Nieuw RAM (beter 2x 8GB of 1x 16GB)?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwColHD
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-04 15:45
Ik wil voor mijn nieuwe PC 16GB RAM nemen. Mijn moederbord kan 64GB DDR4 aan.

Nu wil ik niet direct 64GB erin steken aangezien dat een beetje overkill is, maar het is fijn dat de mogelijkheid om te upgraden aanwezig is. Nu heb ik twee opties gevonden waartussen ik twijfel:

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M1B3000C15

pricewatch: Kingston HyperX Savage HX424C12SB2K2/16

Ik zal eerlijk zijn, ik heb niet heel veel verstand van alle details maar dit wordt m'n eerste PC die ik zelf bouw. Ik weet dat de ene een iets hogere geheugensnelheid heeft dan de ander, maar ze hebben dezelfde true latency.

Qua prijs zijn ze ook ongeveer gelijk, maar mijn vraag is dus: Is het dan beter om 1 strip van 16GB te hebben of 2 van 8GB? Qua performance/snelheid etc.

Uiteindelijk lijkt mij 16GB RAM de beste optie, aangezien ik dan nog 3 plekken over heb om te kunnen upgraden. Maar heb dus gelezen op verschillende fora dat 2 sticks in veel gevallen beter zijn, maar misschien is deze informatie inmiddels achterhaald.

Edit:
Huidige systeem:
Intel i7 6700k
Asus Z170 Pro gaming
Gtx 970
500GB ssd
nog geen RAM gekozen

[ Voor 4% gewijzigd door TwColHD op 05-09-2016 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-04 13:19
2 sticks zal beter performen aangezien die tegelijk (dual-channel) aangesproken kunnen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Waar bestaat je systeem uit en wat voor gekke dingen ga je doen dat je denkt dat 16GB niet genoeg is de komende jaren?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwColHD
-The_Mask- schreef op maandag 05 september 2016 @ 11:52:
Waar bestaat je systeem uit en wat voor gekke dingen ga je doen dat je denkt dat 16GB niet genoeg is de komende jaren?
Ik doe veel (zware) videobewerking en met mijn huidige systeem (8GB) zit ik vaak tegen het limiet. 16GB zal dus waarschijnlijk wel genoeg zijn, maar wellicht wil ik het daarna nog upgraden mocht het nodig zijn. Heb trouwens even de originele post gewijzigd met de specs van mijn nieuwe systeem.
scrappy.doo schreef op maandag 05 september 2016 @ 11:51:
2 sticks zal beter performen aangezien die tegelijk (dual-channel) aangesproken kunnen worden
Dus dan zou ik het best 2x 8 kunnen doen? En stel ik wil per se sticks van 16, dan kan ik beter meteen 2x 16 doen bij wijze van spreken? Tuurlijk is dat extreem veel, maar even ter vergelijking.

[ Voor 35% gewijzigd door TwColHD op 05-09-2016 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-03 10:36
Inderdaad is 2 modules beter.

En blijkbaar heeft je moederbord maar twee memory slots?

Ik zou dan toch voor 2x8GB gaan. Die zijn beter betaalbaar dan 1x 16GB.
En als je later toch nog meer nodig hebt, dan kun je op Vraag & Aanbod
vast je huidige 16GB wel kwijt voor een redelijk bedrag... :-)

[ Voor 4% gewijzigd door kh65 op 05-09-2016 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:37

MsG

Forumzwerver

Je zou ook alvast 32GB kunnen nemen. Je ziet vaak de trend dat RAM, nadat het eerst een stabiele prijs heeft, na enkele jaren juist weer duurder wordt, omdat dan de productie mindert danwel stopt. Ik heb mijn DDR3 geheugen toentertijd voor tweedehands meer betaald een paar jaar later, dan ik toen ik de PC kocht nieuw had gekocht.

Denk ook aan je Windows-licentie. Bij oudere Windows-versies ben je met een Home-licentie beperkt tot 16GB.

[ Voor 14% gewijzigd door MsG op 05-09-2016 12:02 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwColHD
kh65 schreef op maandag 05 september 2016 @ 12:00:
....
Ik zou dan toch voor 2x8GB gaan. Die zijn beter betaalbaar dan 1x 16GB.
En als je later toch nog meer nodig hebt, dan kun je op Vraag & Aanbod
....
Ja dat is zeker waar! Ik ga dan voor mezelf even kijken welke hoeveelheid ik wil. Maar het is dus in ieder geval beter om dan 2x 8 of 2x 16 te doen, en sowieso niet 1x 16.
MsG schreef op maandag 05 september 2016 @ 12:01:
Denk ook aan je Windows-licentie. Bij oudere Windows-versies ben je met een Home-licentie beperkt tot 16GB.
Bedankt voor de tip! Zal er zeker even op letten.
Pagina: 1