ownCloud, nextCloud, Seafile of ..?

Pagina: 1
Acties:

• kwint
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-12-2025
Hoi,

Ik heb een tijdje terug van oudere componenten een Plex Media Server gemaakt die 24/7 aanstaat, hij draait op windows 10 en heeft meer dan genoeg CPU power. Ik wil er graag mijn eigen cloud oplossing aan toevoegen. Ik heb alleen geen idee welke software dit kan, ik heb natuurlijk wat gegoogled en rond gekeken op de GoT en kwam terecht op ownCloud, nextCloud en Seafile, maar welke kan kan ik nou het beste gebruiken?

Ik hoef er niet zoveel mee te kunnen, het enige wat ik eigenlijk wil is de My Documents folder synchroniseren tussen mijn laptop en mijn desktop. En ik wil deze bestanden ook kunnen openen/zien op mijn telefoon (maar niet lokaal opgeslagen op de telefoon).

Dat betekend niet dat als ik straks een eigen cloud heb en deze leuke, handige functies heeft waarvan ik niet weet dat ze bestaan deze ook niet zou gebruiken.

Wat gebruiken jullie, en wat raden jullie aan?

Ik begreep dat nextCloud uit ownCloud is geforked, maar waarom, en of nextCloud dan echt beter is kon ik nergens vinden, en Seafile lijkt me meer een oplossing voor enterprice (dat lijken ze uit te stralen op hun website)

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik zou voor OwnCloud gaan, daar is ook het meeste over te vinden! Werkt prima heb er zelf een drasien met 3TB Erachter.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Verwijderd

Ikzelf gebruik seafile en dat werkt voor mij prima en verschillende manuals op internet over te vinden.

De mobile app van owncloud is wel betalend (0.79€), kwestie dat je dat gewoon weet.

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Lees even de verschillen tussen OwnCloud en NextCloud, en je begrijpt dat OwnCloud een doodlopend pad is.

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
volgens mij is de nextcloud app voor android gratis ;)
zou mee niks verbazen dat de nexcloud app gewoon werkt op owncloud ;)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-12-2025
hier heb ik zelf ook naar zitten kijken, seafile is eigenlijk de enige die op windows draait, tenzij je een oude versie pakt van owncloud.

seafile is echter niet interessant voor mij aangezien je al je files opnieuw moet uploaden naar jezelf waarbij hij ze encrypted opslaat..

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Verwijderd

DAzN schreef op maandag 05 september 2016 @ 08:45:
Lees even de verschillen tussen OwnCloud en NextCloud, en je begrijpt dat OwnCloud een doodlopend pad is.
Wat jij zegt is niet echt het geval, NextCloud moet zich nog meer dan bewijzen. Het kan wel de maindev zijn maar het zegt echt niets... kan wel zijn dat hij zo selfish is (en ja die fancyboys zijn redelijk overtuigd van zichzelf) dat het een nachtkaars is.

We zullen zien.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:10
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:54:
Ikzelf gebruik seafile en dat werkt voor mij prima en verschillende manuals op internet over te vinden.

De mobile app van owncloud is wel betalend (0.79€), kwestie dat je dat gewoon weet.
offtopic:
http://taaladvies.net/taa...etalend_betaald_parkeren/

Voor een Nederlander klinkt het heel raar om het over betalende apps te hebben en dan betaalde apps te bedoelen. Alsof de app jou geld geeft als je hem installeert ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-01 00:18
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2016 @ 02:35:
[...]

Wat jij zegt is niet echt het geval, NextCloud moet zich nog meer dan bewijzen. Het kan wel de maindev zijn maar het zegt echt niets... kan wel zijn dat hij zo selfish is (en ja die fancyboys zijn redelijk overtuigd van zichzelf) dat het een nachtkaars is.

We zullen zien.
Toch krijg ik wel een beetje het gevoel dat DAzN gelijk gaat krijgen...De calander app dev is inmiddels ook overgestapt :'(

https://twitter.com/ownClouders/status/776812561731883008

Je wordt zo eigenlijk wel gedwongen om over te stappen...

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:51

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:54:
Niet per se; om het project te steunen kan je de app altijd aanschaffen maar het moet niet. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:26

WCA

Ik draai Seafile op Windows Server 2012 R2, en het bevalt me uitstekend. OwnCloud heb ik een tijdje gebruikt in de vorm van transip STACK, maar ik vind seafile stukken beter.

Share and Enjoy!

Verwijderd

idef1x schreef op maandag 19 september 2016 @ 08:53:
[...]

Toch krijg ik wel een beetje het gevoel dat DAzN gelijk gaat krijgen...De calander app dev is inmiddels ook overgestapt :'(

https://twitter.com/ownClouders/status/776812561731883008

Je wordt zo eigenlijk wel gedwongen om over te stappen...
Kan maar zo zijn dat iemand anders, of anderen bij OwnCloud dit weer oppakken.

