Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb van mijn ouders de opdracht gekregen om een goedkope versie van de SONOS systemen te vinden. Na veel zoeken en met vrienden en kennissen te hebben gesproken ben ik uit gekomen bij Raspberry Pi.

Ik ben bij de volgende site uit gekomen: http://www.codeproject.co...-cost-audio-streaming-box
Hier in word uitgelegd dat je doormiddel van een Raspberry Pi + usb soundcard je goedkope versie van SONOS kunt maken. Door de musicbox software te installeren op de Pi kun je vanaf de gateway (zo ver je netwerk rijkt) verbinding maken met de PiMusicBox. Ik heb zelf dit project bestudeert en ben opzoek gegaan naar apparatuur voor dit project.

opzet apparatuur :
3x raspberry pi + randapparatuur ( 240 euro)
3x TRUST 20244 Vigor 2.1 Bruin ( 261 euro) (per set 87 euro. Indien je een beter setje weet die onder de 100 euro valt a.u.b melden.

Bij het voor onderzoek van dit Project moest ik rekening houden met:
- 3 a 4 kamers
- kosten
- streaming of bedraad

Hier over heb ik enkele vragen:
1. Zo ver het forum en de handleiding zegt kan ik maar één Pi op één set Speakers aansluiten.Wilt dit zeggen dat ik voor alle 4 de kamers een aparte Pi moet aanschaffen + alle randapparatuur? Of zou er ook een mogelijkheid kunnen zijn dat ik alle 3 speakers doormiddel van een USB hub als tussen station naar een Pi toe zou kunnen sturen. Dit snijd namelijk nogal in de kosten.
2. (Vraag 1 niet mogelijk is) Kan ik Pi's met elkaar onderling laten communniceren want, ik wil natuurlijk dat alle speakers op hetzelfde moment muziek gaan produceren in plaats van door elkaar lopen de teskten en melodieën.
3. Is het mogelijk om de nieuwste versie Raspberry Pi te gebruiken in plaats van de oudere versies. Deze kan namelijk wireless verbinding maken met het netwerk waardoor er geen data punten hoeven te worden aangelegd of kabels te worden getrokken.

[b]Andere Audio mogelijkheden zoals een Pi [b]
- chromecast audio (40 euro)
- gramofon
- rocki

Als iemand mij op deze vragen een antwoord zou kunnen geven zou dit me een heel stuk op weg helpen. Indien iemand een beter idee heeft a.u.b melden.

p.s ik ben zelf nog geen kei in techniek maar ik vind het wel heel interressant en wil graag zo veel mogelijk uitdagingen aangaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-08 17:35
Jouw kosten zijn ruim 500 Euro. Voor dat geld koop je in de aanbieding ook drie Play1 boxen. Leuk project verder, maar je moet het niet doen omwille van kostenbesparing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:45

TheVMaster

Moderator WOS
.GoO schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:50:
Jouw kosten zijn ruim 500 Euro. Voor dat geld koop je in de aanbieding ook drie Play1 boxen. Leuk project verder, maar je moet het niet doen omwille van kostenbesparing.
En dan hebben we het nog niet eens over het gebruiksgemak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een makkelijk project dat aan te passen valt en niet de pan uit moet reizen qua kosten. Natuurlijk moet het gebruiksvriendelijk zijn en ook de kwaliteit van het geluid zijn. Maar als ik de basis nog niet eens kan leggen dan is de rest nog heel ver weg. Het kan best zijn dat ik voor het zelfde geld 3 play 1 boxen kan halen, maar ik zit niet te wachten tot dat ze in de aanbieding zijn. Dat kan nu, morgen of zelfs helemaal nooit (overdreven) plaats vinden. Ik zou het liefste mijn eerder beschreven verhaal in 2 weken werkend hebben staan, daarom stel ik ook nu de vragen in plaats van dadelijk duurder uit te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:39:
Ik zoek een makkelijk project dat aan te passen valt en niet de pan uit moet reizen qua kosten. Natuurlijk moet het gebruiksvriendelijk zijn en ook de kwaliteit van het geluid zijn. Maar als ik de basis nog niet eens kan leggen dan is de rest nog heel ver weg. Het kan best zijn dat ik voor het zelfde geld 3 play 1 boxen kan halen, maar ik zit niet te wachten tot dat ze in de aanbieding zijn. Dat kan nu, morgen of zelfs helemaal nooit (overdreven) plaats vinden. Ik zou het liefste mijn eerder beschreven verhaal in 2 weken werkend hebben staan, daarom stel ik ook nu de vragen in plaats van dadelijk duurder uit te zijn.
Waarom koop je een Sonos systeem? Gebruiksgemak. In jouw plan voorzie ik vooral veel geknutsel, geen garantie dat het soepel gaat werken, en vooral veel tijd die er voor jou in gaat zitten (wie gaan ze bellen als het niet werkt?)

