Inleiding:
Het idee van twee systemen in een enkele grote kast sprak me erg aan, zeker met volledige waterkoeling (al die buizen en zo
Wegens weinig ruimte in mijn appartement leek de Phanteks Mini XL mij een functionele kast om mijn beide systemen kwijt te kunnen op een klein oppervlakte, echter dan wel met custom waterkoeling natuurlijk
Het is een flexibele ruime kast, en Phanteks staat er om bekend dat alles vrij gemakkelijk uit elkaar kan (altijd handig).
Orginele kast ziet er zo uit:

En ik had deze indeling bedacht:

Echter, de kast bleek wat aan de kleine kant voor een volwaardige custom waterkoeling.
En na het systeem er twee maanden in te runnen was ik toch niet echt tevreden.
Dit kwam door het volgende:
- Ik had geen hdd's meer, de hdd bay was opgeofferd voor een 240 rad.
- Mijn beide r9290 kaarten gekoeld op een enkel 240 rad, nog steeds niet echt koel te noemen.
- Te veel kabels aan de achterkant (twee systemen, en de radiatoren namen plek in) en wegwerken was niet te doen waardoor ik hier en daar kabels had hangen waar ik ze niet wil hebben.
- Daarbij had ik softtube gebruikt en ik vond de installatie daarvan een ramp, dus ik had al besloten dat het volgende systeem hardtube zou worden.
Kortom, tijd voor een casemod van mijn Mini XL !
De nieuwe indeling:

Er komt dus een volledige module bovenop, gemaakt uit aluminium en pva. De totale hoogte van het systeem wordt +/- 1 meter, wat mij de mogelijkheid geeft het volgende toe te voegen aan het systeem:
- 6 hhd's in bay
- een 360 rad en dikke (hele dikke!) 240 rads (beter te veel koeling dan te weinig!)
- los reservoir en pompen, genoeg ruimte voor kabels wegwerken en hardtube. We gaan voor de look
- Ook de gpu van het tweede systeem op waterkoeling. Meteen een kleine upgrade van hardware trouwens.
Tweede systeem krijgt een 290 (ipv 6950), grote systeem krijgt 2x290x.
- Ruimte!
In het totaal wil ik nu dit in het systeem:
- twee micro-atx mobo's, de kleine boven en de grote onder.
Grote draait een watergekoelde cpu en ram, kleine alleen cpu. Waterblokken van ek.
- drie 290(x) kaarten, twee onder en eentje boven (allemaal voorzien van fullcover waterblokken)
- twee ssd's en 6 hdd's
- enkele voeding plus powerspitter, zo kan mijn 1500w voeding alles tegelijk runnen en dat scheelt weer ruimte van een tweede voeding
- Aan/ uit module tweede pc
- dvd speler
- Fancontroler (omdat ik dat leuk vind en heb toch een bay over
Waterkoeling:
- 3 xspc dikke 240 rads
- 1 ek 360 rad
- twee D5 pompen plus tops.
- tube reservoir.
- hoop acrylic hardtube 10/12 plus heel veel fittingen en tussenstukken.
Toevoegingen:
-Leds, Fans (uiteraard), Stoffilters, en vast nog wel meer.
Waar ga ik rekening mee houden?
- Het is mijn eerste casemod, heb wel net een vierjarige houtbewerkingsopleiding gedaan en van alles gebouwd, maar ik verwacht tussendoor wel heen en weer te moeten naar de bouwmarkt omdat ik tegen dingen aanloop.
- Tevens de eerste keer hardtube, dus dat is ook spannend. En er staan een hoop bochten op de planning!
Tijd om aan de slag te gaan!
Nu zijn phanteks kasten dus makkelijk te demonteren, dus zodoende daar maar mee beginnen.

Mijn vriendin zeurt al over de rommel... ik vrees dat dat nog best erger zou kunnen worden

[ Voor 3% gewijzigd door Jaran op 07-09-2016 16:31 ]