Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 21:58
Mijn vraag
Sinds 12 augustus krijgt mijn PC deze update van MS aangeboden. Het is een cumulatieve beveiligingsupdate voor versie 1511. Zie ook https://support.microsoft.com/en-us/kb/3176493

Het verschijnsel dat zich voordoet is als volgt. Bij het afsluiten van het systeem wordt in de eerste fase de upgrade uitgevoerd. Na het opnieuw starten van het systeem gaat de volgende fase in en wordt de upgrade verder uitgevoerd. Bij 61% van de voortgang zie ik het bericht dat het niet lukt en dat de upgrade ongedaan wordt gemaakt. Dit lukt gelukkig wel, wel ten koste van enkele minuten tijd en zo'n 5 reboots als ik het goed geteld heb.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Windows 10 pro - 64 bit, komt van Windows 7. Ik snap dat een factory reset wellicht zal helpen, maar dat probeer ik zo lang mogelijk te vermijden.
  • Weet niet of het ertoe doet, maar gebruik F-Secure virus scanner (via XS4ALL).
Wat heb ik gedaan:
  • Kijken in c:\windows\logs\windowsupdate, maar ik kan geen zinvolle informatie vinden (powershell/Get-WindowsUpdateLog functie gebruikt).
  • Gegoogled, uiteraard. Daar zie ik wel dat het probleem vaker voorkomt.
  • Handmatig de update gedownload en proberen te installeren. Het resultaat is hetzelfde, gaat niet goed.
  • Probeerde de update tijdelijk op te schorten, maar dat gaat niet. Inmiddels ga ik bij iedere reboot door deze cyclus die zo'n 8-9 minuten duurt.
Wat wil ik:
  • liefst een oplossing voor het probleem
  • in ieder geval controle om bv deze update tijdelijk uit te schakelen zodat het systeem niet iedere keer door de update cyclus heen gaat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Je draait nog de 1511 versie? Waarom niet upgraden naar de 1607 build van Windows 10. Ben je meteen van het hele probleem af en heb je weer de nieuwste build.

Middels deze link kan je de Upgrade Assistant downloaden: https://support.microsoft...windows-10-update-history

Die moet je opslaan en draaien. Deze zal dan je Windows 10 installatie upgraden naar de laatste build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:40

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je niet gelijk de upgrade naar build 1607 wilt doen, kan je ook de aparte updates die in die cumulatieve update zitten downloaden en één voor één installeren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
Ik zal zo de individuele updates eerst proberen te installeren en kijken hoever ik ermee kom en terugkoppelen.
Bedankt voor de suggestie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
Ik ben toch eerst gegaan voor de upgrade naar build 1607. Jammer genoeg mislukt en terug gerold naar 1511. Moet nog goed kijken waar het mis ging.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-09 21:55

Koenvh

Hier tekenen: ______

Je hebt niet toevallig de locatie van de Windows-profielen gewijzigd? (Zoals van C:\Users naar B:\Users)
Daar kan Windows niet tegen met het upgraden. Even ongedaan maken en dan upgraden

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
Hij staat wel ergens anders inderdaad, maar dat was altijd al zo. Wel is bij de uodate van 1511 mijn home directory door het upgrade proces gewijzigd, en dat terwijl op het scherm stond dat geen bestand was aangeraakt.
Ik heb een vermoeden dat het net mijn virus scanner gaat, f-secure. Ik zal deze uitschakelen of deinstalleren en kijken of het dan goed gaat.

• mcmd
Net virusscanner verwijdert. Daarna de gedownloade update geïnstalleerd.
Dit ging niet goed. Het vreemde is dat in de geschiedenis van updates staat dat het voltooid is, terwijl dit mislukt moet zijn.
Gaf me enigszins hoop dat het goed genoeg was, maar bij het zoeken naar updates vindt Win10 dat hij deze update toch weer moet installeren.
Ik ga kijken naar de individuele updates ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
Uiteindelijk maar opnieuw geïnstalleerd. Voordeel dat er geen meuk van vorige versies meegenomen is en meteen cleanup. Nadeel is vele uren van opnieuw installeren, licenties opgeven, configureren e.d.
Maar waarschijnlijk wel meteen stabieler.
Pagina: 1