Ik heb twee iets oudere schijven uit mijn Synology gehaald en daar ga ik nu mee aan de slag met freenas.
Ik heb er al twee inzitten en deze draaien in mirror. Nu was ik van plan om een striped mirror aan te maken.
1 van deze disks werkt naar behoren en is ook door freenas goed bevonden, de andere daarentegen krijg ik niets uit.
Word wel herkend, maar ik krijg er geen toegang tot.
Ik mag deze disk niet formateren/wipen of koppelen of wat dan ook.
Als ik hem wil wipen krijg ik de melding:
Error: Failed to wipe ada1: dd: /dev/ada1: Operation not permitted
Heb de HD los gehaald en met windows alle partities die er waren leeg geveegd. De schijf is dus nu ongepartioneerd.
Echter krijg ik nog steeds de melding bij het aanmaken van wat dan ook, dat er niet geschreven kan worden naar de GPT partitie:
Error: Unable to GPT format the disk "ada1"
Verder kwam ik een post tegen uit een verder verleden die exact hetzelfde had:
https://forums.freenas.or...ormat-the-disk-ada0.3738/
Maar deze commando's werken niet.
ik heb wel net een smart test kunnen draaien maar daar kwamen ook geen gekke dingen uit:
Ik heb er al twee inzitten en deze draaien in mirror. Nu was ik van plan om een striped mirror aan te maken.
1 van deze disks werkt naar behoren en is ook door freenas goed bevonden, de andere daarentegen krijg ik niets uit.
Word wel herkend, maar ik krijg er geen toegang tot.
Ik mag deze disk niet formateren/wipen of koppelen of wat dan ook.
Als ik hem wil wipen krijg ik de melding:
Error: Failed to wipe ada1: dd: /dev/ada1: Operation not permitted
Heb de HD los gehaald en met windows alle partities die er waren leeg geveegd. De schijf is dus nu ongepartioneerd.
Echter krijg ik nog steeds de melding bij het aanmaken van wat dan ook, dat er niet geschreven kan worden naar de GPT partitie:
Error: Unable to GPT format the disk "ada1"
Verder kwam ik een post tegen uit een verder verleden die exact hetzelfde had:
https://forums.freenas.or...ormat-the-disk-ada0.3738/
Maar deze commando's werken niet.
ik heb wel net een smart test kunnen draaien maar daar kwamen ook geen gekke dingen uit:
code:
1
2
3
4
| SMART Self-test log structure revision number 1 Num Test_Description Status Remaining LifeTime(hours) LBA _of_first_error # 1 Short offline Completed without error 00% 38733 - |
[ Voor 16% gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 04-09-2016 12:10 ]
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling