Toon posts:

Mijn computer maakt een zoemend geluid tijdens zware games

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik heb een probleempje en dat is dat ik een raar geluid hoor tijdens het spelen van zware games. Idle hoor ik niets maar ik weet niet precies wat de oorzaak is of het nou de videokaart is of dat het de cpu koeler is want het geluid komt van die richting voor de gene die het weet heel erg bedankt.
P.s. Als jullie oplossingen weten hoor ik het graag

Pc specs
Processor:i7 6700k
Ram corsair lpx 16 gb ddr4 2666 mhz
Videokaart:msi gtx 1070 gaming x
Voeding : corsair vs550
Moederbord: msi gaming m5

Video van het geluid
YouTube: Is this coil whine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ooh en de cpu cooler is trouwens de corsair hydro series h60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceejay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02-2023
Even pc kast openmaken en met een kwastje of spuitbus gecomprimeerde lucht langs de fans. Kon je dat nou niet zelf bedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jawel maar me pc is gloednieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-10 16:23
Kun je die hydro series niet met een druk op de knop verstellen? Ik heb een h80 en als ik op de knop op de CPU-koeler druk dan gaat 'ie harder draaien. Als het dan erger wordt (of minder erg) zou je kunnen zeggen dat je de pomp hoort.
Of jouw computer nou nieuw is of niet maakt niet uit - hij vertoont kuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 13:29

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

WK100 schreef op maandag 05 september 2016 @ 07:07:
Of jouw computer nou nieuw is of niet maakt niet uit - hij vertoont kuren.
Maakt wel degelijk uit, als deze ouder is kun je haast zeker zeggen dat het stof is waardoor de fans "zwaarder" draaien.

Dat is nu we weten dat deze nieuw is haast onmogelijk.

Ansich best nuttige info dus.

Anyhow: je kast van binnen even schoon blazen kan nooit kwaad. maar ik zou even gaan spelen met allerlei settings van je fans (even 100% laten draaien, even minimaal laten draaien) en je pomp(zelfde liedje)

En zo uitsluiten welk onderdeel het geluid maakt. Daarna kun je kijken of dit normaal is voor het desbetreffende onderdeel.

Succes!

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Bedankt voor het reageren maar het is hoogstwaarschijnlijk niet zo dat mijn onderdelen zoals u zegt kuren vertoond want anders zou mijn compiter wel altijd zo'n geluid maken maar dat doet hij niet. Hij doet het alleen bij zware applicaties zoals battlefield 1 en battlefield hardline maar niet bij world of tanks,csgo en h1z1 en de temeraturen blijven onder de 76 graden onder load idle is hij meestal ongeveer 27 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Nogne

>.<

Je videokaart fans draaien pas onder load, als hij idle is blijven je fans (als het goed is) stil staan. Controleer het eens met je kast open en naast je scherm, dan kan je veel sneller achterhalen waar het geluid vandaan komt.

En ook nieuwe onderdelen kunnen kuren vertonen.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ceejay schreef op maandag 05 september 2016 @ 00:07:
Even pc kast openmaken en met een kwastje of spuitbus gecomprimeerde lucht langs de fans. Kon je dat nou niet zelf bedenken?
Lekkere rotopmerking met je advies waar hij niks mee opschiet.

@TS, als het echt een zoemend geluid is en niks piepends of ratelends ofzo dan neem ik aan dat het uit de fans komt. Oftewel inderdaad kast open doen en kijken of je kan horen waar het vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
misschien moet de videokaart inderdaad wat in slijten want volgens mij hebben de ventilatoren bijna nooit gedraaid omdat ik niet hele zware spellen speel en merk ik het nu pas omdat ik zo'n grapisch zwaar spel speel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vanmiddag als ik terug ben van school zal ik is de videokaart unpluggen en kijken of mijn computer nogsteeds het geluid vertoont zo ja dan weet ik vrijwel zeker dat het van de pomp komt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:10
Coil whine?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Het is waarschijnlijke coil whine dit gebeurt alleen als het systeem onder volle belasting is. De gtx 1070 serie heeft hier wel meer last van gehad. Er zijn veel gebruikers die melden over dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 13:29

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Een goed geisoleerde kast aanschaffen is dan een oplossing?

