Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Meerdere websites op mijn netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:54
Hallo Tweakers,

Voor een tijdje al maak ik sites voor klanten van mijn vaders administratiekantoor. Nu wil ik ze thuis bij mij gaan hosten. Dit wil ik doen door meerdere vm's te gebruiken op de servers (ik heb er momenteel 2) om de limieten e.d. in te stellen. Nu gaat het online plaatsen van een eigen test site zonder problemen. Maar na het forwarden naar deze vm kan ik niet nog eens forwarden naar een andere in mijn fritz box 7490.

Nu heb ik allerlij maniere gehoord om dit op te lossen. Ik zou bijvoorbeeld een andere router kunnen nemen, met pfsense/opnsense. Ik zou ook kunnen proberen mijn managed netwerkswitch te gebruiken om de adressen goed door te verwijzen.

Mijn vraag is daarom ook: Hoe kan ik naar jullie mening het beste vm's voor websites op mijn netwerk portforwarden zodat ze allemaal websites kunnen draaien die ook op het internet te zien zijn?

Mijn netwerk:
pricewatch: TP-Link TL-SG108E
pricewatch: AVM FRITZ!Box 7490 Edition International

Server #1
Hp DL380G5
Draait VMware (debian als guest OS)

Server #2
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-2630 v3 Boxed€ 703,49€ 703,49
1Supermicro X10DRi-T Single€ 544,-€ 544,-
2WD Black SATA 6Gb/s WD7500BPKX, 750GB€ 64,-€ 128,-
1Supermicro SuperChassis 213A-R740LPB€ 851,02€ 851,02
1Supermicro SNK-P0048AP4€ 34,50€ 34,50
2Samsung M393A2G40DB0-CPB€ 87,-€ 174,-
1HP Smart Array P410/512 BBWC 2 Int ports€ 456,53€ 456,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.891,54

Verder zitten er nog 2 normale pc's op, een tv utp verbinding en een telefoonlijntje

Alvast bedankt
Mvg
Dany

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Beste antwoord (via peize9 op 04-09-2016 23:34)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

(Aparte vm met) een Reverse proxy

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 04-09-2016 22:02 ]

Iperf

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

(Aparte vm met) een Reverse proxy

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 04-09-2016 22:02 ]

Iperf

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-11 16:35

Rmg

Hoeveel externe ip adressen heb je? Waarschijnlijk 1.. Je zal dan idd aan de gang moeten met reverse proxies. Apache, lighttpd, nginx ze kunnen het allemaal.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

https://technet.microsoft...ry/cc753729(v=ws.11).aspx

Zelfs IIS kan 't :)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 04-09-2016 22:12 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• peize9
Ik gebruik geen windows server, maar VMware.

Welke programma is het beste om te gebruiken (indien mogelijk open source, dus gratis)

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

peize9 schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:35:
[...]

Welke programma is het beste om te gebruiken (indien mogelijk open source, dus gratis)
Kun jij websites hosten in VMWare? Zo Ja dan gebruik je dát... Zo Nee, dan zoek je een Webserver welke dat wél kan (Apache/IIS/Nginx zijn de bekendste).

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
Vmware zegt niets ;) dat is iets om je vm's in te draaien, maar wat draai je in die vm's... daar gaat het om ;)

Zeker onder Linux is Apache een heel veel gebruikte optie, maar er staan er een paar in de post boven je, kijk daar eens naar, zijn stuk voor stuk prima opties

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zou het lekker uitbesteden als het gaat om klanten van je vader.

ga in de tussentijd maar lekker websites op vmware hosten zonder os.

Iperf

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:35

TheVMaster

Moderator WOS
peize9 schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:35:
[...]

Eh...VMware is een virtualisatieplatform, dus daar draai je VMs op (Windows of Linux) om daarbinnen websites te hosten op bv. IIS of Apache. Wat is er trouwens op tegen om die websites op 1 server te hosten?

Als die klanten overigens betalen voor hun websites, waarom dan niet een reseller hosting pakket afnemen ergens? Dat heb je al voor 30 euro per jaar....en daar kun je eenvoudig limieten op instellen per website. Is ook een stuk eenvoudiger in beheer, aangezien je nu al roept dat je websites host op VMware...iets wat dus (voor zover mijn VMware kennis reikt) niet mogelijk is....

