Nieuwe geluidskaart nodig

Pagina: 1
Acties:

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-02 21:58
Hallo Tweakers,

Afgelopen week heb ik tweedehands een moederbord gekocht, Asus P8Z77-V LX. Leuk moederbord. Echter, ik krijg het voor geen mogelijkheid voor elkaar het geluid werkende te krijgen. Het moederbord heeft onboard 7.1 Realtek ALC887 audiochip. Kan een defect zijn, maar dan vind ik het vreemd dat zowel de front- als de rearaansluiting geen geluid geeft.

Enfin, ik heb besloten een geluidskaart te kopen. Liefst geen USB-model maar eentje die op een PCI(e)-slot gaat.

Ik zoek een geluidskaart.
Ik heb dit component nodig omdat ik het onboard geluid niet werkende krijg. Er blijken veel mensen ditzelfde probleem te hebben, ik heb online nergens de oplossing kunnen vinden. In BIOS staat alles goed. Geluidskaart moet geschikt zijn voor shooters.

Wat is je budget?
Mijn budget is ongeveer €30,-.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet per sé een voorkeur voor een merk, zolang het maar een A merk is. Sweex wil ik in ieder geval niet.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?
Moederbord: Asus P8Z77-V LX
Processor: Intel i5 3570k
Geheugen: Corsair 2x 4GB cl9 1333Mhz
Videokaart: Sapphire Radeon HD 7850
Voeding: Cooler Master 450W
Koptelefoon: Fatal1ty Gaming headset
Behuizing: Antect ATX formaat

• GrazendeKoe
Bumpje. Niemand die advies heeft?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:11

D4NG3R

kiwi

:)

Welk OS draai je en heb je zowel de nieuwste als oudere drivers geprobeerd?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• GrazendeKoe
Sorry. Ik heb Windows 10 64 bit. Ik heb geprobeerd met de nieuwste drivers en de originele drivers van de CD. Beiden leverden tot net geen resultaat op.

Nu heb ik in de Realtek settings van het frontpaneel van HD naar AC97 gezet. Waar Windows eerst luidsprekers helemaal niet herkende en dus niet een aansluiting detecteerde, detecteert hij nu wel de aansluiting. De rear aansluiting welteverstaan. Vreemd in mijn ogen.

Echter, nog steeds hoor ik geen geluid als ik luidsprekers als standaardapparaat selecteer. Ik zie wel het groene balkje 'reageren' op muziek.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-02 09:33
Deze voldoet pricewatch: Creative Sound Blaster Audigy Fx

[ Voor 3% gewijzigd door The_Greater op 06-09-2016 11:50 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Probeert de videokaart toevallig niet het geluid door te geven via HDMI aan je monitor ? Als de chip geïnstalleerd is en je ziet het balkje reageren op muziek is er waarschijnlijk iets softwarematig verkeerd ingesteld. Zou toch nog even wat prutsen. Probeer je speakers of koptelefoon eens in de andere uitgangen te proberen (meestal is het groen, maar dit kan ook geswitcht zijn of worden)...

[ Voor 22% gewijzigd door ToFast op 06-09-2016 11:59 ]

• GrazendeKoe
ToFast schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 11:55:
Probeert de videokaart toevallig niet het geluid door te geven via HDMI aan je monitor ? Als de chip geïnstalleerd is en je ziet het balkje reageren op muziek is er waarschijnlijk iets softwarematig verkeerd ingesteld. Zou toch nog even wat prutsen.
Bedankt voor de tips.

Ik heb echter een clean windows 10 installatie gedaan en alles in de installatie geformarteerd. Toen vanaf de CD enkel de onboard geluiddrivers geinstalleerd. In die situatie zag ik in 'geluid' in configuratiesysteem wel 'luidsprekers' staan, maar er stond bij dat deze niet aangesloten waren.

Toen kwam ik er achter dat als ik voor het frontpaneel AC97 instelde in plaats van HD Windows opeens wel zag dat de luidsprekers aangesloten waren. Nu is dus het probleem dat ik geen geluid hoor, terwijl ik wel het balkje zie reageren op muziek. Boxen ook aangesloten gehad op fronpaneel, maar ook geen geluid.

Ik ben eerlijk waar al meer dan 2 dagen aan het prutsen met instellingen en zoeken op google, geen resultaat. Heb ook de probleemoplosser van Windows gebruikt, maar die zorgt er juist voor dat hij de luidsprekers weer niet vindt...

• ToFast
GrazendeKoe schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 12:04:
[...]

Bedankt voor de tips.

Ik heb echter een clean windows 10 installatie gedaan en alles in de installatie geformarteerd. Toen vanaf de CD enkel de onboard geluiddrivers geinstalleerd. In die situatie zag ik in 'geluid' in configuratiesysteem wel 'luidsprekers' staan, maar er stond bij dat deze niet aangesloten waren.

