Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 812557

Topicstarter
Beste Mede Tweakers,

Allereerst ben ik nieuw op dit forum. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Ik heb vorige week het volgende aangeschaft:
Asrock FM2A78M Pro3+ Moederbord
AMD A10-7700K Black Edition processor

Compatible ram had ik nog liggen en de rest ook.

Toen het bouwpakket klaar was werkte de computer goed, prima zou je denken. Na een half uur Windows installatie verder sloot ik hem meteen af, de volgende dag zou ik verder gaan.

De volgende dag start ik de pc weer op, niks aan de hand en al mijn progs en docs teruggezet.
Na heel wat potjes MW3 sloot ik de computer af en was tot op heden blij met het resultaat.
Een paar uur later zet ik de PC weer aan om even te gamen (weer MW3) en midden in de game loopt heel de PC vast. Beeld bevriest, ctr alt del werkt niet en er zit niks op dan de stekker eruit te trekken.

Na dit probleem heb ik het vaker. Echter gebeurd het niet bij lichte applicaties zoals office en internet.

Even Speccy gedownload, tijdens normaal gebruik 70 graden (CPU) en bij gamen 86 graden!
Ik gebruik de standaard AMD Cooler.

Nu vraag ik mij af, als ik mijn standaard cooler vervang door bijvoorbeeld de CoolerMaster 212X Koeler, is de temperatuur lager. Zoals ik nu kan zien is het bevriezen oorzaak van te hoge temperaturen.

Alvast bedankt voor het meedenken en lezen van mijn vraag!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Grote kans dat de temperaturen niet correct uitgelezen worden, daar zijn die A10s echt heel slecht in. AMD Overdrive lijkt het goed te doen, met andere programma's heb ik tot dusver geen zinnige resultaten gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar het zou nooit verkeerd zijn om de standaard koeler te vervangen, toch? Maar hoe komt dat bevriezen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowBigQ
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-07 17:12
Je CPU mag volgens AMD max 72 graden zijn. Is precies zelfde als mijn AMD A10-6800K Black.

Ik zelf had geen problemen in begin met standaard koeler, echter ging deze na 2 maand kapot.

Zelf heb ik gekozen voor een AIO waterkoeler van Thermaltake. Dit heb ik gedaan om te kijken of waterkoeling wat is. En nu ben ik 5 en half maand verder, en zeer tevreden met koeler.

Je kan beter voor een ander koeler gaan. Kijk dan zelf wat je leukst vindt. Water of lucht. Beide doen ze hun werk goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Een AMD processor is vooralsnog in de meeste gevallen een heethoofd. met een AIO kan je wel een stuk winnen maar die koelers geven geen airflow over de vrm's een goede top-down koeler doet dat wel en zou in dit geval de betere keus zijn.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties! Maar nu rest mij nog 1 vraag: is het bevriezen van mijn pc (totaal vastlopen en niks meer kunnen doen ) te wijten aan de te hoge temperaturen? Of kan het ook iets anders zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:35
Anoniem: 812557 schreef op zondag 04 september 2016 @ 17:54:
Bedankt voor alle reacties! Maar nu rest mij nog 1 vraag: is het bevriezen van mijn pc (totaal vastlopen en niks meer kunnen doen ) te wijten aan de te hoge temperaturen? Of kan het ook iets anders zijn?
Zonder eerst je koelingsprobleem op te lossen heeft het weinig zin om naar andere problemen te zoeken, als je temps idd zo hoog zijn is dat wrs je probleem.
Check eerst even of je koeler wel goed geplaatst is. Sommige koelers komen kant en klaar met koelpasta, maar daar zit dan wel een stukje folie ter bescherming, dat moet er wel af voor plaatsing. Check de temps met het programma wat TerwDan.
Idle mag je verwachten dat de temp rond de 10 graden boven ruimtetemperatuur is.
Voor een game-pc is een alternatieve koeler sowieso geen slecht plan.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjm De Groot
Het lijkt mij puur een warmte probleem. wat je kunt oplossen door een goede koeler te kopen. Het bevriezen komt volgens mij doordat je CPU te heet word hij automatisch in de beveiliging schiet.
Maar wat voor case heb je ? En hoe is daar de airflow van en hoeveel fans heb je erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat een geweldige hulp, nogmaals dank allemaal. Ik heb een MS TECH CA-023 behuizing met 1 fan van voren, er is nog plaats voor 1 fan aan de achterkant (120mm) en volgens mij ook nog aan de bovenkant wat tevens kan dienen als waterkoeling. Zal ik dan meteen een extra fan kopen voor aan de achterkant voor betere airflow? En wat voor fan raden jullie mij aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowBigQ
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-07 17:12
Als je aan voorkant een intake hebt, dan moet je achter of boven uit hebben. Je warme lucht moet ergens uit kunnen.

En zo als al aangegeven is, check je cpu koeler of daar nog wat op zit naast je koelpasta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Anoniem: 812557 schreef op zondag 04 september 2016 @ 15:50:
Maar het zou nooit verkeerd zijn om de standaard koeler te vervangen, toch? Maar hoe komt dat bevriezen toch?
een goede koeler zou ik mee beginnen als je doet gamen dit zou weleens kunnen helpen als je temps kloppen (onwaarschijnlijk dat die goed worden gelezen).
freezen zou inprencipe niet mogen dit zou downclocken tot gevolg moeten hebben, maar amd chips willen welleens moeilijk doen met temperaturen... zelf alleens gehad op een overclockte x6 1100t (boven 4,1ghz pas last van) en een heel verziekt brakke x4 965 resulteerd dan in een freeze zodra 55graden coretemp gehaalt werd.

ps. andere koeler is nobrainer ook veel stiller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle hulp! Ik ga morgen een nieuwe koeler bestellen en meteen een fan voor aan de achterkant :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo allemaal,

Vandaag mijn nieuwe koeler binnen, de CoolerMaster 212X en meteen een fan erbij besteld van Coolermaster (120mm) voor een betere airflow.

Airflow bekeken en de koelers gemonteerd. Temperaturen zijn nu een enorm stuk beter en geen bevriezingen van mijn pc meer gehad dat ik niks meer kon doen.

Ik wil jullie hartelijk danken voor het meedenken!

Mvg,
Tim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjm De Groot
Leuk dat je het laat weten wat het resultaat geworden is. succes met je systeem. ;w

Pagina: 1