Website back-end/CMS, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-10 15:53
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met een projectje waarvoor ik een website wil opzetten. Het betreft een vrij basic website, enkele pagina's die makkelijk aanpasbaar moeten zijn qua inhoud/foto's, en eventueel wat blogfunctionaliteit.
Gezien de nood om het makkelijk aanpasbaar te maken lijkt het gebruik van een CMS in een bepaalde vorm noodzakelijk. Het is dan ook hier dat ik wat problemen tegenkom.

Als eerste zie ik door de bomen het bos niet meer, er zijn al verschillende oplossingen waar ik eens naar gekeken heb, variërend van Wordpress, naar Concrete5, Grav en Contentful en nog wat andere. Ik heb elk van deze gedownload en er wat mee gespeeld, maar door het grote aanbod en de verschillende mogelijkheden van elk van deze systemen begin ik door de bomen het bos niet meer te zien...
Wat zou een goed systeem zijn voor mijn eisen? Gewoon makkelijk inhoud van pagina's kunnen aanpassen en wat pagina's toevoegen, geen al te grote eisen.

Verder zou ik de layout ook zelf willen maken, hoe integreer ik dit dan met het CMS? Bouw ik eerst de HTML & CSS (bij voorkeur Bootstrap) en zet ik het daarna om naar het een template voor het CMS? Of wat is hier de juiste gang van zaken? Met simpele HTML ben ik wel bekend, maar het hele dynamische aspect is mij nog nieuw...

Ik weet niet of het topic hier op zijn juiste plek staat, en of het eerder bij Webdesign thuis hoort, maar aangezien het voornamelijk om de back-end gaat dacht ik dat het hier wel paste.

Ik hoop dat er iemand is die me wat op het juiste pad kan helpen, zodat ik een idee heb met wat ik allemaal aan de slag moet. :)

Alvast bedankt!
Senne

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Verzorg jij alleen de bouw of ook het onderhoud? Je kunt namelijk ook voor een static site generator kiezen. Dit moet je zien als een programmaatje dat je een aantal layout-bestanden en wat inhoud als invoer geeft, en jou vervolgens een aantal html-bestanden als uitvoer geeft die je kunt uploaden. Dan is je website dus niet dynamisch, en dat maakt e.e.a. een stuk eenvoudiger en sneller.

Anders zou ik gewoon een WordPress-site opzetten, zoals verreweg de meeste mensen doen. Het is misschien niet voor ieder probleem de meest geschikte oplossing, maar een eenvoudige website met een beheergedeelte is al snel geregeld. Over BoltCM hoor ik ook louter positieve verhalen. Je kunt het zo eenvoudig of complex maken als je zelf wilt, en er zijn waarschijnlijk honderden opties waarmee jij je doel kunt bereiken waardoor je inderdaad al snel door de bomen het bos niet meer ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ard1998
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-06 19:59
Installer PHP en run het vanaf de hoofdmap van de website. Port forward de router op de juiste poort en klaar (op het maken van de webpagina zelf na :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
mcdronkz schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:59:
Verzorg jij alleen de bouw of ook het onderhoud? Je kunt namelijk ook voor een static site generator kiezen. Dit moet je zien als een programmaatje dat je een aantal layout-bestanden en wat inhoud als invoer geeft, en jou vervolgens een aantal html-bestanden als uitvoer geeft die je kunt uploaden. Dan is je website dus niet dynamisch, en dat maakt e.e.a. een stuk eenvoudiger en sneller.

Anders zou ik gewoon een WordPress-site opzetten, zoals verreweg de meeste mensen doen. Het is misschien niet voor ieder probleem de meest geschikte oplossing, maar een eenvoudige website met een beheergedeelte is al snel geregeld. Over BoltCM hoor ik ook louter positieve verhalen. Je kunt het zo eenvoudig of complex maken als je zelf wilt, en er zijn waarschijnlijk honderden opties waarmee jij je doel kunt bereiken waardoor je inderdaad al snel door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik sta in voor zowel de bouw als het onderhoud. :)

Verder was Wordpress ook de optie waar ik het meeste naar gekeken had, maar ik kreeg het gevoel dat dit meer gefocust was op blogs dan op websites... Hierdoor was ik zoek gegaan naar andere oplossingen die misschien eenvoudiger maar toch voldoende waren.
ard1998 schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:35:
Installer PHP en run het vanaf de hoofdmap van de website. Port forward de router op de juiste poort en klaar (op het maken van de webpagina zelf na :) )
Het maken van de webpagina is het probleem net. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je snel en simpel een website wil hebben, dan is WordPress je beste optie, denk ik.
ard1998 schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:35:
Je moet ook een webserver installeren, anders geen webpagina die geserveerd kan worden... :+

[ Voor 67% gewijzigd door CH4OS op 04-09-2016 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De standaard Wordpress thema's die bijgeleverd zijn focussen inderdaad op bloggen. Er zijn prima thema's die gericht zijn op pagina's, onepage websites of multi site gebeuren.

