Upgrade verouderde socket 775 PC

Pagina: 1
Acties:

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-02 09:45
Beste Tweakers,

Ik heb nu al zo'n 8 jaar een game-pc welke het tot vorige week vlekkeloos heeft gedaan. Helaas begint hij nu serieuze kuren te tonen. Het begon met heel brak opstarten (niet POSTen of heel lang er over doen) en een klok in Windows die 2x zo hard liep. Na een reboot en check in het BIOS wilde hij daarna helemaal niet meer opstarten. GPU vervangen door oude, geluidskaart eruit, ander geheugen, mocht allemaal niet baten. Als laatste bleef nog de CPU over, en die heb ik vervangen door een oude E5300 die ik nog heb liggen. Echter is die echt niet vooruit te branden (duh) vergeleken met een overclockte Q9300. Dus nu ben ik op zoek naar iets nieuws.

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuw moederbord, CPU en geheugen.

Wat is je budget?
Ik zat te denken aan iets rond de 500 euro zodat ik hopelijk weer rond de 8 jaar vooruit kan.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Sowieso een Intel CPU. Geheugen heb ik geen voorkeur. Voor het moederbord wil ik het liefste iets zwart-wits hebben.

Huidige systeem:
CPU: Intel Q9300 (RIP)
MOBO: Asus P5Q-E
RAM: 8GB Corsair Dominator DDR2 @ 1066MHz
GPU: AMD 6950 (ook aan vervanging toe, maar deze doet het voorlopig nog wel prima)
Case: Corsair 750D

Wat ik zelf in gedachte had:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 245,50€ 245,50
1MSI Z170A KRAIT GAMING 3X€ 145,95€ 145,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 92,95€ 92,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 484,40

Daarbij moet ik natuurlijk nog kijken voor een nieuwe koeler. Ik ben altijd gewend aan de stille koeling van mijn CM Z600. Heb tijdelijk even een standaard Intel koeler op de E5300 zitten, maar dat maakt echt wel een bak herrie... Dus ik ben op zoek naar een stille en betaalbare koeler die mijn toekomstige CPU koel kan houden zonder te veel herrie te maken. Heb een Noctua in mijn HTPC in zitten, en ben hier (op de kleuren na) zeer over te spreken.

Wat wil ik gaan doen met het systeem?
Ik ben een fanatieke simracer en speel graag games als Assetto Corsa, LFS, iRacing, BeamNG.drive (zwaar op CPU). Ook ben ik niet vies van een potje BF4, BFH en nu ook BF1. Ook GTA 5 speel ik graag. Daarnaast ben ik regelmatig bezig met VM's dus is VT-d wel een pré voor mij.

Daarnaast vind ik verbruik ook wel belangrijk, want veel tijd wordt er alleen maar gebrowset op het internet, of een film/serie gekeken via Kodi.

Is een i5 voldoende voor wat ik doe, of is een i7 het wel waard? Is het het uberhaupt nu waard om te upgraden met de komst van Kaby Lake in begin 2017?

Ik hoor graag van jullie! O+

[ Voor 6% gewijzigd door Bose321 op 04-09-2016 12:04 ]

Fanaleds.com

• Reepje
  • Niet online
De eeuwige vraag, ga je overklokken en een raid draaien? Dan is het gekozen setje wel ok. Anders is het een hoop geld wegsmijten voor niets.
Zeker omdat je met je oude gpu verder wil, wat compleet onlogisch is.
Je voorstel is nu zoiets als een race auto kopen, en die dan alleen op de oprit van je huis op en neer rijden.

Verder begrijp ik dat je computer het nu niet meer -goed- doet, dus snap ik niet goed waarom je dan pas in de lente van 2017 een nieuwe computer nodig hebt door te wachten op kaby lake (welke cpu had je dan in gedachten dan?)

• Bose321
Reepje schreef op zondag 04 september 2016 @ 12:55:
De eeuwige vraag, ga je overklokken en een raid draaien? Dan is het gekozen setje wel ok. Anders is het een hoop geld wegsmijten voor niets.
Zeker omdat je met je oude gpu verder wil, wat compleet onlogisch is.
Je voorstel is nu zoiets als een race auto kopen, en die dan alleen op de oprit van je huis op en neer rijden.

Verder begrijp ik dat je computer het nu niet meer -goed- doet, dus snap ik niet goed waarom je dan pas in de lente van 2017 een nieuwe computer nodig hebt door te wachten op kaby lake (welke cpu had je dan in gedachten dan?)
Ben niet van plan om te gaan overclocken. Heb een SSD voor alle opslag, dus RAID is niet nodig.

De GPU zal ook worden vervangen in korte tijd, maar deze voldoet nog momenteel. Of wil je zeggen dat ik allemaal langzamere hardware koop die matcht bij de GPU zodat ik straks weer alles moet ugpraden als ik een snellere GPU koop? 8)7 Lijkt mij best logisch als die nog werkt en voldoet aan de minder zwaardere eisen die ik momenteel stel. Ben wel van plan om komende maanden een GTX 1070 te kopen. Het belangrijkste vind ik nu gewoon dat de basis weer goed werkt en weer een paar jaar mee kan. Jouw voorbeeld raakt kant noch wal overigens. :/

Overigens werkt de PC nu met een andere CPU zoals ik zeg, alleen is die natuurlijk niet zo snel als ik ben gewend. Ik wil gewoon niet nu relatief veel geld uitgeven als er over een paar maanden iets komt wat misschien veel beter is. Een simpel antwoord in de zin van "ik zou wachten want..." of "ik zou nu kopen want het zal waarschijnlijk niet veel sneller zijn" o.i.d. zou ook gewoon een goed antwoord zijn. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Bose321 op 04-09-2016 15:19 ]

Fanaleds.com

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:37
Je hoeft niet te wachten op kaby lake, die gaat marginaal sneller zijn dan skylake. eigenlijk is kaby lake niets meer dan een skylake refresh die 100-200Mhz hoger geklokt is. Dat gaat een uiterst miniem real world verschil opleveren die het niet waard is om er op te wachten.

Als je niet gaat overklokken kun je gewoon een i5 6500 met een b150 moederbord kiezen. Heb je het budget dan wellicht de 6600 (zonder k) kiezen; je geeft aan cpu zware games te draaien, dan kan het een klein voordeel hebben. I7 heeft voor gaming geen voordeel.

Een heel goede cpu koeler, (zelfs geschikt voor overklokken) is de arctic freezer i32. gezien de mooie prijs ook een aanrader voor een niet overklok built, zal de boel heerlijk koel en stil houden.

• Bose321
Bedankt, hier kan ik wat mee. Ik zal eens verder kijken naar de i5 6500 en die koeler.

Fanaleds.com