Lig er niet zo wakker van.

• CeesBak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Allen Gegroet!
Ik gebruik sinds vier weken NextCloud 10.0.0 en met erg veel plezier. Ik heb geïnstalleerd op Ubuntu 16.04 met behulp van "Setup NextCloud Server on Ubuntu 16.04 with Apache, MariaDB and PHP7" van LinuxBabe, een goede tutorial. Er ontstaat een server die secure (Eigen domein nodig waar het A-record van moet kunnen worden aangepast) is. Ook is een geheugen cache aanwezig die de boel redelijk versneld. De hardware die ik gebruik is erg eenvoudig met een inmiddels 3 jaar oude AMD dual core.

Ik ben zeer enthousiast. De app voor Android werkt uitstekend en heeft leuke features. Als je een foto(s) maakt dan wacht de app totdat je weer binnen wifi bereik bent en dan upload de App de foto's naar de server. Makkelijk om ze meteen te kunnen gebruiken. Al je files zijn gewoon benaderbaar.

Verder werken de agenda (CalDAV) en Contacten (CardDAV) perfect via de browser te editen. Ik heb apps aangeschaft voor Android en die werken prima op mijn Samsung J5 (6.01) en Tablet (ook Samsung).

Samen met Thunderbird en CardBook als add-in worden de contacten ook goed onderhouden via een Windows computer. Thunderbird leest ook de calender prima.

Het is fantastisch ook omdat je nu voldoende ruimte kunt hebben die je van overal kan benaderen. Niemand kijkt meer met me mee!

Aan te bevelen!! Groeten, Cees.

[ Voor 5% gewijzigd door CeesBak op 13-10-2016 15:48 ]

Verwijderd

Netjes.....
Heb hier Webdav op Debian 8.1 werkt ook prima, wereldwijd te benaderen sinds 2011...
FreeNAS biedt sinds V9 ook webdav en bevat verder ook de nodige tools.

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:55

Sr_Ogel

Klop klop klop

Weet niet of je inmiddels een keuze hebt gemaakt, maar hierbij mijn keuze.

Zelf ooit met seafile begonnen en nooit weer weggegaan. Draai seafile op een Ubuntu server die op afstand aan kan zetten.

Mijn volledige mijn documenten map (60GB) en die van mijn vriendin worden gesynchroniseerd. Daarnaast worden de foto's van de familie gesynchroniseerd over 3 pc's. Dat heeft me al eens gered van een cryptolocker. Op mijn mobiel draait de (gratis) Android app die alle gemaakte foto's direct naar huis stuurt. Daarnaast maak ik gebruik van de website wanneer ik bij mijn bestanden moet als ik even niet bij mijn laptop kan. De website is tevens handig om bestanden te delen naar anderen zonder account.

Of seafile beter is als owncoud of een ander geen idee. Was tevreden dus eigenlijk nooit iets anders geïnstalleerd. (Wel gekeken, maar niet overtuigd)

Heb al aardig wat versies gedraaid dus ook verschillende upgrades uitgevoerd. Tot nog toe ging dit altijd goed. Zorg wel dat je de seafile.com (Ltd) website gebruikt. Na een conflict met de Duitse tak (GmbH) is er eigenlijk geen ontwikkeling meer op de Duitse versie.

De Chinese tak ondersteund goed en heeft een actief Forum. Van af het begin zitten hier ook de ontwikkelaars dus dat zit goed.(,Duitse tak deed de zakelijke verkoop op Europese markt)

Ps. Bovenstaande reactie is wel van een enthousiaste seafile gebruiker. Wellicht dus een iets gekleurde reactie doordat ik blind ben geworden voor onvolkomenheden.

[ Voor 0% gewijzigd door Sr_Ogel op 31-10-2016 04:10 . Reden: Verkeerd woord ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:51

Cyphax

Moderator LNX
Ik overweeg om iets anders dan Owncloud te proberen. Mijn server is niet zo'n powerhouse, waardoor owncloud in de browser eigenlijk onbruikbaar is. Het kost alles bij elkaar, om één dir met 3 files te laden:
- 178 requests
- kleine 3MB
- 20 á 30 seconden laadtijd
En dan zijn maar 15 van die requests 200's! De rest is allemaal 304. :|

Het is niet dat het pas na die 30 seconden op m'n scherm staat, maar het is dus ook niet werkbaar op dat vlak. Maar da's jammer, want het webdav-deel werkt goed; ik laat dagelijks de inhoud van m'n telefoon pushen naar die instantie.

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Mijn servertje is ook maar een met een onboard CPU AMD 350 serie zo uit mijn hoofd, bijna 5j jong...
Draait probleemloos met Debian8.1 en webdav.
Vanuit een Macbook als lokale schijf te benaderen, met Win7&10 ook prima te benaderen, Moet nog een keer naar een app voor mijn mobiel kijken, kan nu met Teamviewer,
Pagina: 1