Toon posts:

Digitale Windows licentie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Laptop die van Windows 8 naar 10 is geupdrage. Ik wil nu echter even spelen met Linux en een schone installatie van Ubuntu 16.04 erop zetten. Bij mijn oude desktop kon ik altijd terug naar Windows omdat ik daar een productcode voor had. Bij voorgeïnstalleerde laptops heb je die echter niet. Volgens internet heb ik een digitale licentie die is gebonden aan de hardware. Weet Windows/Microsoft nog steeds dat mijn laptop een licentie heeft als ik alle partities heb gedeletet? Met andere woorden is er een weg terug naar Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-10 09:38
Je zult een kopie van je installatie moeten aanhouden. Als je disk stuk gaat heb je nu overigens ook niet meer als je verder geen media/info/productcode hebt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Tijdens het upgraden wordt je licentiecode met een hardware-id opgelsagen bij Microsoft. Zodra je Windows 10 weer installeerd wordt deze weer geverifieerd en is je Windows weer geactiveerd.
Maar je kunt Ubuntu toch ook prima naast Windows installeren?
NiGeLaToR schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:15:
Je zult een kopie van je installatie moeten aanhouden. Als je disk stuk gaat heb je nu overigens ook niet meer als je verder geen media/info/productcode hebt.
Dit is niet correct. Je licentie wordt opgeslagen bij Microsoft, waar je ook gewoon de installatiemedia kunt dowloaden. Dan kun je Windows gewoon weer installeren en activeren :)

[ Voor 47% gewijzigd door Kaalus op 04-09-2016 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-09 17:45
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:13:
Ik heb een Laptop die van Windows 8 naar 10 is geupdrage. Ik wil nu echter even spelen met Linux en een schone installatie van Ubuntu 16.04 erop zetten. Bij mijn oude desktop kon ik altijd terug naar Windows omdat ik daar een productcode voor had. Bij voorgeïnstalleerde laptops heb je die echter niet. Volgens internet heb ik een digitale licentie die is gebonden aan de hardware. Weet Windows/Microsoft nog steeds dat mijn laptop een licentie heeft als ik alle partities heb gedeletet? Met andere woorden is er een weg terug naar Windows?
Windows licentie is gekoppeld aan je moederbord ID dacht ik, dus blijft er gewoon opstaan. Mocht je Windows 10 erop zetten dan word deze automatisch geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kaalus schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:15:
Tijdens het upgraden wordt je licentiecode met een hardware-id opgelsagen bij Microsoft. Zodra je Windows 10 weer installeerd wordt deze weer geverifieerd en is je Windows weer geactiveerd.
Dát dus.... Maar je kunt Ubuntu ook gewoon via een "Live-CD" laten booten en er naar hartenlust mee spelen.

http://www.ubuntu.com/dow...ubuntu-before-you-install

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 04-09-2016 22:18 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

NiGeLaToR schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:15:
Helemaal niet nodig hoor.
Windows 10 licenties zijn gekoppeld aan de hardware fingerprint van het apparaat waar ze op geinstalleerd zijn.
Gewoon via de Media Creation Tool van Microsoft een nieuw DVDtje branden, gratis en zonder geneuzel verkrijgbaar op de website.
Schijfje (of USB stick, dat is ook een optie) in je laptop, het boeltje installeren en aangeven dat je geen key hebt. Zodra je internet verbinding hebt, verifieert hij automatisch dat het een bekende hardware fingerprint is en is je installatie vol automatisch geactiveerd.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 17:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Kaalus schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:15:
Maar zit er halverwege de installatie niet eerst een punt waar je je key moet ingeven ?
En hoe kom je daar dan voorbij zonder inet ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-09 17:45
heuveltje schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:18:
[...]

Maar zit er halverwege de installatie niet eerst een punt waar je je key moet ingeven ?
Daar kun je doorklikken zonder internet, die word als je verbonden word met het internet gelijk van je moederbord ID afgelezen en zonder problemen geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
heuveltje schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:18:
[...]

Gewoon doorgaan, je kunt tijdens het activeren kiezen voor de optie "dit later doen". Vervolgens kom je gewoon in Windows, kun je eventuele drivers installeren e.d. Bij geen permanente internet verbinding kun je volgens mij nog steeds de telefonische activatie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iambig
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-10 08:40

iambig

* z.o.z *

Je laptop met Windows 8 heeft als het goed is de OEM productcode in de UEFI/BIOS.
Deze gaat niet verloren als je Windows 10 of Linux installeerd.
Je Windows 10 installatie leest deze vanzelf in bij een schone installatie en zal zich na je Linux avontuur weer activeren door middel van de digital entitlement.

Edit:
Met een Windows 8 of 10 key in de BIOS/UEFI krijg je ook niet het keuzescherm voor home of pro, deze bepaald hij zelf aan de hand van je productkey...

[ Voor 20% gewijzigd door iambig op 04-09-2016 22:24 ]

NEE: dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Wow, dan heb ik vorig jaar nog pech gehad met activeren - dat lukte niet en heb telefonisch moeten lullen als brugman om m'n windows weer te mogen gebruiken. Dit werkt dan eindelijk een stuk fijner :)
Weer wat geleerd!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:23:
Wow, dan heb ik vorig jaar nog pech gehad met activeren - dat lukte niet en heb telefonisch moeten lullen als brugman om m'n windows weer te mogen gebruiken. Dit werkt dan eindelijk een stuk fijner :)
Weer wat geleerd!
Mogelijk heb je toen geprobeerd om een OEM licentie naar een andere machine te verplaatsen, iets dat eigenlijk niet mag volgens de licentie voorwaarden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Kaalus schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:23:
[...]

Mogelijk heb je toen geprobeerd om een OEM licentie naar een andere machine te verplaatsen, iets dat eigenlijk niet mag volgens de licentie voorwaarden ;)
Nee herinstallatie op 5 jaar oude pc, waarna die niet wilde activeren. Had gelukkig nog een mailtje van de aankoop van de key en na een ingewikkeld procede aan de telefoon kreeg ik een uitzondering. Want idd, volgens MS was m'n key niet meer geldig na HDD wissel.

Probleem was oem win 7, toen met 30€ naar win 10 en toen reinstall moeten doen vanaf oem win 7. Maarja, win 10 had ik wel, alleen die win 7 niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn dank voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wimmel_1 schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:16:
[...]

Dát dus.... Maar je kunt Ubuntu ook gewoon via een "Live-CD" laten booten en er naar hartenlust mee spelen.

http://www.ubuntu.com/dow...ubuntu-before-you-install
Ik weet het, maar dat is zo traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op maandag 05 september 2016 @ 23:08:
[...]

Ik weet het, maar dat is zo traag.
Vanaf een optische drive wel, maar vanaf USB niet. En anders kan je altijd nog VirtualBox installeren en Linux in een VM proberen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1