Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart
Waarom datum en tijd apart opslaan? Is toch 1 gegeven? Maar goed, je kunt anders toch gewoon
ORDER BY datum DESC, tijd DESC
doen oid
ORDER BY datum DESC, tijd DESC
doen oid
apart opslaan omdat MySQL alleen het datatype DATE en TIME heeft, en geen TIMEDATE ofzo.
en het type DATE ondersteunt alleen de input van YYYY-MM-DD
en type TIME alleen HH-MM-SS
maargoed ik zal die query eens proberen....
idd mySQL heeft geen timedate maar datetimeOp woensdag 27 juni 2001 23:21 schreef KnEuTeR het volgende:
apart opslaan omdat MySQL alleen het datatype DATE en TIME heeft, en geen TIMEDATE ofzo.
DAMN die heb ik dan NET gemist
Jammer dat ik even 5 minuten weg was, anders kon ik hem inkoppenOp woensdag 27 juni 2001 23:24 schreef wasigh het volgende:
[..]
idd mySQL heeft geen timedate maar datetime
Ik zal hem de volgende keer voor jouw bewarenOp woensdag 27 juni 2001 23:29 schreef tomato het volgende:
[..]
Jammer dat ik even 5 minuten weg was, anders kon ik hem inkoppen
bestwel een BLUNDER dan ook weer maargoed ik zal wel een spatie gedacht hebben tussen dit datatype 
normaal sla ik dit altijd gewoon op als CHAR in een zinnetje, maar dat valt niet te sorteren....
normaal sla ik dit altijd gewoon op als CHAR in een zinnetje, maar dat valt niet te sorteren....
phpmyadmin gebruiken lost veel van dit soort vragen op
Je kan ook een Integer veld nemen, en dan de UNIX seconde tijd berekenen
(aantal secondes sinds 1 januari 1970 meen ik)
Dat werkt heeel handig in query's en sorteren en dergelijke
Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com
en daar hebben ze het timestamp veld voor uitgevondenOp woensdag 27 juni 2001 23:42 schreef mocean het volgende:
dat gaf ik al als optie in het begin, dit is volgens mij ook handiger, omdat je dan niet zit met de notatie: YYYY-MM-DD, want deze is nogal ZUIG, wie geeft nou eerst het jaar, dan de maanden dan de dag aan?!Op woensdag 27 juni 2001 23:42 schreef mocean het volgende:
om te sorteren is dit wel de makkelijkste /meest logische volgorde (-:
Uhhh ja maar met een datetime field hoef je je daar toch niet druk over te makenOp donderdag 28 juni 2001 00:02 schreef PhoeniX- het volgende:
om te sorteren is dit wel de makkelijkste /meest logische volgorde (-:
Exact expert nodig?
Ik vind het heel ranzig om datum/tijd in een database te zetten in een formaat dat de dbm zelf niet kent. Dan vraag je toch om moeilijkheden 
Gebruik dus gewoon een datum/tijd veld van je dbm (in MySQL dus timestamp, date, datetime, etc). En wat is er zo vreemd aan dat een date veld standaard getoond wordt in formaat YY-MM-DD, lijkt mij niet meer dan logisch. Overigens is dat natuurlijk alleen maar de manier waarop het standaard getoond wordt (zelfde geldt voor alle datum/tijd velden), intern is het gewoon een nummertje.
Gebruik dus gewoon een datum/tijd veld van je dbm (in MySQL dus timestamp, date, datetime, etc). En wat is er zo vreemd aan dat een date veld standaard getoond wordt in formaat YY-MM-DD, lijkt mij niet meer dan logisch. Overigens is dat natuurlijk alleen maar de manier waarop het standaard getoond wordt (zelfde geldt voor alle datum/tijd velden), intern is het gewoon een nummertje.
Verwijderd
hmmm alleen....als je dan 2 kolommen heb.... eentje met datatype DATE, en 1tje met datatype TIME, hoe laat je het dat gesorteerd zien 
in dit geval heten de kolommen datum en tijd, met de datatypen DATE en TIME
. dit is dus om het gewoon te laten zien......hoe moet je het nou gesorteerd laten zien???
code:
1
2
3
4
| $sql = mysql_query("SELECT * FROM topics");
while ($record = mysql_fetch_object($sql)) {
echo ("$record->tijd $record->datum");
} |
in dit geval heten de kolommen datum en tijd, met de datatypen DATE en TIME
Zie mijn eerste post in dit topicOp dinsdag 16 oktober 2001 15:41 schreef Joosie het volgende:
hmmm alleen....als je dan 2 kolommen heb.... eentje met datatype DATE, en 1tje met datatype TIME, hoe laat je het dat gesorteerd zien
Maar gebruik liever gewoon 1 veld voor datum EN tijd.
Waarom waarom waarom?!?Op dinsdag 16 oktober 2001 16:11 schreef GDOG het volgende:
Bouw gewoon een unix_timestamp en maak daar met php je datum en tijd van
Waarom zo, als MySQL van die prachtige datum en tijd functies heeft?
Ach, dat snap jij toch ook wel?Op dinsdag 16 oktober 2001 16:37 schreef tomato het volgende:
Waarom waarom waarom?!?
Waarom zo, als MySQL van die prachtige datum en tijd functies heeft?
Die mensen van MySQL kunnen gewoon niks, dus kan het ook niet dat ze dat soort functies goed gemaakt hebben
[/ironie]
Maar je hebt zeker gelijk, de functies zullen vaak efficienter zijn (misschien wel direct met de/een index kunnen werken) en zijn zeker niet beperkt ofzo.
Ik kan me alleen nog voorstellen dat het mooier is om het datumformaat op een ander niveau te specificeren dan in je SQL en dat je daarom liever een timestamp krijgt. Maar ik neem aan dat KnEuTeR niet met een uitgebreide multitier applicatie bezig is?Op dinsdag 16 oktober 2001 17:04 schreef ACM het volgende:
Maar je hebt zeker gelijk, de functies zullen vaak efficienter zijn (misschien wel direct met de/een index kunnen werken) en zijn zeker niet beperkt ofzo.
Dan nog kun je natuurlijk een dateformat string specificeren in je template, die je applicatie verwerkt in de SQL string.
Waar kon ik ACM_SQL ook alweer downloaden??Op dinsdag 16 oktober 2001 17:04 schreef ACM het volgende:
Die mensen van MySQL kunnen gewoon niks, dus kan het ook niet dat ze dat soort functies goed gemaakt hebben
...
Pagina: 1