Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vaste telefonie over cat5 en switches

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:19

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Topicstarter
Mijn vraag
Ik maak gebruik van een alles in 1 pakket can mijn provider en heb de kabelmodem in de meterkast staan. Nu wil ik graag het hoofdstation van de dect toestellen uit de meterkast halen, omdat daar ook een antwoordapparaat functie op zit.
Er loopt een cat5 e kabel van de meterkast naar de woonkamer waar ik 2 netwerkapparaten op aan heb gesloten. Graag zou ik het hoofdstation daarbij willen zetten.
Google heeft me al verteld dat ik telefonie over cat5 kan laten lopen, ik zou daarvoor 2 verloopstekkers halen, maar ik wil ook nog de netwerkconnectiviteit van de 2 bestaande apparaten (settop box en blu-ray speler) blijven gebruiken. Het leggen van een nieuwe cat5 kabel naar de woonkamer is niet mogelijk (dubbele vloer met vaste kabelgoten), daarom ben ik benieuwd of de volgende setup kan werken :

(Kabelmodem - cat5 -) Telefoonuitgang kabelmodem - telefoondraad - verloopstekker -categorie 5 - switch - categorie 5 naar woonkamer - cat5 - switch - cat5 - verloopstekker - telefoondraad - hoofdstation

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google geeft me weinig aanknopingspunten op deze setup: telefoon over cat5 is geen probleem, zo ver was ik al gekomen .

Hier kon uw advertentie staan

Beste antwoord (via Nitroglycerine op 05-09-2016 09:52)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 11:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Nee, dat kan niet. Netwerk en telefoon gebruiken de kabel op een compleet andere manier. Dat is onmogelijk tegelijk te gebruiken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 11:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Nee, dat kan niet. Netwerk en telefoon gebruiken de kabel op een compleet andere manier. Dat is onmogelijk tegelijk te gebruiken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:05
Ja, dat kan wel.
Nee, dat kan niet op de door jou bedachte manier ;)

Er is wel een alternatieve oplossing om ethernet & telefonie door 1 kabel te sturen:
Maak aan beide kanten van de UTP-kabel een verloop waarin je aders 4&5 (of 7&8) afsplitst naar een telefoniedoos.

Beperking: Je netwerkkabel mist nu twee aders waardoor deze terugvalt naar 100Mbit.

[ Voor 44% gewijzigd door nescafe op 05-09-2016 15:54 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Bedankt voor het antwoord. Dan hou ik het maar zo het nu is.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04:17
nescafe schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:34:
Ja, dat kan wel. Maak aan beide kanten van de UTP-kabel een verloop waarin je aders 4&5 (of 7&8) afsplitst naar een telefoniedoos. Beperking: Je netwerkkabel mist nu twee aders waardoor deze terugvalt naar 100Mbit.
Er zijn ook kant-en-klare adapters te koop voor wie het knijpen van connectors niet ziet zitten, bijvoorbeeld deze.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

nescafe schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:34:
Ja, dat kan wel. Maak aan beide kanten van de UTP-kabel een verloop waarin je aders 4&5 (of 7&8) afsplitst naar een telefoniedoos. Beperking: Je netwerkkabel mist nu twee aders waardoor deze terugvalt naar 100Mbit.
Dat is het probleem ook niet. Hij wil zijn telefoonlijn aansluiten op een netwerkswitch, en dat gaat niet werken.

• Datazor
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-03-2021
Een andere mogelijkheid is om de (mogelijk) oude interne telefoonlijn te gebruiken. Dan dan deze vanuit de meterkast doorgezet worden naar het huidige punt van KPN. Misschien is dit een optie?

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Datazor schreef op maandag 05 september 2016 @ 10:42:
Een andere mogelijkheid is om de (mogelijk) oude interne telefoonlijn te gebruiken. Dan dan deze vanuit de meterkast doorgezet worden naar het huidige punt van KPN. Misschien is dit een optie?
Nee helaas niet, er ligt geen telefoonlijn vanuit de meterkast. Nieuwbouw :S

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-11 15:43
Nitroglycerine schreef op maandag 05 september 2016 @ 11:19:
[...]

Nee helaas niet, er ligt geen telefoonlijn vanuit de meterkast. Nieuwbouw :S
Nieuwbouw?
Dan zou ik toch even in de papieren kijken of er geen loze buis hoort te lopen, of tik even links en rechts naast je netwerkaansluiting in de kamer, als daar een loze doos zit hoor je het wel.
Andere optie is de netwerkkabel er uittrekken (wel eerst een touwtje of een trekveer eraan bevestigen), en er een telefoonkabel bij aan knopen en weer terug trekken. Er passen normaal gesproken wel twee kabels in een 16mm buis.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Inderdaad nieuwbouw maar zonder volledige leidingen: het zijn pijpjes die naar beneden lopen, de plint in en dan via een stelsel van 90 graden bochten hun weg vinden. Nee, kabel trekken heb ik al geprobeerd.

Verwijderd

Ze zijn verplicht om een ISRA punt / AOP in je kamer aan te leggen. Dus coax en / of KPN.\

Vraag dat eens na.

En heb je al de truc met touw, stofzuiger en DUCT tape geprobeerd? Neem een dunne touw (koop desnoods 20 meter bij de bouwmakrt, liefst nylon), bind daar een klein plastic balletje aan, en zet de stofzuiger op de buis (afplakken met duct tape, zodat de volledige "zuig kracht" de buis in gaat). Dan het balletje (invetten met Dreft of zo) voorzichtig de buis in sturen. Als het goed is, heb je meteen een goede trekkoord voor je trekveer, of meteen voor je UTP.
Pagina: 1