Fps drops msi gtx 970 en kom er zelf helaas niet meer uit.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaggerGun
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-06-2024
Hallo,
inleiding:
Ik heb sinds het begin van mijn built ontzettend last van fps drops in games. Games die ik speel op moment zijn Rocket League, Ark survival evolved, arma 3, Falout 4, League of Legends en nog paar oudere games. In die oudere games haalde ik met mijn vorige built een behoorlijke fps. Nu met deze nieuwe built haal ik die hoge fps niet eens meer. In de nieuwere games zoals Rocket League dropt mijn fps na een 5 min spelen in eens naar 10 of 20 fps waardoor ik niet soepel meer kan gamen.

Mijn Built
Moederbord: MSI H97 PC MATE
Processor: I5 4460 met stock koeler
Grafische kaart: MSI GeForce GTX 970 GAMING 3.5GB
PSU: Cooler Master B600W (Builder)
Geheugen: Corsair XMS3 4GB (2x4GB) DDR3 1600 MHz
Hdd: Samsung ssd 850 evo 250 GB , Kingston ssd 120 GB, 2x 500gb Seagate Barracuda SATA3
Behuizing: Corsair Carbide 200R Compact ATX Case

Wat heb ik al gedaan:
  • Eerst heb ik informatie opgezocht op internet en aantal dingen al geprobeerd maar dit mocht niet helpen.
  • Drivers van de videokaart gewist en opnieuw laatste versie geïnstalleerd
  • Drivers van Moederbord opnieuw geïnstalleerd
  • Windows 8.1 pro 64bit opnieuw geïnstalleerd( clean installatie van de hele pc)
  • Virusscanner aan en uit gezet en opnieuw geïnstalleerd
  • Ander merk geheugen geplaatst
  • Processor temps bekeken
Drivers van de videokaart gewist en opnieuw laatste versie geïnstalleerd: ik heb dit meerde malen geprobeerd maar dit verhelpt het probleem niet.

Drivers van Moederbord opnieuw geïnstalleerd: Dit heeft het probleem nog niet verholpen

Virusscanner (AVG) aan en uit gezet en opnieuw geïnstalleerd: Ik heb ook meerde malen met de virusscanner gezocht op virussen maar de virusscanner vond niks. Aan of uit zetten van de virusscanner had geen invloed op het probleem.

Windows 8.1 pro 64bit opnieuw geïnstalleerd( clean installatie van de hele pc): Dit heb ik ook gedaan en alle drivers er weer opnieuw opgezet.

Ander merk geheugen geplaatst: Corsair XMS3 8GB (2x4GB) DDR3 1600 MHz naar Kingston HyperX Fury 8 GB DIMM DDR3-1600 2 x 4 GB

Processor temps bekeken: Idle gemiddeld 38 graden, in game gemiddeld 65 a 70 graden

[ Voor 7% gewijzigd door DaggerGun op 04-09-2016 20:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk eens of de snelheid van de GPU en CPU niet omlaag gaan als het gebeurt. Het lijkt heel sterk op het terugklokken van de CPU of GPU.

Edit: Plaats sowieso even de volledige specs van de PC.

Met welk programma meet je de CPU temps ? Het zou mij niets verbazen als ie te heet word en terugklokt naar 1GHz ofzo en het daardoor komt.

[ Voor 44% gewijzigd door PilatuS op 04-09-2016 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:18
Het zou idd kunnen dat de cpu terugklokt vanwege warmte. Misschen een tooltje als realtemp draaien tijdens het gamen, kan je achteraf zien hoe warm de cpu is geworden.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Hoe ziet de rest van het systeem eruit? cpu, moederbord, voeding, opslag e.d. Van alles merk en type aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-06 10:46
5 min spelen in eens naar 10 of 20 fps waardoor ik niet soepel meer kan gamen.
Kijk alles wat met je koeling te maken heeft maar na. Dit is een klassiekertje thermal throtling.
Haal eens de zijkant van je kast af terwijl je speelt en kijk of het effect heeft. Zo ja zit je met een airflow probleem. Nee, dan moet je eens gaan kijken of koelers etc wel goed gemonteerd zijn.
En zoals hierboven aangegeven software gaan draaien waarmee je temparaturen kunt uitlezen van je hardware.
Je hebt alleen die van je cpu gemeten. De R9 290(X) kaarten van AMD hadden ook behoorlijk last van thermal throtling.

