Wifi op zolder..

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-09 16:49

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Topicstarter
Alvorens mijn set up:

Ik heb een Ziggo pakket 200/20 geloof ik.

Beneden: Ubee modem van Ziggo met daar aan een Asus RT-AC87U

Boven: Heb ik vanuit beneden een kabel doorgetrokken en die is verbonden met een Netgear Switch.
( 2 poorten vrij )

Zolder: Heb ik niet voldoende bereik, en deze wil ik verbeteren.

De reden is, dat ik er een 37'' FHD heb staat van Sony, die wil ik verbinden via Chromecast op het wifi netwerk.
Omdat dan mijn vrouw in bed Netflix kan kijken en eventueel via de Horizon app TV kan kijken..

Wat heb ik buiten de chromecast om, nog meer nodig om voldoende wifi bereik met een behoorlijke snelheid te krijgen.

Wie o wie helpt mij :)

Beste antwoord (via Frank1973 op 04-09-2016 16:53)

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:56

grass460

[DPC] Division_Brabant

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) Gewoon zo een aan de switch op de eerste verdieping aansluiten en centraal plaatsen, dan lijkt het mij dat je een zeer goede wifi dekking hebt. zoals mijn voorganger meld

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het makkelijkste is denk ik een accesspoint aan te sluiten op je bovenverdieping. Als je die goed plaatst zul je een verdieping hoger ook nog wel bereik moeten hebben lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-09 10:28

HetGezegde

Yes, you can!

TERW_DAN schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:48:
Het makkelijkste is denk ik een accesspoint aan te sluiten op je bovenverdieping. Als je die goed plaatst zul je een verdieping hoger ook nog wel bereik moeten hebben lijkt me.
WiFi werkt alleen wel een stuk beter van boven naar beneden dan andersom. Afhankelijk van de vloer die er tussen zit, zul je een redelijk sterke Access Point nodig hebben.

Waarom niet werken met WiFi Powerlines/Homeplugs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

HetGezegde schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:50:
[...]

WiFi werkt alleen wel een stuk beter van boven naar beneden dan andersom.
:?
Waarom zou het van boven naar beneden beter werken dan de andere kant op? Dat is denk ik veel eerder dan gewoon de antenne's goed richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

TERW_DAN schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:53:
[...]

Waarom zou het van boven naar beneden beter werken dan de andere kant op? Dat is denk ik veel eerder dan gewoon de antenne's goed richten.
Dat heb ik hier eens gelezen/gehoord in een forum. Kan 'm niet zo vlug vinden.

Maar hoe dan ook; lijkt het niet beter op dezelfde verdieping als waar je gebruik wilt maken van het streamen een WiFi punt te hebben?

WiFi Powerline heeft bij mij het nadeel gehad dat deze fungeert als nieuwe router en het daarmee lastiger was om bijv. een printer in het "andere netwerk" te vinden. Eventueel Powerline met een Access Point erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

HetGezegde schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:56:
Dat heb ik hier eens gelezen/gehoord in een forum. Kan 'm niet zo vlug vinden.
Het klinkt mij als complete onzin in m'n oren, vandaar dat ik erg benieuwd ben naar een bron.
Maar hoe dan ook; lijkt het niet beter op dezelfde verdieping als waar je gebruik wilt maken van het streamen een WiFi punt te hebben?
Dat maakt toch niet uit, het gaat erom dat je een fatsoenlijk signaal hebt. Als je op de kamer onder de zolder een AP kan plaatsen en je zit niet met dikke vloeren waar je niet doorheen komt, dan heb je toch genoeg signaal?

