[Windows 10] Juiste grootte van de 'pagefile'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:18
Een tijd terug viel het mij opeens op dat tijdens het gamen de pagefile vrijwel altijd boven de 10+ GB groot was (waarbij het aantal RAM dat gebruikt werd nooit meer dan 9GB was). Dat vond ik raar, want ik heb aardig wat RAM-geheugen tot mijn beschikking (16GB), dus waarom zo'n grote pagefile?

Ik besloot mij eens wat meer te verdiepen in de pagefile en met name de functie van een dergelijk bestand binnen Windows 10 om de situatie, zoals deze bij mij voorkwam, wel goed was.
Al snel las ik artikelen waarin de grootte van de pagefile wordt gekoppeld aan de prestaties van het systeem. Een kleine pagefile kan geheugenproblemen veroorzaken en een grote pagefile kan zorgen voor 'microstutter' tijdens het gamen.

Waar ik ook achterkwam is dat de artikelen op het internet tegenstrijdig zijn, want de ene zegt dat je met 16GB RAM geen pagefile nodig hebt, de ander zegt dat je het wel degelijk nodig hebt maar genoegen kunt nemen met weinig (1GB) en er zijn ook mensen die zeggen dat er een regel is die zegt dat je pagefile altijd 1,5X het aantal RAM moet zijn. Dan is er ook nog een groepje dat zegt dat je het beter door Windows zelf kunt laten regelen.

Maar goed, door al die tegenstrijdigheden weet ik nu niet precies hoe ik mijn pagefile moet organiseren, dus vandaar dat ik mij tot jullie wend met de volgende vragen:
• Wat is de juiste minimale en maximale grootte voor de pagefile (in mijn systeem met 16GB RAM)?
• Op welke schijf/schijven plaats je de pagefile?
• Vanwaar toch de grote pagefile in games (10+ GB) als de maximale pagefilegrootte slechts 2GB mag zijn?

Zo heb ik het nu staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tvJnFaj7kFgOKvroNE1I95BC/medium.png

Dit ging een ruime tijd goed, tot ik net tijdens Battlefield 1 toch de melding kreeg van Windows 10 dat er niet genoeg geheugen zou zijn en dat vind ik raar met 16GB RAM. :S

Mijn schijven:
Lokale schijf (C:) voor OS = 120GB (SSD);
Lokale schijf (F:) voor games = 500 GB (SSD);
Lokale schijf (G:) voor games, documenten en video's = 1TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Yonix schreef op zondag 04 september 2016 @ 11:50:
Maar goed, door al die tegenstrijdigheden weet ik nu niet precies hoe ik mijn pagefile moet organiseren, dus vandaar dat ik mij tot jullie wend met de volgende vragen:
• Wat is de juiste minimale en maximale grootte voor de pagefile (in mijn systeem met 16GB RAM)?
• Op welke schijf/schijven plaats je de pagefile?
• Vanwaar toch de grote pagefile in games (10+ GB) als de maximale pagefilegrootte slechts 2GB mag zijn?
Mijn advies is om Windows lekker zelf de pagefile te laten beheren. Daar hoef jij je niet mee te bemoeien. Voor het functioneren van je PC is dat veiliger.

Battlefield 1 is momenteel nog in beta. Het hoge geheugenverbruik zou kunnen komen door een memory leak in Battlefield 1 waardoor het spel alleen maar meer geheugen gaat verbruiken. Je kan dit controleren in taakbeheer als de melding voorkomt. Sorteer op geheugenverbruik.

Zal niet de eerste Battlefield beta zijn met geheugenbeheer problemen. De Battlefield 4 beta had ook een memory leak. Bij mij prakte die ook rustig het hele geheugen vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En ik heb liever een vast gezette grootte voor de pagefile en in sommige gevallen zelfs geen. Heel vroeger, toen ik nog Windows draaide, in het XP tijdperk, kon ik Doom3 niet eens starten zonder pagefile te hebben. Het spel begon te klagen en startte niet, terwijl ik toendertijd ruim geheugen had (3 GB). Een pagefile van 512MB zorgde ervoor dat ik geen issues meer had mbt missen van een pagefile en m'n geheugen liep ook niet vol tijdens 't gamen.

Tegenwoordig wordt er veel meer geheugen gebruikt. Met 16 GB zou ik een pagefile van 1 GB opgeven. Niet kleiner, niet groter. Je hebt RAM genoeg om alles te kunnen doen en met 1 GB pagefile voorkom je ook dat programma's of spellen klagen over het missen ervan.

Dat je de melding krijgt over vol geheugen kan idd komen door wat CMD-Snake zegt: memory leak. Dat verklaart ook gelijk waarom je pagefile tijdens het spelen 10+GB werd.

Aangezien je 2 SSDs hebt waarbij die voor Windows 'maar' 120 GB is, zou ik het pagefile, in geval je 'm door Windows laat beheren, niet op C: laten zetten. Het OS zelf kan aardig groeien en met een pagefile dat ook variabel is kan je zomaar krijgen dat je schijf vol is. Een volle schijf is geen ramp, tenzij het je OS schijf is.