[ Voor 10% gewijzigd door arbraxas op 04-09-2016 20:18 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaggerGun
Specs staan in de begin post nu

Temps van cpu zijn gemeten met RealTemp 370

[ Voor 45% gewijzigd door DaggerGun op 04-09-2016 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Welke behuizing of heb je alles los op tafel liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaggerGun
Behuizing nu ook toegevoegd aan de begin post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
DaggerGun schreef op zondag 04 september 2016 @ 20:23:
Specs staan in de begin post nu

Temps van cpu zijn gemeten met ReakTemp 370
Wat zijn de maximale temps van de CPU en GPU ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
Aangezien je zegt dat dit vanaf het moment van je nieuwe systeem al speelt ga ik toch uit van een warmte probleem. Al eens je proc koeler losgehaald en de koelpast bekeken? Want dat lijkt me toch echt verdachte nummer 1.

Ik vind die 65 a 70 graden wel aan de hoge kant als je geen 100% load hebt.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaggerGun
Ik zal nu MSI afterburner proberen en laat jullie de uitkomst weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zijn alle pins van de koeler goed bevestigd? Als er één wat losser zit en de koeler niet goed contact maakt is de temperatuur al snel een graad of 10 hoger dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaggerGun
MSI afterburner resultaten onder het gamen
gpu vermogen % min 10 max 64
gpu temp min: min 43 max 63
gpu verbruik %: max66
ventilator snelheid%: max 41
coreclock mhz max 1329
cpu temp gemiddelde vier core max 66c
cpu ussage min 0 max 100% voor alle vier de cores

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
DaggerGun schreef op zondag 04 september 2016 @ 21:06:
cpu temp gemiddelde vier core max 66c
Wat is de hoogste temp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaggerGun
Hoogste was 68 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
En is het probleem er ook geweest met deze sessie gamen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaggerGun
PilatuS schreef op zondag 04 september 2016 @ 21:16:
[...]

En is het probleem er ook geweest met deze sessie gamen ?
Ja na 7 a 8 min spelen dropte de fps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
DaggerGun schreef op zondag 04 september 2016 @ 21:20:
[...]

Ja na 7 a 8 min spelen dropte de fps
9 van de 10 keer is dit een probleem met de temps, maar het lijkt er op dat dit nu niet zo is.

Is er een programma of process dat 100% CPU gaat gebruiken ? Of mogelijk iets wat de SSD of HDD 100% gebruikt ?

Kijk ook eens naar het VRAM gebruik van de videokaart. Een probleem zoals dit word meestal veroorzaakt als er iets op 100% gaat draaien. Dat is ook wat er gebeurt als de temps te hoog zijn. De CPU klokt zich terug en gaat op 100% gebruik lopen waardoor het spel langzaam gaat lopen.

[ Voor 27% gewijzigd door PilatuS op 04-09-2016 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Mijn 5820K begint zichzelf terug te klokken op het moment dat de cpu temparatuur de 60 graden aantikt.
Maar heb je nou al een keer het geprobeerd met de zijkant van je kast eraf? Daarmee kan de warme lucht direct weg en zou je een koelere processor moeten krijgen.
Als hij onder de 60 graden blijft en jou problemen zijn weg dan weet je dat het een warmteprobleem is.
Blijven de problemen dan weten we in elk geval dat temparatuur geen issue is en kun je verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
arbraxas schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:11:
Mijn 5820K begint zichzelf terug te klokken op het moment dat de cpu temparatuur de 60 graden aantikt.
Dat is niet wat normaal of standaard is. Pas richting de 100 graden gebeurt dit normaal gesproken. Dat een CPU 70 graden word tijdens gamen is ook vrij normaal te noemen.

Mijn CPU kan ook prima 85 graden worden tijdens een stesstest zonder zich terug te klokken. Dat dit bij 60 graden zou gebeuren is niet normaal. Het is ook echt niet zo dat de CPU van de TS zich terug gaat klokken bij 60 graden.