[qoute]
WiFi Powerline heeft bij mij het nadeel gehad dat deze fungeert als nieuwe router en het daarmee lastiger was om bijv. een printer in het "andere netwerk" te vinden. Eventueel Powerline met een Access Point erop?
[/quote]
Powerline is niet ideaal, met WiFi kun je tenminste nog een beetje invloed uitoefenen en troubleshooten als het niet werkt. Antennes richten, AP verplaatsen etc. Met Powerline werkt het, of het werkt niet. Er is bijzonder weinig dat je daar aan kan veranderen. Het troubleshooten daarvan is überhaupt al rotwerk, en bijna niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1973

Frank1973

Topicstarter
Powerline is geen optie voor mij, dit omdat ik gebruik maak van een stekkerdoos. Lijkt mij niet erg stabiel..
Welk accespoints zijn ok? Streaming lijkt mij geen probleem met een stabiel WiFi netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Powerline zonder WiFi gebruiken en daar dan een Access Point op aansluiten; geeft even gemakkelijk troubleshooting als kabel met Access Point - lijkt mij.

En er zijn Powerlines met een stopcontact aansluiting, waar je dán de stekkerdoos op aan kunt sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

HetGezegde schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:04:
Powerline zonder WiFi gebruiken en daar dan een Access Point op aansluiten; geeft even gemakkelijk troubleshooting als kabel met Access Point - lijkt mij.
Nee, want je zit dan nog steeds met het stuk Powerline. En dat is juist het gene dat vaak brakkig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Ik gebruik momenteel zelf de TP-Link WA901ND en WA801ND access points. Bereik van beneden naar boven met de krachtigste (WA901ND) is 50% van bereik. Zit ongeveer een meter of 8 tot 10 tussen.

Niet heel super imo.

Aangezien je reeds Asus gebruikt, kun je ook een krachtige router kopen (niet zo krachtig als de jouwe nu) en als Access Point instellen. Die instelling zit er namelijk meestal gewoon in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1973

Frank1973

Topicstarter
Het hoedt ook geen super verbinding te zijn als het maar voldoende is voor de chromecast en het moet natuurlijk stabiel zijn.. Het plafond wat er tussen zit is niet zo heel dik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:29
ubnt unify ap plaatsen ik haal met 2 betonnen vloeren ertussen nog steeds stabiel 25 mbit meer dan zat voor chromecast.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:56

grass460

[DPC] Division_Brabant

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) Gewoon zo een aan de switch op de eerste verdieping aansluiten en centraal plaatsen, dan lijkt het mij dat je een zeer goede wifi dekking hebt. zoals mijn voorganger meld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1973

Frank1973

Topicstarter
grass460 schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:42:
Die was ik net ook aan het bekijken, krijgt meer dan genoeg goeie reviews!! Ik heb er maar eentje besteld.

Bedankt iedereen voor het meedenken _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

grass460 schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:42:
Een enkele UniFi aanraden :? :X

Beetje kansloos - de meerwaarde van UniFi heb je pas als je twee of meer AP's aansluit en gebruik maakt van de controller. Doe je dat niet, dan hou je over een totaal niet bijzondere 2x2 MiMo AP voor een stevige prijs.

Je kunt voor veel minder een 3x3 MiMo AP kopen die betere dekking biedt, hogere throughput en verder enkel de features mist in de UniFi die je pas met meerdere kunt benutten. Zeker met die 4x4:3 monster beneden is 2:2 boven beetje karig.

Je hoeft niet verder te kijken dan de AP's die KPN/Telfort en Ziggo tegenwoordig meeleveren. Beide goede dualband 3x3 WiFi-ac gevallen. Die van KPN voor EUR 50 met interne antennes (meer idiot-proof, marginaal slechtere performance), die van Ziggo voor EUR 60 met externe antennes (feitelijk een gerelabelde TP-Link Archer C7 - iets betere 5GHz performance, maar meer kans om dingen zelf met antennes te verprutsen). Het verschil van EUR 40/50 met de UniFi AC Lite kun je bewaren of avondje in de kroeg mee doorbrengen.

Pas als je ook beneden de AP met een UniFi-device vervangt zet UniFi zoden aan de dijk, maar dan nog, om vergelijkbare performance te halen als wat nu beneden staat heb je minimaal een AC Pro nodig (3x3:3 tov 4x4:3 - evengoede throughput, maar iets minder ontvangstgevoeligheid dan de AC87U).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
TERW_DAN schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:53:
[...]