Hoewel ik dus persoonlijk een vaste grootte aan de pagefile geef, laat ik bij anderen op de standaard instelling staan (laat het aan Windows over). Dat is o.a. omdat ik weet wat ik doe en ik niet wil dat anderen meldingen krijgen die ze niet begrijpen en ik weer langs moet komen om 't op te lossen. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:18
Hero of Time schreef op zondag 04 september 2016 @ 12:24:
En ik heb liever een vast gezette grootte voor de pagefile en in sommige gevallen zelfs geen. Heel vroeger, toen ik nog Windows draaide, in het XP tijdperk, kon ik Doom3 niet eens starten zonder pagefile te hebben. Het spel begon te klagen en startte niet, terwijl ik toendertijd ruim geheugen had (3 GB). Een pagefile van 512MB zorgde ervoor dat ik geen issues meer had mbt missen van een pagefile en m'n geheugen liep ook niet vol tijdens 't gamen.

Tegenwoordig wordt er veel meer geheugen gebruikt. Met 16 GB zou ik een pagefile van 1 GB opgeven. Niet kleiner, niet groter. Je hebt RAM genoeg om alles te kunnen doen en met 1 GB pagefile voorkom je ook dat programma's of spellen klagen over het missen ervan.

Dat je de melding krijgt over vol geheugen kan idd komen door wat CMD-Snake zegt: memory leak. Dat verklaart ook gelijk waarom je pagefile tijdens het spelen 10+GB werd.

Aangezien je 2 SSDs hebt waarbij die voor Windows 'maar' 120 GB is, zou ik het pagefile, in geval je 'm door Windows laat beheren, niet op C: laten zetten. Het OS zelf kan aardig groeien en met een pagefile dat ook variabel is kan je zomaar krijgen dat je schijf vol is. Een volle schijf is geen ramp, tenzij het je OS schijf is.

Hoewel ik dus persoonlijk een vaste grootte aan de pagefile geef, laat ik bij anderen op de standaard instelling staan (laat het aan Windows over). Dat is o.a. omdat ik weet wat ik doe en ik niet wil dat anderen meldingen krijgen die ze niet begrijpen en ik weer langs moet komen om 't op te lossen. ;)
Ik heb het nu zo ingesteld dat Windows de grootte van de pagefile regelt, maar toch zie ik in verschillende game nog steeds een grote pagefile:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z4kc9oj9334k95eQIbE6Fr4T/medium.jpg

Zoals het nu is ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mSUD5KdeVhvoeWtiL2kjI4tR/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Zoals als is aangegeven, stel hem in op aangepaste grootte met de waarden 1024 tot 1024 (altijd 1GB dus). Zonder pagefile kan je problemen hebben met oude games of (slecht ontwikkelde) software. Ik heb dit al jaren met 4 en 8GB aan RAM zo ingesteld en geen problemen ervaren.

Dus geen pagefile kan problemen geven en 1.X je geheugen is uit het Windows xp tijdperk waarbij veel geheugen nog niet vaak voorkwam. Heb je 1-2GB RAM dan verdient het de voorkeur de pagefile wel automatisch te laten instellen óf 1.5X met het RAM vast in te stellen. Een vaste waarde heeft de voorkeur boven een automatische waarde omdat dit sneller is (dacht ik).

[ Voor 40% gewijzigd door ToFast op 04-09-2016 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ToFast schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:29:
Dus geen pagefile kan problemen geven en 1.X je geheugen is uit het Windows xp NT4 tijdperk waarbij veel geheugen nog niet vaak voorkwam.
FTFY. ;) Het was al veel eerder een 'richtlijn'.
Een vaste waarde heeft de voorkeur boven een automatische waarde omdat dit sneller is (dacht ik).
Nee, dat heeft met fragmentatie te maken. Dat het uiteindelijk sneller is, was alleen maar mooi meegenomen. Immers, het is veel 'trager' als je pagefile in 100 stukken is opgebroken verdeeld over de schijf. Maar dat was in de tijd van mechanische schijven en de TS heeft een SSD. Hier heb je geen negatieve effecten van fragmentatie.
Yonix schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:17:
[...]

Ik heb het nu zo ingesteld dat Windows de grootte van de pagefile regelt, maar toch zie ik in verschillende game nog steeds een grote pagefile:

Zoals het nu is ingesteld:
[afbeelding]
Tja, je begon met een grootte van 200 MB tot 2 GB. Dan zou die niet groter dan 2 GB moeten worden en toen kreeg je blijkbaar een melding dat je geheugen (bijna) vol was. Nu je 'm door Windows laat beheren, wordt deze groter naar mate er meer nodig is. Ben je 2 uur aan het spelen en je spel heeft een memory leak, dan moet je er niet gek van staan te kijken als je een melding krijgt dat je C: schijf bijna vol is en je een pagefile van 50+ GB hebt.

Dit is dus een van de redenen waarom ik voor mijzelf een beperkte grootte opgeef. Als er opeens een melding komt dat het geheugen zo goed als vol zit, dan is er ergens een probleem dat opgelost moet worden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1