Mijn vraag
Sinds 12 augustus krijgt mijn PC deze update van MS aangeboden. Het is een cumulatieve beveiligingsupdate voor versie 1511. Zie ook https://support.microsoft.com/en-us/kb/3176493
Het verschijnsel dat zich voordoet is als volgt. Bij het afsluiten van het systeem wordt in de eerste fase de upgrade uitgevoerd. Na het opnieuw starten van het systeem gaat de volgende fase in en wordt de upgrade verder uitgevoerd. Bij 61% van de voortgang zie ik het bericht dat het niet lukt en dat de upgrade ongedaan wordt gemaakt. Dit lukt gelukkig wel, wel ten koste van enkele minuten tijd en zo'n 5 reboots als ik het goed geteld heb.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Sinds 12 augustus krijgt mijn PC deze update van MS aangeboden. Het is een cumulatieve beveiligingsupdate voor versie 1511. Zie ook https://support.microsoft.com/en-us/kb/3176493
Het verschijnsel dat zich voordoet is als volgt. Bij het afsluiten van het systeem wordt in de eerste fase de upgrade uitgevoerd. Na het opnieuw starten van het systeem gaat de volgende fase in en wordt de upgrade verder uitgevoerd. Bij 61% van de voortgang zie ik het bericht dat het niet lukt en dat de upgrade ongedaan wordt gemaakt. Dit lukt gelukkig wel, wel ten koste van enkele minuten tijd en zo'n 5 reboots als ik het goed geteld heb.
Relevante software en hardware die ik gebruik
- Windows 10 pro - 64 bit, komt van Windows 7. Ik snap dat een factory reset wellicht zal helpen, maar dat probeer ik zo lang mogelijk te vermijden.
- Weet niet of het ertoe doet, maar gebruik F-Secure virus scanner (via XS4ALL).
- Kijken in c:\windows\logs\windowsupdate, maar ik kan geen zinvolle informatie vinden (powershell/Get-WindowsUpdateLog functie gebruikt).
- Gegoogled, uiteraard. Daar zie ik wel dat het probleem vaker voorkomt.
- Handmatig de update gedownload en proberen te installeren. Het resultaat is hetzelfde, gaat niet goed.
- Probeerde de update tijdelijk op te schorten, maar dat gaat niet. Inmiddels ga ik bij iedere reboot door deze cyclus die zo'n 8-9 minuten duurt.
- liefst een oplossing voor het probleem
- in ieder geval controle om bv deze update tijdelijk uit te schakelen zodat het systeem niet iedere keer door de update cyclus heen gaat.