Als de CPU van de TS echt maximaal 68 graden word is dit normaal en zal het niet het probleem zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door PilatuS op 04-09-2016 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-06 12:27
Geen temperatuurprobleem zo lijkt het.

1. Klokt je cpu zich terug wanneer de problemen optreden?
2. Draait je grafische kaart wel op de snelheden die zouden moeten op het moment dat je performance zakt?
3. Kijk wat er op de achtergrond draait en hoe groot het percentage is dat gevraagd wordt van CPU/RAM (via taskmanager)

Op al het bovenstaande afgaande vermoed ik dat er een proces is wat veel van het vermogen van de PC opslokt als de kloksnelheden wél stabiel blijven (Cryptominer o.i.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaggerGun
Als ik met de behuizing open speel blijft het probleem zich voor doen.

Wanneer ik taskmanger tijdens gamen op zet. Zie ik niet dat er een ssd of hdd op 100% zit. Het maximale geheugen wat er gebruikt is ongeveer 6gb.

Vram geheugenklok knalt gelijk naar de max 3505 Mhz in
Gebruik geheugen is min 242 en max1752 MB
OV max limet min 0 max 1

Na een tijdje gaat de processor op 100% draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
DaggerGun schreef op maandag 05 september 2016 @ 11:39:
Na een tijdje gaat de processor op 100% draaien
Dan zit daar je probleem. Even kijken welke process er 100% gebruikt en of de CPU wel op de volledige snelheid loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:03
Als ik even je processor op zoek, zit je al aardig dicht in de buurt van wat hij max mag worden (wordt hij warmer als dat heb je kans op beschadigingen).

TCASE
72.72°C

staat er op de intel site. Als je processor vervolgens 68 tot 70 graden wordt gaat hij uit voor zorg zich beschermen en gaat hij zich dus terug klokken. Dit resulteert dan in een lagere temp want hij draait op een lagere frequentie. Dit verklaart bv dat hij nog maar 66 aangeeft als hij al aan het haperen is, want hij is terug geklokt.

Weet uit me hoofd even niet of afterburner dit ook bij kan houden maar als hij het kan zet CPU clockspeed eens aan. Kan je precies zien of hij zich inderdaad terug klokt.

Haal ook je zijkant er eens af zoals meerdere nu al gezegd hebben.

Bovendien geeft je GPU verbruik ook maar aan dat hij 66% belast wordt.... Dit hoort gewoon 99% te zijn zodat hij het maximale uit zichzelf haalt (als er geen bottleneck is zal dit ook zo zijn). Het lijkt dus steeds meer op een throttle probleem van de CPU.

Dus wat kan je doen in een paar stappen:

1) Kast open maken
2) Zijkant er af laten en gamen. Is het stotteren nu weg of minder? Airflow probleem. Blijft het hetzelfde ga naar stap 3
3) Voel tijden het gamen eens aan je koelblok van je CPU (voorzichtig als hij goed bevestigd zit en 70 graden wordt is dit warm) blijft hij koud? Dan zit je koeler niet goed bevestigd. Is hij warm? Ga naar 4.
4) Pak eens een gewone ventilator. Zet deze gericht op de zijkant van je kast (welke nog steeds open is). Ga vervolgens weer gamen. Is het nu weg? Tijd voor een nieuwe betere CPU koeler. Blijft het probleem? Tijd voor geavanceerde diagnostiek :)

Probeer deze stappen eens en kijk of 1 van die stappen de oplossing bied. Werk geen van de stappen dan kan er ergens een setting niet lekker staan in de bios. Dit is echter zoeken naar een speld in de hooiberg met de meeste biossen en kan zo maar te maken hebben met een energybesparings optie of 1 van de C-states. Kortom wordt een langdurig uitzoek klusje dan.

Succes!

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Joenino schreef op maandag 05 september 2016 @ 13:13:
Als ik even je processor op zoek, zit je al aardig dicht in de buurt van wat hij max mag worden (wordt hij warmer als dat heb je kans op beschadigingen).