Via Themeforest heb ik zelf The7 gekocht. Dit thema is enorm veelzijdig waardoor je zelf de lay-out van je pagina's kan bepalen. De kracht hiervan zit 'm in een plugin als "Virtual Composer", zodat je kunt zien wat je maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ard1998
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-06 19:59
CH40S schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:12:
Als je snel en simpel een website wil hebben, dan is WordPress je beste optie, denk ik.
Op Ubuntu 16.04LTS is het makkelijk

---------+ installatie +---------
Audi apt-get install php7.0-cli

---------+ opstarten in terminal +---------
Cd (path naar index.html of index.php van website)
Php -s (poortnummer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

ard1998 schreef op maandag 05 september 2016 @ 07:01:
Op Ubuntu 16.04LTS is het makkelijk

---------+ installatie +---------
Audi sudo apt-get install php7.0-cli

---------+ opstarten in terminal +---------
Cd (path naar index.html of index.php van website)
Php -s (poortnummer)
Autocorrect is een bitch soms... ;)

Goed, vanuit de manual
Warning This web server was designed to aid application development. It may also be useful for testing purposes or for application demonstrations that are run in controlled environments. It is not intended to be a full-featured web server. It should not be used on a public network.
Met andere woorden, alleen gebruiken voor development purposes. Ik zou er ook niet live sites mee gaan draaien, dat laat ik liever aan nginX of Apache 2 over, die daar meer en betere mogelijkheden voor bieden, zoals bijvoorbeeld virtual hosts e.d.

En eigenlijk prefereer ik een vergelijkbare situatie in development omgevingen, zodat je development omgeving zoveel mogelijk lijkt op je live omgeving, zodat fouten veel beter te reproduceren zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 05-09-2016 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:13
MrSenne schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:54:
[...]

Ik sta in voor zowel de bouw als het onderhoud. :)

Verder was Wordpress ook de optie waar ik het meeste naar gekeken had, maar ik kreeg het gevoel dat dit meer gefocust was op blogs dan op websites... Hierdoor was ik zoek gegaan naar andere oplossingen die misschien eenvoudiger maar toch voldoende waren.
Een blog is ook een website natuurlijk. ;)

Wordpress is waarschijnlijk wat je zoekt. Enige valkuil is dat je niet helemaal los moet gaan met plugins. Dat is zowel de kracht als de achilleshiel van Wordpress. Maar het voorziet voor 80% van de gevallen waar je een weblog of wat meer "statische" pagina's wil met hooguit een contactformuliertje ofzo.

Ik ben verre van een fan van Wordpress, maar voor de dertien-in-een-dozijn websites is het gewoon niet meer rendabel om zelf iets te maken. En dat is precies hoe hetgeen jij mij beschrijft in de oren klinkt. (no offence)

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
sypie schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:28:
De standaard Wordpress thema's die bijgeleverd zijn focussen inderdaad op bloggen. Er zijn prima thema's die gericht zijn op pagina's, onepage websites of multi site gebeuren.

Via Themeforest heb ik zelf The7 gekocht. Dit thema is enorm veelzijdig waardoor je zelf de lay-out van je pagina's kan bepalen. De kracht hiervan zit 'm in een plugin als "Virtual Composer", zodat je kunt zien wat je maakt.
Bij The7, hoe customizable is het? Enkel de lay-out of ook de hele stylesheet en dergelijke?
Ger schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:23:
[...]
Een blog is ook een website natuurlijk. ;)

Wordpress is waarschijnlijk wat je zoekt. Enige valkuil is dat je niet helemaal los moet gaan met plugins. Dat is zowel de kracht als de achilleshiel van Wordpress. Maar het voorziet voor 80% van de gevallen waar je een weblog of wat meer "statische" pagina's wil met hooguit een contactformuliertje ofzo.

Ik ben verre van een fan van Wordpress, maar voor de dertien-in-een-dozijn websites is het gewoon niet meer rendabel om zelf iets te maken. En dat is precies hoe hetgeen jij mij beschrijft in de oren klinkt. (no offence)
Dus het is beter om een bestaand thema te nemen en dit wat aan te passen dan zelf helemaal iets te maken?

Bijkomend punt is dat ik dit vooral ook doe om iets bij te leren, en een bestaan thema nemen en dit dan wat tweaken lijkt me nu ook niet bepaald "leerrijk", als jullie snappen wat ik bedoel. :)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
The7 is qua layout aan te passen maar ook qua kleuren. Zit allemaal in de backend.
http://the7.dream-demo.com

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:16
Kijk ook eens naar flatfile cms als je website simpel genoeg is daarvoor. Dit zorgt tov Wordpress voor een vulnerability minder (database). Ik weet alleen niet hoe simpel het hiervoor is om een layout te vinden en te implementeren als je dat zelf niet kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:13
MrSenne schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 23:21:
Dus het is beter om een bestaand thema te nemen en dit wat aan te passen dan zelf helemaal iets te maken?

Bijkomend punt is dat ik dit vooral ook doe om iets bij te leren, en een bestaan thema nemen en dit dan wat tweaken lijkt me nu ook niet bepaald "leerrijk", als jullie snappen wat ik bedoel. :)
Je kunt het beste van start gaan met Child Themes. Zeker als je zulks nog niet eerder gedaan hebt is de stap wat gemakkelijker te nemen. Je leert dan haast als vanzelf welke mogelijkheden er zijn en wat de structuur is. Bijkomend voordeel is dat je automatisch voor een groot deel up-to-date blijft door je parent theme.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Pagina: 1