Nieuw geheugen

Pagina: 1
Acties:

• marcovo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-01 11:01
Ik zoek een?
Laatst heb ik een SSD in mijn computer geplaatst; maar aangezien er nu maar 3GB RAM in zit (waarvan 2GB standaard al gebruikt wordt), wil ik er wat geheugen bijplaatsen.

Wat is je budget?
Niet te goedkoop, niet te duur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik draai op dit moment 3 OS'en: Windows 7, Kubuntu 14.06, 16.06. Het moederbord is een Intel DG35EC, met 4 DDR2 geheugen-slots. Op dit moment zit er het volgende geheugen in:
- KVR800D2N5/1GB
- KVR800D2N6/2GB
De ene zit in het 2e slot, de andere in de 4e.

Mijn vragen:
-> De 1e en 2e slots zitten bij elkaar, en de 3e en 4e ook, volgens mij betekent dit dat je in de 1e/2e resp. 3e/4e geheugenstrips uit dezelfde productie wil plaatsen toch?

-> Als ik hier kijk, denk ik dat ik maximaal 2GB strips er in kan plaatsen, dus geen 4GB, klopt dat?

-> Kan ik dan het beste twee KVR800D2N6/2GB strips er bij kopen, of zijn er betere alternatieven?

• NickDLH
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-02 15:35
De goedkoopste, betrouwbare, optie is inderdaad om nog een KVR800D2N6/2GB stick bij te kopen. Je zult dan die stick van 1GB niet meer kunnen gebruiken en dan heb je dus totaal 4 GB op 800MHz.

Ik denk overigens (maar check je moederboard handleiding hiervoor) dat je het 1e en 3e slot moet gebruiken om dual channel te kunnen draaien. Maar je kunt dit wel checken als je de stick hebt door ze te plaatsen en dan te kijken in het programma CPU-Z (deze kun je gratis downloaden).

Het is overigens wel van belang dat je besturingssystemen 64-bit zijn anders kunnen ze sowieso maar 3GB maximaal gebruiken, dus dan heeft upgraden geen zin :P

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-02 16:06
Je ziet het vaak ook aan de kleur van de geheugensloten, deze zijn in de meeste gevallen lichtelijk afwijkend.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• marcovo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-01 11:01
Bedankt voor de antwoorden :) . Het OS is inderdaad 64 bit (sinds een maandje terug ;) ).

Klopt inderdaad wat je zegt Nick, uitgaande van de handleiding, p.34. Eigenlijk dacht ik dat het andersom was, maar niet dus.

Dus eigenlijk, aangezien er een 2GB en een 1GB in zit, draait het nu niet in dual channel.

Als ik er 2 sticks van 2GB bij koop, dan zet ik die dus in het eerste en derde slot. Met alleen die twee zou ik dus in dual channel kunnen draaien.. maar als dat me niet veel boeit kan ik ook die oude 2GB in het tweede slot laten zitten, levert het 6GB in single channel op toch? En eigenlijk, doe eens gek, kan ik dan ook die 1GB laten zitten?

Vraag die ik wel heb is; maakt het uit dat er twee sticks van verschillende grootte in de overeenkomende slots (2/4) zitten? Tot nu toe werkt het prima eigenlijk, ook al lees ik volgens mij dat je beter overeenkomende sticks er in kan zetten? Hoe zit dat?

[ Voor 8% gewijzigd door marcovo op 06-09-2016 21:08 ]