Watercooling Liquid vraagje

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net begonnen (net zoals velen lees ik hier) met mijn eerste watercooling systeem.
Nu ben ik met alles mee, tot componenten toe. Maar toch heb ik 2 kleine vragen.

Ten eerste wou ik gaan voor een rode look aan mn watercooling and had ik volgende gevonden:
EK-Ekoolant Pastel RED concentrate 250mL

Nu lees ik erbij: This 250mL concentrate is to be mixed in 750mL distilled water to form 1L of ready-to-use coolant.

Wilt dit zeggen dat ik naar een grootwarenhuis ga, een bidon van 1L demi water ga kopen? Hetzelfde water die ik bvb gebruik in mijn strijkijzer?

Of bedoelen ze met distilled water een speciaal cooleant? Heb al geprobeerd te kijken op internet winkels maar ik lees dit niet echt.
Of is dit bvb iets? Mayhems Aurora 2 Silver 1Ltr? Of Mayhems Ultra Pure H20 - 1 Ltr ?

2de vraag gaat eigenlijk over de fittings. Nu ik ga eerlijk zijn en is niet de bedoeling om mn systeem in de komende jaren vaak te veranderen. Nu lees ik ook vaak iets over de leak test en over lekken.
Nu gebruiken jullie dichtingen bij de fittings? Bvb een loctite 542 of dichtingspasta?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowBigQ
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-09 20:41
Kijk eens hier kun je veel info vinden :)

http://forum.highflow.nl/f6-waterkoeling/

Zelf kan ik je niet helpen, omdat ik ook allemaal aan uitzoeken ben om volledig over te stappen naar waterkoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Als ik het goed begrijp is gewoon een fles gedestilleerd water halen en bij die 250ML gooien goed.
Die andere producten die je opgooit zijn kant en klaar en hoeven dus niet meer gemengd te worden.

Overigens is Demi water niet hetzelfde als gedestilleerd water, demi water bevat geen (of heel weinig) kalk en andere mineralen maar is niet zo zuiver als gedestilleerd water.
Ik zou dus wel echt specifiek gedestilleerd water halen.

[ Voor 5% gewijzigd door Afvalzak op 05-09-2016 16:01 ]

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Het rode 250ml concentrate bevat al een corrosion & growth blocker, twee hele belangrijke toevoegingen om algen en aantasting van metalen tegen te gaan binnen een custom loop. Je kan dit dus inderdaad mengen met elk willekeurig gedestilleerd water en je hebt bruikbaar koelvloeistof. Dit kan die van de Gamma zijn of een dure van bijvoorbeeld Mayhems, de Ultra Pure H20. Kan me niet voorstellen dat er veel verschil zit tussen een goedkope en duurdere variant.. Zo lang er maar geen mineralen meer inzitten. Je kan eventueel ook kant-en-klare vloeistof kopen met al alles erin, bijvoorbeeld http://www.highflow.nl/ko...ms-pastel-red-md-p-r.html

Ik raad je sterk aan om compressiefittingen te gebruiken; deze worden door vrijwel iedereen gebruikt Je knipt je slangen op maat, schuift deze om een fitting heen en vervolgens draai je de bijbehorende ring om de fitting heen. Bij 'normale' fittingen zit je te kloten met slangenklemmen en andere ongein, niet doen dus. Je hebt ze in allerlei kleuren, maten, merken en prijzen. Voorbeeld: https://www.ekwb.com/shop/fittings/compression-fittings

Mocht je het heel bond (en duur, en moeilijk) willen maken kan je ipv soft tubing ook voor hard tubing kiezen. Dit vergt wel de nodige kennis, een smak extra geld en veel geduld :)

[ Voor 12% gewijzigd door stin00 op 05-09-2016 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Standaard gedestileerdwater van de AH is prima. Dat kan je dan mixen. Het hoeft geen bijzonder spul te zijn.

Loctite gebruiken is echt nergens voor nodig. Ik heb de afgelopen 10 jaar nog nooit een lek gehad bij een fitting. De standaard o-ring die er op zit is meer dan voldoende.

