Harddisk Partition Table Traag / Defekt

Pagina: 1
Acties:

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:07

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik heb hier een Laptop waar nu na twee weken alweer een harddisk niet meer reageert. Symptomen waren traagheid tot vast lopen. Heb dus 2 weken geleden de Harddisk door een SSD vervangen, en nu weer het zelfde.

Harddisk weer uitgebouwd en geprobeerd op een andere PC via USB aan te spreken, maar er gebeurd niet veel of alles super traag. Dit was ook met de oude schijf.

Zodra ik de schijf aansluit verschijnt naar een ongelooflijke lange tijd de schijf onder mijn Computer, maar is niet benaderbaar. DiskManagement, Minitools Partition Manager en zelfs Diskpart blijken niet te reageerden, Die blijven maar zoeken. Ik dacht eerst bij de oude schijf dat de koppen gewoon defect zijn, maar nu met een vrij nieuwe SSD het zelfde. Blijkt op een of andere manier data zelf defect te zijn. DiskManagement geeft nog de Partitie indeling weer, maar gat dan bij het inbinden van de schijf in het systeem hangen. Dus op dat moment dat het schijfletter toegewezen word. Hoe kan ik ervoor zorgen dat Windows de schijf wel mount maar geen schijfletters toekent? Diskpart Automount disable nog mountvol /N blijken niet te werken.

Schijf is NTFS. Ik denk dat het probleem ergens in de Partition Table ligt of in de NTFS table.

Heb ook met Gpart Bootdisk geprobeerd die gaf aan dat er waarschijnlijk een GPT op zou zitten die blijkbaar beschadigt is. Ook het herstellen of gewoon verwijderen van de Partities lukt niet.

Ik zou graag de SSD weer aan de praat krijgen, formatteren is voldoende. Komt uiteraard niet meer in de laptop. Ook zou ik graag van de oude de Data terug krijgen (staat nog een savegame op :+ ) en deze eventueel ook weer aan de praat krijgen . Dit had ik al een kleine 2 jaar geleden, toen gebeurde er het zelfde, de toenmalige 500 gig schijf heb ik na enige tijd en geknutsel gewoon weer aan de praat gekregen, d.w.z. geformatteerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Roman op 05-09-2016 10:02 ]

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Verwijderd

Begin met het opvragen van de SMART gegevens. Kijk eens in het Check je SMART topic.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Die draait ook maar rondjes. M.a.w. reageert niet meer.

Verwijderd

Kabelproblemen zijn dan niet uitgesloten. Probeer het eens opnieuw met een omgewisselde DATA kabel (dus de kleine kabel die van je hardeschijf naar je moederbord gaat).

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Kabelproblemen zijn uitgesloten. Verschillende Kabels en USB adapters gebruikt, altijd hetzelfde probleem.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
Lees de SMART van zowel de harddisk als de SSD eens uit via een andere PC/laptop (bv. ,met een SATA-USBx adapter) en post de resultaten dan hier. (Waarschijnlijk werkt het wel in andere hardware en dan blijkt wellicht ook uit de SMART-data wat het probleem is geweest.)

Sowieso moet je om de Savegame te redden, zowieso de SSD of harddisk in andere hardware benaderen zodat je met Recuva of GetdataBack of zo e.e.a. kunt redden.

En ik zou (zeker met jouw recente ervaringen) sowieso een backup regime op een offline medium starten, liefst met versioning.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Werkt allemaal niet. Zoals geschreven heb ik hem reeds met USB adapter op andere PC getest, zonder resultaat. Zelfs met diverse besturingssystemen. Ook Smart kan ik niet uitlezen. Elk programma wat ik er tegen aan gooi, blijft maar rondjes draaien, zeg maar wat vroeger de zandloper was.

/edit: Het is nu vrij raar, heb hem intern aangesloten, en het is nu net een knipperlicht. Hij doet het een minuut prima en dan hangt die weer voor een tijd, en dan gaat die weer. Ik ga proberen de exacte tijd te bepalen en ook om in die tijd een SMART te draaien. SSD word ook vrij warm.

/Smart geeft geen fouten. Conditie is goed.

/edit 3: Geprobeerd de schijf opnieuw te partitioneren, zonder succes. Geprobeerd met Gparted, Debian en uiteraard de bekende Windows tools en programma's. Het is zelf zo dat de Bios (zowel de Laptop als andere PC) de Harddisk niet regelmatig meer herkennen. Ik zou dus zeggen "dood", maar dan nog de vraag hoe kan dat. Ding is 2 weken in gebruikt.

[ Voor 57% gewijzigd door Roman op 05-09-2016 14:56 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
Unexpected Powerlosses?
Misschien kan je in die minuut dat het normaal werkt de SMART gegevens uitlezen?

Heb je trouwens al eens MEMTEST laten draaien (pakweg een dag)?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:43
Wat voor SSD is het? Zou het een probleem met de firmware kunnen zijn? Als ie intern onder Debian ook niet goed uit te lezen is, lijkt het toch echt te wijzen op een probleem met de disk.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Smart gaf geen fouten toen die reageerde. Nu echter doet die niets meer, ook niet in de MacMini waar ik hem 2 weken geleden uitgebouwd heb. De bios van zowel de Laptop, als een Test PC herkennen de SSD nu niet meer. Ook de USB adapter herkent hem niet meer.

Memtest heb ik laten draaien, echter geen dag, maar een uur. Maar ik denk dat er iets met de Laptop aan de hand is. Ik denk niet dat drivers schuld aan dit fenomeen zijn. Ik ga nu proberen en gooi er een oude 40 gig schijf in (geen SSD) en zal er Debian op zetten om te kijken wat die dan zo na 2 tot 4 weken doet. Als die het begeeft is het niet erg.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Kan ook zijn dat de SSD gewoon toevallig stuk is, en de HDD ook. Gebeurt soms wel eens...

Welke PC's, Mac's, adapters, SSD's en HDD's en kabels hebben we het eigenlijk over?

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Kan toeval zijn, idd.

Harddisk: Patriot SSD 120 Gb; Harddisk HGST 1 TB (type weet ik even niet)
Hardware:
Noname PC Asus P5k mainboard Core 2 Quad
Laptop is een HP Probook 6560 i5
MacMini 2.1 Core 2 Duo (2006)
USB Adapters:
Center Model Y-1030TB
en de 2de staat thuis, is zo'n station waar je de harddisk in inlegt.
En dan diverse Sata kabels.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Als je smart wilt uitlezen of een hard disk recovery wilt doen,
dan hang de hd aan een interne hard disk controller(hoofd controller), en nooit aan een usb aansluiting.

Met linux kun je met testdisk proberen data eraf te halen, dus met een bootable linux cd.
Misschien met linux kun je er direct vanaf lezen.
Pagina: 1