TCASE
72.72°C

staat er op de intel site. Als je processor vervolgens 68 tot 70 graden wordt gaat hij uit voor zorg zich beschermen en gaat hij zich dus terug klokken. Dit resulteert dan in een lagere temp want hij draait op een lagere frequentie. Dit verklaart bv dat hij nog maar 66 aangeeft als hij al aan het haperen is, want hij is terug geklokt.
Wat ie volgens de specs mag worden en wanneer ie terug gaat klokken zijn 2 verschillende dingen. Het is niet zo dat ie bij 72 graden terug gaat klokken. Dit gebeurt pas bij 100 graden
The results of our testing can pretty much be summarized with the following three points:

Modern Intel CPUs run at full speed (including the full Turbo Boost allowed based on the number of cores and workload) all the way up to 100 °C

Even after the CPU hits 100 °C, the performance is not greatly affected until the CPU spends about 20% of the time > 99 °C
Pas wanneer een CPU langere tijd boven de 95+ graden loopt zal ie zich terug klokken. De temps van de TS zitten hier zeer ruim onder. Als de temps kloppen kan het niet zo zijn dan de CPU zich terug klokt. Daar word ie gewoon niet heet genoeg voor.

Fijn dat je de TS wil helpen. Maar zeggen dat een CPU zich bij 70 graden gaat terug klokken klopt gewoon echt niet.
Bovendien geeft je GPU verbruik ook maar aan dat hij 66% belast wordt.... Dit hoort gewoon 99% te zijn zodat hij het maximale uit zichzelf haalt (als er geen bottleneck is zal dit ook zo zijn). Het lijkt dus steeds meer op een throttle probleem van de CPU.
Als je V-Sync aan hebt staan kan het prima zijn dan de GPU op 66% loopt. Het is echt niet zo dat deze altijd op 99% hoort te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:03
PilatuS schreef op maandag 05 september 2016 @ 13:24:
[...]

Wat ie volgens de specs mag worden en wanneer ie terug gaat klokken zijn 2 verschillende dingen. Het is niet zo dat ie bij 72 graden terug gaat klokken. Dit gebeurt pas bij 100 graden

[...]

Pas wanneer een CPU langere tijd boven de 95+ graden loopt zal ie zich terug klokken. De temps van de TS zitten hier zeer ruim onder. Als de temps kloppen kan het niet zo zijn dan de CPU zich terug klokt. Daar word ie gewoon niet heet genoeg voor.

Fijn dat je de TS wil helpen. Maar zeggen dat een CPU zich bij 70 graden gaat terug klokken klopt gewoon echt niet.

[...]

Als je V-Sync aan hebt staan kan het prima zijn dan de GPU op 66% loopt. Het is echt niet zo dat deze altijd op 99% hoort te draaien.
Volgens mij haal jij nu even Cores en de CPU door elkaar. De cores mogen inderdaad hoger worden. 105 graden max. De CPU of te wel de Tcase 72. Het kan best zo zijn dat de cores 105 (even maar de max als voorbeeld gepakt) graden staan te bakken en daardoor de CPU (totaal pakket niet de cores alleen) dus die 70-72 graden aan gaat tikken. Hierdoor kan hij wel degelijk gaan throttlen.

Bovendien doet Vsync helemaal je load niet naar beneden brengen. Wat V-sync doet is gewoon het maximale renderen en maar de max frequentie/hertz van je monitor door sturen naar je scherm. Dus je GPU kan dan nog steeds gewoon 99% belasting krijgen. Wil je je load verminderen dan moet je een framelocker gebruiken zodat hij inderdaad stopt bij 60 en niks extra's rendert. Ik ga hier dan wel even uit van spellen die het maximale uit je hardware kunnen halen. Dus geen spelen zoals LoL.

[ Voor 3% gewijzigd door Joenino op 05-09-2016 13:41 ]

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Joenino schreef op maandag 05 september 2016 @ 13:37:
[...]

Volgens mij haal jij nu even Cores en de CPU door elkaar. De cores mogen inderdaad hoger worden. 105 graden max. De CPU of te wel de Tcase 72. Het kan best zo zijn dat de cores 105 (even maar de max als voorbeeld gepakt) graden staan te bakken en daardoor de CPU (totaal pakket niet de cores alleen) dus die 70-72 graden aan gaat tikken. Hierdoor kan hij wel degelijk gaan throttlen.