Maar coilwhine is nou niet echt een zoemend geluid jongens, ik verdenk nog steeds het koelsysteem.

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je kunt met stress tooltjes natuurlijk wel de GPU aan het werk zetten en los daarvan de CPU.
Dan kun je de CPU koeling en GPU koeling afzonderlijk testen om te achterhalen waar het vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit kan je ook testen door de videokaart uit het systeem te halen en de cpu cooler op hoge snelheid te zetten misschien kan je dan uitsluiten dat het je cpu koeling is? en de fans even de extra fans unpluggen om te kijken of het zich nog steeds voor doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-10 22:14
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2016 @ 10:18:
Het is waarschijnlijke coil whine dit gebeurt alleen als het systeem onder volle belasting is. De gtx 1070 serie heeft hier wel meer last van gehad. Er zijn veel gebruikers die melden over dit probleem.
Jups, mijn EVGA 1070 heft dit (af en toe) ook.
Lijkt hier het zelfde verhaal.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien komt het geluid van bevestigingen in het kast(bij de componenten die veel en snel bewegen) , het zou geen kwaad kunnen denk ik als je na kunt gaan of alles goed en stevig (handvast) is bevestigd.

soms als het net niet goed bevestigd is willen kasten ook wel eens gaan zoemen. en omdat het alleen tijdens zwaar gebruik is en de pc nieuw is zou het best eens kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdteunisse
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 21:06
Mischien de video kaart, okal is hij nieuw?

*snip* LMGTFY linkjes zijn onvriendelijk / denigrerend; link gewoon naar google: https://www.google.com/se...0+gaming+x+AND+coil+whine

[ Voor 54% gewijzigd door RobIII op 05-09-2016 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-10 16:23
Nogne schreef op maandag 05 september 2016 @ 07:38:
Je videokaart fans draaien pas onder load, als hij idle is blijven je fans (als het goed is) stil staan. Controleer het eens met je kast open en naast je scherm, dan kan je veel sneller achterhalen waar het geluid vandaan komt.

En ook nieuwe onderdelen kunnen kuren vertonen.
Ténzij je natuurlijk MSI Afterburner of een dergelijk programmaatje erbij pakt en de fans handmatig bedient. Dit is toch de gemakkelijkste manier om de fans te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdteunisse
Probeer eens met http://www.almico.com/speedfan.php je fans uit te zetten, en een voor een aan zetten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik zou toch niet aanraden je CPU fan uit te schakelen. (Ja hij zal waarschijnlijk niet beschadigen omdat hij gewoon zal uitvallen bij te hoge temperatuur, maar toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan zonder cpu cooler maar hem dan onderload zetten raad ik niet aan. Je cpu zal lager clocken om te zorgen dat hij niet overhit raakt. je cpu zal tot 105 graden gewoon moeten blijven werken. maar wees niet bang tegen die tijd komt tjuction point dus dat zal de cpu underclocken om zich zelf te beschermen van oververhitting. wat je ook kan doen is cpu underclocken naar 2 ghz als super zeker wilt zijn. en misschien een aantal cores uitschakelen om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Gezien hij het alleen onder specifieke load heeft, is het misschien makkelijker om als je de fan verdenkt hem gewoon op 100% te zetten als hij idle draait. Geen risico's en je hebt hetzelfde effect bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is natuurlijk ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdteunisse
zet anders alle fans op 100% in idle, dan weet je of het een fan is of de video kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:04
Zet je pc open op je bureau en draai dan de applicaties/games.
Luister dan goed naar de verschillende onderdelen en zoek zo de boosdoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-10 13:04
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2016 @ 13:49:
je kan zonder cpu cooler maar hem dan onderload zetten raad ik niet aan. Je cpu zal lager clocken om te zorgen dat hij niet overhit raakt. je cpu zal tot 105 graden gewoon moeten blijven werken. maar wees niet bang tegen die tijd komt tjuction point dus dat zal de cpu underclocken om zich zelf te beschermen van oververhitting. wat je ook kan doen is cpu underclocken naar 2 ghz als super zeker wilt zijn. en misschien een aantal cores uitschakelen om te testen.
Dat lijkt mij echt een 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 idee en brengt hem alleen maar verder van huis.
Zo kun je letterlijk je processor slopen.

