Wat is het beste als je je geheugen wilt draaien boven zijn specs : 1 x 256 MB PC133 of 2 x 128 Mb PC133. Ik wil een T.Bird via multiplier zo hoog mogelijk krijgen en dan nog wat Mhz uit de FSB persen.
Verwijderd
Zou niets moegen uitmaken, alhoewel het wle zo is dat op sommige mobo's 3-4 dimms instabieler loopt dan 1-2 dimms. Maar ik heb nog nooit gehoord dat 2 dimms instabieler waren dan 1.
voor- en nadelen:
256mb:
V:meer uitbreidingsruimte
N: na 1 jaar kapot? alle 256MB weg
2x128mb:
V: mocht er 1 kapot gaan heb je nog de helft over
N: 1 bank minder voor uitbreiding (maar 256mb moet toch redelijk genoeg zijn denk ik)
voor- en nadelen:
256mb:
V:meer uitbreidingsruimte
N: na 1 jaar kapot? alle 256MB weg
2x128mb:
V: mocht er 1 kapot gaan heb je nog de helft over
N: 1 bank minder voor uitbreiding (maar 256mb moet toch redelijk genoeg zijn denk ik)
Verwijderd
als je BOVEN je geheugen specs wil gaan zitten is 1 natuurlijk beter. Bij 2 heb je de kans dat er 1 niet mee wil doen
Tweakotine: Als je er 2 doet is de kans dat er 1 kapot gaat ook 2x zo groot..
Als je aan kansberekening gaat doen moet je voor 1 gaan. De kans dat je MB's verliest doordat een DIMM kapot gaat, is de helft (statistisch gezien) en de kans dat alle 256 MB de hogere MHz halen is 2x zo groot. Da's duidelijk toch?
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
als je genoeg geld hebt kan je misschien nog beter PC600 of pc800 geheugen kopen...
Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies
Verwijderd
ok in principe wel 2x zo grote kans met 2 plakjes dat er 1 kapot kan gaan. 
Als de dimms allemaal dezelfde Mbit chips zouden hebben zou die 256MB dimm net zoveel chips bevatten als 2 128MB's en dus net zoveel kans hebben om kapot te gaan. Als dat niet zo is dan ik het natuurlijk moeilijk te zeggen: dan moet je 2 verschillende Mbit chips vergelijken.
Maar dat de kans kleiner is dat 256MB hogere FSB haalt dan 2x (dezelfde) 128MB lijkt me toch niet duidelijk.
Het allerbelangrijkste is denk ik (als je er toch wat moeite voor wilt doen) is te kijken welke 128MB en 256MB dimms je kan krijgen en dan dus kijken naar:
- merk chips
- brand on brand (dwz: is PCB ook van merk)
- garantie?
En dan eens op het net zoeken naar de ervaringen van vooral het merk chips.
oh en Bille: idd een slimme opmerking (not)

Als de dimms allemaal dezelfde Mbit chips zouden hebben zou die 256MB dimm net zoveel chips bevatten als 2 128MB's en dus net zoveel kans hebben om kapot te gaan. Als dat niet zo is dan ik het natuurlijk moeilijk te zeggen: dan moet je 2 verschillende Mbit chips vergelijken.
Maar dat de kans kleiner is dat 256MB hogere FSB haalt dan 2x (dezelfde) 128MB lijkt me toch niet duidelijk.
Het allerbelangrijkste is denk ik (als je er toch wat moeite voor wilt doen) is te kijken welke 128MB en 256MB dimms je kan krijgen en dan dus kijken naar:
- merk chips
- brand on brand (dwz: is PCB ook van merk)
- garantie?
En dan eens op het net zoeken naar de ervaringen van vooral het merk chips.
oh en Bille: idd een slimme opmerking (not)
nog een nadeel van 256mb is dat het allemaal heel dicht op elkaar zit zodat het allemaal warmer wordt. toch zou ik voor 1 reepje gaan
Pagina: 1
.. maar ik heb ook een budget