Bovendien doet Vsync helemaal je load niet naar beneden brengen. Wat V-sync doet is gewoon het maximale renderen en maar de max frequentie/hertz van je monitor door sturen naar je scherm. Dus je GPU kan dan nog steeds gewoon 99% belasting krijgen. Wil je je load verminderen dan moet je een framelocker gebruiken zodat hij inderdaad stopt bij 60 en niks extra's rendert.
De TS geeft aan dat de maximale temp 68 graden was voor de heetste core. Als dat klopt zal de CPU zich echt niet terug klokken door de hitte. Zoals jij het beschrijft zou iedere CPU met een temp van 72 graden op een core zich terug klokken, wat niet zo is. Per core mag de CPU best de hele tijd 80 graden worden zonder dat er iets aan de hand is.

Qua GPU gebruik zie ik mijn GPU's maar zelden op 99% lopen. Dit met tig verschillende spellen. Het is niet zo dat ie altijd op 99% hoort te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaggerGun
zal ik een Scythe Mugen 4 aanschaffen of een Cooler Master Hyper 212 Evo om een warmte probleem uit te sluiten. Ik heb nu namelijk nog de stock koeler

[ Voor 13% gewijzigd door DaggerGun op 05-09-2016 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
DaggerGun schreef op maandag 05 september 2016 @ 14:30:
zal ik een Scythe Mugen 4 aanschaffen of een Cooler Master Hyper 212 Evo om een warmte probleem uit te sluiten. Ik heb nu namelijk nog de stock koeler
Ik zou geen geld uitgeven voordat we zeker weten wat de oorzaak is. Je gaf aan dat de CPU op 100% loopt als het probleem er is. Kijk eens wat er nou precies op 100% loopt en wat de snelheid van de CPU is als dat gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaggerGun
Zodra ik een game speel lijkt of CPU4 naar 100% knalt gezien met msi afterburner
Hoogste temp loopt op naar 72 graden
Gpu vermogen 62 procent
Gpu verbruik 52%
Processor schommelt tussen 3200mhz en 3400 mhz en load van ongeveer 60procent

In taakbeheer haalt de game ongeveer 60 a 70 procent van de processor

Ik heb nog een 3dmark firestrike test gedaan en lijkt alles normaal. Score http://www.3dmark.com/3dm/14644944?

Vermogen gpu nu 95% ipv de 62%
Gpu verbruik nu 100%

CPU1 verbruik max 96
CPU2 max 96
CPU3 max 98
CPU4 max 100
Load tussen 40 en 100%

Temps CPU gemiddeld 59 graden hoogste is 61

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
DaggerGun schreef op maandag 05 september 2016 @ 17:18:
Zodra ik een game speel lijkt of CPU4 naar 100% knalt gezien met msi afterburner
Hoogste temp loopt op naar 72 graden
Gpu vermogen 62 procent
Gpu verbruik 52%
Processor schommelt tussen 3200mhz en 3400 mhz en load van ongeveer 60procent

In taakbeheer haalt de game ongeveer 60 a 70 procent van de processor

Ik heb nog een 3dmark firestrike test gedaan en lijkt alles normaal. Score http://www.3dmark.com/3dm/14644944?

Vermogen gpu nu 95% ipv de 62%
Gpu verbruik nu 100%

CPU1 verbruik max 96
CPU2 max 96
CPU3 max 98
CPU4 max 100
Load tussen 40 en 100%

Temps CPU gemiddeld 59 graden hoogste is 61
Dit is allemaal normaal te noemen.

Probeer eens wat met drivers te doen. Bijvoorbeeld een wat oudere videokaartdriver. Verder alles geinstalleerd, dus geen uitroeptekens in apparaatbeheer ? BIOS up to date ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaggerGun
PilatuS schreef op maandag 05 september 2016 @ 17:30:
[...]

Dit is allemaal normaal te noemen.