Sterker nog, met mijn (toegegeven, beperkte) 1ste/2de lijns helpdesk kennis van wifi toen ik ooit nog voor Linksys werkte : De wifi signalen worden door beton / de vloer weerkaatst, dus in theorie heb je vanaf beneden naar boven méér ontvangst dan andersom (waar in ieder geval een groot deel van je signalen verloren gaan aan de hemel).

Dit principe zie je ook wanneer je zonder LOS (én onbenetrabele obstakels) tóch signaal hebt op je mobiele telefoon, bijv. als deze weerkaatst wordt door een rotswand naar een lager gelegen punt. Dit merk ik met name veel als ik in het buitenland ben, waar je door weerkaatsen van rotsen gewoon signaal kunt hebben op "onmogelijke" plekken. En dan vaak ook nog 3-4 strepen. Ga je achter de weerkaatsingsbron staan ..poef..weg signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1973

Frank1973

Topicstarter
dion_b schreef op zondag 04 september 2016 @ 18:13:
[...]

Een enkele UniFi aanraden :? :X

Beetje kansloos - de meerwaarde van UniFi heb je pas als je twee of meer AP's aansluit en gebruik maakt van de controller. Doe je dat niet, dan hou je over een totaal niet bijzondere 2x2 MiMo AP voor een stevige prijs.

Je kunt voor veel minder een 3x3 MiMo AP kopen die betere dekking biedt, hogere throughput en verder enkel de features mist in de UniFi die je pas met meerdere kunt benutten. Zeker met die 4x4:3 monster beneden is 2:2 boven beetje karig.

Je hoeft niet verder te kijken dan de AP's die KPN/Telfort en Ziggo tegenwoordig meeleveren. Beide goede dualband 3x3 WiFi-ac gevallen. Die van KPN voor EUR 50 met interne antennes (meer idiot-proof, marginaal slechtere performance), die van Ziggo voor EUR 60 met externe antennes (feitelijk een gerelabelde TP-Link Archer C7 - iets betere 5GHz performance, maar meer kans om dingen zelf met antennes te verprutsen). Het verschil van EUR 40/50 met de UniFi AC Lite kun je bewaren of avondje in de kroeg mee doorbrengen.

Pas als je ook beneden de AP met een UniFi-device vervangt zet UniFi zoden aan de dijk, maar dan nog, om vergelijkbare performance te halen als wat nu beneden staat heb je minimaal een AC Pro nodig (3x3:3 tov 4x4:3 - evengoede throughput, maar iets minder ontvangstgevoeligheid dan de AC87U).
Kort samengevat: Het heeft geen zin icm de Asus om deze te installeren??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frank1973 schreef op zondag 04 september 2016 @ 19:37:
[...]

Kort samengevat: Het heeft geen zin icm de Asus om deze te installeren??
Het gaat waarschijnlijk prima werken, maar niet beter dan met een degelijk apparaat voor EUR 40/50 minder.

Wil je de meerwaarde van UniFi benutten, dan moet je zowel beneden als boven UniFi AP's plaatsen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

dion_b schreef op zondag 04 september 2016 @ 19:51:
[...]

Het gaat waarschijnlijk prima werken, maar niet beter dan met een degelijk apparaat voor EUR 40/50 minder.

Wil je de meerwaarde van UniFi benutten, dan moet je zowel beneden als boven UniFi AP's plaatsen.
Inderdaad, het doel van TS is om op zolder beter bereik te hebben. Een draadloos netwerk in je huis met UniFi's is zeker fraai, maar schiet hier zijn doel voorbij.

Prik die kabel op de 1e verdieping in zo'n Ziggo of KPN AP en je bent voor max 6 tientjes klaar en met een hogere maximale draadloze bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1973

Frank1973

Topicstarter
Ok duidelijk!! Bedankt.
Pagina: 1