Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-08 23:12
Sinds enige tijd valt het me op dat het CPU gebruik van mijn Synology 1815+ continue tussen de 50 en 70 % zit.

Broncontrole laat geen CPU slurpende processen zien, en ook top (terminal) laat niks bijzonders zien. De top 15 CPU consumers gebruiken gezamenlijk gemiddeld tussen de 5 en en 8 %. De grafieken laten echter continue percentages zien van tussen de 50 & 70 % :| .

Wat ik al gedaan heb:

- Alle packages gestopt. => geen verschil in CPU.
- Er draait geen indexering of rebuilt van enige soort.
- Ook TOP laat geen abnormaal CPU gebruik zien.

Hoe kom ik er achter welk process zo belachelijk veel cpu gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Welke DSM versie draai je? De meest recente, DSM 6.0.2? En hoe lang draait de NAS al?

Wat je zou kunnen proberen, indien van toepassing, is het de-installeren van Cloud Station. Op het internet staan veel meldingen dat Cloud Station de oorzaak is van hoge CPU usage.

Of heb je Photo Station geïnstalleerd? Wellicht wordt er media geconverteerd?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
Ik draai inderdaad de meest recente DSM 6.02.

Cloudstation heb ik niet geïnstalleerd. Photostation wel, maar ik heb recentelijk geen nieuwe media toegevoegd. Dus het lijkt me dat er weinig te concerteren valt dan. Ik neem overigens aan dat dat wel terug te zien zou zijn in broncontrole.

Wat ik dus met name vreemd vind is dat de grafieken continue hoge CPU laten zien terwijl dit nergens terug te zien is in de processen... Ook niet via top.

Na een reboot is de cpu utilization even terug naar normaal, maar na een korte tijd staat hij volgens de graph weer vrolijk te stampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Heb je een anti-virus draaien op de Synology? :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
Han schreef op maandag 05 september 2016 @ 08:37:
Heb je een anti-virus draaien op de Synology? :)
Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

https://forum.synology.co...ewtopic.php?f=19&t=116273

Dit is één van de vele topics die ik kan vinden over onverklaarbare hoge CPU verbruik op een Synology in combinatie met de laatste DSM. Heb je al wat van deze 'Google hits' doorgenomen en de suggesties geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
Han schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:11:
https://forum.synology.co...ewtopic.php?f=19&t=116273

Dit is één van de vele topics die ik kan vinden over onverklaarbare hoge CPU verbruik op een Synology in combinatie met de laatste DSM. Heb je al wat van deze 'Google hits' doorgenomen en de suggesties geprobeerd?
Een aantal Posts in De eerste link omschrijven idd hetzelfde probleem, maar er is vooralsnog geen oplossing naar voren gekomen.

Vwb de Google search, ik heb idd de mogelijke oplossingen geprobeerd, maar zonder resultaat.

Dus nogmaals:

- ik gebruik geen cloudservices of cloudstation.
- alle packages gestopt, maar de cpu blijft hoog.50-70%.
- er lopen geen indexering of thumbnail generating processen.
- alleen de widget en broncontrole graphs laten hoge cpu zien, terwijl er bij bij processen ( via de gui ) en top ( terminal ) geen processen te zien zijn met hoge cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 14:57
doe anders even een reinstall van DSM met behoud van je bestanden natuurlijk..

En natuurlijk verder altijd even een backup maken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:50
Je hebt ook geen docker toestanden draaien?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
Quakie schreef op maandag 05 september 2016 @ 16:49:
Je hebt ook geen docker toestanden draaien?
Jawel, en die heb ik ook al gestopt maar dat had nauwelijks invloed op de cpu Utilization.

Een Fresh install van DSM kan, maar echt alleen als er geen andere optie meer is.

Ik heb een uur geleden nogmaals een reboot gedaan, en vooralsnog schommelt de cpu tussen de 4 en de 8. Ben benieuwd voor hoelang :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellebelle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
netvista; ik ben wel benieuwd of je dit nog hebt kunnen oplossen.

Hier namelijk hetzelfde euvel: Hoog CPU gebruik zonder het in de processen terug te zien.
- DS213j
- DSM 6.0.2
- Packages die draaien zijn alleen "Text Editor" en "WebDAV Server"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

jellebelle schreef op zondag 06 november 2016 @ 11:31:
- Packages die draaien zijn alleen "Text Editor" en "WebDAV Server"
Waar gebruik je die WebDAV server voor? Wellicht is er aan de client kant nu een programma bezig om via de WebDAV verbinding de inhoud van jouw NAS te 'inventariseren'?

Pagina: 1