Vervanging Samsung Syncmaster T240 monitor

Pagina: 1
Acties:

• Dvyss
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-01 15:28
Hi Tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor. Mijn syncmaster heeft na zo'n 7 jaar (verticale strepen in verschillende kleuren). Ik was zeker tevreden over dit apparaat, maar verwacht dat er 7 jaar later wel wat beters op de markt is. Ik heb zelf al rondgekeken in de pricewatch en de laatste Desktop Bestbuy, maar zie door de bomen het bos niet meer. Voornamelijk omdat ik zelf weinig verstand heb van monitoren en de keuze erg groot is. Daarnaast constante twijfel over of de meerprijs van monitor x het waard is om meer te betalen dan monitor y.

Ik zoek een monitor
Onderdeel is aan vervanging toe. Ik gebruik mijn monitor zo goed als alleen voor gamen.

Wat is je budget?
Mijn eerste indicatie was zo'n 200 euro, maar na wat rondkijken en de realisatie dat het scherm ook weer zo'n 7 jaar mee moet, mag het ook richting de 250/300 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet zo zeer, maar ik wil geen budget merk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Momenteel staat mijn desktop in een ruimte die door gebrekkig lichtinval vrijwel altijd donker is. Dit kan de komende jaren veranderen, dus het scherm moet ook in lichtere ruimtes goed te gebruiken zijn (IPS?).
Hoogte verstellen en verticaal draaien is niet relevant. Aansluiting via HDMI.

Resolutie
1920 x 1080 is voldoende. 2560 x 1440 is mooi, maar een grote meerprijs niet waard als het ten koste gaat van belangrijkere specificaties.

Formaat
24". Mag natuurlijk ook 27"worden, maar een hogere resolutie is dan wel gewenst.

Type scherm
Hier heb ik nog wat bevestiging voor nodig. Wat is het beste voor games? Is de kans groot dat ik weinig zie met IPS in een lichte omgeving?

Gewicht
Mijn huidige scherm is zo'n 6kg. Vind ik vrij zwaar, dus liever een lichter scherm. Is geen deal-breaker.

Responsetijd / Refresh rate
Responsetijd maakt niet meer zoveel uit, las ik in het algemeen adviestopic. Wel wil ik een fatsoenlijke refresh rate. Ik heb een Nvidia-kaart, dus Freesync heb ik weinig aan.

Zelf gevonden
Dell Ultrasharp U2515H - € 298,90
Zit aan het uiterste van mijn budget. Waard? Lees ook in wat reviews over ghosting en responsetijd.

LG 27MP65HQ-P - € 173,50
Voordelig, maar ziet er goed uit. Twijfel alleen over de resolutie op dit grotere scherm.

BenQ XL2411Z - € 277,-
Ziet er met 144Hz en 1ms goed uit, maar ik ken BenQ voornamelijk van de budget Beamer die wij op kantoor hebben staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Dvyss op 05-09-2016 10:58 ]

• Emiel2317
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-09-2022
Dit is ook een leuke om te bekijken, ik ga er 3 van kopen. Ik heb veel research gedaan over deze monitor. Er zijn veel reviews op coolblue. pricewatch: AOC G2460VQ6 Zwart

Goede video om te bekijken: YouTube: THE MONITOR BUYING GUIDE FOR YOU!

[ Voor 21% gewijzigd door Emiel2317 op 05-09-2016 18:36 ]

• NickDLH
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-02 15:35
Die Dell monitor is op zich gewoon een hele goeie keuze. Ik zou in ieder geval wel voor een IPS monitor gaan omdat die kleuren gewoon veel mooier zijn en daarnaast inderdaad het scherm vaak beter is met veel tegenlicht.

Zelf zou ik liever nog net iets meer besteden en dan voor een 27 inch 1440p scherm gaan. Deze van BenQ https://tweakers.net/pric.../benq-gw2765he-zwart.html is voor die huidige prijs erg goed.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:43
Welke games speel je? En erg mooi scherm(als je games die resolutie ondersteunen). Is
pricewatch: LG 29UM58-P Zwart

29 inc klinkt groot. Maar valt reuze mee.
http://www.displaywars.com/24-inch-16x9-vs-29-inch-21x9

De reden dat een scherm meestal te groot aanvoelt komt door de hoogte. En niet door de breedte. Maar als je game geen 21:9 ondersteunt zit je met een karige 23ish inc 1080p monitor. En dan is het weer zonden van zijn geld.