Dit klinkt als coilwhine / een fan die zijn werk doet. Volkomen normaal dus.
Tenzij er echt iets ratelt. Gewoon verder gamen dus :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:35
Je kan tijdelijk even de CPU fan tegenhouden maar zonder cpu cooler (heatsink) valt je systeem uit binnen enkele seconden. Ook zonder extra load. Fans wel altijd voorzichtig tegenhouden met je vinger en niet iets erin steken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdteunisse
Je pc gaat eerder uit dan dat je hem kapot maakt hoor.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je pc gaat er heus niet van stuk. ik heb ook wel mijn i5 de fan draaiend gedaan om te testen hij werd vrij warm 80 graden maar je kan het allemaal bijhouden in de uefi bios. Je cpu zal niet stuk gaan. maar gewoon je fan op 100% zetten is wel het beste idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jongens ik heb het opgelost,

Ik heb de videokaart eruit gehad en het geluid was helemaal weg en toen ik em er weer er in zette en battlefield ging spelen kwam het geluid terug ik heb gekeken of de game op v-sync werkte en het geluid was voledig weg dus dit betekent dat mijn videokaart coil whine heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:16

MsG

Forumzwerver

Je kan ook kijken of je vanuit de driversoftware de hoeveelheid frames kan beperken, zodat hij niet onnodig extra belast wordt, wellicht dat de coil whine ook minder is dan. Ik heb zelf bij mijn AMD-kaart dit op 60 frames gezet maximaal, omdat mijn scherm toch niet meer aan kan. Bij Nvidia heb je zelfs adaptive vsync, die vsync gebruikt als hij dat vast kan houden qua frames, maar als ze onder de 60 duiken weer even uitgezet wordt. Wellicht is dat een optie?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja ik zal het zeker gaan proberen maar echt super bedankt voor al jullie hulp zonder jullie was dit echt niet gelukt normaal zoek ik het probleem gewoon op internet op maar omdat ik er echt niks over kon vinden heb ik dit geprobeerd en ik ga dit zeker vaker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar coil whine is zeker niet schadelijk en verminderd je performance niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
of zal ik er mee terug gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ik zou vooral niet verder zoeken naar het probleem, gewoon kastje dicht en doorgamen.
dit geluid is niet schadelijk voor je hardware.

indien het geluid je blijft storen dan kan je:
* een pc behuizing kopen die beter geïsoleerd is, waardoor geluiden meer gedempt worden.
* de bron van het geluid (de grafische kaart) vervangen

Succes met spelen!

(en "met een strenge toon" : pas je laatste post aan indien er nog niemand geantwoord heeft, dat wordt gewaardeerd door de vaste gebruikers!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik zeker doen (dit is de eerste keer dat ik dit doe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-10 18:33
Als je op coilwhine wil testen. Download de gratis benchmark Heaven Benchmark 4.0.
Als je vsync uitlaat piept hij erg vooral bij >100frames per seconde. Zet je vsync aan dan locked hij op 60 frames per seconde en dan is het minder.
Ik heb zelf de gigabyte gtx 1070 teruggestuurd omdat het piepen te hard was. De msi gtx 1070 die ik nu heb heeft het 50% minder erg. Maar soms best irritant en dan zet ik vsync in dat spel aan. Het spel smite geen piep, maar Call of Juarez weer wel. Een collega heeft de evga gtx 1070 ftw en die heeft er ook last van in sommige games.
Met EVGA PrecisionX OC kan je zelfs locken op een andere fps. Bijvoorbeeld 90fps. Dit tool kun je op elke grafische kaart gebruiken.

[ Voor 25% gewijzigd door enermax op 05-09-2016 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt enermax!

Nu weet ik dat ik niet de enige ben en dat het wel meer voorkomt. Maar ik heb zitten kijken en ik vind het geluid bij de msi gtx 1070 gaming x echt niet heeeel schokkend dus ik koop de bequite! Silent 800 case die heeft een soort fome aan de sidepanels en daardoor is het geluid dempent en ik vind mij case die ik nu heb de zalman z11 plus hf1 echt helemaal niks want het niet practisch in mekkaar naar mijn idee dus ik zat zoiezo al te kijken naar een nieuwe kast.
Pagina: 1