3x Sonos Play:1 kost je:
pricewatch: Sonos Play:1 Starter-pack Zwart
pricewatch: Sonos Play:1 Zwart
584€

Jouw systeem kost je:
500€ + tijd + geen garantie dat het werkt

Is die 84€ jou (en je ouders) het gezeik waard?

Los van het feit dat Sonos gewoon goede app support heeft en bijvoorbeeld gewoon in Spotify zelf te bedienen is:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CrHR4cpWIAAQ1f8.jpg:large

[ Voor 6% gewijzigd door Whatson op 05-09-2016 00:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:40
3x Chromecast Audio lijkt me een beter plan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Een Raspberry Pi is geen Sonos en zal ook nooit in de buurt komen bij de prestaties en betrouwbaarheid van een Sonos systeem. Sonos maakt (oa) gebruik van een nauwkeurige hardware klok waarmee door middel van een aangepaste wireless chipset ieder afzonderlijk frame een zeer nauwkeurige timestamp in de header toegevoegd krijgt. De verwachte aankomsttijd van de Sonos frames kan daardoor, ongeacht de drukte op het netwerk, zeer nauwkeurig berekend worden. Hiermee wordt sub-ms synchronisatie bereikt.

Vrijwel iedere RasPi oplossing die ik heb gezien werkt door middel van een één of andere NTP afgeleide. Het NTP protocol biedt bij lange na niet voldoende precisie om ongeacht netwerkcongestie sub-100ms te garanderen. Laat staan dat dit ook nog eens gescheduled wordt door een OS waardoor realtime constraints al helemaal niet meer gehaald worden. Dat gezegd, ~ms is wel degelijk mogelijk met een RasPi. Maar niet met de hobby-bob oplossingen die je online gaat vinden. Daarvoor moet je letterlijk een applicatie-ontwikkelaar zijn en tijd en geld investeren. Dan nog blijft Sonos een robuustere oplossing wegens de hardware functionaliteit.

Ondanks dat er wordt geschermd met Sonos op een RasPi is dit dus niet het geval. Misschien lukt het je om muziek redelijk synchroon in meerdere kamers af te spelen, maar redelijk synchroon is simpelweg niet genoeg. 20ms skew is dodelijk voor audio. En die variërende skew ga je alleen weg kunnen werken door de hele handel te resetten. Ik zou voor jezelf maar even goed nagaan wat je precies wilt. Het lijkt er namelijk op dat je erg veel geld uit gaat geven aan een oplossing dat heel erg veel tranen op gaat leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:33
Zelf heb ik een raspberry pi liggen met RuneAudio software. Dit is een muziekspeler die draait op Archlinux.
Leuk om aan te knutselen en binnenkort ga ik het aan en uitschakelen van mijn versterker via een IR led toevoegen.

Maar...

Ik heb dit systeem gemaakt omdat ik een PI, voeding, USB geluidkaart en een SD kaart over had. Daarnaast had ik een receiver en de speakers al staan.

Het kostte me dus alleen tijd om het een en ander te installeren en voor mijzelf te optimaliseren. Maar ik zou er niemand muziek op willen laten afspelen. Spotify support is er wel maar je kunt alleen gemaakte playlists afspelen. Soms loopt de webapp vast enz.

Dus als je een projectje zoekt ja koop een Raspberry en ga lekker spelen. Maar nee ga daar je huis niet mee volhangen zeker als je alle hardware moet kopen.

Ik wil een tweaker niet ontmoedigen om te tweaken want je moet het vooral proberen. Maar als je nog niet echt een idee hebt hoe je het moet maken. Ga dan eerst eens een setje maken voor jezelf.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap de clue die de afgelopen comments me proberen te vertellen. Ik zie nu in dat ik beter een sonos systeem kan halen dat in dit geval gebruiksvriendelijk is, waardoor ik geen gezeik ga krijgen als het niet werkt. Maar het zijn dan wel alleen die 3 boxen uit de voorgaande comment, ik hoef dan geen tussen stations meer te koppelen om te zorgen dat het werkt, alle 3 kunnen tegelijk worden gestart/gestopt?

En het project zal ik op kleine vorm voor mij zelf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:24
Zoals eerder aangehaald, de goedkoopste oplossing is de Chromecast Audio. Werkt eigenlijk perfect in Multiroom bij mij thuis. Is in de woonkamer aangesloten op de HT-set en in de badkamer op een Earson bluetooth speaker. Werkt echt perfect!

En stiekem werkt ie ook vanaf een powerbank, dus sleep 'm zo de tuin in.

Verwijderd

Topicstarter
Terug te komen op wat ik eerder heb gezegd lijkt me de chromecast audio een beter idee. Hier mee kan ik elke speaker oud of nieuw (moet tenminste micro jack poort hebben) aansluiten op een netwerk dat met elkaar verbonden is en het neemt bijna tot helemaal geen plaats in beslag en is inderdaad makkelijk te verplaatsten. Met een chromecast zit ik niet vast aan de sonos speakers, Hiermee kan ik ook andere merken aan mijn systeem toe voegen. zoals bose een van mijn favoriete speakers.
Pagina: 1