Probeer eens wat met drivers te doen. Bijvoorbeeld een wat oudere videokaartdriver. Verder alles geinstalleerd, dus geen uitroeptekens in apparaatbeheer ? BIOS up to date ?
Bios heeft de nieuwste versie
Videokaart heeft de nieuwste versie. Ik zal straks een oudere proberen

Drivers zijn allemaal up to date ik gebruik hiervoor msi live update 6

update
Oudere drivers van de video kaart werken ook niet.

ik zit te denken nog te denken aan, dat mijn moederbord de gtx970 niet ondersteund omdat de kaart niet in de compatibility lijst staat of dat mijn processor i5 4460 het toch niet aan kan.
Want als ik naar andere gtx 970 tests kijk met een nieuwe generatie processoren I5 of I7 halen die al een betere fps maar dat verklaart natuurlijk niet waarom ik zulke fps drops heb.

[ Voor 30% gewijzigd door DaggerGun op 05-09-2016 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-06 12:27
DaggerGun schreef op maandag 05 september 2016 @ 17:56:
ik zit te denken nog te denken aan, dat mijn moederbord de gtx970 niet ondersteund omdat de kaart niet in de compatibility lijst staat of dat mijn processor i5 4460 het toch niet aan kan.
Want als ik naar andere gtx 970 tests kijk met een nieuwe generatie processoren I5 of I7 halen die al een betere fps maar dat verklaart natuurlijk niet waarom ik zulke fps drops heb.
Nee, je cpu en gpu zouden de games die je noemt makkelijk moeten kunnen draaien zonder het inkakken van de snelheid die je beschrijft.

Misschien een idee om de voltages te monitoren? Ik zie qua temperaturen e.d. niets vreemds. Wat nog zou kunnen is dat het moederbord mogelijk niet genoeg stroom levert aan je processor, waardoor deze slecht presteert....
Mogelijk kun je van iemand een voeding lenen om te testen of het aan de voeding ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaggerGun
weet iemand een programma om de voltage te monitoren of moet ik dit gewoon in de bios doen

ik heb inmiddels al 1 gevonden op het internet

Update voltage onder 3DMark
CPU Vcore min 0,848 V max 0,864 V
VID min 0,689 V max 1,007 V

GTX970
VIN0 min 0,825 V max 1,012V

wat me verder opvalt is dat 1 hdd 40 graden wordt terwijl de andere hdd´s en sdd´s rond de 32 graden worden

[ Voor 69% gewijzigd door DaggerGun op 06-09-2016 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Software om voltage's uit te lezen is helaas niet betrouwbaar. Het zegt gewoon niet zoveel als je een vreemde waarde krijgt.

Die 40 graden van de HDD kan prima komen door de locatie in de kast. Verder is 40 graden gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Ik heb het ook een keer gehad dat wanneer ik fullscreen iets deed (game of film kijken) cpu naar 100% ging, dit was toen een malware probleem (miner).
Probeer te vinden welke programma de rest van je cpu oppeuzelt wanneer je full-screen bezig bent (aangezien je zei dat de game zelf maar zo'n 60% gebruikt)

• DaggerGun
Ik heb nog een keer een clean installatie gedaan. Nu lijkt het probleem verholpen. Zou ook niet weten wat het had kunnen zijn. Waarschijnlijk iets software matig.

Ik heb nu besloten om pc maar te upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-06 16:28
Misschien oudere chipset drivers van intel die in de vorige installatie iets geks deden? Als alles nu werkt dan lijkt een hardware issue uitgesloten.

• DaggerGun
Update
Gedacht dat me problemen voor bij waren maar ze zijn weer terug
Nu heb ik minder last van continue fps drops wat natuurlijk mooi is. Maar nu begin ik last te krijgen van af en toe een grote fps drop. Dit begint naar ongeveer 10 a 15 min gamen en herhaalt zich dan om de paar minuten.

Vraag: Moet de fps ongeveer gelijk blijven in een game of kunnen er grote verschillen ontstaan? Ik snap dat je fps 10 hoger of lager kan zijn.

Voorbeeld hoe verloopt met de game Insurgency:
Join een server voor 8 spelers totaal. Meestal kies ik voor een server waar al 7 spelers in zitten en dat ik de achtste wordt. De game begint ongeveer met 150 fps gemiddeld na ongeveer 2 a 3 min spel vindt de eerste grote drop plaats en zakt de fps in tussen de 60 a 70 (vsync is uit). Dit blijft een tijdje stabiel en met 60 a 70 fps kan ik nog perfect gamen.Na ongeveer 10 min spelen krijg last van weer grote fps drops en zakt om de minuut ongeveer naar maar 10 a 15 fps. Na een tijdje springt de fps weer naar 150 en begint het verhaal weer overnieuw. In andere games zoals LOL, Rockt League, Arma3 en Ark gebeurt ongeveer het zelfde maar dan met andere fps getallen.

