Inmiddels is de vraag beantwoord en kun je onderaan deze TS het resultaat bekijken. Bedankt voor jullie bijdrage!
Instructies over hoe je deze lamp maakt kan je hier vinden.
Beste mede tweakers,
Via printrest een leuke tafellamp gezien met een aanzienlijk prijskaartje. De vrouw vindt hem fantastisch dus een goede reden voor een nieuwe project(je). Nu is de lamp bijna klaar op de verlichting na. Helaas wordt ik overspoelt met info op internet en zie ik door de bomen het bos niet meer. Wat voor LED verlichting moet ik toepassen op mijn tafellamp? Op dat vraagstuk hoop ik hier advies te krijgen.
Lamp specificaties:

Instructies over hoe je deze lamp maakt kan je hier vinden.
Beste mede tweakers,
Via printrest een leuke tafellamp gezien met een aanzienlijk prijskaartje. De vrouw vindt hem fantastisch dus een goede reden voor een nieuwe project(je). Nu is de lamp bijna klaar op de verlichting na. Helaas wordt ik overspoelt met info op internet en zie ik door de bomen het bos niet meer. Wat voor LED verlichting moet ik toepassen op mijn tafellamp? Op dat vraagstuk hoop ik hier advies te krijgen.
Lamp specificaties:
- Materiaal: gemaakt van hout dus mag de boel niet te warm worden. (behuizing van de verlichting wordt gevoerd met isolatietape)
- Maatvoering: De behuizing van de lamp is cilindrisch van vorm en heeft een diameter van 3cm. Diepte is is nu ook 3 cm maar kan zelfs door de voet van de lamp heen worden opgeboord tot zo'n 5cm.
- Lichtstand: De LED schijnt vanuit het midden van het voetstuk naar boven door de houten 'koelribben'. In alle ribben zit een gecentreerd gat van 3cm.
- Eisen: De enige eis qua verlichting is de kleur en de lichtsterkte. Het is immers een tafellamp en geen bouwlamp. Het moet dus gezellig licht worden. De kleur zou rond de 2700/3000 kelvin (warm wit) uit moeten komen. 220v of 12v maakt mij niet veel uit. Wellicht is een externe transformator zelfs beter i.v.m. warmteontwikkeling.
- LED spots: een normale LED spot was mijn eerste ingeving. GU10 fitting erin lijmen, aansluiten en klaar. Helaas vindt ik nergens LED spots met een diameter kleiner dan 3cm. Ook schijnen de spots warm te worden wat niet ideaal is.
- LED Driver op koelster: Dit lijkt me nog de meest ideale oplossing. Ik heb echter geen verstand van van LED plaatjes en ook is de diameter wederom een probleem. (ik vindt ze niet met de juiste diameter) Verder weet ik niet precies wat er komt kijken bij een LED driver op koelster. Kan ik hier een 12v transformator op aansluiten bijvoorbeeld?
- LED strip: De meest makkelijke oplossing. Ik heb nog een stripje liggen en die plak ik er zo in. Helaas is de lichthoek niet optimaal aangezien de LEDS dan naar binnen schijnen en niet omhoog.

[ Voor 14% gewijzigd door FloydRaalte op 15-10-2018 15:56 ]
If you can't take the heat, don't tickle the dragon.