[ Voor 10% gewijzigd door TheVMaster op 04-09-2016 22:52 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

TheVMaster schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:51:
[...]

Eh...VMware is een virtualisatieplatform, dus daar draai je VMs op (Windows of Linux) om daarbinnen websites te hosten op bv. IIS of Apache. Wat is er trouwens op tegen om die websites op 1 server te hosten?

Als die klanten overigens betalen voor hun websites, waarom dan niet een reseller hosting pakket afnemen ergens? Dat heb je al voor 30 euro per jaar....en daar kun je eenvoudig limieten op instellen per website. Is ook een stuk eenvoudiger in beheer, aangezien je nu al roept dat je websites host op VMware...iets wat dus (voor zover mijn VMware kennis reikt) niet mogelijk is....
Ik mag hopen dat 'ie momenteel NIET z'n vSphere omgeving publiekelijk beschikbaar heeft gemaakt en dus die "website"aan het hosten is >:)

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:35

TheVMaster

Moderator WOS
wimmel_1 schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:59:
[...]

Ik mag hopen dat 'ie momenteel NIET de vSphere omgeving publiekelijk beschikbaar heeft gemaakt en dus die "website"aan het hosten is >:)
Oeff...laten we het niet hopen.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Lijkt me een uiterst slecht plan om voor bedrijf thuis wat aan te rommelen met 'hosting', tenzij je alles net zoals echte hosting 99.99% up kan garanderen.

• peize9
TheVMaster schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:00:
[...]

Oeff...laten we het niet hopen.
Don't worry :P dat is het niet.
Ik gebruik apache2, mysql database enz...
Fish schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:49:
Ik zou het lekker uitbesteden als het gaat om klanten van je vader.

ga in de tussentijd maar lekker websites op vmware hosten zonder os.
OS is debian 8
Misschien dat wat duidelijker moeten maken...

Daarbij doe ik het ook nog niet, het is alleen een idee om later te gaan doen, en ik ben er nu mee bezig, gewoon om het te kunnen.

[ Voor 15% gewijzigd door peize9 op 04-09-2016 23:11 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

peize9 schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:07:
[...]

Don't worry :P dat is het niet.
Ik gebruik apache2, mysql database enz...

[...]

OS is debian 8
Dan nog even voor de volledigheid: Draai je VMWare onder Debian óf draait je Debian installatie als Guest OS op een VMware (ESXi) host?

• peize9
wimmel_1 schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:11:
[...]

Dan nog even voor de volledigheid: Draai je VMWare onder Debian óf draait je Debian installatie als Guest OS op een VMware (ESXi) host?
IK draai Debian als guest OS.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

peize9 schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:12:
[...]

IK draai Debian als guest OS.
Mooi!!! Dan kun je verder wel uit de voeten met de termen "Reverse Proxy" en "Apache" / "NginX". :P

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 17:27
Waarom neem je niet ergens een simpele VPS? Denk niet dat die sites heel groot zijn. En dat haal je er zo uit met de server kosten en stroom. Om nog maar niets te zeggen over de garanties voor de klanten.

Kijk eens naar TransIP of Tilaa neem een VPS met direct Admin of cpanel.
Heb zelf wel eens wat gehad bij tilaa een vps 8gb ram 4cores trok makkelijk 160 sites (WP)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• FlorisD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-11 13:45
Aangezien je (neem ik aan) maar 1 IP-adres hebt is het nog niet zó simpel om meerdere VMs op dezelfde poort 80 te laten luisteren. Zoals hierboven al gezegd zal je daar dan inderdaad een reverse proxy voor moeten zetten, die de requests vervolgens doorstuurt naar de juiste VM per website.

Als je 3000 euro uit wilt geven aan een server is het wat mij betreft een VEEL beter idee om dit uit te besteden. Waarschijnlijk heb je een consumenten-glasvezelverbinding met bijbehorende overboeking & storingen e.d., maar ook als je met een stroomstoring komt te zitten kan je thuis nooit de uptime garanderen die een datacenter met dieselgenerators en reduntant power supplies e.d. wel kan bieden.