Toen kwam ik er achter dat als ik voor het frontpaneel AC97 instelde in plaats van HD Windows opeens wel zag dat de luidsprekers aangesloten waren. Nu is dus het probleem dat ik geen geluid hoor, terwijl ik wel het balkje zie reageren op muziek. Boxen ook aangesloten gehad op fronpaneel, maar ook geen geluid.

Ik ben eerlijk waar al meer dan 2 dagen aan het prutsen met instellingen en zoeken op google, geen resultaat. Heb ook de probleemoplosser van Windows gebruikt, maar die zorgt er juist voor dat hij de luidsprekers weer niet vindt...
Ik zou het sowieso proberen met alleen de nieuwste drivers of de drivers die Windows meegeeft (of dat je die handmatig moet laten zoeken). Ergens zegt me dat de chip of uitgangen niet kapot zijn, heb soortgelijke problemen gezien en dat lag toch echt aan instellingen / juiste aansluiting gebruiken. Ben je het zat dan gewoon die aangeraden creative kaart kopen. Even de drivers verwijderen en de chip uitzetten via het bios.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:34
Rechter muisknop op het "speakerje". klip op afspeel apparaten. Welke staan daar. En op welke staat als standaard. als je alleen je groene stekkertje in je groene achter uitgang plaatst. Haal voor de zekerhuid je front speaker er even uit. Dus alleen je achterkant.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-02 15:35
pricewatch: Creative Sound Blaster Z (retail)

Die heb ik via V&A een keer voor 30 euro geregeld. Werkt wel fijn i.v.m. de versterkte headset uitgang, handig voor oude "echte" headsets.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• GrazendeKoe
ToFast schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 12:10:
[...]

Ik zou het sowieso proberen met alleen de nieuwste drivers of de drivers die Windows meegeeft (of dat je die handmatig moet laten zoeken). Ergens zegt me dat de chip of uitgangen niet kapot zijn, heb soortgelijke problemen gezien en dat lag toch echt aan instellingen / juiste aansluiting gebruiken. Ben je het zat dan gewoon die aangeraden creative kaart kopen. Even de drivers verwijderen en de chip uitzetten via het bios.
Ik ga nu wéér een clean install doen van windows 10. Ik zet automatische driver updates via windows updates uit. Ik downloadde zojuiste alle andere drivers via windows 10, en jawel, hij zette ook het amd geluidstuurprogramma er die compleet niet nodig is. Ik ga straks eens de nieuwe drivers proberen van realtek, wie weet schiet dat wat op. Ik ben er ook van overtuigd dat er aan het mobo niks kapot is, aangezien hij nu wel ziet dat er boxen aangesloten worden en dat ik het groene balkje van muziek zie.
loki504 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 12:10:
Rechter muisknop op het "speakerje". klip op afspeel apparaten. Welke staan daar. En op welke staat als standaard. als je alleen je groene stekkertje in je groene achter uitgang plaatst. Haal voor de zekerhuid je front speaker er even uit. Dus alleen je achterkant.
Als ik windows opnieuw geinstalleerd heb en het geluid werkt nog niet naar behoren met de nieuwe drivers post ik hier een afbeeldingen met de instellingen. Ik zal de plug van frontpaneel van het mobo af halen.

EDITJE: Heeft iemand tips om specifiek driver updates niet te downloaden en installeren? Ik had dit gevonden: http://www.pcmweb.nl/work...10-updates-blokkeren.html Dit blijkt echter niet helemaal goed te werken als ik de reacties daar lees.

[ Voor 7% gewijzigd door GrazendeKoe op 06-09-2016 12:29 ]

• ToFast
GrazendeKoe schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 12:24:
[...]

Ik ga nu wéér een clean install doen van windows 10. Ik zet automatische driver updates via windows updates uit. Ik downloadde zojuiste alle andere drivers via windows 10, en jawel, hij zette ook het amd geluidstuurprogramma er die compleet niet nodig is. Ik ga straks eens de nieuwe drivers proberen van realtek, wie weet schiet dat wat op. Ik ben er ook van overtuigd dat er aan het mobo niks kapot is, aangezien hij nu wel ziet dat er boxen aangesloten worden en dat ik het groene balkje van muziek zie.

[...]

Als ik windows opnieuw geinstalleerd heb en het geluid werkt nog niet naar behoren met de nieuwe drivers post ik hier een afbeeldingen met de instellingen. Ik zal de plug van frontpaneel van het mobo af halen.
Je hóeft Windows hiervoor niet opnieuw te installeren steeds hoor. Gewoon drivers verwijderen, eventueel met een tool die dat wat grondiger doet (ff opzoeken) zoals ook registery settings. Je kan ook proberen via hardware alleen puur de drivers te installeren in plaats van het hele realtek pakket. Soms zit het probleem in die extra software (bugs) en kan je met puur de driver (die je vaak ook uit dat software pakket kan halen/extracten en dan laten zoeken door Windows in die mapjes) betere resultaten hebben.