Ik heb nu even op het geluid van mijn pc gelet tijdens het gamen. Na de 2 a 3 min begint de stock koeler hoorbaarder te worden. Even daarna beginnen de ventilatoren van gpu aan te slaan. Na ongeveer 9 min hoor je dat alle fans zeer duidelijk zoemen (lijkt of ze een echte boost krijgen). Na 10 min hoor je dat geluid minder wordt en lijkt net zo als de pc ineens inhoud en daarna begint het weer van voren af aan

Na de clean install dacht ik dat mijn probleem verholpen was. Want ik heb even kunnen gamen zonder er last van te krijgen of het is mij niet opgevallen dat ik weer last kreeg van fps drops.

Wat ik nog steeds vreemd vind is dat mijn GPU vermogen max 66% is. Het vermogen zou toch moeten liggen rond de 90 a 100 % ? En het GPU verbruik gaat naar de 100%
Temp gpu 59 graden
FB usage knalt af en toe naar max 98%
Bij de OV max limit zie je allemaal pieken van 1
Tevens kan ik de core voltage niet aan passen in msi afterburner. De grafiek geeft ook niks weer

Temps van de cpu liggen rond 60 graden in game en in idle schommelt de cpu tussen 35 a 40 graden.

Update
vandaag nog dezelfde problemen 11-9-2016

Zou het misschien aan me voeding kunnen liggen. Wanneer er veel gevraagd wordt in het systeem dat voeding het niet aan kan.
Wat ook mogelijk is natuurlijk dat mijn moederbord niet genoeg levert.

Hoe denken jullie daar over?

[ Voor 12% gewijzigd door DaggerGun op 11-09-2016 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaggerGun
excusses voor de bump!

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Misschien niet de makkelijkste manier om het uit zoeken, maar ik zou toch wat onderdelen gaan uitsluiten. Andere voeding proberen, andere GPU en op die manier verder met alle onderdelen. De kans dat het software is word nu wel heel erg klein dus dan word het uitzoeken welk onderdeel van de hardware het probleem geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaggerGun
ik zal onderdeel voor onderdeel bekijken. De gpu ga testen in een andere pc. Eens kijken of dat uit maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
DaggerGun schreef op maandag 12 september 2016 @ 18:43:
ik zal onderdeel voor onderdeel bekijken. De gpu ga testen in een andere pc. Eens kijken of dat uit maakt
De GPU is wel een grote kanshebber bij zoiets. Dus dat is een goed begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Misschien moet je eens terug denken. Wanneer begon het echt dat je fps zulke drops maakte en wat had je vlak daarvoor gedaan met de pc?
Had je al de nieuwste drivers of had je nog een bepaalde versie erop en dat je daarna update ging doen en sindsdien problemen naar voren kwamen.

Als je cpu niet throttled en je gpu temps redelijk blijven, kun je ook eens proberen om wat oudere gpu drivers te proberen.
Probeer als tip, 3 voorgaande versies van nu (wqhl versies) en probeer eerst de oude, nog steeds last dan die daarop enz..

Het kan ook goed te maken hebben met de drivers en je systeem zelf. Fps drops na throttling kan driver issue zijn. Het niet correct aansturen van je gpu en verdeelheid over je memory blocks.

Er is niks mis met je cpu of je voeding of je gpu combinatie. Dit heeft een oorzaak en je moet terug denken wanneer dit begon en wat je toen gedaan had.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaggerGun
GPU getest in een andere pc werkte perfect
Moederbord en CPU getest in een andere pc werkte ook goed.
Daarna Moederbord + cpu getest in combinatie met een eigen gpu blijkt ook goed te werken. (met andere voeding)

Waarschijnlijk is mijn huidige voeding dichtbij zijn einde. Dus ga ik op zoek naar een andere voeding
Pagina: 1