Wat betreft je serverconfig: Het is zeer sterk afhankelijk hoeveel verkeer je gaat verwachten op de verschillende sites, en wat die sites precies gaan doen (als daar per bezoeker gigantische berekeningen gemaakt gaan worden met tig database-requests heb je veel meer kracht nodig dan met een simpel HTML-paginaatje of Wordpress-install). Zonder meer info valt daar door ons dus niets over te zeggen.

Echter, als het gaat om een aantal relatief simpele sites zou je met een paar VPSjes bij een externe hoster méér dan genoeg moeten hebben. In plaats van 3000 euro aanschaf + stroomkosten betaal je dan hooguit enkele tientallen euro's per maand en kan je makkelijk uitbreiden/inkrimpen indien nodig. Dat gaat je thuis nooit lukken.

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:28
Ach voor een paar simpele pagina's kun je best een vm inrichten met een paar virtualhosts ;). Hoef je echt geen 3k voor neer te tellen.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

FlorisD schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:17:
Aangezien je (neem ik aan) maar 1 IP-adres hebt is het nog niet zó simpel om meerdere VMs op dezelfde poort 80 te laten luisteren. Zoals hierboven al gezegd zal je daar dan inderdaad een reverse proxy voor moeten zetten, die de requests vervolgens doorstuurt naar de juiste VM per website.

Echter, als je 3000 euro uit wilt geven aan een server is het wat mij betreft een VEEL beter idee om dit uit te besteden. Waarschijnlijk heb je een consumenten-glasvezelverbinding met bijbehorende overboeking e.d., maar ook als je met een stroomstoring komt te zitten kan je thuis nooit de uptime garanderen die een datacenter met dieselgenerators en reduntant power supplies e.d. hebben.

Wat betreft je serverconfig: Het is zeer sterk afhankelijk hoeveel verkeer je gaat verwachten op de verschillende sites, en wat die sites precies gaan doen (als daar per bezoeker gigantische berekeningen gemaakt gaan worden met tig database-requests heb je veel meer kracht nodig dan met een simpel HTML-paginaatje of Wordpress-install). Zonder meer info valt daar door ons dus niets over te zeggen.

Echter, als het gaat om een aantal relatief simpele sites zou je met een paar VPSjes bij een externe hoster méér dan genoeg moeten hebben. In plaats van 3000 euro aanschaf + stroomkosten betaal je dan hooguit enkele tientallen euro's per maand en kan je makkelijk uitbreiden/inkrimpen indien nodig. Dat gaat je thuis nooit lukken.
TS heeft een DL380G5 liggen en die dingen (2006/2007?) koop je voor een appel en een ei. Als je middels een aantal zonnepanelen de stroomvoorziening kunt verzorgen (salderen bij een energie leverancier levert amper iets op) dan kán er wel eens een "handeltje" in zitten.

Mischien wel eens leuk om "alles" door te rekenen :o

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 17:27
wimmel_1 schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:22:
[...]

TS heeft een DL380G5 liggen en die dingen (2006?) koop je voor een appel en een ei. Als je middels een aantal zonnepanelen de stroomvoorziening kunt verzorgen (salderen bij een energie leverancier levert amper iets op) dan kán er wel eens een "handeltje" in zitten.

Mischien wel eens leuk om "alles" door te rekenen :o
Dan nog zit je met je internet lijn en uptimes / garanties naar de klanten.
Backups?
Beveliging?
Zo kunnen we nog wel even door gaan:)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• peize9
powerboat schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:20:
Ach voor een paar simpele pagina's kun je best een vm inrichten met een paar virtualhosts ;). Hoef je echt geen 3k voor neer te tellen.
De prijs van de server is 1 off-topic en 2 niet wat wat hier staat. Ik heb hem veel goedkoper kunnen krijgen.

• powerboat
De vraag is, hoe serieus is het en wat zijn de afspraken die je met je klanten hebt afgesloten.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

djkavaa schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:23:
[...]