Het mooie is dat als het je lukt je in het vervolg (soortgelijke) problemen beter en sneller kunt oplossen of anderen ermee kunt helpen en je 4 tientjes bespaart op een geluidskaart. Het kost wat uren zoeken / klooien..maar goed.

[ Voor 7% gewijzigd door ToFast op 06-09-2016 12:33 ]

• GrazendeKoe
ToFast schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 12:30:
[...]

Je hóeft Windows hiervoor niet opnieuw te installeren steeds hoor. Gewoon drivers verwijderen, eventueel met een tool die dat wat grondiger doet (ff opzoeken) zoals ook registery settings. Je kan ook proberen via hardware alleen puur de drivers te installeren in plaats van het hele realtek pakket. Soms zit het probleem in die extra software (bugs) en kan je met puur de driver (die je vaak ook uit dat software pakket kan halen/extracten en dan laten zoeken door Windows in die mapjes) betere resultaten hebben.

Het mooie is dat als het je lukt je in het vervolg (soortgelijke) problemen beter en sneller kunt oplossen of anderen ermee kunt helpen en je 4 tientjes bespaart op een geluidskaart. Het kost wat uren zoeken / klooien..maar goed.
Ik weet het, helaas ben ik zo'n mafkees die er van houdt een helemaal clean perfect installatie te willen doen. Ik ga straks dus van alle fabrikanten enkel de drivers installeren, niet de software. Hoewel zo'n softwarepakket wel handig kan zijn om up to date te blijven..

• GrazendeKoe
Het begint echt achterlijk te worden. Ik probeer nu de Realtek drivers te installeren die ik van de ASUS website heb gedownload. Dat start de wizard die omschrijft:

1. We deinstalleren audio drivers, starten opnieuw op
2. We installeren audio drivers, starten opnieuw op

Ik zit nu in een loop van deinstalleren, rebooten, deinstalleren, rebooten etc. Verschrikkelijk.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En als je met degene contact opneemt waar je het moederbord hebt gekocht, je hebt, ook al is het tweede hands evengoed recht op een goed werkend product en een beperkte garantie.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
GrazendeKoe schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 14:33:
Het begint echt achterlijk te worden. Ik probeer nu de Realtek drivers te installeren die ik van de ASUS website heb gedownload. Dat start de wizard die omschrijft:

1. We deinstalleren audio drivers, starten opnieuw op
2. We installeren audio drivers, starten opnieuw op

Ik zit nu in een loop van deinstalleren, rebooten, deinstalleren, rebooten etc. Verschrikkelijk.
Daar heeft mijn Asus Z170 VIII Gene ook last van. Die blijft maar deinstalleren, rebooten en niks installeren. Maar m'n audio werkt wel gewoon :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• GrazendeKoe
CH40S schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 14:37:
En als je met degene contact opneemt waar je het moederbord hebt gekocht, je hebt, ook al is het tweede hands evengoed recht op een goed werkend product en een beperkte garantie.
Ja heb het bij hem laten weten. Hij zou garantiebewijs opsturen. Bord is echter al 4 jaar oud, dus weet niet of ik nog ergens recht op heb. Kan er wel even induiken.

Straks maar even kijken of het moederbord niet iets raakt in de case. Zou kunnen, toch? Als dat het niet is en geen garantie zal ik een geluidskaart moeten kopen.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-02 13:40
Geef anders es gewoon antwoord op de vragen hier ;) Weet je zeker dat het geluid niet over HDMI gestuurd wordt?

• GrazendeKoe
borft schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 14:48:
Geef anders es gewoon antwoord op de vragen hier ;) Weet je zeker dat het geluid niet over HDMI gestuurd wordt?
Oh sorry, ik dacht dat ik dat gezegd had. Dat weet ik inderdaad zeker.

Ten eerste omdat ik op den duur opnieuw windows 10 geinstalleerd heb, geen internet beschikbaar was en toen enkel de realtek drivers ingestalleerd heb. Dat leverde geen geluid op.

Ook heb ik de HDMI geluidsoptie uitgeschakeld die windows 10 automatisch mee installeerde. Dat ging om de AMD HDMI geluidsdrivers.

• GrazendeKoe
Dit zijn mijn instellingen nu:

https://postimg.org/image/40yp58r3z/
https://postimg.org/image/9lcdls809/

Drivers van Realtek zijn geinstalleerd. Ik hoor nog steeds geen geluid.

Ik heb nu ook windows 7 geprobeerd, maar hier ook geen geluid. Vrees toch dat het moederbord schade opgelopen heeft. Tevens jumper gebruikt, geen resultaat.

Denk dat ik dit maar bestel: pricewatch: Creative Sound Blaster Audigy Fx

[ Voor 49% gewijzigd door GrazendeKoe op 06-09-2016 16:39 ]

Pagina: 1