo (50Mbit glasvezel).

Is het stiekem een beperking die Syno oplegt bij hun quickconnect dienst? Extern over het internet schijven/mappen koppelen is niet echt een optie. Dat weigert-ie aan alle kanten ondanks poorten en credentials die kloppen etc.

Relevante software en hardware die ik gebruik

- Synology DS215J op de laatste versie van DSM6
- 2TB WD Green harddisk (amper een jaar oud, intern 80-100MB/s)
- Draytek Vigor Vodafone glasvezel modem (2132Vfn geloof ik)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb reeds geprobeerd alle onnodige processen e.d. uit te zetten en veel niet cruciale apps verwijderd. Echter geen verschil. CPU verbruik is wel wat lager. Netwerkapparatuur is meermaals gereset, intern blijft het snel, extern blijft het voelen als dialup.

Op Google kom ik slechts klachten tegen over tegenvallende interne prestaties, maar niets over trage downloads over het internet die niet gerelateerd zijn aan Download station.

Alle suggesties zijn welkom :)

I reject your reality and substitute my own

Beste antwoord (via nelizmastr op 12-09-2016 15:57)

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:33
nelizmastr schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 09:55:
[...]

Check. Ik heb de Synology zelf de regels laten aanpassen en ze staan wel ingeschakeld, maar ik kan dat vrijdag pas met 100% zekerheid zeggen. Maar bedankt voor de tip! :)
Hoe bedoel je dat? synology zelf de regels laten aanpassen?
Bedoel je EZ Internet? Grote kans dat het daarmee te maken heeft.. zelf in het verleden ook gehad.. gaf synology oke aan, maar ho maar aan de andere kant. En het was een supported model.

Ik teken nergens meer voor

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:36

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Wat haal je via b.v. ftp of http over internet naar je NAS?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
Tortelli schreef op maandag 05 september 2016 @ 19:58:
Wat haal je via b.v. ftp of http over internet naar je NAS?.
Dat werkt helaas niet. De Draytek router vertikt het om verkeer over die poorten door te laten om de een of andere reden, zelfs met firewall uit. Daarom gebruik ik quickconnect. Poorten zijn vanuit DSM geopend en zichtbaar in de forwarding sectie op de router.

Kan helaas a.s. vrijdag pas de router nader inspecteren, maar dit had ik idd al geprobeerd. Helaas krijg ik altijd een timeout via http/https en ftp op extern IP.

[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 05-09-2016 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Probeer hem eens bij een vriend, familielid te plaatsen? Door je antwoorden lijkt het eerder aan je modem te liggen dan aan je NAS. Grote kans dat je bij een andere modem combinatie wel hogere downloads haalt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03
Jij hebt 50mbit download, maar hoe zit het met de upload van de andere kant van de verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
job schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 07:34:
Jij hebt 50mbit download, maar hoe zit het met de upload van de andere kant van de verbinding?
50/50 thuis en 100/100 op locatie, daar mag het niet aan liggen denk ik zo :)
Quakie schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 07:19:
Probeer hem eens bij een vriend, familielid te plaatsen? Door je antwoorden lijkt het eerder aan je modem te liggen dan aan je NAS. Grote kans dat je bij een andere modem combinatie wel hogere downloads haalt..
Zou kunnen. Zou wel klote zijn want een ander gladvezelmodem gaan halen is 100% out of the question. Daarvoor is het budget 0,0 florijnen zeg maar :P

[ Voor 45% gewijzigd door nelizmastr op 06-09-2016 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwFan
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 19:28
Heb zelf geen ervaring met quickconnect. Maar heb hier ook Vodafone glasvezelinternet met een Draytek Vigor2132f en een Synology nas. Ik gebruik alleen filestation over het internet maar daarbij kan ik bij het downloaden mijn volledige verbindingssnelheid ( 50 Mb/s) gebruiken.
Buiten de Vigor nog andere routers in je netwerk staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
wwwFan schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 09:07:
Heb zelf geen ervaring met quickconnect. Maar heb hier ook Vodafone glasvezelinternet met een Draytek Vigor2132f en een Synology nas. Ik gebruik alleen filestation over het internet maar daarbij kan ik bij het downloaden mijn volledige verbindingssnelheid ( 50 Mb/s) gebruiken.
Buiten de Vigor nog andere routers in je netwerk staan?
Er staat nog een Airport Extreme router op de 1e verdieping, maar de NAS staat direct met de Draytek verbonden in de meterkast. Ik denk dat ik a.s. vrijdag de Draytek eens een factory reset ga geven en alle poorten even opnieuw met het handje ga openpleuren. Eens zien of ik er dan wel bij kan via internet. Nu weigert-ie aan alle kanten. Lijkt dan toch daar aan te liggen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwFan
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 19:28
Twee tips bij het inrichten van de Vigor: Let op dat je bij het aanmaken van de natregels deze ook activeert (vinkje bij enabled) heb daar zelf wel eens overheen gekeken. Tevens ondersteund deze Vigor geen Nat loopback, dus testen moet je echt vanaf een externe verbindng doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
wwwFan schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 09:40:
Twee tips bij het inrichten van de Vigor: Let op dat je bij het aanmaken van de natregels deze ook activeert (vinkje bij enabled) heb daar zelf wel eens overheen gekeken. Tevens ondersteund deze Vigor geen Nat loopback, dus testen moet je echt vanaf een externe verbindng doen
Check. Ik heb de Synology zelf de regels laten aanpassen en ze staan wel ingeschakeld, maar ik kan dat vrijdag pas met 100% zekerheid zeggen. Maar bedankt voor de tip! :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
nelizmastr schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 09:55:
[...]