Dan nog zit je met je internet lijn en uptimes / garanties naar de klanten.
Backups?
Beveliging?
Zo kunnen we nog wel even door gaan:)
Je Sais: Maar als de "klanten" van z'n Pa daar allemaal geen behoefte aan hebben en gewoon een simpele website willen laten hosten zónder SLA?

Ik mag er bij m'n werkgever niet aan denken dat er ook maar "iets" onderuit gaat, maar..... Da's een héle andere branche.

• powerboat
Gebruik je meerdere vm's of een vm die meerdere sites moet hosten ?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

powerboat schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:29:
Gebruik je meerdere vm's of een vm die meerdere sites moet hosten ?
Maakt dat iets uit op het moment dat je maar één Host hebt met local storage?

Host stuque = Alles stuque :P

Met twee van die DL380'ers kun je al wat meer als je (bijv.) VEEAM replicatie gaat gebruiken.

Verwijderd

peize9 schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:24:
[...]

De prijs van de server is 1 off-topic en 2 niet wat wat hier staat. Ik heb hem veel goedkoper kunnen krijgen.
Reageer dan zelf eerst on-topic.

De oplossing is al gegeven (reverse proxies) en het is je ook al afgeraden om er uberhaupt aan te beginnen en beter die diensten af te nemen bij een bedrijf die er ervaring in heeft

(niets vervelender voor je vader om telefoon te krijgen van een klant dat zijn website down is, slecht bereikbaar is,... en dat hoeft niet noodzakelijk jouw schuld te zijn (internetverbinding eruit, stroomonderbreking, hardware-probleem...))

• powerboat
wimmel_1 schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:32:
[...]

Maakt dat iets uit op het moment dat je maar één Host hebt met local storage?

Host stuque = Alles stuque :P

Met twee van die DL380'ers kun je al wat meer als je (bijv.) VEEAM replicatie gaat gebruiken.
Lol nee dat maakt opzich geen hol uit, alleen afhankelijk van hoe je het verder gaat inrichten. In post 2 hadden ze het over 1 ip met meerdere vm's.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

powerboat schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:37:
[...]

Lol nee dat maakt opzich geen hol uit, alleen afhankelijk van hoe je het verder gaat inrichten. In post 2 hadden ze het over 1 ip met meerdere vm's.
Al hang je 100 van DL380G5 bakken met ESXi aan één omgeving, je kunt ze middels één IP benaderbaar krijgen en als één VMWare omgeving laten werken waarop "tig duizend" websites draaien.

• peize9
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:34:
[...]

Reageer dan zelf eerst on-topic.

De oplossing is al gegeven (reverse proxies) en het is je ook al afgeraden om er uberhaupt aan te beginnen en beter die diensten af te nemen bij een bedrijf die er ervaring in heeft

(niets vervelender voor je vader om telefoon te krijgen van een klant dat zijn website down is, slecht bereikbaar is,... en dat hoeft niet noodzakelijk jouw schuld te zijn (internetverbinding eruit, stroomonderbreking, hardware-probleem...))
Waar heb ik niet on-topic gereageerd? En inderdaad de oplossing is gegeven en dat heb ik ook aangegeven.

• powerboat
wimmel_1 schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:41:
[...]

Al hang je 100 van DL380G5 bakken met ESXi aan één omgeving, je kunt ze middels één IP benaderbaar krijgen en als één VMWare omgeving laten werken waarop "tig duizend" websites draaien.
I know ;) , heb zelf ook een vm met waar ik wat sites host van vrienden. Maar was gewoon benieuwd :) hoe zijn config eruit ziet.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Voor TS misschien verder nog wel interessant: De DL380G5'jes hebben vanaf introductie wat problemen met de voeding(en) gekent. Kijk even of je voedingen al van het gereviseerde model zijn (herkenbaar aan het gele stickertje) :P

• peize9
wimmel_1 schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:49:
Voor TS misschien verder nog wel interessant: De DL380G5'jes hebben vanaf introductie wat problemen met de voeding(en) gekent. Kijk even of je voedingen al van het gereviseerde model zijn (herkenbaar aan het oranje stickertje) :P
Bedankt voor de tip :) doe ik.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

peize9 schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:50:
[...]

Bedankt voor de tip :) doe ik.
gele stickertje.... Sorry :P

Pagina: 1