24 uur proefdraaien om op lekken te testen heb ik ook nog nooit gedaan. Net zoals overal keukenpapier onder leggen. Ga je werken met heel veel fittingen en verlengstukken is het misschien wel handig. Er zijn mensen die een bocht met fittingen gaan maken. Dan heb je in plaats van 1 plek waar het kan lekken opeens 5 plekken waar het kan lekken. Nadat ik een build gebouwd of aangepast heb hou ik iedere fitting tijdens het draaien de eerste paar uur in de gaten. Even met een zaklamp schijnen op de fittingen is genoeg om te zien of het goed gaat. Maar ik de afgelopen 10 jaar heb ik dus niet eens 1x een lekkende fitting gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

Zoals hierboven word gezegd, demi water of gedestilleerd water werkt prima.

Fittingen zijn voorzien van o-ringen tussen de fitting en het component waar die word opgeschroefd. Gezien de loop gewoon atmosferische druk heeft zijn dingen als vloeibare pakking/loctite etc echt niet nodig. Fittingen met de vingers aandraaien voldoet!

Succes met je eerste custom loop!

hwbot; wiLLius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:28
Die kleur vloeistof aan het eind toevoegen naar kleur sterkte.(zorg wel voor wat ruimte voor de extra vloeistof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allen voor de uitleg en info.

Mocht ik het gezien hebben ging ik voor die kant en klare met pastel red erin. Nu heb ik die volkomen gemist. En heb 50% van mijn onderdelen op die website gekocht.

Nu ga ik voor die compressiefittings. Gewoon ook al omdat ik op mijn werk wel nu en dan te maken heb met pneumatica en ok ook merk dat zulke fittings beter zijn, of fittings die praktisch hetzelfde zijn.

Ook ga ik voor hardtubes. Dus ja ik zal eens moeten zien hoe dit ga werken ^^ Ik heb toch wat extra materiaal moeten bestellen voor de buizen mooi te kunnen plooien.
Maar ik werk enkel maar met fittings aan de radiator, pomp en mono blok. Ik ga niet beginnen met fittings te plaatsen voor de bochten. Die doe ik wel op de 'normale' manier.

Enige verschil dat ik wel doe of denk ik om te doen is het volgende erbij te gebruiken: Mayhems Aurora 2 Booster Silver
De enige reden daarvoor is omdat je dan meer zicht hebt als uw systeem circulatie heeft.
Pastel red vind ik echt wel mooi maar je ziet niet echt uw systeem draaien, daarom hoop ik met dat component ik de flow ga zien in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Als het puur om zicht gaat.
http://www.highflow.nl/?s...&dispatch=products.search

Kan je prima zien of er flow is.

Maar die aurora 2 ziet er wel mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb anders nog een klein vraagje, zal het hier vragen en geen nieuw topic starten.

Nu als ik mijn custom build heb gemonteerd, lees ik vaak dat ik best een soort draining doe of zo iets, met demi water of andere water er eerst door gaan en dan pas de juiste koeling.
klopt dit?

Ik weet dat voor ik alles moet monteren ik alles met demi water moet kuisen dat er geen restanten/resten in de fittings of buizen blijven hangen. Maar moet ik dan eerst de 'leak test' doen met gewoon water. Dan X aantal uur/minuten laten draaien.
Dan al het water eruit halen en dan pas de juiste koeling erin doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 12:58:
Ik heb anders nog een klein vraagje, zal het hier vragen en geen nieuw topic starten.

Nu als ik mijn custom build heb gemonteerd, lees ik vaak dat ik best een soort draining doe of zo iets, met demi water of andere water er eerst door gaan en dan pas de juiste koeling.
klopt dit?

Ik weet dat voor ik alles moet monteren ik alles met demi water moet kuisen dat er geen restanten/resten in de fittings of buizen blijven hangen. Maar moet ik dan eerst de 'leak test' doen met gewoon water. Dan X aantal uur/minuten laten draaien.
Dan al het water eruit halen en dan pas de juiste koeling erin doen?
Ik spoel de radiator altijd even door met demi water zodat daar alle zooi uit is. Daarna gewoon het systeem bouwen en gelijk de vloeistof er in die je wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Yep zoals hier boven. Je kan eventueel met een http://www.highflow.nl/aa...t-stuk-fitting-3x-id.html en een http://www.highflow.nl/aa...r-zilver-g1-4-type-2.html

Een drain punt maken op het laagste punt. Zodat je snel en makkelijk je loop kan laten leeg lopen.