Bedoel je EZ Internet? Grote kans dat het daarmee te maken heeft.. zelf in het verleden ook gehad.. gaf synology oke aan, maar ho maar aan de andere kant. En het was een supported model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:01
Met quickconnect ga je via een relay server van synology. Gebruik dat eens niet.
Zet bijvoorbeeld OpenVPN aan.

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 06-09-2016 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
Quakie schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 11:37:
[...]

Klopt, o.a. EZ Internet. In de router staan de poorten ook daadwerkelijk open onder de forwarding sectie. In de praktijk zitten ze echter potdicht. Plan is inderdaad om alle forwards eruit te pleuren en even handmatig de nodige poorten met het handje open te gooien.
jeroen3 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 11:46:
Met quickconnect ga je via een relay server van synology. Gebruik dat eens niet.
Zet bijvoorbeeld OpenVPN aan.
Subtiel dat vingertje van doe eens niet :P het is inmiddels duidelijk dat die relay idd niet lekker lijkt te werken. Ik kan er vrijdag zoals gezegd pas naar kijken, maar daarna weet ik meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Ik begrijp dat je QuickConnect sowieso alleen maar wilt gebruiken omdat de alternatieven (SFTP, HTTP/WebDAV) niet werken doordat je provider die poorten blokkeert?

Kun je die services dan niet via een andere poort benaderen en deze in je router forwarden naar 22 of 80? Of je NAS zelf deze services op een andere poort zetten. Dit is sowieso verstandig om de grootste lading bruteforcers buiten de deur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
mcDavid schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 12:01:
Ik begrijp dat je QuickConnect sowieso alleen maar wilt gebruiken omdat de alternatieven (SFTP, HTTP/WebDAV) niet werken doordat je provider die poorten blokkeert?

Kun je die services dan niet via een andere poort benaderen en deze in je router forwarden naar 22 of 80? Of je NAS zelf deze services op een andere poort zetten. Dit is sowieso verstandig om de grootste lading bruteforcers buiten de deur te houden.
Het punt is dat ik alleen quickconnect kan gebruiken omdat de poorten inderdaad niet goed geopend worden. Ik kan de poorten die de Synology zelf heeft opengezet terugvinden in de router echter als ik via die poorten binnen probeer te komen komt er eigenlijk altijd een timeout.

Om blokkering van de provider uit te sluiten (lijkt me eigenlijk ook sterk) is het plan om alle forwards eruit te gooien en handmatig opnieuw in te stellen. Daarna ga ik even sniffen op de poorten om te checken of ze daarna wel open staan. Als de Synology dan nog weigert zit het probleem elders.

Poort 80 en 443 zijn niet toegankelijk. Die worden al tegengehouden door de router. De HTTP en HTTPS poorten van de NAS zijn 5000 en 5001. SSH staat uit en blijft ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:01
nelizmastr schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 13:26:
Poort 80 en 443 zijn niet toegankelijk. Die worden al tegengehouden door de router.
Hoezo? Staat remote management aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
jeroen3 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 19:12:
[...]

Hoezo? Staat remote management aan?
Yup. Echter werkt ook dat niet :+ het ding heeft echt een factory reset nodig. Ding heeft ook al weer bijna een jaar uptime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
Even een schopje. Afgelopen vrijdag inderdaad even alles opnieuw ingericht en de NAS werkt nu prima via internet buiten quickconnect om. Aan de buitenkant is de bottleneck nu zoals het zou moeten zijn ons internetabbo. Harder dan 6MB/s gaat-ie niet, maar dat is meer dan voldoende.

Bedankt voor het meedenken :)

Pagina: 1