Tevens ben ik het met NickDLH eens dat een klein beetje bijleggen voor een 1440p zeker waard is.
Maar ik mis welke kaart. 1440p Gamen op een gtx-660 gaat je niet blij maken.
En is er een kleine kans dat je volgende GPU een AMD wordt? Is ben een diehard nvidia fan(niets mis mee hoor).

[ Voor 7% gewijzigd door loki504 op 06-09-2016 11:13 ]

• Dvyss
Bedankt voor jullie reacties! Mijn videokaart is de GTX 960 uit mijn hoofd. Deze kaart heb ik net een jaartje, dus zal niet snel switchen en waarschijnlijk bij Nvidia blijven.

De door jou genoemde LG had ik in eerste instantie bovenaan mijn lijstje staan, maar zag toen dat hij widescreen was. Hierdoor was ik alleen bang voor incompatibility met games (speel van alles, GTA V, Prison Architect, Torchlight 2, Batman games).

Dan is het voor mij nu een keuze tussen de Dell en BenQ monitor. :P

[ Voor 19% gewijzigd door Dvyss op 06-09-2016 13:28 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:43
Met die kaart zou ik eerder kiezen voor een 24/27 inc 1080p 75hz. gta5 1440p op ultra(zal niet allemaal max zijn). komt de 960 op ong 30 fps uit. Dat vind ik zelf al niet echt prettig werken. En zou ik liever voor een 1080p scherm gaan. je aalt wel voordeel uit een 144hz scherm op 60 fps. Maar in mijn ogen niet zijn geld waard om dat er extra aan uit te geven. Zoals: pricewatch: Iiyama ProLite XU2590HS-B1 Zwart

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-02 22:54
Dvyss schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 13:24:
Bedankt voor jullie reacties! Mijn videokaart is de GTX 960 uit mijn hoofd. Deze kaart heb ik net een jaartje, dus zal niet snel switchen en waarschijnlijk bij Nvidia blijven.

De door jou genoemde LG had ik in eerste instantie bovenaan mijn lijstje staan, maar zag toen dat hij widescreen was. Hierdoor was ik alleen bang voor incompatibility met games (speel van alles, GTA V, Prison Architect, Torchlight 2, Batman games).

Dan is het voor mij nu een keuze tussen de Dell en BenQ monitor. :P
Mwah, de meeste games ondersteunen die resolutie gewoon tegenwoordig. De games die je opnoemde ondersteunen het gewoon, al zullen wellicht hele oude Batman games het niet doen. 21:9 begint steeds populairder te worden. ;)

Ik zelf heb de voorganger, die eigenlijk niet anders is en ik ben ontzettend blij. Erg goed gekalibreerd (ook de zwartwaarden zijn goed voor een IPS), start snel op, je kunt er fijn games op spelen en series/films zijn epic hier op. En natuurlijk meer horizontale ruimte, waar je het eigenlijk voor doet. :o

Daarnaast heeft een 21:9 monitor altijd zo'n 'cool-gehalte'. Als iemand zo'n monitor ziet is het toch altijd even een "Wow". :*)

[ Voor 8% gewijzigd door Luca op 06-09-2016 15:33 ]

• Dvyss
Nogmaals bedankt voor jullie reacties en meedenken. Ik ga voor de Iiyama ProLite XU2590HS-B1 Zwart die loki504 aanbeveelde. Mooie prijs en voldoet aan mijn eisen.

Zo'n widescreen zal zeker een wow-factor hebben, haha. Maar voor mij de meerprijs dan niet waard. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Dvyss op 07-09-2016 17:17 ]

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-02 22:54
Dvyss schreef op woensdag 07 september 2016 @ 17:16:
Nogmaals bedankt voor jullie reacties en meedenken. Ik ga voor de Iiyama ProLite XU2590HS-B1 Zwart die loki504 aanbeveelde. Mooie prijs en voldoet aan mijn eisen.

Zo'n widescreen zal zeker een wow-factor hebben, haha. Maar voor mij de meerprijs dan niet waard. :)
Widescreen is niet voor iedereen weggelegd nee. :P Ook een prima scherm die Iiayama inderdaad! Veel plezier ermee.

• Dvyss
Zojuist de Iiyama ProLite binnen gekregen. Wat een ontzettend mooi scherm! Bedankt!
Pagina: 1