Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 23:21
Beste mede-tweakers,

Na lang zoeken heb ik toch maar besloten een aankoopadvies topic te openen.
Waarom? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Graag wil ik een GTX1080 halen, maar ik ben bang de verkeerde keus te maken.
Ik kan niet inschatten of de hogere clockrate (mhz) van een aantal kaarten de meerprijs wel waard is.

Ik zoek een?
Nieuwe videokaart om op 1440P en 4K te gaan gamen.
Ik wil met één videokaart het beste bang-for-buck krijgen. Hierbij is mijn keuze gevallen op een GTX1080.
De nieuwe nieuwe Nvidia Titan X (Pascal) is ook overwogen, maar voor de meerprijs vind ik dat je niet genoeg prestaties krijgt.

Wat is je budget?
Zo min mogelijk € voor zoveel mogelijk prestaties natuurlijk.
Maar even serieus, €902 is mijn maximum.
Dit is namelijk de prijs voor een GTX1080 die ik op het oog heb, met EKWB koelblok er op.
Voor een GTX1080 met luchtkoeling is mijn budget €800.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Hiervoor heb ik een MSI gtx770 gehad, hier ben ik altijd tevreden over geweest.
Ervaring met andere merken heb ik niet, maar hier sta ik wel voor open.

Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Zoals hierboven al vermeld. Het moet een GTX1080 zijn, maar het merk staat niet vast.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Daar het alleen om de keuze gaat 'welke GTX1080' is dit niet van belang.
Het gaat een nieuw systeem worden met 850W voeding & 6700K intel CPU.

Ik heb voornamelijk de volgende kaarte op het oog, maar sta open voor andere kaarten.

pricewatch: MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G
Deze heeft standaard een ietwat hogere clockrate. Prijs wel aan de hoge kant.

pricewatch: Asus GeForce GTX 1080 Founders Edition 8GB
Een erg mooie prijs! Wat ik mij afvraag, wegen de voordelen van de kaart hierboven wel op tegen de meerprijs van de kaart t.o.v. deze Founders edition?
Qua koeling wil ik er toch waterkoeling op gaan zetten (voor Looks & prestaties) en hem overklokken zodat hij soortgelijke clocks heeft.

pricewatch: MSI GeForce® GTX 1080 SEA HAWK EK X 8GB
Hier viel mijn oog op omdat hij een EKWB block er al bijgeleverd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
nVidia ondersteund geen tri-SLI meer bij de GTX 1080, dus een 850W voeding is nutteloos. ;)

Wat betreft de GTX 1080, er bestaat niet één kaart die goed is en de rest niet. Dus hoe meer informatie je geeft hoe beter het advies. Vooralsnog zou ik zeggen neem de goedkoopste waar je waterblok op past.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Als je echt een "Bang for your buck" kaart wil dan zou je de GTX1070 moeten nemen.

De prijs/prestatie verhouding ligt namelijk sterk in het voordeel van de 1070.

Maar goed, als je budget het toelaat dan zou ik gewoon de 1080 nemen. :)
Wat nu echt de verschillen zijn tussen de Founders Edition en de MSI versie is mij ook niet echt duidelijk. Ongetwijfeld is de MSI versie beter gekoeld en zal dit de levensduur van de kaart vergroten. Maar aan de andere kant, hoe lang denk je zo'n kaart in bezit te hebben? Na 5 jaar koop je toch weer een nieuwere, snellere kaart, wellicht dan een GTX1280.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat The Best
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-08 09:23
Snowwie schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 14:29:
Als je echt een "Bang for your buck" kaart wil dan zou je de GTX1070 moeten nemen.

Wat nu echt de verschillen zijn tussen de Founders Edition en de MSI versie is mij ook niet echt duidelijk. Ongetwijfeld is de MSI versie beter gekoeld en zal dit de levensduur van de kaart vergroten. Maar aan de andere kant, hoe lang denk je zo'n kaart in bezit te hebben? Na 5 jaar koop je toch weer een nieuwere, snellere kaart, wellicht dan een GTX1280.
Kan je dan niet beter beginnen met een 980ti SLI? die zijn nu 400 nieuw. zijn gelijkwaardig aan de 1070. de meerwaarde van prestaties van een enkele 1070 staat niet gelijk aan de meerwaarde aan prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een 1080 GTX houdt momenteel niet over op 4K. Je kan beter een 1070 GTX halen, of tweedehands 980 TI, en even wachten op de nieuwe high-end AMD + Nvidia kaarten met HBM2 begin 2017. Er is nog weinig over bekend, maar ik verwacht dat de nieuwste kaarten van in ieder geval Nvidia in single configuratie prima 4K games kunnen weergeven op 60 FPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CombatHermit
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-09 22:09
Ik heb zelf uiteindelijk in dit spectrum ook lopen kijken. Op het internet zijn er echter geluiden dat als je een 'standaard' custom kaart haalt (dus niet de founder's edities) dan kun je redelijk makkelijk tot 1950 Mhz middels overklokken.