Pro-tip. Zorg dat er geen stroom op het systeem staat. En het beste is om je pomp aan te sluiten op een aparte voeding. Die je ook makkelijk aan en uit kan zetten mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik heb ook een t-fitting in gebruik. Daar zit een slang van 40cm aan met een dop en schroef. Kan die slang een flink stuk buiten de PC laten hangen en op die manier de boel netjes in een emmer leeg laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Helemaal goed. Wanneer ga je bouwen? Foto's kan je kwijt op
Het Show je Build! Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat mijne build bij de mooie builds gaan horen hoor, sinds dit mijn eerste echte custom watercooling build is.
Alles is besteld, nu wachten op de leveringen van de 5 verschillende leveranciers en dan kan ik eraan beginnen :P

Heb anders wel nog een repeat vraagje waar ik toch aan twijfel

Had nog een enkele vraag ivm de koeling vloeistof zelf.

Heb je genoeg met 1 liter vloeistof? 480rad met enkel mobo koel blok en gewoon reservoir?

Als ik ga voor EK-Ekoolant Pastel RED concentrate 250mL moet ik dan enkel nog gewoon 750ml demi water erbij doen? Geen enkele corrosie middel of andere toevoeging? Iemand hierboven zegt dat dit er al inzit maar ik lees dit nergens :(

Als ik zou gaan voor Mayhems Aurora 2 - Red Coolant - MD-AU2-RD staat erbij dat dit niet bij elke systeem werkt. Waarom zou dit een probleem kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09 22:36
Ja, je hoeft hier enkel maar 750ml demi/gedestilleerd water aan toe te voegen.
loki504 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 19:05:
Pro-tip. Zorg dat er geen stroom op het systeem staat. En het beste is om je pomp aan te sluiten op een aparte voeding. Die je ook makkelijk aan en uit kan zetten mocht dat nodig zijn.
Pro-tip? Enige wat ie hoeft te doen is zn 24pins stekker te loopen bij het vullen, zodat de pomp draait en de rest niet... Waarom jij dan een 2e voeding adviseert is mij een raadsel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
JoeyHamers schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:39:

Pro-tip? Enige wat ie hoeft te doen is zn 24pins stekker te loopen bij het vullen, zodat de pomp draait en de rest niet... Waarom jij dan een 2e voeding adviseert is mij een raadsel...
Een losse voeding is wel handig hoor. Je zal een setup toch vaker gaan vullen dan 1x. Sowieso ieder jaar nieuwe vloeistof en bij iedere upgrade. Dan is een losse voeding wel zo handig in plaats van iedere keer allemaal kabels los te halen. Bijna iedereen die wat met waterkoeling doet werkt met deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09 22:36
PilatuS schreef op woensdag 07 september 2016 @ 16:24:
[...]

Een losse voeding is wel handig hoor. Je zal een setup toch vaker gaan vullen dan 1x. Sowieso ieder jaar nieuwe vloeistof en bij iedere upgrade. Dan is een losse voeding wel zo handig in plaats van iedere keer allemaal kabels los te halen. Bijna iedereen die wat met waterkoeling doet werkt met deze manier.
Ik werk inmiddels 8 jaar mer waterkoeling en nog nooit heb ik een extra voeding gebruikt. En allemaal kabels loshalen is ook bullshit... Gewoon je 24pins loshalen en loopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
JoeyHamers schreef op woensdag 07 september 2016 @ 16:47:
[...]

Ik werk inmiddels 8 jaar mer waterkoeling en nog nooit heb ik een extra voeding gebruikt. En allemaal kabels loshalen is ook bullshit... Gewoon je 24pins loshalen en loopen.
Prima dat jij het zo doet maar dat betekend niet dat een losse voeding niet handig is. Ik doe het zelf al meer dan 14 jaar op die manier. Gasten als Singularity Computers en Jays2Cents doen het ook op die manier. Iemand als Singularity Computers heeft er meer verstand van dan jij en ik.

Ik zet liever een oude voeding van 10 euro waar niets anders dan de pomp op zit 30x aan en uit dan mijn dure voeding waar van alles op aangesloten zit.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 07-09-2016 17:27 ]

Pagina: 1