Uiteindelijk heb ik voor pricewatch: Asus ROG STRIX-GTX1080-A8G-GAMING gekozen. Deze was (ruim) leverbaar, en met 750 euro bij Megagekko vond ik het niet een slechte kaart. Erg raar, was in sommige winkels dus goedkoper dan de 'basic' STRIX variant de 8G.

Ik zou zelf willen aanbevelen om niet een Founder's edition te halen, maar in ieder geval te kijken naar de custom kaarten. Daarna lijkt het een beetje te hangen op merk voorkeur / kleuren. Maar lijkt erop dat je voor alle custom kaarten redelijk goed rondt die 1950 Mhz kan komen qua klok snelheid en als je geluk hebt met de kwaliteit van je siliconen. :)

Kleine disclaimer, deze kennis is voornamelijk op basis van reviews en reacties op 'het internet'. Ik zal pas eind volgende week uit eigen ervaring kunnen spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterd11
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-08 15:22
stin00 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 14:51:
Een 1080 GTX houdt momenteel niet over op 4K. Je kan beter een 1070 GTX halen, of tweedehands 980 TI, en even wachten op de nieuwe high-end AMD + Nvidia kaarten met HBM2 begin 2017. Er is nog weinig over bekend, maar ik verwacht dat de nieuwste kaarten van in ieder geval Nvidia in single configuratie prima 4K games kunnen weergeven op 60 FPS.
4k op een enkele gtx1080 is prima te doen, ultra zit je tussen de 40-60fps met de meeste triple A games. Schroef je de settings iets terug, dan kan je stabiel 60fps makkelijk draaien.

M.v.g.
Daniel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 23:21
-The_Mask- schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 09:54:
nVidia ondersteund geen tri-SLI meer bij de GTX 1080, dus een 850W voeding is nutteloos. ;)

Wat betreft de GTX 1080, er bestaat niet één kaart die goed is en de rest niet. Dus hoe meer informatie je geeft hoe beter het advies. Vooralsnog zou ik zeggen neem de goedkoopste waar je waterblok op past.
Met oog op uitbreiding naar een 2e, is 750 ook overkill of voldoet 650 al denk je?
Snowwie schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 14:29:

Budget laat een 1080 toe. Ook zal ik de extra power echt nodig hebben voor 4K.

Koeler gaat er toch af voor waterkoeling. Dit voor de Looks + performance
Beat The Best schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 14:48:
[...]

Kan je dan niet beter beginnen met een 980ti SLI? die zijn nu 400 nieuw. zijn gelijkwaardig aan de 1070. de meerwaarde van prestaties van een enkele 1070 staat niet gelijk aan de meerwaarde aan prijs.
Dan zou ik 2 980Tikaarten moeten hebben + 2x de kosten voor waterkoeling blocks.
Dan zit ik wel iets boven de 1080 qua performance, maar zit ik met extra kosten en SLI (Wil nu gaan voor 1 sterke kaart).

CombatHermit & misterd11
Dank voor de tips!
Ik denk dat ik mij inderdaad het beste kan richten op een 1080 van max 750€
Bijvoorbeeld dus de kaart die CombatHermit noemde.
pricewatch: Asus ROG STRIX-GTX1080-A8G-GAMING

Ik ga er toch waterkoeling op zetten, dus zal hem vanzelf al kunnen overklokken.
150€ meer betalen voor een pre-overklokte kaart met betere lucht-koeler heeft geen zin.

Allen, erg bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
diefightdie schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 22:23:
[...]

Met oog op uitbreiding naar een 2e, is 750 ook overkill of voldoet 650 al denk je?
Als je niet overklokt kun je zelfs twee reference GTX 1080 kaarten met een i7 6700K op een high-end 450W voeding draaien, houdt niet over, maar kan wel. Met alleen de CPU overklokken en wat ligt overgeklokte GTX 1080 kaarten moet een high-end 550W voeding wel kunnen en wil je wat meer overklokken moet een high-end 650W voeding wel gaan.

Goede voeding kun je wel vinden via Voeding advies en informatie topic - Deel 33, heb vandaag nog het kopje "Populaire voedingen" geüpdatet, nog niet helemaal af want voedingen boven de 650W staan er nog niet tussen, dat komt nog wel. Jij kunt trouwens het beste naar het high-end en enthousiast segment kijken, met zo'n dure PC.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1